ECONOMIE
Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI
Luni, 15 iulie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), cel mai mare organism profesional din Sud-Estul Europei, reprezentând peste 47.000 de membri experți contabili și contabili autorizați, a organizat cea de-a XX-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român, o sărbătoare cu tradiție a vieții contabile din țara noastră. Evenimentul din acest an a marcat împlinirea a 103 ani de la reglementarea profesiei contabile în țara noastră prin Decret Regal semnat de Regele Ferdinand I, la 13 iulie 1921.
Cel mai important eveniment dedicat profesiei contabile din România a fost celebrat la nivel național în cele 41 de județe și în Municipiul București, sub sloganul Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună!. Experți contabili și contabili autorizați din întreaga țară, membri ai corpului profesional, au explorat, alături de partenerii instituționali ai profesiei – instituții și autorități de reglementare, mediul de afaceri și mediul educațional –, modul în care inteligența artificială și soluțiile smart pot transforma contabilitatea, îmbunătățind eficiența, precizia și valoarea adăugată oferită de profesioniștii contabili partenerilor lor.
Manifestarea ce a avut loc la București, la Novotel Bucharest City Centre, dedicată ediției de anul acesta a Zilei Naționale a Contabilului Român, organizată la nivel central împreună cu filiala București, a reunit profesioniști contabili, precum și reprezentanți ai Guvernului României – Cancelaria Prim-ministrului, Ministerului Finanțelor, Ministerului Justiției, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Curții de Conturi a României, Direcției Naționale Anticorupție, Inspectoratului General al Poliției Române – Direcția de Investigare a Criminalității Economice, Oficiului Național al Registrului Comerțului, reprezentanți ai mediului de afaceri, parlamentari, delegați ai instituțiilor de învățământ superior și liceal cu care CECCAR are parteneriate de colaborare.
În deschiderea evenimentului, președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, a transmis mesajul conducerii organismului profesional, reiterând, cu acest prilej, importanța profesioniștilor contabili pentru economia națională: „Modernizarea sistemelor de raportare și analiză este o realitate, iar această realitate trasează obiectivele pe termen mediu și lung și trebuie să asigure un raport win-win între contribuabil și stat. În toate aceste situații, integrarea inteligenței artificiale ar trebui să fie percepută ca o necesitate. Smart accounting reprezintă viitorul, unde analiza avansată a datelor și algoritmii de învățare automată devin esențiali în furnizarea de perspective financiare detaliate și precise. Noua eră a contabilității inteligente aduce provocări, dar și oportunități extraordinare. Este esențial să ne adaptăm și să fim pregătiți pentru aceste schimbări”.
„Într-o economie inteligentă, cu afaceri inteligente, și contabilitatea trebuie să fie inteligentă, evident. În acest secol, transformarea digitală este cheia succesului în era datelor, a algoritmilor și a inteligenței artificiale. Profesia contabilă înțelege prezentul și anticipează viitorul, învățând din trecut fără a rămâne blocată în el. De asemenea, profesia contabilă înțelege că dacă astăzi nu implementăm upskill-ul și tehnologiile, riscăm să nu mai existăm mâine. Transformarea digitală înseamnă schimbarea paradigmei în care se desfășoară afacerile, în care noi, ca profesioniști, acționăm, schimbarea culturii organizaționale, a proceselor, a guvernanței, crearea unei mentalități digitale. În această nouă realitate, tehnologia este foarte importantă, însă omul va face diferența”, a menționat prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior.
În cadrul evenimentului s-au desfășurat lucrările unui panel dedicat transformării digitale și impactului inteligenței artificiale în profesia contabilă. Specialiști din domeniul financiar-contabil și IT au împărtășit perspective asupra integrării tehnologiilor avansate în contabilitate și asupra modului în care acestea pot remodela procesele și strategiile organizaționale. Discuțiile au abordat modul în care AI poate eficientiza procesele financiar-contabile, inclusiv relația cu autoritățile fiscale, și cum poate îmbunătăți luarea deciziilor, consolidând rolul profesioniștilor contabili de analiști și consultanți strategici ai antreprenorilor și actori principali ai promovării conformării fiscale voluntare. Panelul a fost un prilej de a dezbate provocările și oportunitățile aduse de era digitală, subliniind necesitatea adaptării și inovației continue în profesia contabilă.
Topul celor mai de succes profesioniști contabili din România
Ca în fiecare an, Ziua Națională a Contabilului Român a reprezentat și un prilej de a evidenția în mod public rezultatele muncii experților contabili și contabililor autorizați, premiindu-i pe aceștia în cadrul Topului local și național al membrilor CECCAR. Sunt recunoscute, astfel, performanțele societăților de expertiză contabilă și de contabilitate, precum și ale experților contabili și contabililor autorizați, în semn de apreciere a contribuției acestora la dezvoltarea profesiei și a mediului de afaceri, în interes public.
Topul național al membrilor CECCAR este disponibil pe site-ul CECCAR.
Galerie foto









ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 7 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 7 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 oreCECCAR Ialomița: Simpozionul „Antreprenor pentru Viitor”, ediția a X-a – elevii au descoperit antreprenoriatul alături de profesioniști și lideri ai comunității
