Rețele sociale

ECONOMIE

Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport

Radio CECCAR FM

Executivul a adoptat astăzi o Ordonanță de urgență care modifică și completează OUG nr.41/2022 privind Sistemului național RO e-Transport. Potrivit unui comunicat al Ministerului Finanțelor (MF), măsurile cuprinse în noul act normativ decurg, în principal, din propunerile mediului de afaceri și vizează:

● Instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF sã colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri;

● Introducerea de prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantități și contravaloarea bunurilor transportate, raportate către sistemul RO e -Transport, operațiunea putând fi realizată doar după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri. „Modificările sunt realizate la solicitările mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelării între datele raportate de operatorii economici către diferitele sisteme ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală. (de exemplu, Ro e-factura și Ro e-transport)”, precizează MF;

● În vederea asigurării respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicării graduale a sancțiunii complementare a confiscării prevăzută la 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022.

Astfel, confiscarea se va aplica după cum urmează:

  • la prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională;
  • dacă un operator economic săvârșește, într-un termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • în situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevãzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează doar cu amendă.

Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată doar cu amendă, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, și în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplicã sancțiunea contravențională principală precum și, gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

● Înființarea unui registru electronic în care se vor regăsi date cu privire la sancțiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. ,,Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozițiilor prin care se instituie sancțiuni, se impune ținerea unei evidențe stricte a acestora, ținând cont de faptul că, pe de o parte, prin acest act normativ se propune aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de altă parte, competența de a constata și aplica sancțiunile este partajată între mai multe autorități;

● Suspendarea, până la 31 martie 2025, a aplicării dispozițiilor care reglementează drept contravenție nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizãrii prin Sistemul RO e-Transport.

ECONOMIE

ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

Radio CECCAR FM

Noul act normativ reflectă redenumirea structurilor fiscale vizate de recentele modificări de natură organizatorică

Prin OPANAF nr. 6.792/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 1151 din 18 noiembrie 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3.631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare; noul Ordin reflectă redenumirea structurilor fiscale vizate de recentele modificări de natură organizatorică. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art.30 alin.(1) din noul Cod de procedură fiscală, pentru administrarea creanțelor fiscale și a altor creanțe datorate bugetelor prevăzute la art. 29 alin. (1) și (2) din același act normativ, competența revine acelui organ fiscal teritorial din cadrul ANAF, stabilit prin ordin al președintelui ANAF, în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/ plătitorului.

De asemenea, potrivit dispozițiilor art.13 alin.(3) din HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice funcționează, ca structuri fără personalitate juridică, administrații județene/de sector ale finanțelor publice, care pot avea în structură unități fără personalitate juridică, denumite unități fiscale.

În temeiul acestor prevederi legale, a fost aprobată, prin OPANAF nr.3631/2015, competența teritorială de administrare, act normativ prin care unitățile administrativ-teritoriale sunt arondate serviciilor/birourilor fiscale.

Ca urmare a modificărilor aduse HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, a fost aprobată, prin OPANAF nr.1099/2024 și prin OPANAF nr.1100/2024 (acte normative cu caracter intern), noua structură organizatorică a direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și a municipiului București.

Printre modificările de natură organizatorică se identifică și redenumirea, în cadrul Direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, a serviciilor fiscale municipale/orășenești și a birourilor comunale în unități fiscale municipale/orășenești/comunale. De asemenea au fost reorganizate Serviciile fiscale orășenești Săcele, Codlea și Gheorgheni în unități fiscale municipale.

În acest context, a fost promovat acest nou act normativ de modificare a anexei la OPANAF nr.3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare, cu modificările ulterioare, pentru a reflecta redenumirea structurilor fiscale vizate de modificările de natură organizatorică.

Continuare

ECONOMIE

Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator

Radio CECCAR FM

Exporturile de grâu moale ale Uniunii Europene de la începutul sezonului 2024/25, la 1 iulie, și până la data de 17 noiembrie, au ajuns la 8,79 milioane de tone, în scădere cu 31% față de o cantitate de 12,66 milioane de tone în perioada similară a anului trecut, a anunțat Comisia Europeană, care a precizat, însă, că datele sale sunt incomplete, transmite Reuters, preluată de Agerpres.

În perioada 1 iulie – 17 noiembrie 2024, România a fost, de departe, cel mai mare exportator de grâu moale din UE, cu o cantitate de 2,524 milioane de tone, urmată de Lituania (1,19 milioane de tone) și Letonia (1,13 milioane de tone). În schimb, Franța, care în mod obișnuit este cel mai mare exportator de grâu din blocul comunitar, a livrat doar 920.000 de tone până acum în acest sezon, urmată de Germania, cu 890.000 de tone, și Polonia, cu 830.000 de tone. De asemenea, în perioada 1 iulie – 17 noiembrie 2024, exporturile de orz ale UE au scăzut cu 37% până la 1,83 milioane de tone, de la 2,91 milioane de tone în perioada similară a sezonului 2023/24. Și în acest caz, România este lider în UE cu exporturi de 1,106 milioane de tone de orz de la începutul sezonului actual și până în prezent.

O scădere și mai importantă, de 46%, s-a înregistrat la exporturile de porumb ale blocului comunitar, care în perioada 1 iulie – 17 noiembrie 2024 a expediat o cantitate de aproximativ 617.000 de tone de porumb. Primii doi exportatori de porumb din UE sunt Polonia (218.554 de tone) și România (202.833 de tone).

Pe partea de importuri, datele Comisiei Europene arată că importurile UE de grâu moale au crescut cu doar 1% în ritm anual, până la 3,52 milioane de tone, în timp ce importurile de porumb au crescut cu 11% până la 7,60 milioane de tone.

În perioada 1 iulie – 17 noiembrie 2024, blocul comunitar a importat o cantitate de 2,469 milioane de tone de grâu moale din Ucraina, în creștere cu 9,4% în ritm anual, în timp ce importurile de porumb ale UE din Ucraina au crescut cu 19,4% în ritm anual, până la 3,779 milioane de tone.

Comisia Europeană a subliniat însă că datele de export pentru Italia sunt incomplete pentru ultimele cinci săptămâni, în timp ce în cazul Franței sunt incomplete de la începutul anului calendaristic 2024. De asemenea datele de export pentru Bulgaria și Irlanda sunt incomplete de la începutul anului agricol 2023/24.

Continuare

ECONOMIE

Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective

Radio CECCAR FM

Președintele Klaus Iohannis a semnat astăzi Decretul privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 125/2014 privind scutirea de la plată a unor debite provenite din pensii și pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială, act normativ care are ca obiect de reglementare asigurarea unei forme de protecție a pensionarilor, indiferent de categoria de pensie de care aceștia beneficiază, în situația emiterii unor decizii de recuperare a sumelor plătite necuvenit ulterior datei de 1 octombrie 2014, precum și sub condiția nereținerii culpei beneficiarilor în raport cu modul de generare a debitului.

Astfel, potrivit noii legi, prin derogare de la prevederile Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, debitele constituite sau care urmează a fi constituite în sarcina beneficiarilor sistemului public de pensii, reprezentând sume încasate necuvenit cu titlu de pensie, indemnizație socială pentru pensionari și indemnizație pentru însoțitor, nu se recuperează.

Debitele care au drept cauză culpa debitorului, cum ar fi folosirea de către acesta a unor documente eliberate cu nerespectarea legii, declararea de către acesta a unor date neconforme realității, care au avut drept urmare stabilirea eronată a pensiei, nerespectarea obligațiilor care revin, potrivit legii, pensionarilor, inclusiv cele referitoare la cumulul pensiei cu venituri salariale, asimilate salariilor sau, după caz, cu venituri din activități independente, nu fac obiectul scutirii de la plată, potrivit prevederilor prezentei legi.

Scutirea de la plată a debitelor, conform prevederilor prezentei legi, se aplică indiferent de categoria de pensie de care beneficiază sau a beneficiat pensionarul, la momentul constatării existenței debitelor.

Prezenta lege intră în vigoare la data de întâi a lunii următoare datei publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii, Ordinul ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice și al ministrului finanțelor publice nr. 2073/1623/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 125/2014 privind scutirea de la plată a unor debite provenite din pensii, precum și a Procedurii de efectuare a restituirilor, cu modificările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.

Prevederile art. 1 din Legea nr. 125/2014 privind scutirea de la plată a unor debite provenite din pensii, cu modificările aduse prin prezenta lege, se aplică în mod corespunzător și debitelor constituite anterior datei de intrare în vigoare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, în sarcina beneficiarilor sistemului public de pensii, reprezentând sume încasate necuvenit cu titlu de pensie, indemnizație socială pentru pensionari și indemnizație pentru însoțitor, nerecuperate.

Continuare
Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 20 de ore

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024

ECONOMIEacum 20 de ore

ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

ECONOMIEacum 20 de ore

Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator

ECONOMIEacum 20 de ore

Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective

PROFESIA CONTABILĂacum 21 de ore

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

ECONOMIEacum 2 zile

Ministerul Energiei lansează sesiunea de depunere a proiectelor pentru Electric Up – ciclul 2

ECONOMIEacum 2 zile

În proiect, amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 18 noiembrie 2024

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 12.11.2024

PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile

CECCAR, la Practical Accounting Days: Cum să îți construiești o carieră de succes în contabilitate

Trending