ECONOMIE
Măsuri pentru îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA
♦ Au mai fost aduse amendamente, printre altele, și în domeniile impozitului pe profit, impozitului pe venit, accizelor, TVA
Executivul a adoptat astăzi, prin OUG, modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, reglementări care au în vedere, printre altele, îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA, „răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri”, potrivit unui comunicat al Guvernului.
➜ În ceea ce privește RO e – Factura se au în vedere: ● clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opțională și reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; ● restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național RO e – Factura doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; ● eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale); ● introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice; ● abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora, din OUG nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
➜ În ceea ce privește sistemul RO e-TVA, se are în vedere amânarea obligației persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025, avându-se în vedere complexitatea sistemului informatic național RO e-TVA și necesitatea asigurării funcționării în bune condiții a acestuia, în conformitate cu obiectivul pentru care a fost implementat.
De asemenea, se clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții trebuie să emită o autofactură.
➜ În domeniul impozitului pe profit se operează următoarele modificări:
- o clarificare tehnică pentru alocarea costurilor de îndatorare în cazul finanțării de către persoanele afiliate a achiziției/producției unor active prevăzute de lege, necesare desfășurării activității contribuabililor; necesitatea acestei corelări a fost solicitată de organismele profesionale;
- exceptarea contribuabililor din domeniul bancar (instituții de credit) și din domeniul petrolier care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în același timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri, dar și în concordanță cu regulile fiscale aplicabile în prezent. „Această modificare este necesară întrucât prin Legea nr.290/2024, în cadrul normativ aplicabil doar impozitelor suplimentare pe cifra de afaceri de sectoarele menționate nu a fost păstrată excepția legată de sistemul de impozitare IMCA, neasigurând predictibilitatea cadrului normativ. Reprezentanții patronatelor din sectoarele vizate au solicitat modificarea cadrului normativ”, se menționează în comunicat. Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.
➜ În domeniul impozitului pe venit au fost aduse următoarele amendamente:
- reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract. În aceste situații, obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. „Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit”, precizează reprezentanții Guvernului;
- instituirea unor dispoziții tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv;
- reglementarea/clarificarea impozitării veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor dreptului de proprietate. „Se reglementează modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, ulterior autentificării actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizică beneficiară a veniturilor sau plătitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, să calculeze și să declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarării și plății.
Măsura are în vedere solicitările formulate de organele fiscale și de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România care vizează necesitatea asigurării unor reguli fiscale suficiente și fără echivoc”, menționează inițiatorii actului normativ; - clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei. „Necesitatea acestor clarificări a fost determinată de măsurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și are ca scop înlesnirea îndeplinirii obligațiilor fiscale de către contribuabilii care realizează astfel de venituri”, precizează Executivul.
➜ În domeniul TVA, modificările aduse vizează:
- introducerea obligației înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă;
- efectuarea unei corecții tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.
➜ În domeniul accizelor au fost instituite o serie de măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, având în vedere că, în urma acțiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea plății obligațiilor fiscale la bugetul de stat de către unii operatori economici care desfășoară activități cu produse accizabile, respectiv: ▪ crearea unor obligații de declarare a operațiunilor și garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al președintelui ANAF și al AVR și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane; ▪ introducerea obligației pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deținut de o persoană terță, de a înștiința autoritatea competentă, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere. Nedepunerea declarației pe proprie răspundere și negarantarea plății accizelor, urmează a fi incriminate ca infracțiuni; ▪ introducerea unei prevederi care să vizeze situația în care acești operatorii economici nu mai sunt considerați că prezintă risc fiscal ridicat, respectiv atunci când autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe proprie răspundere, operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF; ▪ introducerea unor excepții de la regulile generale privind revocarea autorizației de destinatar înregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă autorizația de destinatar înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în situația în care titularul acesteia: a) nu respectă prevederile privind garanția de 120%, depunerea declarației pe propria răspundere, precum și cele privind înștiințarea autorității competente, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere; b) depășește cantitatea de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere; ▪ introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat, și în cazul operatorilor economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane; ▪ asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice; ▪ introducerea în sfera infracțiunilor a nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor pentru operatorii nou autorizați (reglementată prin OUG nr. 123/2024); ▪ introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizației de destinatar înregistrat în cazul nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor.
Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal-bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar, datoriei publice, cheltuielilor cu asistența socială, cu sănătatea, cheltuielilor de capital.
UPDATE: OUG nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024.
ECONOMIE
ANAF: Precizări privind implementarea FATCA
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) informează, printr-un comunicat, că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, sunt prevăzute reguli care impun Instituțiilor Financiare Raportoare din România să obțină Tax Identification Number (TIN) din Statele Unite pentru fiecare persoană specificată în formular, conform cerințelor prevăzute la sub-paragraful 2(a)(1) al articolului 2 din Acordul ratificat prin Lg 233/2015.
„În luna noiembrie 2024, Internal Revenue Service (IRS) a transmis o nouă notificare (Notificare 2024 -78) prin care ne informează cu privire la prelungirea termenului cu încă trei ani calendaristici – 2025, 2026 și 2027 – pentru raportarea în cazul conturilor preexistente a codurilor comunicate anterior. În eventualitatea neconformarii cu cerințele IRS, IFR-urile riscă sa fie clasificate în mod semnificativ neconforme”, menționează ANAF.
Pentru a beneficia de extinderea termenului de raportare a unui TIN corect pentru perioada 2025-2027 (structură și sintaxă puse la dispoziție de IRS), consulați următoarele documente:
● Information on Tax Identification Numbers
● Taxpayer identification numbers (TIN)
Pentru fiecare cont raportabil către SUA (inclusiv conturi noi) în cazul căruia lipsește un TIN obligatoriu din SUA, Instituțiile Financiare Raportoare trebuie să aplice în mod obligatoriu procedurile de diligență fiscală.
Informațiile menționate sunt disponibile pe site-ul IRS.
„În ceea ce privește raportarea conturilor financiare din perspectiva FATCA, Instituțiile Financiare Raportoare trebuie să depună eforturile necesare pentru colectarea datelor corecte și complete în conformitate cu legislația incidentă, să informeze destinatarii normei juridice la care facem referire, inclusiv prin sprijin și îndrumare în vederea colectării datelor pentru persoanele din SUA, așa cum sunt definite la Art. 1, pct. 1, lit. ee) – ff) din Legea 233/2015 pentru ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA”, precizează ANAF.
ECONOMIE
AFM organizează o nouă sesiune de înscrieri în cadrul Programului Iluminat Public 2024
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) organizează o nouă sesiune de înscriere a unităților administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraș sau municipiu în Programul Iluminat Public 2024, în perioada 30 decembrie 2024, ora 10:00 – 15 ianuarie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului.
Conform unui comunicat al AFM, citat de Agerpres, suma alocată acestei sesiuni este de 500 milioane lei, iar înscrierea se va realiza prin intermediul aplicației informatice puse la dispoziție de AFM, în limita a 200% din bugetul alocat Programului.
Programul vizează modernizarea sistemelor de iluminat public prin înlocuirea corpurilor de iluminat existente având un consum ridicat de energie electrică cu corpuri de iluminat cu surse LED, completarea sistemului de iluminat public existent cu corpuri de iluminat cu surse LED (în situațiile în care stâlpii de pe tronsonul respectiv nu sunt echipați cu corpuri de iluminat sau acestea sunt deteriorate/nefuncționale), extinderea sistemului de iluminat existent, precum și achiziționarea și instalarea sistemelor de telegestiune aferente obiectivelor de investiții.
„Având în vedere interesul de care se bucură Programul Iluminat Public din partea unităților administrativ-teritoriale, am decis să organizăm o nouă sesiune de finanțare începând cu data de 30 decembrie 2024. Programul Iluminat Public finanțat de AFM contribuie la reducerea consumului de energie prin utilizarea corpurilor de iluminat LED, protejând mediul prin scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră și sprijinind modernizarea infrastructurii locale. Totodată, programul îmbunătățește siguranța publică, reduce costurile administrațiilor locale și permite direcționarea resurselor economisite către alte nevoi ale comunităților”, a declarat președintele AFM, Laurențiu-Adrian Neculaescu, citat în comunicat.
Finanțarea se acordă în procentaj de maximum 100% din cheltuielile eligibile ale unui obiectiv de investiție și în limita sumelor ce pot fi acordate, în funcție de categoria unității administrativ-teritoriale, astfel: pentru comune cu o populație de până la 5.000 de locuitori – maximum 1 milion de lei; pentru comune cu o populație de peste 5.001 de locuitori – maximum 2 milioane de lei; pentru orașe – maximum 3 milioane de lei; pentru municipii de rang 0 – municipiul București – maximum 60 milioane lei; pentru municipii de rang I – maximum 6 milioane lei; pentru municipii de rang II – maximum 5 milioane lei.
Numărul de locuitori, populație rezidentă după domiciliu, se stabilește luând în considerare recensământul aferent anului 2021, publicat pe pagina de internet a Institutului Național de Statistică, precizează AFM.
ECONOMIE
MEAT a semnat trei noi contracte de investiții în infrastructura de turism
Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ștefan Radu Oprea, a semnat joi contractele de finanțare în cadrul Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism – Masterplanul investițiilor în turism pentru proiecte în domeniul turismului depuse de Consiliul Județean Călărași, Primăria municipiului Reșița și Primăria orașului Borsec, informează ministerul de resort printr-un comunicat citat de Agerpres. Este vorba despre proiectele: „Zonă de agrement” depus de către Consiliul Județean Călărași și semnat joi de președintele consiliului județean Vasile Iliuță; „Dezvoltarea zonei turistice Semenic”, depus de Primăria Municipiului Reșița, județul Caraș Severin, și semnat de primarul Ioan Popa și „Realizarea unui parc de aventură, oraș Borsec, faza II (Realizarea parcului de agrement Speranța în orașul Borsec, județul Harghita)” depus de Primăria orașului Borsec, județul Harghita și semnat de primarul Mik Jozsef.
„Mă bucur foarte mult că am reușit să deblocăm aceste investiții, foarte importante pentru dezvoltarea turismului românesc. Avem peisaje și locuri spectaculoase, dar trebuie să avem și infrastructură necesară și activități pe care să le oferim turiștilor. Sper să reușim să avem cât mai multe proiecte. Totodată, pe dumneavoastră, reprezentanții autorităților locale, vă rog să aveți în vedere și crearea de OMD-uri pentru a dezvolta și mai mult turismul în zonă. Am făcut modificări legislative pentru a simplifica procesul de creare a unui OMD și sper ca acest lucru să determine creșterea numărului acestora, fie că vorbim de OMD-uri locale, județene sau regionale. Acest lucru ne ajută și pe partea de promovare externă, la târguri și expoziții unde reprezentarea a evoluat mult în acest an. Luna aceasta la Varșovia, România a fost premiată de organizatori la categoria Trade Fair Exibition, ca o recunoaștere a modului profesionist de promovare a destinațiilor turistice ale țării noastre”, a precizat ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, citat în comunicat.
MEAT derulează, începând cu anul 2009, un program de susținere financiară a autorităților administrației publice locale (la nivel de județ, municipiu, oraș, comună), în completarea surselor proprii ale acestora, pentru finanțarea proiectelor de investiții în infrastructura de turism. Finanțarea se realizează în temeiul legal al HG nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism – Masterplanul investițiilor în turism – și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism, cu modificările și completările ulterioare și a Ordonanței de urgență nr. 10/2019 pentru stabilirea unor măsuri privind finanțarea investițiilor în turism și modificarea unor acte normative.
Prin Masterplanul investițiilor în turism, inițiat în 2009 și continuat de MEAT, au fost finanțate și finalizate 57 investiții, sumele alocate depășind 900 milioane de lei.
Proiectul „Zonă de agrement”, depus de Consiliul Județean Călărași, presupune construirea unui complex destinat pentru sport și agrement. Acesta va fi dotat cu un aqua parc cu o suprafața interioară de aproximativ 23.000 metri pătrați, cu bazine cu aproximativ 1.000 metri pătrați luciu apă, bazin hidromasaj, zonă de relaxare și agrement – zonă șezlonguri, alimentație publică, zonă food area, zonă administrative, zonă spa – sauna, baie de aburi, tropical relax room, masaj, terapii, dar și o amenajare exterioară cu suprafața de aproximativ 15.000 metri pătrați cu bazine adulți și copii, ansamblu tobogane, bazine wave pool, plajă exterioară, zone umbrite, construcții de alimentație publică, grupuri sanitare. De asemenea sunt prevăzute parcări și stații de încărcare vehicule electrice. Prin contractul de finanțare semnat, contribuția Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului este de 70% din capitolul IV „Cheltuieli pentru investiția de bază”, respectiv suma de 54,941 milioane lei cu TVA.
Proiectul „Dezvoltarea zonei turistice Semenic”, depus de Primăria Municipiului Reșița, are ca obiectiv amenajarea domeniului schiabil. Astfel, vor fi realizate trei pârtii de schi și o instalație de transport pe cablu de tip telegondolă cu 10 locuri, pod pietonal, o instalație de înzăpezire artificială-captare de apă, lac de acumulare, stație de pompare, rețea de distribuție, cămine hidranți, 99 generatoare de zăpadă tip lance și 34 tunuri mobile.
Contribuția MEAT este de 70% din capitolul IV „Cheltuieli pentru investiția de bază”, respectiv suma de 137,791 milioane lei cu TVA.
Cel de-al treilea proiect, „Realizarea unui parc de aventură, oraș Borsec, faza II (Realizarea parcului de agrement Speranța în orașul Borsec, județul Harghita)” depus de Primăria orașului Borsec, județul Harghita, constă în realizarea unui loc de joacă pentru copii, cu tiroliană, nautic jet, hidrobliciclete, un parc de aventuri pentru adulți, tubing, bandă urcare, tiroliană adulți, patinoar, perete cățărare, turn de observație, clădire administrativă (cabinet medical, birouri, depozite, recepție, grup sanitar), alei pietonale, parcare.
Prin contractul de finanțare, contribuția MEAT este de 90% din capitolul IV „Cheltuieli pentru investiția de bază”, respectiv suma de 13,931 milioane lei cu TVA.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 16 decembrie 2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.12.2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 17.12.2024
-
ECONOMIEacum 7 zile
Potrivit unei propuneri legislative adoptate de Parlament, operatorii economici nu vor mai fi obligați să emită bon fiscal la plata cu cardul
-
ECONOMIEacum 7 zile
ANAF: Termen-limită de depunere a declarațiilor fiscale pentru aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare
-
ECONOMIEacum 6 zile
Plafonarea prețurilor polițelor RCA, prelungită până la 31 martie 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Neamț: Profesioniști contabili și reprezentanți ai AJFP, în dialog despre schimbările legislative ce vor intra în vigoare anul viitor
-
ECONOMIEacum 6 zile
În proiect, noi reglementări privind prevenirea și combaterea spălării banilor