ECONOMIE
Modificări la Procedura de restituire a TVA aferentă anumitor achiziții efectuate de entități nonprofit
Prin OMF nr. 114/2025 publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat și completat OMF nr.3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art.294 alin.(5) lit. a) – b^1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. MF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completat art. 294 din Codul fiscal, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.
În vederea asigurării unui tratament al TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.
Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, la art. II din Legea nr. 204/2024, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către societățile deținute integral de entitățile nonprofit inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
Prin art. III din Legea nr. 313/2024 privind aprobarea OUG nr. 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, art. II din Legea nr. 204/2024 a fost modificat în sensul introducerii și a entităților nonprofit, înscrise în Registrul public organizat de ANAF, în categoria persoanelor care beneficiază de restituirea TVA pentru operațiunile a căror exigibilitate a taxei a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024. Totodată, au fost modificate și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
În acest context, a fost promovat OMF nr. 114/2025 care modifică și completează OMF nr. 3044/2024.
ECONOMIE
MF: În proiect, modificări la Legea contabilității
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională un proiect de Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative, document care are în vedere, între altele, modificări la Legea contabilității nr. 82/1991. MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, începând cu anul 2024, bilanțul, contul de rezultat patrimonial și anexele componente ale situațiilor financiare se transmit numai prin Sistemul Național de Raportare Forexebug, suspendându-se transmiterea acestora în format letric. „Având în vedere cele de mai sus precum și faptul că termenele de raportare a situațiilor financiare din Sistemul Național de Raportare Forexebug sunt diferite de cele prevăzute în Legea contabilității nr. 82/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare, este imperios necesar să se efectueze armonizarea acestora pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului de raportare a situațiilor financiare. Această constatare a fost realizată de Curtea de Conturi a României urmare misiunii de audit a Sistemului național de raportare – Forexebug: «Armonizarea termenelor de depunere a balanței de verificare în SNR Forexebug cu termenele din Legea contabilității și introducerea în legislație a unor termene clare pentru generarea rapoartelor de situații financiare (…)»”, afirmă inițiatorii proiectului.
În acest context, prin noul proiect de act normativ se propune introducerea, la articolul 36 din Legea contabilității, a unui nou alineat, alin.(12), cu următorul cuprins:
„(12) Instituțiile publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite, ordonatori secundari de credite și ordonatori principali de credite, transmit, pentru activitatea proprie, formularele din sfera raportării situațiilor financiare în Sistemul național de raportare Forexebug, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările lunare și trimestriale, respectiv până la data de 30 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările anuale privind încheierea exercițiului financiar.”
ECONOMIE
AFIR: Consultare publică deschisă pentru accesarea fondurilor nerambursabile prin GAL
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat în consultare publică pe site-ul instituției, www.afir.ro, Ghidul de implementare pentru intervenția DR-36 LEADER Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității, finanțată din Planul Strategic 2023 – 2027 (PS 2027).
„Consultarea publică pentru acest Ghid se va desfășura pe o perioadă de 15 zile calendaristice, de la data publicării pe site. Astfel, toți cei interesați pot transmite propuneri sau observații privind Ghidul solicitantului supus dezbaterii publice până la data de 12 februarie 2025 pe adresa de e-mail consultare@afir.info”, precizează AFIR, într-un comunicat.
Sprijinul financiar se acordă pentru implementarea intervențiilor din cadrul Strategiilor de Dezvoltare Locală (SDL) ale Grupurilor de Acțiune Locală (GAL) selectate și autorizate de Direcția Generală Dezvoltare Rurală – Autoritate de Management pentru Planul Strategic pentru perioada de programare 2023 – 2027 din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Finanțarea nerambursabilă acordată de AFIR prin intervenția DR-36 poate fi utilizată pentru proiecte de investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, susținerea lanțurilor alimentare și investiții în infrastructura la scară mică, exploatarea potențialului istoric și cultural și sprijin pentru locuitorii din zonele acoperite de Grupurile de Acțiune Locală.
De asemenea, se pot finanța și intervenții colective în domeniul agricol și agro-alimentar, intervenții de tip social care sprijină multiplicarea în sectorul zootehnic, intervenții privind activitățile de mediu, inclusiv în ceea ce privește energia verde/ regenerabilă, acțiuni de cooperare și acțiuni care sprijină asocierea, investiții în infrastructura socială și în domeniul sănătății, acțiuni privind atenuarea fenomenului de depopulare, operațiuni specifice conceptului de „Sate inteligente” etc.
Potrivit AFIR, intensitatea sprijinului nerambursabil este de 65% din totalul cheltuielilor eligibile, cu posibilitatea majorării până la 100% în funcție de categoria proiectului și de tipul investiției. Valoarea maximă nerambursabilă nu poate depăși cuantumul de 200.000 de euro/ proiect, respectiv 70.000 de euro/ plan de afaceri pentru proiecte de tip start-up neagricol.
Versiunea consultativă a Ghidului este disponibilă pe pagina Agenției, www.afir.ro, în cadrul secțiunii Comunicare >> Dezbatere publică accesând link-ul Dezbatere publică – NOUL Portal AFIR – informații PS PAC, depunere Online.
După închiderea perioadei de consultare, analizarea și preluarea observațiilor primite, se va publica versiunea finală a Ghidului de implementare și va fi anunțată deschiderea sesiunii de primire a proiectelor.
ECONOMIE
Christine Lagarde (BCE) avertizează asupra pierderii independenței băncii centrale
Independența băncii centrale este pusă sub semnul întrebării în diverse părți ale lumii, iar o influență politică mai mare asupra politicii instituției ar putea spori volatilitatea economică, a avertizat președintele BCE, Christine Lagarde, transmite Reuters, preluată de Agerpres.
„Deși cercetările recente sugerează că de jure (de drept) independența băncii centrale nu a fost niciodată mai importantă decât este în prezent, nu există dubii că de facto (de fapt) independența băncii centrale este pusă sub semnul întrebării în câteva părți ale lumii”, a declarat Lagarde la o conferință pe teme bancare desfășurată la Budapesta.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 27 ianuarie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 16 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 21.01.2025
-
ECONOMIEacum 2 zile
Clarificări privind întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Formularul 205
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 16.01.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR Bacău: Noii membri ai filialei au depus jurământul
-
ECONOMIEacum 16 ore
MF: În proiect, modificări la Legea contabilității
-
ECONOMIEacum 17 ore
Christine Lagarde (BCE) avertizează asupra pierderii independenței băncii centrale