ECONOMIE
Apartamentele s-au scumpit cu 30% faţă de 2014
Suma medie solicitată pentru apartamentele vechi şi noi scoase la vânzare la nivel naţional a crescut în luna septembrie cu 1,9%, de la 1.141 de euro pe metru pătrat util la finele lunii august, până la 1.163 de euro pe metru pătrat util, preţul actual fiind cu 30,5% peste cea mai mică valoare consemnată de la declanşarea crizei încoace, respectiv 891 de euro pe metru pătrat util, în decembrie 2014, arată datele transmise marţi de portalul Imobiliare.ro și citate de News.ro.
Timişoara este singurul dintre marile oraşe analizate în care preţurile apartamentelor au scăzut în septembrie.
”Cel mai semnificativ avans de la pragul de jos al pieţei a avut loc în Cluj-Napoca – alimentând astfel, o dată în plus, părerea că această piaţă este în pericol de supraîncălzire”, arată datele Imobiliare.ro.
În Capitală, pretenţiile vânzătorilor de apartamente s-au majorat, per ansamblu, cu 0,3% în ultima lună, de la 1.250 la 1.254 de euro pe metru pătrat util.
Faţă de pragul de jos al pieţei, atins în februarie 2015, când o astfel de unitate locativă costa 1.034 de euro pe metru pătrat util, diferenţa este de 21%.
Pe parcursul lui septembrie, locuinţele vechi s-au apreciat cu 1,6% (de la 1.154 la 1.173 de euro pe metru pătrat util), iar cele noi cu 0,3%, de la 1.315 la 1.319 euro pe metru pătrat util.
În Braşov, indicele Imobiliare.ro a înregistrat, cumulat, un avans de 2,8% în septembrie, de la 952 la 979 de euro pe metru pătrat util. Valoarea actuală este cu 21% mai mare decât nivelul minim atins pe piaţa braşoveană din 2008 încoace, respectiv 806 euro pe metru pătrat util (în iulie 2014).
Pe parcursul lunii trecute, apartamentele vechi s-au scumpit cu 1,7%, de la 966 la 982 de euro pe metru pătrat util. Unităţile locative nou-construite au consemnat însă un avans lunar de 5,2%, de la 924 la 972 de euro pe metru pătrat util – cu toate acestea, ele sunt cu 0,3% mai ieftine decât în urmă cu 12 luni (când ajungeau la 975 de euro pe metru pătrat util).
În Cluj-Napoca, aşteptările proprietarilor de apartamente, noi şi vechi deopotrivă, s-au majorat cu 2% în septembrie, de la 1.426 la 1.455 de euro pe metru pătrat util.
”Clujul este, de departe, oraşul în care locuinţele s-au scumpit cel mai mult faţă de pragul de jos al pieţei, valoarea actuală fiind cu aproape 78% mai mare decât punctul minim atins în ianuarie 2014, respectiv 818 euro pe metru pătrat util”, spun specialiştii.
Luna trecută, locuinţele din blocurile vechi din acest oraş s-au apreciat cu 3,3% (de la 1.459 la 1.507 euro pe metru pătrat util), iar cele noi cu 0,8% (de la 1.379 la 1.390 de euro pe metru pătrat util), potrivit Imobiliare.ro.
În Constanţa, preţul mediu solicitat pentru apartamentele noi şi vechi disponibile spre vânzare a crescut cu 0,7% luna trecută, potrivit Indicelui Imobiliare.ro, de la 1.055 la 1.062 de euro pe metru pătrat util.
Faţă de pragul de jos al pieţei, respectiv 839 de euro pe metru pătrat util (atins în decembrie 2013), nivelul actual este cu 27% mai ridicat.
Pe parcursul lunii precedente, locuinţele vechi s-au scumpit cu 0,9% (de la 1.054 la 1.063 de euro pe metru pătrat util), dar cele noi s-au ieftinit uşor, cu 0,1% mai exact, de la 1.059 la 1.058 de euro pe metru pătrat util.
Timişoara este singurul dintre marile oraşe analizate în care preţurile apartamentelor au scăzut în septembrie: este vorba despre un recul de 0,4% per ansamblu, de la 1.134 la 1.129 de euro pe metru pătrat util.
Faţă de punctul minim al pieţei, de 776 de euro pe metru pătrat util (atins în octombrie 2012), valoarea actuală este cu circa 45% mai mare, conform Imobiliare.ro.
În prima lună de toamnă a acestui an, apartamentele vechi din oraş s-au depreciat cu 0,2%, de la 1.132 la 1.130 de euro pe metru pătrat util, iar cele noi cu 1,4%, de la 1.143 la 1.127 de euro pe metru pătrat util.
ECONOMIE
MF propune o serie de reglementări ale unor aspecte contabile
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, reglementarea unor aspecte contabile. Proiectul de act normativ are în vedere următoarele:
♦ obligațiile de raportare aplicabile anumitor persoane juridice fără scop patrimonial
MF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul, că, potrivit OMF nr. 470/2024 cu privire la raportarea informațiilor referitoare la finanțările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial, persoanele juridice fără scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (31 ) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, întocmesc Declarația privind situația de trezorerie, în formatul elaborat în acest sens. „Având în vedere caracterul de noutate aferent acestei obligații declarative, s-au considerat necesare unele clarificări”, precizează MF.
Astfel, prin noul proiect se propun clarificări în ceea ce privește perioada luată în considerare pentru raportarea informațiilor din Declarația privind situația de trezorerie, precum și la faptul că procedura în vigoare (respectiv Procedura de corectare a erorilor cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale depuse de operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobată prin OMFP nr. 450/2016, cu modificările și completările ulterioare), prin care se pot corecta erori din raportările depuse de entități, este aplicabilă și în cazul declarației menționate.
♦ reglementările contabile aplicabile societăților ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată
Inițiatorii proiectului menționează, în Referatul de aprobare, că, la această dată, există prevederi exprese cu privire la reglementările contabile aplicabile societăților ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare în cursul exercițiului financiar de raportare, respectiv la reglementările contabile aplicabile societăților ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, în sensul că acestea pot aplica fie reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, fie reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014. Nu există, însă, prevederi explicite în ceea ce privește condițiile în care societățile ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată pot aplica reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014.
În acest context, prezentul proiect clarifică faptul că societățile ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și care au decis să aplice reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, organizează și conduc contabilitatea în baza reglementărilor menționate, începând cu exercițiul financiar următor celui în care valorile lor mobiliare nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.
♦ anumite clarificări legate de o serie de prevederi în vigoare
▪ cu privire la prevederile Directivei (UE) 2022/2464
MF precizează, în Referatul de aprobare, că, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 322 din 16 decembrie 2022 a fost publicată Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi (Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive). Pentru operatorii economici din aria Ministerului Finanțelor, transpunerea articolului 1 din Directiva (UE) 2022/2464, care a adus amendamente Directivei contabile 2013/34/UE, s-a concretizat în emiterea OMF nr. 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Actul național de transpunere a adus modificări celor două seturi de reglementări contabile aplicabile operatorilor economici. Ulterior publicării OMF nr. 85/2024, în urma evaluării efectuate de Ministerul Afacerilor Externe asupra tabelului de concordanță dintre directivă și legislația națională, s-a apreciat ca fiind necesară aducerea unor clarificări în ceea ce privește scutirile aplicabile cu ocazia elaborării situațiilor financiare anuale consolidate, raportat la cerințele de durabilitate.
În acest sens, prin proiectul de ordin se propune, în principal, clarificarea faptului că anumite cerințe corespunzătoare raportului privind durabilitatea întocmit de filialele cu sediul în România ale căror societăți-mamă finale sunt reglementate de dreptul unei țări terțe se aplică, de asemenea, sucursalelor din România ce aparțin unor entități din țări terțe.
▪ cu privire la contabilizarea de către membrii unui grup fiscal, a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri
Conform inițiatorilor proiectului, prin OMF nr. 4.291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile a fost prevăzută modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a cheltuielilor cu impozitul pe profit rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, respectiv a veniturilor din impozitul pe profit rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit. Codul fiscal a fost completat cu prevederi aplicabile impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri .
Prin prezentul proiect se propune ca această contabilizare să se efectueze similar contabilizării impozitului pe profit rezultat ca urmare a decontărilor între membrii grupului fiscal, și anume pe seama contului 694 „Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit” sau a contului 794 „Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit”– după caz. În acest context, denumirea conturilor 694 și 794 a fost modificată astfel încât să evidențieze și decontările corespunzătoare impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
ANAF a publicat lista seminarelor web din luna decembrie 2024
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe portalul instituției, lista seminarelor web care se vor desfășura în luna decembrie 2024.
Temele principale abordează subiecte diverse și de interes pentru contribuabili:
▪ Impozitarea veniturilor din activități agricole și declararea lor în declarația unică (formular 212) (6 decembrie, ora 10.00);
▪ Servicii oferite contribuabililor de către ANAF (11 decembrie, ora 10.00);
▪ Tratamentul fiscal aplicabil veniturilor din dividende obținute de persoanele fizice (12 decembrie, ora 12.00);
▪ Eliberarea certificatelor privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achizițiilor intracomunitare de mijloace de transport (13 decembrie, ora 9.30);
▪ Servicii electronice oferite de ANAF (17 decembrie, ora 10.00);
▪ Impozitarea veniturilor din activități agricole, silvicultură și piscicultură (18 decembrie, ora 12.00);
▪ Stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice și a persoanelor juridice, precum și atestarea veniturilor obținute de acestea (19 decembrie, ora 12.00);
▪ Regimul fiscal al impozitului pe veniturile microîntreprinderilor (20 decembrie, ora 11.00).
„Durata seminarelor este de două ore. Înscrierile se pot efectua până la data și ora începerii seminarelor, în limita locurilor disponibile. La un seminar pot participa simultan maximum 500 de persoane”, precizează ANAF.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 8 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.11.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 21.11.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF atrage atenția asupra unor noi mesaje false transmise în numele instituției
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
CECCAR Satu Mare: Clarificări privind Legea sistemul public de pensii. Membrii filialei, în dialog cu directorul Casei Județene de Pensii
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Dialog interprofesional, la CECCAR Hunedoara: profesioniști contabili și avocați au dezbătut subiecte fiscale și juridice de actualitate