PROFESIA CONTABILĂ
Preşedinte CECCAR: Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia
Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia, a declarat vineri pentru News.ro preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Robert Aurelian Şova, care a subliniat că profesionistul contabil, în calitatea sa de consultant strategic, are şi rolul de a sprijini companiile să poată implementa un model de afaceri care să le faciliteze creşterea.
”Există trei mari provocări: gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia. Gândirea integrată constă în schimbarea paradigmei de acţiune a firmelor, în sensul în care o afacere pe termen mediu sau lung, pentru a asigura rentabilitatea şi stabilitatea, trebuie să ia în calcul nu numai remunerarea capitalului financiar – adică investitorii, acţionarii – cât şi toate celelalte tipuri de capital care intră în acest proces de business. Aici ne referim la societate, la mediu, angajaţi, resursa umană, este o altă abordare. Desigur, din ce în ce mai multe firme au constatat că e în interesul lor să treacă de la raportarea simplă financiară, aşa cum este reglementată ca fiind obligatorie în toate statele lumii către raportarea integrată. Adică, pe lângă datele financiare, pe care le publici, trebuie să publici şi aspecte care ţin de modul de utilizare a capitalurilor care intră într-un business, modelul de business, guvernanţa şi efectele asupra societăţii”, a spus Şova, pentru News.ro.
În ceea ce priveşte globalizarea, aceasta nu afectează doar profesia contabilă, ci societatea în ansamblul ei.
”Modelele de business s-au redesenat. Globalizarea este utilizată pentru a se fructifica avantajele economiei de scară, în sensul în care accentul nu se mai pune pe marja de profit, ci pe volum, cu volum mare şi marjă mai mică. Pentru profesie, toată această schimbare de paradigmă de business la nivel mondial are implicaţiile ei. Apare necesitatea ca situaţiile financiare să fie armonizate, astfel încât aceleaşi principii trebuie să stea la baza atât a contabilităţii din România, cât şi contabilitatea dintr-un alt stat membru, pentru ca acele situaţii financiare să fie comparabile. De aceea, dezvoltarea standardelor internaţionale de contabiltate şi implementarea lor în standardele naţionale au devenit priorităţi la nivel global”, a subliniat preşedintele CECCAR.
Legat de tehnologie, acesta afirmă că societatea a devenit dependentă de tehnologie, care automatizează multe procese care acum 10-15 ani nu se desfăşurau în mod automat.
”Ceea ce e o adevărată provocare e că din ce în ce mai mult componenta de inteligenţă artificială este incorporată în astfel de aplicaţii IT. Fapt care, practic, pe lângă sarcinile simple de introducere şi prelucrare de date, să aducă valoare adăugată şi din punct de vedere al implementării unui raţionament profesional în aplicaţiile IT”, a punctat Şova.
Aceste provocări nu trebuie luate şi tratate ca oportunităţi de dezvoltare, menţionează el.
”Este evident că expertul contabil are mult mai mult timp să se concentreze asupra acelor servicii cu valoare adăugată ridicată, care permit interpretarea datelor şi utilizarea lor în scop de management şi de dezvoltare a firmei. Profesia tradiţională se transformă din ce în ce mai mult şi probabil că, peste 5-10 ani, expertul contabil va fi ‘mâna dreaptă a antreprenorului’, cel care va stii să traducă limbajul cifrelor într-un limbaj economic şi de management pentru antreprenor şi să-l ajute să înţeleagă exact care este situaţia, starea firmei lui, dar, mai mult, să ofere şi soluţii pentru remedierea şi îmbunătăţirea acestora”, a mai spus reprezentantul CECCAR.
El precizează acum există 37.000-38.000 specialişti contabili în România.
Întrebat dacă numărul e mare sau mic, el spune că ”se doreşte calitate, nu cantitate”.
De asemenea, CECCAR a lansat vineri o nouă siglă.
”Această nouă eră în profesia contabilă şi faptul că CECCAR este conştient de necesitatea adaptării profesiei la era digitală, la globalizare şi faptul că deja am început să intreprindem măsuri concrete în a ne adapta ca profesie, CECCAR şi-a adaptat imaginea şi logo-ul, pornind de la tradiţie la realitatea de azi şi la viitor. S-au introdus în siglă elemente care să sugereze practic digitalizarea şi globalizarea, fiind de fapt vorba de o restilizare a siglei vechi în care Caduceul tradiţional, care reprezenta comerţul, a fost stilizat, adăugându-i-se elemente care să specifice cartea digitală şi globul”, a mai spus preşedintele CECCAR.
Aproximativ 500 de participanţi, reprezentanţi ai conducerii şi membri ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), ai autorităţilor şi instituţiilor de reglementare, ai mediului de afaceri, precum şi ai unor organizaţii internaţionale şi regionale din domeniul contabil, participă în perioada 28-29 septembrie la Congresul profesiei contabile, eveniment organizat de CECCAR la Palatul Parlamentului.
”Tema unuia dintre cele mai importante evenimente dedicate profesiei contabile din România, cu participare internaţională, este actuală într-o lume a afacerilor în continuă evoluţie şi în contextul unui mediu de reglementare volatil în care este esenţială o gândire care să înglobeze mai mult decât elementele pur financiar-contabile ale unei organizaţii pentru a se asigura dezvoltarea pe termen lung şi crearea de valoare. Devine imperativ, astfel, pentru organizaţii să adopte o gândire integrată, utilizând o abordare holistică pentru a-şi stabili strategiile şi a-şi evalua performanţele, îmbunătăţindu-şi maniera în care comunică cu clienţii, investitorii şi toate celelalte părţi interesate”, spun reprezentanţii CECCAR.
Cu o istorie de aproape 100 de ani, CECCAR este organismal profesional care gestionează profesia contabilă în România, preocupându-se de dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor profesionistului contabil.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil