PROFESIA CONTABILĂ
Buletinul de știri ETAF din 14 ianuarie
Comisia Europeană face demersuri pentru a renunța la principiul unanimității în materie fiscală
Ulterior prezentării unei Foi de parcurs la finalul lunii decembrie 2018, Comisia Europeană lucrează la un comunicat ce urmează a fi prezentat statelor membre marți, 15 ianuarie a.c. Conform acestuia, în cadrul Consiliului Uniunii Europene, anumite decizii în materie fiscală urmează să fie luate cu o majoritate calificată. Această propunere ar urma să aibă la bază articolul 48 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europenecare permite Consiliului să decidă în majoritate calificată în anumite aspecte, cu condiția ca niciun parlament național să nu se opună deciziei Consiliului. Cu toate acestea, trebuie precizat că unele stele membre, cum este cazul Irlandei, sunt dificil de convins cu privire la această modificare.
Raport din 2018 cu privire la tendințele în materie de politică fiscală
În data de 18 decembrie 2018, Comisia Europeană a publicat un Raport cu privire la tendințele în materie de politică fiscală, prezentând informații despre politica fiscală la nivelul celor 28 de state membre, plus Islanda și Norvegia. Conform raportului, în anul 2016, veniturile din impozitare au crescut ca procent din PIB în 19 state membre. Cu toate acestea, nivel impozitării la nivelul întregii Uniuni Europene diferă în mod semnificativ în fiecare stat membru. De asemenea, raportul confirmă faptul că ponderea impozitării veniturilor salariale din totalul veniturilor fiscale a scăzut progresiv din 2010 până în 2016, când aceasta era de 49,8% – similar nivelului de dinainte de criză. Pe de altă parte, veniturile aferente impozitelor corporative au ajuns la 2,7% din PIB în 2016, față de 2,6% din PIB în 2015, continuând să crească ușor de la declanșarea crizei economice, dar fără să atingă nivelul de dinainte de criză. Totodată, potrivit aceluiași document, se înregistrează o scădere la nivelul impozitării corporative în țările Uniunii Europene și a veniturilor fiscale generate de consum, muncă și capital. În plus, raportul conține date privind încasările din impozitele în domenii precum energie, mediu și proprietate, plus ratele impozitelor pe profit și pe venit.
Directiva cu privire la protejarea denunțătorilor va fi regândită
La 12 decembrie 2018, Serviciul juridic al Consiliului a susținut o prezentare reprezentanților statelor membre în vederea divizării directivei cu privire la protejarea denunțătorilor în cinci texte legislative. Una dintre directive va face referire la protecția denunțătorilor în domeniul impozitării. Directiva ar trebui să aibă o baza legală nouă, și anume Articolul 115 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care deține caracteristica principală de a asigura o decizie unanimă în cadrul Consiliului.
Ajutorul de stat în cazul Italiei, Spaniei, Marii Britanii și Olandei
La 8 ianuarie 2019, Comisia Europeană a emis două decizii separate, propunând ca Italia și Spania să alinieze impozitarea porturilor la normele privind ajutoarele de stat. În prezent, porturile din aceste două țări desfășoară activități non-economice și economice. Legislația cu privire la ajutorul de stat se aplică activităților economice, existând o excepție de la plata impozitului pe profit pentru porturile care fac profit din activitățile economice, ce pot oferi astfel un avantaj comparativ pe piață internă, implicând un ajutor de stat care nu ar fi compatibil cu legislația europeană.
În Spania, porturile sunt scutite de impozitul pe profit pentru principalele surse de venit (cum ar fi taxele sau veniturile provenite din contracte de închiriere sau de concesiune), în timp ce, în Italia, porturile sunt scutite în totalitate de la plata impozitului pe profit. Prin urmare, Comisia a solicitat Italiei și Spaniei să-și adapteze legislația din domeniu pentru a se asigura că, începând cu 1 ianuarie 2020, porturile vor plăti impozitul pe profit în același mod ca și alte companii. La 10 ianuarie 2019, Comisia a deschis o investigație privind tratamentul fiscal din Olanda în special în ceea ce privește două societăți: Nike European Operations Netherlands BV și Converse Netherlands BV. Comisia este preocupată de faptul că plățile din redevențele aprobate prin hotărârile fiscale acordate de Olanda nu pot reflecta realitatea economică, oferind societății un avantaj necinstit față de concurenții săi, încălcându-se astfel normele UE privind ajutoarele de stat. Mai mult, la 19 decembrie 2018, Comisia a constatat că un sistem de scutire de la plata impozitului pe profit și cinci hotărâri fiscale în vigoare din Gibraltar erau incompatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat și a solicitat autorităților britanice să recupereze, în acest sens, aproximativ 100 de milioane de euro.
Pentru a consulta newsletterul în limba engleză, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil