Rețele sociale

ECONOMIE

Secretar de stat: Vom intensifica controalele, în perioada următoare, mai ales pe cazurile de muncă nedeclarată

Din ce în ce mai mulți angajatori își cheamă angajații la muncă, deși aceștia au contractele de muncă suspendate, iar în perioada următoare vom intensifica controalele, mai ales pe cazurile de muncă nedeclarată.

Radio CECCAR FM

Din ce în ce mai mulți angajatori își cheamă angajații la muncă, deși aceștia au contractele de muncă suspendate, iar în perioada următoare vom intensifica controalele, mai ales pe cazurile de muncă nedeclarată, a atenționat, la un post de televiziune, Tudor Polak, secretar de stat în Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), citat de Agerpres. „În ultima perioadă am început să primim din ce în ce mai multe petiții și sesizări care să ne atragă atenția că sunt din ce în ce mai mulți angajatori care cheamă la muncă angajați, deși aceștia au contractele de muncă suspendate. Încercăm să facem o evaluare a tuturor acestor petiții și, în perioada următoare, controalele se vor înteți. Guvernul României și, mai ales, Inspecția Muncii, nu pot tolera ca, în această perioadă care este destul de grea pentru toată lumea, să asistăm la astfel de abuzuri. Am centralizat petițiile care au fost făcute din luna martie, vom avea o altă centralizare, luni sau marți, cu ce petiții au fost înainte în luna aprilie și vom intensifica aceste controale, mai ales pe aceste cazuri de muncă nedeclarată”, a declarat Tudor Polak.

Oficialul MMPS a menționat că, în această perioadă, au fost aplicate o serie de sancțiuni maxime unor societăți care au chemat angajații la muncă, deși contractele de muncă ale acestora erau suspendate. „După cum bine știm cu toții, epidemia de COVID-19 a avut efecte majore asupra pieței muncii. Conform datelor pe care le-am comunicat vineri, 24 aprilie, sunt aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate. Guvernul României a venit în sprijinul acestor angajați și al angajatorilor lor cu Ordonanța 30, modificată ulterior, prin intermediul căreia s-a stabilit o indemnizație de 75% din venitul mediu brut. În acest sens, pot să vă spun că Inspectoratele Teritoriale de Muncă au efectuat controale și în ultima perioadă. La începutul lunii martie, Inspectoratul Teritorial de Muncă București s-a deplasat la sediul unei agenții de turism unde angajatorul, înainte de emiterea stării de urgență și înainte de a apărea Ordonanța 30, a suspendat contractele a peste 100 de angajați, iar a doua zi a chemat o parte dintre aceștia la muncă. În momentul în care Inspectoratul Teritorial de Muncă s-a deplasat și a constatat aceste lucruri a aplicat sancțiunea maximă de 200.000 de lei”, a spus Tudor Polak.

Acesta a mai oferit, ca exemple, cazuri de încălcare a legislației muncii atât pe un șantier din București, cât la o fabrică din Brăila. „Cazuri mai sunt. Pot să vă spun că, personal, a fost acum aproximativ două săptămâni la un șantier din București, împreună cu colegii din Inspectoratul Teritorial de Muncă București, unde, la fel, au fost găsiți câțiva cetățeni care nu aveau contractele de muncă semnate și s-au aplicat mai multe amenzi și a fost sistată activitatea, deoarece în respectiva locație nu erau respectate toate normele de securitate și siguranță în muncă. Mai departe, pot să vă spun că, în această săptămână, colegii noștri de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Brăila, în urma unui apel anonim, s-au deplasat la o fabrică unde au depistat 13 angajați fără contracte de muncă și s-a aplicat o amendă de 200.000 de lei”, a subliniat secretarul de stat în MMPS.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending