Rețele sociale

ECONOMIE

UE a strâns donații în valoare de 7,4 miliarde de euro pentru asigurarea accesului universal la vaccinuri

Comisia Europeană a înregistrat, la începutul acestei săptămâni, angajamente financiare asumate de donatori din întreaga lume în valoare de 7,4 miliarde de euro, echivalentul a 8 miliarde de dolari, cu ocazia conferinței donatorilor organizată în cadrul răspunsului mondial la coronavirus.

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană a înregistrat, la începutul acestei săptămâni, angajamente financiare asumate de donatori din întreaga lume în valoare de 7,4 miliarde de euro, echivalentul a 8 miliarde de dolari, cu ocazia conferinței donatorilor organizată în cadrul răspunsului mondial la coronavirus, informează un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Suma de 7,4 miliarde de euro include și cele 1,4 miliarde de euro furnizate de Comisie și aproape atinge obiectivul inițial de 7,5 miliarde de euro. Fondurile reprezintă un bun punct de plecare pentru maratonul mondial al donatorilor care a început la 4 mai. Scopul acestuia este de a colecta fonduri importante pentru a asigura dezvoltarea colaborativă și distribuirea universală a metodelor de diagnosticare, a tratamentelor și a vaccinurilor împotriva coronavirusului.

„Lumea a dat dovadă de o unitate extraordinară pentru binele comun. Guvernele și organizațiile mondiale din domeniul sănătății și-au unit forțele împotriva coronavirusului. Ca urmare a acestui angajament, suntem pe cale să dezvoltăm, să producem și să distribuim un vaccin pentru toți. Este însă doar începutul. Trebuie să susținem aceste eforturi și să fim pregătiți să aducem o contribuție sporită. Maratonul donatorilor va continua. După ce guvernele și-au adus contribuția, este rândul societății civile și al cetățenilor din întreaga lume să se alăture acestor eforturi, în cadrul unei mobilizări la nivel mondial a speranței și a determinării”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Donațiile colectate reprezintă o realizare extraordinară, dar și începutul unui proces de mobilizare a mai multor resurse. Obiectivul inițial de 7,5 miliarde euro nu va fi suficient pentru a asigura implementarea la nivel mondial a tehnologiilor medicale privind coronavirusul, deoarece aceasta presupune costuri importante în materie de producere, achiziții publice și distribuire, precizează CE.

Pentru a contribui la realizarea obiectivelor răspunsului mondial la coronavirus, Comisia Europeană a angajat un miliard de euro sub formă de granturi și 400 milioane euro sub formă de garanții pentru împrumuturi prin redefinirea priorităților programului Orizont 2020.

Potrivit Comisiei Europene, se vor face donații în valoare de 100 de milioane euro către Coaliția pentru inovare în domeniul pregătirii în eventualitatea apariției unei epidemii (Coalition for Epidemic Preparedness Innovation, CEPI) și, respectiv, de 158 de milioane euro către Organizația Mondială a Sănătății. Cererile de propuneri și proiectele ulterioare finanțate de UE în cadrul programului Orizont 2020 vor fi aliniate cu obiectivele celor trei parteneriate și accesul la date va fi liber. Finanțarea din cadrul RescEU va fi destinată achizițiilor publice, constituirii de stocuri și distribuirii de vaccinuri, terapiilor și metodelor de diagnosticare.

Donatorii sunt invitați să își asume în continuare angajamente financiare privind răspunsul mondial la coronavirus, având posibilitatea de a alege prioritatea către care doresc să direcționeze fondurile oferite: testare, tratament sau prevenire. De asemenea, aceștia pot face donații către fluxul de lucru orizontal al răspunsului mondial la coronavirus, pentru a ajuta sistemele de sănătate din întreaga lume să facă față pandemiei.

În curând, Comisia va anunța cum va fi repartizată suma colectată și cât se va aloca vaccinurilor, terapiilor, metodelor de diagnosticare și consolidării sistemelor de sănătate care au legătură cu COVID-19.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending