Rețele sociale

ECONOMIE

BAAR: În perioada 2017 – 2020, costurile reparațiilor auto cu crescut cu până la 12,7%

Conform unei analize a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), costurile medii de reparații au crescut, în intervalul 2017 – 202,0 cu 7% – 12,7%, autovehiculele cu vechimea cuprinsă între 3-5 ani având cele mai ridicate costuri.

Radio CECCAR FM

Conform unei analize a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), costurile medii de reparații au crescut, în intervalul 2017 – 2020 cu 7% – 12,7%, autovehiculele cu vechimea cuprinsă între 3-5 ani având cele mai ridicate costuri, informează Mediafax. Analiza s-a fundamentat pe baza a peste 520.000 de calculații, date agregate puse la dispoziție de Audatex, companie care furnizează soluții IT de calcul al costurilor de reparații pentru daune auto. Aceeași tendință poate fi observată și din comparația costului mediu aferent fiecărui trimestru I al anilor analizați.

Analiza costurilor cu piesele de schimb relevă faptul că pe întreg intervalul luat în calcul (2017-2020) ponderea medie a acestora a reprezentat circa 67% din totalul calculațiilor, în timp ce ponderea manoperei este de aproximativ 19% iar cea a materialelor de vopsitorie de circa 15%, ponderi cu variații foarte mici de la o perioadă la alta.

Un alt punct de interes al cercetării BAAR îl reprezintă analiza costurilor de reparații în funcție de vechimea autovehiculelor. Astfel, din distribuția costurilor medii pe intervale de vechime se poate observa că autovehiculele cu o vechime cuprinsă între 3 și 5 ani înregistrează costurile medii cele mai ridicate în toate perioadele supuse analizei. În cazul autovehiculelor cu vechimea între 6 și 9 ani costurile medii au manifestat o tendință crescătoare mai mare față de celelalte grupe de vechime (de la 5.808 lei în trimestrul II al anului 2017 până la 9.181 lei în trimestrul I din 2020). Ultima categorie este cea a autovehiculelor cu peste 10 ani vechime, a căror pondere la data calculației era de peste 50%. Această grupă de vârstă înregistrează o creștere semnificativă cu 9% în doar trei ani, de la 43% în trimestrul I din 2017 până la 52% în trimestrul II din 2020.

Un ultim obiectiv al cercetării a fost analiza evoluției tarifului mediu al orei de manoperă în intervalul 2017-2020, respectiv cea a numărului pieselor înlocuite sau, după caz, reparate. Tariful mediu pe ora de manoperă manifestă un trend puternic crescător, de la 91 lei în anul 2017 până la 151 lei în 2020 (T1), în creștere cu 66%. Similar se poate observa și creșterea costului mediu al reparațiilor (doar operații de reparare, nu și de înlocuiri), de la 245 lei în anul 2017 (T2) până la 321 lei în 2020 (T1/Q1). Asistăm la o evoluție ușor descrescătoare (-2,3%) a numărului mediu de piese înlocuite pe calculație, între 5,46 repere înlocuite în anul 2017 și 5,33 în 2020

Cele peste 520.000 calculații pe care s-a fundamentat analiza BAAR au fost efectuate atât de societăți de asigurare, cât și de unități de reparații auto.

Calculațiile efectuate de societățile de asigurare au fost utilizate pentru estimarea prejudiciilor acoperite prin asigurarea RCA. În ceea ce privește calculațiile efectuate de unitățile de reparații auto, acestea au fost de tipul „deviz ofertă”, „deviz estimativ” sau „deviz de reparație” întocmite de service-uri pentru ofertarea, estimarea sau evaluarea costurilor de reparație.

BAAR este asociația profesională a societăților de asigurare care pot practica, pe teritoriul României, asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie (RCA).

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending