Rețele sociale

ECONOMIE

România, printre țările UE cu cele mai mari creșteri ale prețurilor la electricitate pentru consumatorii casnici

Prețurile la energie pentru consumatorii casnici din UE au crescut, în 2019, cu 1,3% la electricitate și cu 1,7% la gaze naturale, însă cele mai mari majorări de prețuri la electricitate, în moneda națională, au fost înregistrate în Olanda (19,6%), Lituania (14,3%), Cehia (11%) și România (10,1%), în perioada cuprinsă între a doua jumătate a lui 2018 și a doua jumătate a anului trecut.

Radio CECCAR FM

Prețurile la energie pentru consumatorii casnici din UE au crescut, în 2019, cu 1,3% la electricitate și cu 1,7% la gaze naturale, însă cele mai mari majorări de prețuri la electricitate, în moneda națională, au fost înregistrate în Olanda (19,6%), Lituania (14,3%), Cehia (11%) și România (10,1%), în perioada cuprinsă între a doua jumătate a lui 2018 și a doua jumătate a anului trecut, arată datele publicate de Eurostat, citate de Agerpres. În schimb, scăderi de prețuri au fost înregistrate în 10 state membre, cele mai semnificative fiind în Danemarca (minus 6,3%), Grecia (minus 5,8%), Portugalia (minus 4,9%) și Bulgaria (minus 4,7%).

În a doua jumătate a anului 2019, în Uniunea Europeană prețurile la energie electrică pentru consumatorii casnici variau între 10 euro/100 kWh în Bulgaria și aproximativ 30 euro/100 kWh în Danemarca, Belgia și Germania. În România, prețul mediu la energie electrică era de 14,2 euro/100 kWh, sub media de 21,6 euro/100 kWh în UE 27. Pe lângă Bulgaria, prețuri mai mici decât în România se înregistrau doar în Ungaria, Lituania, Malta, Polonia și Estonia.

În ceea ce privește prețurile la la gaze naturale pentru consumatorii casnici, în moneda națională, acestea au crescut în 11 state membre. Cele mai mari creșteri de prețuri, în perioada cuprinsă între a doua jumătate a lui 2018 și a doua jumătate a lui 2019, au fost înregistrate în Spania (16,7%), Croația (12,9%), Olanda (12,1%) și Franța (10%). La polul opus, cele mai semnificative scăderi de prețuri au fost consemnate în Letonia (minus 22%), Danemarca (minus 15,5%), Grecia (minus 10,2%), Belgia (minus 8,3%) și România (minus 4,2%).

În rândul statelor membre ale UE, prețurile la gaze pentru consumatorii casnici în a doua jumătate a anului 2019 variau de la 3,3 euro/100 kWh în România și Ungaria, până la aproape 12 euro/100 kWh în Suedia. Prețul mediu în UE 27 este de 7,2 euro/100 kWh.

Datele Eurostat mai arată că taxele și accizele reprezentau în UE 41% din prețul energiei electrice plătit de consumatori și 31% din prețul gazelor naturale. România se numără printre țările cu cea mai mică pondere a taxelor și accizelor în prețul gazelor naturale, alături de Grecia (8%) și Luxemburg (10%). În Romania ponderea taxelor și accizelor în prețul gazelor naturale era de 16%.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending