Rețele sociale

ECONOMIE

ANCPI: aproape 490.000 de proprietăți înregistrate, prin PNCCF, în prima jumătate a anului 2020

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) informează că a înregistrat gratuit pentru cetățeni, în primele șase luni ale acestui an, aproximativ 490.000 de proprietăți, prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), susținut de Guvernul României.

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) informează că a înregistrat gratuit pentru cetățeni, în primele șase luni ale acestui an, aproximativ 490.000 de proprietăți, prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), susținut de Guvernul României. De asemenea, în luna iunie 2020, ANCPI a inițiat o nouă procedură de licitație pentru achiziționarea serviciilor de înregistrare sistematică a proprietăților din 246 de comune din România, finanțarea fiind asigurată prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020 (POR). Totodată, în prima jumătate a acestui an, ANCPI a semnat cu Administrația Rezervației Biosfera Delta Dunării (ARBDD) cel mai mare contract de finanțare încheiat cu o instituție publică. În aceeași perioadă, ANCPI a eliberat aproape 3 milioane de extrase de carte funciară.

„ANCPI, instituție aflată în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), a înregistrat, în primele șase luni ale acestui an, 489.375 de imobile. Finanțarea a fost asigurată, prin PNCCF, din veniturile proprii ale ANCPI și din fonduri europene nerambursabile. Lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților se desfășoară la nivelul întregii unități administrativ-teritoriale (UAT) sau pe sectoare cadastrale. Astfel, în prezent, din cele 3.181 de UAT-uri din România, 89 sunt cadastrate integral. În alte 2.018 de localități se derulează lucrări de înregistrare sistematică a proprietăților, care vizează o suprafață de aproximativ 4,4 milioane de hectare. În anul 2020, cele mai multe imobile au fost înregistrate în județele Dolj – 45.133, Alba – 40.616 și Arad – 38.864”, precizează ANCPI, într-un comunicat.

De asemenea, din totalul de 9,54 milioane hectare de terenuri agricole care fac obiectul subvențiilor acordate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), 96% sunt finalizate sau în lucru. În acest moment, sunt înregistrate 5,08 milioane hectare, reprezentând 53% din suprafața terenurilor agricole care beneficiază de subvențiile APIA. Alte 4,10 milioane hectare (43%) sunt în lucru, termenul de finalizare a lucrărilor fiind anul 2020.

În luna iunie a.c., ANCPI a inițiat o procedură de licitație deschisă pentru cadastrarea integrală a 246 de UAT-uri din 30 de județe. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin POR. Până la această dată, lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților au fost finalizate în cinci din cele 660 de comune incluse în Proiectul major „Creșterea gradului de acoperire și de incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”. În alte 84 de comune sunt în desfășurare lucrări de cadastru general. Valoarea totală a Proiectului major, inclus în AXA prioritară 11 din POR 2014-2020, este de 312.891.155 de euro, din care 265.957.482 euro reprezintă fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și 46.933.673 euro cofinanțare de la bugetul de stat. Până în prezent, în cadrul Proiectului major au fost efectuate plăți în valoare de 103.430.208 lei.

Totodată, în prima jumătate a acestui an, ANCPI a digitalizat serviciile oferite, astfel încât singura condiție pentru transmiterea solicitărilor prin mijloace electronice este ca acestea să conțină o semnătură electronică calificată. În plus, partenerii ANCPI care depun cereri online beneficiază de acces direct în sistemul integrat de cadastru și carte funciară eTerra. Astfel, notarii publici, persoanele fizice și juridice autorizate să execute lucrări de cadastru și executorii judecătorești pot depune cereri, care intră direct pe fluxul intern al oficiilor teritoriale, în vederea soluționării.

„Lucrăm la alte două proiecte, în contextul digitalizării. Cel mai probabil, le vom finaliza în cel mult o lună și jumătate. Primul se referă la introducerea plății cu cardul în eTerra și va fi util în special persoanelor fizice și juridice autorizate să execute lucrări de specialitate în domeniul cadastrului. Cel de-al doilea vizează autentificarea în aplicația eTerra cu semnătură electronică calificată, ceea ce reprezintă primul pas spre interconectarea bazelor de date ale instituțiilor statului român, care va eficientiza activitatea administrației centrale și locale”, a precizat Laurențiu Alexandru Blaga, președinte-director general al ANCPI.

Potrivit ANCPI, de la începutul acestui an, au fost eliberate online 2.937.512 de extrase de carte funciară și 497.621 de extrase de plan cadastral. Documentele, care sunt acceptate în prezent de 20 de instituții bancare și nebancare, pot fi obținute în doar câteva minute. Cei interesați pot găsi pe site-ul Agenției lista instituțiilor care acceptă extrasul de carte funciară eliberat online.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending