Rețele sociale

ECONOMIE

Reuters: Marile bănci planifică revenirea la birou pe măsură ce vaccinarea face progrese

Cele mai mari bănci din lume au început să facă planuri pentru redeschiderea clădirilor de birouri, încurajate de progresul campaniilor de vaccinare și scăderea cazurilor de infecție cu COVID-19 în marile centre financiare, aceasta după ce anul trecut și-au trimis rapid angajații acasă pentru a opri răspândirea coronavirusului, informează Reuters, preluată de Agerpres.

Radio CECCAR FM

Potrivit unor documente interne consultate de Reuters, băncile din diferite regiuni adoptă metode diferite pentru a asigura succesul revenirii la birou, inclusiv prin introducerea unor modele de lucru hibride și prin încurajarea vaccinării.

În SUA, grupul bancar Wells Fargo & Co a anunțat încă din luna martie că va începe să își readucă angajații la birouri după Labor Day (Ziua Muncii, care în SUA se sărbătorește în prima zi de luni a lui septembrie – nr.), ca urmare a faptului că vaccinurile sunt din ce în ce mai disponibile. Însă banca evaluează dacă va permite anumitor divizii din SUA să revină la birou înainte de Labor Day.

Banca de investiții Goldman Sachs Group Inc intenționează să își aducă angajații din SUA înapoi la birou încă de la mijlocul lunii iunie. De asemenea, JPMorgan Chase & Co, cea mai mare bancă din SUA, își va aduce angajații înapoi la birou începând din luna iulie, pe baza unui sistem de rotație, și intenționează să mențină un grad de ocupare a birourilor de 50%.

În Marea Britanie, directorul general de la Barclays, Jes Staley a spus că banca va adopta un model de lucru hibrid și își va reduce volumul spațiilor de birouri dar își va menține birourile principale de la Londra și New York. De asemenea, rivalul HSBC Holdings a anunțat și el că intenționează să își reducă amprenta globală de birouri cu aproximativ 40% pe măsură ce va trece la un model de lucru hibrid pentru majoritatea angajaților săi. În schimb, Lloyds Banking Group, cea mai mare bancă britanică, speră să reia munca la birou, într-un proiect pilot care va cuprinde aproximativ 5.000 de angajați și se va derula în vara acestui an, după ce restricțiile impuse de Guvernul de la Londra vor permite acest lucru.

Deutsche Bank, cel mai mare grup bancar din Germania, le-a spus angajaților de la birourile din Londra că intenționează să-i readucă la birou începând din 21 iunie, dacă restricțiile vor fi relaxate până atunci. De asemenea, bancherii care lucrează la divizia de investiții a Deutsche Bank din SUA au fost informați că se pot aștepta să fie rechemați la birou după Labor Day.

În Elveția, grupul bancar Credit Suisse a lansat în luna iulie a anului trecut un program global de evaluare a diferitelor opțiuni pentru munca de acasă, evaluare care ar urma să influențeze viitoarele modele de lucru. Între timp banca a monitorizat și adaptat acordurile de muncă în conformitate cu recomandările locale. În ceea ce privește rivalul UBS, președintele Axel Weber a spus în luna mai că flexibilitatea va rămâne o caracteristică importantă a programului de lucru adoptat în viitor de cea mai mare bancă elvețiană. Revenirea la birou diferă de la o regiune la alta, în funcție de recomandările autorităților locale.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending