Rețele sociale

ECONOMIE

Proiectul procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de Ordin pentru aprobarea procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor acordată de către ANAF și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației. În Referatul de aprobare a actului normativ se menționează că, în calitate de organ cu rol de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale desfășurate de structurile care realizează activitățile de asistență și îndrumare a contribuabililor organizate în cadrul ANAF, MF a elaborat procedura de sistem PS-23 „Soluționarea cererilor privind problematica fiscală, vamală și nefiscală, precum și cea contabilă de către Ministerul Finanțelor Publice”, aprobată prin OMFP nr. 1631/2014, prin care s-a reglementat procesul de soluționare unitară, transparentă și în termenul legal a cererilor privind interpretarea legislației fiscale, transmise Ministerului Finanțelor de către contribuabili.

Potrivit acestei proceduri, în baza cererilor pentru soluționarea problematicii fiscale transmise de către contribuabili, MF emite puncte de vedere consolidate privind modul de soluționare a acestora pe care le transmite, apoi, pentru valorificare, Direcției generale de asistență pentru contribuabili din cadrul ANAF care are rol de coordonare și îndrumare a organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitară a legislației fiscale. Prin acest canal unic de comunicare, MF a asigurat o abordare unitară a cererilor contribuabililor privind soluționarea problematicilor fiscale și totodată, limitarea posibilității transmiterii de puncte de vedere (opinii) diferite la solicitări similare.

Pe de altă parte, ANAF are ca atribuții stabilite prin HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea sa, atât îndrumarea contribuabililor, cât și îndrumarea organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitară a legislației fiscale. În acest sens, ANAF a elaborat procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor de către organele fiscale, aprobată prin OPANAF nr.1338/2008. Potrivit acestui ordin, contribuabilul trebuie să se adreseze, inițial, structurilor de îndrumare și asistență a contribuabililor din cadrul organului fiscal care îi administrează creanțele fiscale datorate bugetului de stat și nu structurilor ierarhice superioare acestora, în caz contrar cererile fiind redirecționate, contribuabilul fiind informat despre această acțiune. Totodată, ordinul prevede posibilitatea de consultare graduală a structurilor de îndrumare și asistență a contribuabililor, în cazul în care contribuabilii nu sunt mulțumiți de răspunsurile primite.

Din analiza celor două proceduri menționate, rezultă că, potrivit procedurii PS-23, orice contribuabil poate transmite o cerere de soluționare a unei problematici fiscale către Ministerul Finanțelor fără a consulta gradual structurile de îndrumare și asistență a contribuabililor, așa cum prevede OPANAF nr.1338/2008, ceea ce conduce la anularea circuitului descris prin acest ordin. „Prin urmare, este necesară armonizarea prevederilor celor două proceduri, pentru a se elimina suprapunerile de atribuții și pentru a se stabili modul de soluționare a cererilor privind problematica fiscală depuse de contribuabili, atât de către Ministerul Finanțelor, cât și de către ANAF. Este de precizat faptul că, ulterior aprobării prezentului proiect de ordin, PS-23 se va modifica în mod corespunzător”, precizează inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.

În acest context, prin proiectul de ordin se stabilește procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informației, atât la cererea contribuabililor cât și din oficiu. În ceea ce privește îndrumarea și asistența contribuabililor din oficiu, aceasta se realizează prin orice instrument aflat la dispoziția organului fiscal, cum ar fi: elaborarea și distribuirea de materiale informative (ghiduri, broșuri, pliante, afișe și altele asemenea), inițierea unor comunicate de presă, publicarea de comunicate, organizarea de întâlniri de lucru cu grupuri de contribuabili/plătitori, educație fiscală, campanii de informare desfășurare în colaborare cu alte instituții publice privind diverse acțiuni/tematici fiscale, furnizarea de informații în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de radio și televiziune, organizare de sesiuni de informare pe pagina oficială a ANAF, deschisă pe website-ul rețelei de socializare, publicarea materialelor informative pe site-ul ANAF etc.

Pentru instituirea unui canal unic de comunicare a modului de soluționare a cererilor adresate de contribuabili fie organului fiscal central, fie Ministerului Finanțelor, prin proiectul de ordin se stabilesc următoarele:  sfera activității de îndrumare și asistență a contribuabililor de către organul fiscal central; ▪ categoriile de informații pe care organul fiscal central nu este obligat să le ofere contribuabililor; ▪ structurile din cadrul organului fiscal central care acordă îndrumare și asistență contribuabililor; ▪ modalitățile prin care organul fiscal central acordă îndrumare și asistență contribuabililor la cererea acestora: direct la sediul unității fiscale, în scris, prin e-mail, telefon sau prin  „Spațiul privat virtual”; ▪ structura căreia contribuabilii trebuie să adreseze cererile lor pentru ca acestea să nu fie considerate ca fiind depuse eronat; ▪ procedura de consultare graduală a structurilor de îndrumare și asistență ale organului fiscal central în cazul în care contribuabilii consideră că răspunsurile primite nu clarifică aspectele semnalate; ▪ procedura de soluționare de către MF a cererilor adresate direct de contribuabili, fără a se adresa, în prealabil, organului fiscal central; ▪ procedura de soluționare de către MF a cererilor adresate de organul fiscal central; ▪ obligația organului fiscal central sau a MF, după caz, de a înștiința contribuabilii asupra modului de soluționare a cererilor depuse de aceștia.

Reprezentanții MF precizează că procedura de soluționare de către Ministerul Finanțelor a cererilor cu privire la problematica fiscală, nefiscală și contabilă, are în vedere: ▪ realizarea unei consultări graduale a structurilor de îndrumare și asistență a contribuabililor. Astfel cererile adresate de contribuabil dar și de structurile teritorilale ale ANAF, în mod direct Ministerului Finanțelor, sunt transmise la organul fiscal competent în vederea soluționării sau restituite la emitent, după caz; ▪ reglementarea unei proceduri de soluționare a cererilor contribuabililor care au parcurs întreaga procedură și care consideră că răspunsurile primite nu clarifică aspectele semnalate, inclusiv cu sesizarea Comisiei fiscale centrale în cazul în care există puncte de vedere divergente între direcțiile din Ministerul Finanțelor sau între Ministerul Finanțelor și ANAF.

Potrivit inițiatorilor, mecanismul propus de soluționare a cererilor de asistență crează premisele îmbunătățirii legislației din domeniul fiscal, având drept consecință asigurarea stabilității și predictibilității normelor legale incidente domeniului, precum și simplificarea regulilor fiscale, ceea ce conduce la creșterea gradului de conformare a contribuabililor.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending