ECONOMIE
CE relansează revizuirea guvernanței economice a UE
Comisia Europeană (CE) a adoptat o comunicare prin care trece în revistă schimbările de circumstanțe în ceea ce privește guvernanța economică în urma crizei provocate de pandemia COVID-19 și relansează dezbaterea publică privind revizuirea cadrului de guvernanță economică al UE, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Comunicarea este prezentată ca urmare a angajamentului exprimat de președinta Ursula von der Leyen în discursul său privind starea Uniunii de a ajunge la un consens cu privire la viitorul cadrului de guvernanță economică al UE. Comisia suspendase anterior această dezbatere publică, lansată inițial în februarie 2020, pentru a se concentra asupra răspunsului la impactul economic și social al pandemiei de COVID-19”, se menționează în comunicat.
„După șocul fără precedent de anul trecut, economia Europei cunoaște o redresare puternică. Acum trebuie să ne asigurăm că, în viitor, creșterea va fi atât susținută, cât și sustenabilă. Relansăm această revizuire a guvernanței noastre economice în contextul unor nevoi enorme de investiții și în condițiile în care urgența climatică devine din ce în ce mai acută cu fiecare an care trece. În același timp, sprijinul bugetar puternic mobilizat în timpul pandemiei a condus la niveluri mai ridicate ale datoriei. Aceste provocări fac cu atât mai importantă existența unui cadru bugetar transparent și eficace. Realizarea acestui obiectiv este responsabilitatea noastră comună și este esențială pentru viitorul Uniunii noastre”, a declarat Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie.
Dezbaterea relansată se va baza atât pe viziunea Comisiei privind eficacitatea cadrului de supraveghere economică, prezentată în februarie 2020, cât și pe concluziile desprinse în urma crizei provocate de pandemia COVID-19. Comisia invită toate părțile interesate principale să se implice în această dezbatere publică, astfel încât să se ajungă la un consens cu privire la viitorul cadrului de guvernanță economică. Este esențial să existe un cadru care să poată sprijini din plin statele membre în efortul de a repara impactul economic și social al pandemiei de COVID-19 și de a răspunde celor mai presante provocări cu care se confruntă UE.
„Comisia va lua în considerare toate opiniile exprimate în cursul acestei dezbateri publice. În primul trimestru al anului 2022, Comisia va oferi orientări în materie de politică bugetară pentru perioada următoare, cu scopul de a facilita coordonarea politicilor bugetare și elaborarea programelor de stabilitate și de convergență ale statelor membre. Aceste orientări vor reflecta situația economică globală, situația specifică a fiecărui stat membru și dezbaterea privind cadrul de guvernanță economică. Comisia va oferi orientări cu privire la posibilele modificări ale cadrului de guvernanță economică, cu obiectivul de a ajunge la un consens larg cu privire la calea de urmat cu suficient timp înainte de anul 2023”, precizează Executivul comunitar.
Un nou context în urma pandemiei de COVID-19. De la crearea sa, cadrul de guvernanță economică al UE a ghidat statele membre în eforturile lor de a-și atinge obiectivele de politică economică și bugetară, de a-și coordona politicile economice, de a combate dezechilibrele macroeconomice și de a asigura finanțe publice solide. Cadrul a evoluat în timp și au fost introduse modificări, cum ar fi pachetul privind guvernanța economică și pachetul privind supravegherea și monitorizarea bugetare, cu scopul de a răspunde noilor provocări economice. În pofida acestor evoluții, au persistat unele vulnerabilități pe care cadrul bugetar nu le-a soluționat în mod eficace. În același timp, cadrul a devenit din ce în ce mai complex. În plus, contextul economic s-a schimbat în mod semnificativ de la stabilirea inițială a normelor.
Aceste aspecte, precum și altele, erau deja vizibile în februarie 2020, când Comisia și-a prezentat comunicarea privind evaluarea guvernanței economice a UE. Deși principalele concluzii ale evaluării rămân valabile și relevante, impactul grav al crizei provocate de pandemia de COVID-19 scoate și mai mult în evidență punctele sensibile ale cadrului, făcând ca provocările să devină și mai acute.
Noi provocări și lecții învățate. Dezbaterea publică privind revizuirea cadrului de guvernanță economică va trebui să ia în considerare și să soluționeze aspectele identificate în comunicarea din 2020. Printre acestea se numără modalitățile de a asigura sustenabilitatea finanțelor publice, de a preveni și corecta dezechilibrele macroeconomice, de a simplifica normele existente și de a îmbunătăți transparența, asumarea și respectarea lor. În plus, revizuirea cadrului de guvernanță economică al UE trebuie să reflecte noile provocări evidențiate de criza provocată de pandemia COVID-19. De asemenea, se pot trage concluzii utile din răspunsul politic de succes al UE în fața pandemiei, în special în ceea ce privește guvernanța Mecanismului de redresare și reziliență.
O dezbatere deschisă și incluzivă. Un dialog amplu și incluziv cu toate părțile interesate este esențial pentru a se ajunge la un consens larg cu privire la calea de urmat pentru cadrul de guvernanță economică al UE. Prin urmare, CE invită părțile interesate să se implice în dezbatere și să își exprime opiniile cu privire la modul în care a funcționat până în prezent cadrul de guvernanță economică și la posibilele soluții care să ducă la sporirea eficacității acestuia. Printre aceste părți interesate se numără celelalte instituții europene, autoritățile naționale, partenerii sociali și mediul academic.
Dezbaterea va avea loc prin intermediul mai multor forumuri, inclusiv reuniuni speciale, ateliere și sondajul online care a fost relansat acum. Cetățenii, organizațiile și autoritățile publice sunt invitate să își prezinte contribuțiile până la 31 decembrie 2021.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil