Rețele sociale

ECONOMIE

Norme revizuite privind ajutoarele de stat aplicabile proiectelor de interes european

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană a adoptat o comunicare revizuită referitoare la normele privind ajutoarele de stat aplicabile proiectelor importante de interes european comun, informează un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Comunicarea privind proiectelor importante de interes european comun (PIIEC) revizuită se va aplica de la 1 ianuarie 2022. Aceasta stabilește criteriile pe baza cărora Comisia evaluează sprijinul acordat de statele membre pentru PIIEC transfrontaliere care depășesc disfuncționalitățile pieței și permit inovarea revoluționară în sectoare și tehnologii cheie, precum și investiții în infrastructură, cu efecte de propagare pozitive pentru economia UE în general.

„Normele noastre privind ajutoarele de stat aplicabile proiectelor importante de interes european comun permit statelor membre și industriei să investească împreună în inovații și infrastructuri revoluționare. Ele fac acest lucru atunci când piața în sine nu răspunde așteptărilor, deoarece riscurile sunt prea importante pentru un singur stat membru sau o singură întreprindere. Aceste proiecte trebuie, de asemenea, să aducă beneficii economiei UE în sens larg. În urma unui amplu proces de consultare, am adus modificări specifice normelor noastre pentru a spori și mai mult deschiderea PIIEC și pentru a facilita participarea întreprinderilor mici și mijlocii”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.

Comunicarea revizuită privind PIIEC include o serie de ajustări specifice pentru a reflecta experiența dobândită precum și pentru a alinia normele relevante la prioritățile actuale ale UE.

În primul rând, comunicare prevede că proiectelor importante de interes european comun trebuie să implice în mod normal cel puțin patru state membre și impun ca PIIEC să fie concepute într-un mod transparent și incluziv. În acest fel, toate statele membre sunt informate cu privire la posibila lansare a unui PIIEC, de exemplu prin intermediul contactelor și al reuniunilor pregătitoare, și că li se oferă posibilitatea de a participa dacă sunt interesate.

De asemenea, este facilitată participarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) în cadrul PIIEC și sporește beneficiile implicării acestora, prin facilități specifice pentru evaluarea compatibilității ajutorului acordat IMM-urilor, cum ar fi posibilitatea ca întreprinderile mai mici să aibă o contribuție proprie la proiecte mai limitată decât cea cerută în general. Comunicarea revizuită încurajează, de asemenea, colaborările dintre întreprinderile mai mari care participă la un PIIEC și IMM-uri.

În plus, comunicarea aliniază obiectivele la prioritățile actuale ale UE. În acest sens, de exemplu, pentru a sprijini strategiile de mediu ale UE și pentru a accelera tranziția verde a UE, Comunicarea revizuită privind PIIEC prevede obligația statelor membre de a furniza dovezi privind conformitatea proiectelor notificate cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative”. Totodată, comunicarea revizuită privind PIIEC clarifică criteriile pentru combinarea fondurilor UE cu cele naționale.

În același timp, comunicarea revizuită confirmă cerința ca PIIEC să producă efecte de propagare pozitive semnificative în întreaga UE și menține, de asemenea, garanții solide pentru a se asigura că ajutorul este limitat la ceea ce este necesar și pentru a preveni denaturarea nejustificată a concurenței.

Proiectele importante de interes european comun (PIIEC) sunt proiecte transfrontaliere revoluționare ambițioase de inovare și infrastructură desfășurate de statele membre, care pot contribui în mod semnificativ la realizarea strategiilor UE, inclusiv a Pactului verde european și a strategiei digitale, generând, în același timp, efecte de propagare pozitive care se fac resimțite și în afara statelor membre participante, la nivelul economiei UE și al cetățenilor săi în sens larg.

Recent, Comisia Europeană a aprobat primul proiect transfrontalier de infrastructură inteligentă („smart grid”) al României, dezvoltat în parteneriat de către Delgaz Grid SA, compania de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, parte a grupului E.ON, CNTEE Transelectrica SA, operatorul național de transport și sistem, și MAVIR, operatorul de transport maghiar.

Cea de-a 5-a listă PCI cuprinde 98 de proiecte: 67 în domeniul transportului și stocării energiei electrice, 20 în domeniul gazelor naturale, 6 proiecte de rețele de CO2 și 5 proiecte de rețele de distribuție energie electrica inteligente. De asemenea, lista a 5-a PCI cuprinde încă 4 proiecte de interes comun dezvoltate de CNTEE Transelectrica SA, parte a Clusterului România – Serbia „Mid Continental East Corridor”, incluzând: Linia de Interconexiune dintre Reșița (RO) și Pancevo (RS), Linia Internă dintre Porțile de Fier și Reșița, Linia Internă dintre Reșița și Timișoara/Sacalaz, precum și Linia Internă dintre Arad și Timișoara/Sacalaz.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending