ECONOMIE
ANAF: Proiect de ordin în consultare publică
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat în consultare publică proiectul de ordin privind competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin OG nr. 11/2021 au fost aduse o serie de modificări și completări Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, fiind prevăzute dispoziții referitoare la competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere. Potrivit dispozițiilor art.I pct. 4 coroborate cu cele ale art. VI alin.(1) din OG nr. 11/2021, competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, revine organului fiscal teritorial din cadrul ANAF, stabilit prin ordin al președintelui instituției.
„Prin această modificare legislativă, s-au creat premisele unei mai bune comunicări cu contribuabilul – persoana fizică, în sensul că pe toate domeniile de activitate ale ANAF, cu excepția înregistrării fiscale, acesta va fi administrat de un singur organ fiscal. Astfel, contribuabilul va avea ca punct de legătură cu admnistrația fiscală, un singur organ fiscal, față de situația actuală, când trebuia să se adreseze unuia sau mai multor organe fiscale, în funcție de unde se află sediul activității sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală”, precizează inițiatorii.
Prin proiectul de ordin privind competența de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, publicat astăzi pe site-ul ANAF, se urmărește atât competența de administrare a acestor obligații fiscale, cât și procedura de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
În ceea ce privește gestiunea înlesnirilor la plată ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere aflate în derulare la data 31 decembrie 2021, precum și a soluționării cererilor de compensare/restituire depuse de aceste persoane până la aceeași dată, ANAF face următoarele precizări:
Până la data de 31 decembrie 2021, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, în baza actelor normative în materie, se realizează de către vechile organe fiscale.
Vechile organe fiscale efectuează, până la 31 decembrie 2021, verificarea condițiilor menținerii valabilității înlesnirilor la plată, iar în cazul pierderii valabilității/finalizării înlesnirilor la plată comunică, până la această dată, celor în cauză, o decizie în acest sens.
Cererile de modificare/menținere a înlesnirilor la plată depuse de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, până la data de 31 decembrie 2021, se soluționează, până la aceeași dată, de către vechile organe fiscale.
„Menționăm că vechiul organ fiscal este organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul activității persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere sau locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală a acestora, potrivit art. 31 alin. (1) lit b) din Codul de procedură fiscală”, se subliniază în Referatul de aprobare.
De asemenea, cererile de compensare și/sau de restituire depuse de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, al căror termen legal de soluționare se împlinește până la data de 31 decembrie 2021, se soluționează, până la aceeași dată, de către organul fiscal central căruia i-au fost adresate.
ECONOMIE
ANAF propune introducerea a 23 de noi formulare utilizate în activitatea de colectare a creanțelor fiscale
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi în transparență decizională un proiect de Ordin pentru modificarea OPANAF nr. 1.155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale, cu modificările și completările ulterioare, au fost aprobate categoriile de acte administrativ fiscale utilizate în activitatea de colectare a creanțelor fiscale, emise de organele fiscale centrale și tipărite prin intermediul centrului de imprimerie masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central, potrivit legii, și ștampila organului fiscal emitent. Avându-se în vedere modificările legislative intervenite ulterior, o serie de formulare necesare administrării veniturilor bugetare au fost aprobate prin Ordine ale președintelui ANAF.
Prin proiectul de act normativ se are în vedere modificarea și completarea OPANAF nr. 1155/2017, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
➜ eliminarea unui număr de 5 formulare, respectiv:
- „Decizie de impunere privind plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale”;
- „Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice”;
- „Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale pentru persoane fizice”;
- „Decizie de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției de asigurări sociale”;
➜ actualizarea denumirii formularului „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult” în sensul reformulării textului, după cum urmează: „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult” ;
➜ introducerea unui număr de 23 de formulare, respectiv:
- „Notificare privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”;
- „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”;
- „Notificare privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Notificare privind nedeclararea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie de anulare a Deciziei privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”;
- „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/art. 317 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie de radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare”;
- „Înștiințare privind radierea, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare”;
- „Notificare privind nedeclararea taxei pe valoarea adăugată de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;
- „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii”;
- „Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (190)”;
- „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (191)”;
- „Notificare pentru corectarea declarațiilor recapitulative (390VIES)”;
- „Notificare pentru nedepunerea declarațiilor recapitulative (390VIES)”;
- „Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;
- „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (701)”;
- „Decizie de declarare în inactivitate”;
- „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de înregistrare a contractelor de închiriere”.
ECONOMIE
Importurile de gaze s-au redus cu 10,9% în primele nouă luni din 2024
România a importat, în primele nouă luni din 2024, o cantitate de gaze naturale utilizabile de 1,361 milioane tone echivalent petrol (tep), cu 10,9% mai mică (-166.300 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), citate de Agerpres. Producția internă de gaze naturale a totalizat, în perioada menționată, 5,635 milioane tep, fiind cu 0,8% peste cea din perioada ianuarie-septembrie 2023 (+42.800 tep).
Conform estimărilor Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP), producția de gaze naturale ar urma să crească, în perioada 2024-2027, cu un ritm mediu anual de 1,7%, după un avans de 1,4% înregistrat în 2023.
Astfel, în ultima Prognoză a echilibrului energetic, pentru 2024 este prognozată o producție de 7,675 milioane tone echivalent petrol, în creștere cu 0,6%, pentru 2025 de 7,79 milioane tep (+1,5%), pentru 2026 de 7,907 milioane tep (+1,5%) și pentru 2027 de 8,176 milioane tep (+3,4%).
În ceea ce privește importurile, pentru anul 2024 este prognozată o creștere de peste 10% a importului de gaze naturale, după care se așteaptă să se manifeste o tendință de reducere, cu un ritm mai pronunțat la orizontul 2027 (-6%), în concordanță cu avansul producției prin intrarea în exploatare a unor noi capacități, dar luând în considerare și o menținere a tranzitului către piețe externe. CNSP estimează pentru 2024 importuri de 2,392 milioane tep (plus 11,1%), pentru 2025 de 2,211 milioane tep (-7,6%), pentru 2026 de 2,150 milioane tep (-2,7%) și pentru 2027 de 2,022 milioane tep (-6%).
ECONOMIE
ANAF: Începând din 1 ianuarie 2025, și contribuabilii mici vor transmite fișierul standard de control fiscal
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, intră în vigoare obligația contribuabililor mici de a depune la organul fiscal central declarația cuprinzând informații din evidența contabilă și fiscală, denumită Declarația informativă D406 (SAF-T), conform prevederilor legale (respectiv, potrivit prevederilor art. 59^1 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și a prevederilor pct. 1 din Anexa 5 la OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal), a anunțat astăzi Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), într-un comunicat.
Modelul Declarației este prevăzut în Anexa nr. 2 a OPANAF nr.1783/2021.
Pentru informații detaliate necesare transmiterii unei declarații complete și corecte, contribuabilii pot accesa portalul instituțional, AICI.
Reamintim că Declarația informativă D 406 (SAF-T) este depusă din 1 ianuarie 2022 de marii contribuabili și începând cu data de 1 ianuarie 2023 de contribuabilii mijlocii.
Potrivit precizărilor ANAD, similar cu celelalte două categorii de contribuabili menționate, contribuabilii mici, care vor avea obligația depunerii Declarației informative D 406 (SAF-T) începând cu data de 1 ianuarie 2025, vor beneficia de o perioadă de grație, astfel:
▪ 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
▪ 3 luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.
„Pentru a veni în sprijinul contribuabililor, ANAF a elaborat «GHIDUL contribuabilului pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D 406 – Fișierul standard de control fiscal (SAF-T)» și «Documentul de asistență pentru pregătirea și depunerea Declarației informative D 406 – Fișierul standard de control fiscal (SAF-T)», în care se regăsesc întrebări și răspunsuri utile pentru completarea corectă și completă a Declarației”, precizează reprezentanții Administrației Fiscale.
Totodată, dacă după studierea documentelor și a informațiilor postate pe portalul ANAF sunt necesare clarificări privind depunerea și completarea declarației D406, contribuabilii le pot solicita la adresa de e-mail saft@anaf.ro.
-
ECONOMIEacum o săptămână
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
-
ECONOMIEacum o săptămână
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională
-
ECONOMIEacum o săptămână
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
-
ECONOMIEacum o săptămână
MF: Datoria guvernamentală a crescut, în august
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
BNR a urcat la 4,9% prognoza de inflație pentru finalul acestui an; 3,5% pentru 2025