Rețele sociale

ECONOMIE

În proiect, noi reglementări privind organizarea și funcționarea MF și ANAF

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr.34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, precum și pentru modificarea și completarea HG nr.520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Demersul are la bază, în principal, adoptarea, în ultima perioadă, a unor acte normative de nivel superior care impun promovarea unor noi reglementări.

Astfel, în ceea ce privește modificarea și completarea HG nr. 34/2009, proiectul prevede, printre altele, preluarea activității de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal, preluarea posturilor si personalului aferent de la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice la Ministerul Finanțelor. De asemenea, proiectul are în vedere: ♦ preluarea activității și a atribuțiilor aferente activității de reprezentare în fața instanțelor, ca subiect de drepturi și obligații privind raporturile juridice fiscale și vamale, precum și orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea de soluționare a contestațiilor, în cadrul structurii juridice și, ulterior, transferul, în condițiile legii, la Ministerul Finanțelor, a unei părți din personalul care a desfășurat aceste atribuții în cadrul ANAF; ♦ preluarea de la ANAF a activității privind emiterea soluțiilor fiscale individuale anticipate (SFIA), a posturilor și a personalului aferent acestei activități în cadrul Direcției generale de legislație fiscală și reglementări vamale și contabile, având în vedere competența direcției generale în domeniul de reglementare al Codului fiscal și expertiza acesteia în elaborarea legislației fiscale, respectiv procedural fiscale, precum și faptul că soluția fiscală individuală anticipată presupune emiterea unui act administrativ fiscal prin care este soluționată cererea contribuabilului/plătitorului referitoare la reglementarea unor situații fiscale de fapt viitoare, în vederea creșterii eficienței activității de soluționare a SFIA; ♦ stabilirea numărului maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finanțelor la 2001 posturi exclusiv demnitarii, având în vedere prevederile art. 6 alin.(5) din OUG nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare si reziliență, precum și pentru modificarea și completarea OUG nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea PNRR necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare si reziliență, redistribuirea unor posturi vacante de la ANAF – aparat propriu și unități subordonate, precum și a posturilor alocate activității de soluționare a contestațiilor și a activității privind emiterea soluțiilor fiscale individuale anticipate; ♦ înființarea a două posturi de secretar de stat ținând seama de necesitatea coordonării desfășurării la nivelul ministerului a unor activități suplimentare.

Totodată, inițiatorii precizează, în Nota de fundamentare a actului normativ, că, din analiza activității curente a Direcției generale management al domeniilor reglementate specific se constată necesitatea înființării Direcției pentru administrarea participațiilor statului și preluarea în subordinea acesteia a Serviciului administrarea participațiilor statului.

De asemenea – subliniază reprezentanții MF – ca urmare analizei și evaluării structurii funcționale a Direcției decontabilitate publică, atât din punct de vedere al atribuțiilor,  cât și din punct de vedere al eficienței și eficacității în realizarea obiectivelor, s-a considerat că se impune reorganizarea actualei direcții, având în vedere inclusiv aspectele privind asigurarea unei mai bune implicări și responsabilizări a personalului la toate nivelurile. De asemenea, s-a ținut seama de faptul că în cadrul Direcției de contabilitate publică sunt desfășurate activități cu caracter deosebit de complex atât în domeniul contabilității publice, cât și al Trezoreriei Statului. În acest context, inițiatorii propun, prin acest proiect, reorganizarea Direcției de contabilitate publică în Direcția generală de contabilitate publică, demersul având la bază necesitatea eficientizării procesului decizional si a derulării activităților interne, precum și prevenirea unor eventuale disfuncționalități sau blocaje la nivelul structurii actuale.

Direcția de legislație și reglementare în domeniul activelor statului se va reorganiza în Direcția generală de legislație și reglementare în domeniul activelor statului prin preluarea activității, atribuțiilor și personalului aferent direcției, precum și a unor posturi vacante.

Proiectul prevede, de asemenea, reorganizarea Direcției generale pregătire Ecofin, asistență comunitara și relații financiare internaționale în două structuri distincte organizate la nivel de direcție generală, respectiv Direcția generală relații financiare internaționale și Direcția generală pregătire Ecofin si asistență comunitară prin preluarea în mod corespunzător a activității, atribuțiilor, posturilor și personalului aferent din cadrul acesteia. În prezent, activitatea Direcției generale se desfășoară pe două domenii de activitate, având în vedere specificul și natura diferită a problematicilor și sarcinilor îndeplinite anterior de cele două structuri.

Potrivit prevederilor proiectului, se va înființa Serviciul coordonarea și monitorizarea implementării componentei Ministerului Finanțelor din PNRR.

În ceea ce privește modificarea și completarea HG nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea ANAF, proiectul prevede, printre altele:  abrogarea din cuprinsul textului și a anexelor HG nr. 520/2013, a articolelor/alineatelor/anexei care fac referiri la structurile și activitatea vamală, precum și reformularea în unele cazuri a articolelor aceluiași act normativ care reglementează cu privire și la activitatea vamală a ANAF; ▪ eliminarea atribuției prevăzute la art.7, litera A, punctul 25 referitoare la activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal și introducerea în locul acesteia a unei noi atribuții care să preia prevederea din Legea nr. 295/2020 referitoare la faptul că ANAF, prin Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice si Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili poate exercita anumite atribuții legate de activitatea si personalul preluat în condițiile legii, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor; ▪ modificarea lit. c) a art. 6 și modificarea punctului 7 de la art. 7, litera B, în vederea corelării cu dispozițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare și prevederii funcțiilor de control inopinat, control antifraudă și verificare documentară, prevăzute de Codul de procedură fiscală; ▪ modificarea punctului 26 de la art. 7, litera B, ca efect al preluării activității de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate la Ministerul Finanțelor; ▪ completarea proiectului actului normativ cu noi puncte la art. 7, litera B, pct.261 – 264  referitoare la combaterea erodării bazei de impunere și transferului profiturilor, derularea procedurii amiabile și emiterea acordurilor de preț în avans; ▪ stabilirea numărului maxim de posturi pentru aparatul propriu al  Agenției   și   structurile   subordonate   la   22.244, inclusiv președintele, vicepreședinții și posturile aferente cabinetelor demnitarilor;  înființarea unei noi structuri în cadrul ANAF, respectiv Școala de fiscalitate, care să funcționeze la nivel de direcție. Modificarea se va realiza cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat ANAF și în fondurile alocate.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending