Rețele sociale

ECONOMIE

Procedura privind schema de compensare a facturilor la energie și gaze, publicată

Radio CECCAR FM

Ordinul comun nr. 183/112/173/2022 al ministrului muncii și solidarității sociale, al ministrului energiei și al ministrului finanțelor pentru aprobarea procedurii și termenelor de decontare a sumelor aferente schemei de compensare, a documentelor în baza cărora se realizează decontarea, precum și a altor măsuri necesare aplicării prevederilor OUG nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea OG nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării” a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 155 fin 15 februarie 2022.

În ceea ce privește clienții casnici, actul normativ prevede că, pentru consumul de energie realizat începând cu data de 1 noiembrie 2021, furnizorii de energie electrică și/sau gaze naturale aplică în facturile emise schema de compensare prevăzută de OUG nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum și pentru completarea OG nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 259/2021, cu modificările și completările ulterioare, pentru consumurile de energie electrică și/sau gaze naturale înregistrate de clienții casnici beneficiari ai prevederilor ordonanței de urgență. Sumele cu titlu de compensație se scad din totalul de plată al facturilor emise de furnizor.

Actul normativ prevede, între altele, că furnizorul are obligația să verifice încadrarea clienților casnici pentru care vor acorda compensația. Compensația se acordă tuturor clienților casnici care nu beneficiază de ajutorul pentru încălzire prevăzut de Legea nr. 226/2021, cu modificările ulterioare, prin raportare la valorile de referință prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a și b) din lege. Prin excepție, compensația se aplică și pentru clienții casnici care se încadrează în categoria consumatorilor vulnerabili, cu respectarea condiției prevăzute la art. 1 alin. (6) din OUG nr. 118/2021, respectiv la art. II alin. (4) din OUG nr. 3/2022 pentru modificarea și completarea OUG nr. 118/2021. Compensația se acordă pentru fiecare lună din sezonul rece aferent perioadei 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, în limitele consumului zilnic/lunar prevăzut la art. 3 alin. (3) din OUG nr. 118/2021. În situația în care consumul lunar estimat al unui client casnic se încadrează în limitele prevăzute de lege, dar după regularizare nu se încadrează în limita lunară respectivă, fără a depăși plafonul maxim aferent perioadei stabilit la art. 3 alin. (1) și (2) din ordonanța de urgență, compensația nu se aplică pentru consumul lunii respective realizat de acel client casnic, iar la regularizare se retrage compensația anterior acordată pentru consumul lunii respective realizat de acel client casnic. În situația în care, la regularizare, consumul unui client casnic se constată că s-a încadrat în limitele prevăzute de lege și nu s-a acordat compensația cuvenită clientului respectiv, în baza consumului lunar estimat, clientul casnic va beneficia de compensație în factura de regularizare. De asemenea, în cazul în care consumul unui client casnic depășește plafonul maxim de consum total aferent sezonului rece aferent perioadei 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, factura de regularizare conține și recuperarea sumelor compensate anterior acordată aferentă clientului respectiv pentru întreaga perioadă. Pentru orice situații în care se constată că o compensare anterior acordată clientului casnic este retrasă, sumele acordate se recuperează de la client de către furnizor conform procedurilor din contractul de furnizare existent între client și furnizor. Aceste sume recuperate vor fi evidențiate distinct cu semnul „plus” în facturile/anexele la facturile emise de furnizorul de energie electrică/gaze naturale.

În ceea ce privește clienții finali noncasnici, actul normativ prevede că beneficiarii schemei de compensare aplicate în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022, sunt următoarele categorii: a) întreprinderile mici și mijlocii; b) microîntreprinderile; c) cabinetele medicale individuale; d) persoanele care exercită profesii liberale, indiferent de forma de organizare; o listă orientativă a categoriilor de profesii liberale este prevăzută în anexa nr. 1.4 la această procedură; e) întreprinderi individuale; f) întreprinderi familiale; g) persoanele fizice autorizate.

Pentru aceștia, se acordă exceptarea de la plată, în cazul energiei electrice, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de energie electrică aferente perioadei 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022: a) tariful pentru servicii de sistem, componentele tarifelor de transport de introducere a energiei electrice în rețea (T_G) și de extragere a energiei electrice din rețea (T_L) determinate potrivit reglementărilor emise de ANRE; b) tariful de distribuție care înseamnă tarifele specifice de distribuție stabilite de ANRE prin legislația secundară pentru societățile care realizează servicii de distribuție a energiei electrice; c) suma reprezentând contravaloarea certificatelor verzi care înseamnă suma determinată potrivit Ordinului președintelui ANRE nr. 187/2018; d) suma reprezentând contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficiență determinată potrivit Ordinului președintelui ANRE nr. 123/2017; e) suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru energie electrică stabilite potrivit anexei nr. 1 la titlul VIII — Accize și alte taxe speciale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, se acordă exceptarea, în cazul gazelor naturale, a următoarelor componente facturate consumatorilor finali prin facturile de gaze naturale aferente perioadei 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022: a) tarifele reglementate, aferente transportului gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către ANRE; b) tarifele reglementate, aferente distribuției gazelor naturale, facturate de către furnizor clientului final, stabilite de către ANRE; c) suma reprezentând contravaloarea accizelor pentru gaze naturale stabilite potrivit anexei nr. 1 a titlului VIII — Accize și alte taxe speciale al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Elementele exceptate de la plată prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b), pct. i) și ii) din OUG nr. 118/2021 se scad din totalul de plată al facturii emise de furnizor si nu includ TVA.

Pentru consumul de energie/gaze naturale realizat în perioada menționată, furnizorii de energie electrică și/sau gaze naturale aplică în facturile emise schema de compensare prevăzută în ordonanța de urgență, pentru consumurile de energie electrică și/sau gaze naturale înregistrate de clienții finali beneficiari.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending