Rețele sociale

ECONOMIE

Sprijin financiar pentru organizațiile de cercetare prin schema Centrul de competență

Radio CECCAR FM

Organizațiile de cercetare, întreprinderile mici și mijlocii și întreprinderile mari cu activitate de cercetare-dezvoltare și inovare (CDI) menționată în statut vor putea beneficia de sprijin financiar prin schema de ajutor de stat „Centrul de competență”, aferentă Planului național de redresare și reziliență al României, pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare”, investiția 5 „Înființarea și operaționalizarea centrelor de competență”, aprobată prin Ordinul nr. 21.451/2022 al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, publicat în Monitorul Oficial nr. 953 din 30 septembrie 2022.

Schema are ca scop fragmentarea tematică a sistemului național de CDI pentru cele cinci misiuni europene, prin susținerea financiară a entităților menționate mai sus (organizații de cercetare, IMM+uri și întreprinderilor mari cu activitate de CDI specificată în statut). Cele 5 domenii de importanță strategică în cadrul programului Orizont Europa sunt: a) cancer; b) adaptarea la schimbările climatice, inclusiv transformarea societală; c) oceane sănătoase, ape de interior și zona costieră; d) orașe inteligente, climatic neutre; e) sănătatea solului.

Această schemă de ajutor are ca obiectiv principal sprijinirea cercetării și dezvoltării. Obiectivul secundar este inovarea.

Pentru a putea să beneficieze de ajutor, beneficiarii se obligă să adere, în primele 12 luni de la data semnării contractului de finanțare, la principiile consacrate ale Codului de conduită pentru recrutarea cercetătorilor și ale Cartei europene a cercetătorului.

Un beneficiar poate primi finanțare în temeiul acestei scheme doar în situația în care ajutorul are un efect stimulativ asupra sa. Se consideră că ajutoarele acordate prin această schemă au un efect stimulativ dacă cererea de finanțare este transmisă înainte de demararea proiectului de cercetare-dezvoltare și inovare și conține cel puțin următoarele informații: a) denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia; c) locul de desfășurare a proiectului; d) lista costurilor proiectului pe care acesta le va suporta; e) tipul de ajutor (grant) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.

IMM-urile partenere din cadrul unui proiect au obligația de a suporta o cofinanțare totală de minimum 250.000 euro, echivalent în lei, la data semnării contractului de finanțare.

Pentru a putea să beneficieze de ajutor, membrii consorțiului centrului de competență se obligă ca în primii 2 ani de activitate să realizeze activități-suport sub forma unor studii de fezabilitate referitoare la misiunile Orizont Europa în România, incluzând un roadmap național al infrastructurilor de cercetare existente pe domeniul misiunii respective. Potrivit definiției enunțate în Ordinul nr. 21.451/2022, consorțiul centrului de competență reprezintă „parteneriatul realizat de 10 entități (dintre care 5 organizații de cercetare și 5 IMM-uri) pe care acestea îl formează pentru depunerea propunerii de proiect. Suplimentar față de cele 10 entități, în structura consorțiului pot fi integrate exclusiv întreprinderi mari. Fiecare centru de competență este o rețea de excelență, cu structură flexibilă (in, out), care reunește instituții relevante, publice și private, din domeniul CDI, care dezvoltă împreună o agendă strategică de cercetare și inovare, care să fie conexată cu agenda europeană a misiunii respective și să ajute la implementarea ei prin activități CDI. Având în vedere conceptul de misiune din Orizont Europa și susținerea soluțiilor derivate din cercetare, care să corespundă provocărilor comunităților locale, autoritățile publice vor fi implicate în implementarea de soluții identificate de cercetătorii din centrele de competență. În plus, autoritățile locale vor putea fi implicate și în ajustarea agendei strategice de cercetare și inovare a centrului de competență pentru a răspunde nevoilor locale ale comunității și pentru a crește impactul rezultatelor cercetării la nivel local”.

Ajutoarele acordate în temeiul acestei scheme constau în finanțare nerambursabilă, sub formă de grant, plătibilă în una sau mai multe tranșe. Ajutorul de stat se acordă prin decontarea cheltuielilor eligibile conform contractului de finanțare, fără a depăși intensitatea ajutorului de stat aplicabilă. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăși suma prevăzută în contractul de finanțare.

Valoarea maximă a ajutorului de stat acordat pe proiect de cercetare în cadrul acestei scheme de ajutor de stat este de 6 milioane euro, echivalent în lei.

Proiectele se realizează prin colaborarea a 5 întreprinderi mici și mijlocii și 5 organizații de cercetare-dezvoltare și inovare. Suplimentar față de cele 10 entități, în structura consorțiului pot fi integrate exclusiv întreprinderi mari.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending