Rețele sociale

ECONOMIE

ANCOM a publicat spre consultare planul de acțiuni pentru anul 2023

Radio CECCAR FM

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a publicat spre consultare planul de acțiuni pentru anul 2023. Conform unui comunicat citat de Agerpres, principalele proiecte de anul viitor privesc cadrul de reglementare tehnică și economică a serviciilor de comunicații electronice și continuarea actualizării legislației secundare cu privire la administrarea și gestionarea resurselor de numerotație și a resurselor de spectru și informarea utilizatorilor finali, în conformitate cu Legea nr. 198/2022, care asigură transpunerea Codului European al Comunicațiilor Electronice.

În cursul anului 2023, ANCOM intenționează să elaboreze și strategia de reglementare în comunicații electronice 2026 și strategia de reglementare în domeniul serviciilor poștale 2025.

„Planificarea strategică a activităților de reglementare în comunicații electronice a devenit posibilă odată cu stabilizarea reformei legislative și configurarea dinamicii competitive, inclusiv în urma licitațiilor de frecvențe radio organizate în 2021 și 2022”, subliniază sursa citată.

În ceea ce privește reglementările privind serviciile de comunicații electronice, actualizarea deciziei privind colectarea datelor statistice, a regimului de autorizare generală privind furnizarea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice și revizuirea pieței de terminare a apelurilor la puncte fixe și mobile și a pieței serviciilor de acces local la puncte fixe, sunt printre principalele proiecte care vizează acest sector.

Pentru continuarea implementării prevederilor Legii Infrastructurii, Autoritatea are în plan stabilirea tarifelor orientative de acces la unele infrastructuri fizice rutiere, iar pentru creșterea gradului de informare atât a furnizorilor, cât și a utilizatorilor finali, va publica o listă a zonelor fără servicii funcționale de internet în bandă largă, prin intermediul unei conexiuni la punct fix și un studiu privind determinarea ariei teritoriale de acoperire a rețelelor publice fixe de comunicații electronice, capabile să furnizeze servicii de comunicații electronice în bandă largă.

În contextul Acordului din 11 februarie 2022 privind reducerea tarifelor de furnizare a serviciilor de roaming internațional și a celor de apeluri internaționale între România și Republica Moldova, ANCOM va elabora un raport comun împreună cu autoritatea omoloagă din țara vecină privind evoluțiile înregistrate în 2022.

Referitor la administrarea și gestionarea spectrului de frecvențe și a resurselor de numerotație, Autoritatea și-a propus revizuirea prevederilor Deciziei nr. 353/2015 privind procedura de acordare a drepturilor de utilizare a frecvențelor radio, pentru a transpune la nivelul legislației secundare prevederile cadrului legislativ național.

De asemenea, ANCOM a planificat pentru anul 2023 elaborarea unei decizii privind aprobarea Tabelului Național de Atribuire a Benzilor de Frecvențe (TNABF), dar și actualizarea interferențelor radio RO-IR din Decizia nr. 311/2016 privind frecvențele radio ori benzile de frecvențe radio exceptate de la regimul de licențiere. Pentru armonizarea în concordanță cu legislația primară care transpune în dreptul național Directiva privind instituirea Codului European al Comunicațiilor Electronice, Autoritatea va revizui și reglementările secundare cu privire la administrarea și gestionarea resurselor de numerotație.

Pe partea de securitate și calitate a rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, având în vedere modificările apărute la nivelul legislației primare, a evoluției tehnologice și a contextului național și european, ANCOM are în plan revizuirea și actualizarea cadrului legal secundar în domeniul securității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice.

„Prin această acțiune, vor fi actualizate prevederile deciziei privind stabilirea măsurilor minime de securitate ce trebuie luate de către furnizorii de rețele publice de comunicații electronice sau de servicii de comunicații electronice destinate publicului și raportarea incidentelor cu impact semnificativ asupra furnizării rețelelor și serviciilor de comunicații electronice”, precizează reprezentanții ANCOM.

În ceea ce privește reglementări vizând serviciile poștale, Autoritatea are în vedere monitorizarea aplicării Regulamentului nr. 2018/644 privind livrarea coletelor transfrontaliere prin colectarea și verificarea datelor statistice și a informațiilor transmise de către furnizorii de servicii poștale. Aceste date sunt transmise apoi către Comisia Europeană și puse la dispoziția celor interesați prin aplicația care le permite să afle costurile trimiterii unui colet în și din orice stat din Uniunea Europeană.

Alte proiecte ce vizează piața serviciilor poștale se referă la realizarea unui studiu privind implementarea serviciilor de tip self-service pentru livrarea trimiterilor poștale, a unui raport privind calitatea serviciilor de coletărie și impactul comerțului electronic asupra pieței serviciilor poștale în cursul anului 2021, dar și a

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending