Rețele sociale

ECONOMIE

Modelul și conținutul formularului 112 au fost actualizate

Radio CECCAR FM

Au fost actualizate modelul și conținutul formularului 112, odată cu publicarea, în Monitorul Oficial nr. 119 din 10 februarie 2023, a Ordinului nr. 165/7/1.272/456/2023 al președintelui ANAF, al președintelui CNPP, al președintelui CNAS și al președintelui ANOFM pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

Amendamentele aduse formularului 112 au fost impuse de o serie de prevederi legislative aprobate în ultima perioadă. Astfel, în Referatul de aprobare a actului normativ se menționează că, prin OUG nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost aduse unele modificări regimului fiscal aplicabil veniturilor din salarii și asimilate salariilor. Astfel, potrivit art. XXXVII din OUG nr. 168/2022, prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) și ale art. 2204 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4.000 lei inclusiv.

De asemenea, potrivit alin. (5) al aceluiași articol, pentru veniturile aferente anului 2023, nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în vigoare în luna pentru care se aplică prevederile art. 146 alin. (56)–(59) și ale art. 168 alin. (61) din Legea nr. 227/2015 (prevederile referitoare la contractele individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial pentru care contribuțiile sociale se calculează la plafonul reprezentând un salariu de bază minim brut pe țară) se diminuează cu suma de 200 lei lunar.

Măsura menționată se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2023 inclusiv.

Totodată, începând cu data de 1 ianuarie 2023, se aplică următoarele modificări legislative: ● încetarea aplicabilității măsurii „200 de lei în plus pentru salariul minim”, prevăzută la art. 1 din OUG nr. 67/2022 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală; ● introducerea unor noi condiții de muncă potrivit Legii nr. 351/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; ● introducerea unor deduceri la calculul impozitului pe venitul din salarii, potrivit Legii nr. 34/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și OG nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale; ● abrogarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu modificările și completările ulterioare, potrivit art. VI alin. (1) din OG nr. 16/2022.

În contextul prevederilor menționate anterior, au fost adaptate corespunzător modelul și conținutul formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” și instrucțiunile de completare ale acestuia, începând cu declararea veniturilor aferente lunii ianuarie 2023.

Astfel, noul act normativ cuprinde următoarele modificări:

 introducerea la poziția 1.11.2 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă/raport de serviciu, după caz, beneficiar al măsurii «200 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă» prevăzută de OUG nr.168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative”. Tipul de asigurat anterior, respectiv „salariat care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă, beneficiar al măsurii «200 de lei în plus pentru salariul minim» prevăzută de OUG nr. 67/2022 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală” a fost eliminat, întrucât prevederile măsurii „200 de lei în plus pentru salariul minim” au fost aplicabile pentru veniturile realizate în perioada 1 iunie – 31 decembrie 2022, inclusiv;

▪ introducerea la poziția 1.11.3 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă, beneficiar al măsurii «200 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă» prevăzută de OUG nr. 168/2022, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii”;

▪ introducerea la poziția 1.11.4 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfășoară activitatea în sectorul agricol și în industria alimentara, beneficiar al măsurii «200 de lei din salariul minim, suma netaxabilă” prevăzută de OUG nr. 168/2022, care nu se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”;

▪ eliminarea din Nomenclatorul „Tip asigurat” a poziției 9.1 „Persoane fizice care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la un beneficiar de lucrări din sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.7 din Codul fiscal”;

▪ eliminarea din Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” a val. 29 „Persoane fizice care realizează venituri obținute din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu modificările și completările ulterioare”;

▪ eliminarea din Nomenclatorul „Creanțe fiscale” a pozițiilor 16 „Impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu modificările și completările ulterioare” și 17 „Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele care realizează venituri obținute dintr-o asocierea cu o persoană juridică, contribuabil, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu modificările și completările ulterioare”;

▪ introducerea în Nomenclatorul „Indicativ condiții speciale/deosebite” a trei noi poziții referitoare la condiții de muncă speciale, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 351/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;

▪ introducerea în „Anexa asigurat”, la secțiunile E.1 „Venituri din salarii obținute la funcția de bază” și E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii”, rândul 4, respectiv rândul 24, a două rânduri distincte referitoare la deducerea personală de bază și suplimentară, acordate în limita venitului impozabil realizat;

▪ introducerea în „Anexa asigurat” a unor rânduri distincte în secțiunile A și B pentru salariații cărora li se aplică prevederile art. XXXVII alin. (1), (3) sau (4) din OUG nr. 168/2022, referitoare la: ● suma de 200 lei/lună, netaxabilă, conform art. XXXVII alin.(1), (3) sau (4) din OUG nr.168/2022; ● câștigul brut realizat.

▪ introducerea în secțiunea E.3 a rândului 8.4.9. „Contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual (art. 76 alin. 41 lit. h) din Codul fiscal”;

▪ eliminarea din secțiunea E.3. a rândului 17 Venit scutit conform art. 60 pct.4 din Codul fiscal” și rd.18 „Impozit aferent venit scutit conform art. 60 pct. 4 din Codul fiscal”;

În mod corespunzător, prin noul ordin au fost modificare instrucțiunile de completare a formularului 112.

Prevederile ordinului se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending