Rețele sociale

ECONOMIE

CE a majorat previziunile de creștere economică pentru România

Radio CECCAR FM

Economia României ar urma să crească în acest an cu 2,5%, anticipează Comisia Europeană (CE) în Previziunile economice de iarnă, lansate astăzi, informează Mediafax. În toamnă, CE estima o creștere de 1,8%.

În 2024, creșterea economică ar urma să fie de 3%, prognoză majorată de la 2,2%.

În 2023 inflația ar urma să atingă în România 9,7%, prognoză în scădere de la 10,2%, iar în 2024 indicatorul este estimat la 5,5%, de la 6,8% în prognoza de toamnă.

Comisia preconizează că economia României a rezistat în trimestrul al patrulea, datorită evoluțiilor favorabile din sectorul serviciilor și a sentimentului economic și în ciuda scăderii în continuare a producției în sectorul manufacturier.

Pentru anul 2023, impactul negativ al inflației încă ridicate, al condițiilor de finanțare stricte și al încetinirii celorlalte economii din UE sunt toate menite să reducă creșterea reală a PIB-ului în România la 2,5%.

Punerea în aplicare a PNRR ar trebui să contribuie la investiții puternice, care se așteaptă să fie principalul motor de creștere. Alte fonduri ale UE urmează să sprijine, de asemenea, investițiile. Consumul privat, deși afectat negativ de inflația ridicată, se preconizează că va crește datorită majorărilor salariului minim, pensiilor și salariilor din sectorul public, precum și ca urmare a prelungirii plafonării prețurilor la energie până în 2025. Se preconizează că exporturile nete vor rămâne negative ca efect al monedei puternice și al cererii scăzute pe piețele de export.

Pentru anul 2024 se preconizează o creștere de 3%, pe fondul diminuării presiunilor inflaționiste, al ratelor scăzute ale dobânzilor și al îmbunătățirii perspectivelor externe.

Inflația anuală IAPC a încetinit în decembrie pe fondul scăderii prețurilor la energie și la produsele alimentare de bază, ceea ce a dus media pe 12 luni în 2022 la 12%. Se preconizează că inflația IAPC va continua să se reducă în continuare pe parcursul orizontului de prognoză, dar numai modest, deoarece presiunile inflaționiste rămân foarte ridicate în componentele de bază, cum ar fi serviciile, bunurile industriale neenergetice și alimentele prelucrate. Inflația medie anuală IAPC este proiectată la 9,7% pentru 2023, înainte de a încetini până la 5,5% în 2024, ca urmare a prelungirii plafonului prețurilor la energie, a prețurilor mai mici ale materiilor prime și a efectelor de bază care își fac efectul.

În ceea ce privește UE și zona euro, creșterea pentru 2022 este acum estimată la 3,5% (atât în UE, cât și în zona euro). Se preconizează că PIB-ul se va majora cu 0,8% în 2023 și cu 1,6% în 2024 (0,9% și 1,5% în zona euro). Se preconizează că inflația globală va scădea de la 9,2 % în 2022 la 6,4 % în 2023 și la 2,8 % în 2024 în UE. În zona euro, se preconizează că aceasta va încetini de la 8,4% în 2022 la 5,6% în 2023 și la 2,5% în 2024.

Din toamnă, economia UE a înregistrat o serie de evoluții pozitive. Prețul de referință european al gazului a scăzut sub nivelul de dinaintea războiului, ajutat de o scădere puternică a consumului de gaz și de diversificarea continuă a surselor de aprovizionare. Privind retrospectiv, reziliența gospodăriilor și a corporațiilor a fost impresionantă. În pofida șocului energetic și a inflației record care a urmat, încetinirea din trimestrul al treilea s-a dovedit a fi mai ușoară decât se estimase anterior, iar în trimestrul al patrulea, economia UE a reușit să stagneze în linii mari, în loc de contracția de 0,5% preconizată în toamnă. De asemenea, piețele forței de muncă au continuat să aibă performanțe solide, rata șomajului în UE menținându-se în decembrie la minimul istoric de 6,1%. Trei luni de scădere a ratelor inflației confirmă faptul că, așa cum se preconiza în toamnă, vârful a rămas în urmă. În cele din urmă, sentimentul economic a continuat să se îmbunătățească, ceea ce sugerează că activitatea economică va evita o contracție și în primul trimestru din 2023. Astfel, economia UE va scăpa la limită de recesiunea preconizată în toamnă.

Cu toate acestea, economia UE se confruntă în continuare cu provocări. Inflația de bază a continuat să crească în ianuarie. Consumatorii și firmele continuă să se confrunte cu costuri ridicate ale energiei și, având în vedere că peste 90% din elementele de bază din coșul IAPC înregistrează creșteri de prețuri peste medie, presiunile inflaționiste continuă să se extindă. Prin urmare, înăsprirea monetară ar trebui să continue, exercitând o presiune asupra investițiilor. Slăbiciunea consumului ar trebui să persiste pe termen scurt, deoarece inflația continuă să depășească creșterea salariilor nominale. În cele din urmă, se preconizează că mediul extern va continua să ofere un sprijin redus economiei UE.

Per ansamblu, evoluțiile recente nu justifică o revizuire substanțială în sens ascendent a profilului de creștere proiectat în toamnă pentru 2023 și 2024. Cu toate acestea, cu un impuls mai puternic de anul trecut care se va prelungi în 2023 și cu o creștere ușor mai bună preconizată în trimestrul curent, până la sfârșitul orizontului de prognoză, volumul producției va fi cu aproape 1% mai mare decât cel proiectat în toamnă. Se preconizează că inflația va încheia anul 2024 cu o treaptă peste țintă, la fel ca în toamnă.

În timp ce incertitudinea în jurul previziunilor rămâne ridicată, riscurile la adresa creșterii sunt în general echilibrate. Cererea internă ar putea să se dovedească mai mare decât se preconizează, dacă recentele scăderi ale prețurilor angro la gaze naturale se transmit mai puternic în prețurile de consum. Cu toate acestea, o posibilă inversare a acestei scăderi nu poate fi exclusă în contextul războiului din Ucraina și al altor tensiuni geopolitice. Cererea externă s-ar putea dovedi, de asemenea, mai robustă după redeschiderea Chinei, ceea ce ar putea, totuși, să alimenteze inflația globală. Riscurile pentru inflație rămân în mare măsură legate de evoluțiile de pe piețele energetice pe termen scurt, dar riscurile de creștere domină în trimestrele exterioare, deoarece o piață a forței de muncă încă tensionată ar putea duce la o presiune salarială mai puternică decât se anticipa.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending