Rețele sociale

ECONOMIE

Schemă de minimis cu scopul de a ajuta companiile românești în procesul de listare la Bursă

Radio CECCAR FM

Companiile care doresc să se listeze la Bursa de Valori București (BVB), mai ales cele din domeniul IT, din sectorul energetic sau cele din sectorul energetic verde, care promovează tranziția, au la dispoziție o schemă de minimis în PNRR, Măsura 2, cu un buget de 35 milioane de euro, a anunțat Mihai Călin Precup, secretar de stat în Ministerul Finanțelor, citat de Agerpres. „În PNRR există Măsura 2, care este o schemă de minimis, de a ajuta companiile românești în procesul lor de listare la Bursă.

Vorbim de un buget de 35 milioane de euro care, poate, parte din el va acoperi costuri ale companiilor care doresc să se listeze pe Bursa de Valori București, tot în ideea în care dorim să le încurajăm să vină înspre instrumente financiare diferite de cele pe care le folosesc. Astăzi, după cum bine știți, economia românească se bazează în mare măsură pe finanțarea bancară. Obiectivul este să venim înspre companii care doresc să listeze acțiuni noi, să emită acțiuni noi pe Bursa de Valori București, se capitalizează, își diversifică sursa de capital, își finanțează activitatea. Obiectivul acestei Măsuri 2 din PNRR se orientează în special către companiile din domeniul digital, din domeniul IT și înspre companiile din sectorul energetic, în special cele din sectorul energetic verde, care promovează tranziția”, a menționat Mihai Precup, la un eveniment organizat de BVB.

El a subliniat că, anul trecut, Ministerul Finanțelor „a avut un an extraordinar de parteneriat cu Bursa de Valori București”.

În ceea ce privește emisiunile de titluri de stat Fidelis, Mihai Precup a precizat că acestea au avut un real succes. „Practic, de când a început acest proces, din iulie 2020 până în decembrie 2022, statul român, Guvernul României, a reușit să strângă, să ridice de la populație, peste 15 miliarde de lei. Eu îndrăznesc să spun că aceasta reprezintă un transfer de încredere, înainte de toate, dinspre populație înspre Guvernul României. În loc să păstreze banii la saltea sau în conturile bancare, au preferat să pună economiile și să creadă în Guvernul României, să-și pună economiile în în titlurile de stat Fidelis, care au oferit randamente foarte bune. După cum bine știți, câștigurile sunt scutite de impozit, au fost peste 100.000 de subscrieri”, a adăugat secretarul de stat.

Potrivit acestuia, Bursa de Valori București a jucat un rol extrem de important, mai ales pentru cei care au dorit să vândă aceste titluri de stat înainte de maturitate și să recupereze lichiditățile mai repede, astfel, „bursa fiind un partener stabil al statului în termen de piață transparentă, care oferă investitorilor posibilitatea de a vinde instrumentul financiar la prețul real, la prețul de piață în momentul respectiv”.

El a făcut referire și la listarea Hidroelectrica, menționând că reprezintă unul dintre obiectivele Guvernului României: „Obiectivul este să fie listată în cursul acestui an, probabil va fi cea mai mare listare din istoria Europei de Est. Credem că listarea Hidroelectrica pe Bursa de Valori București poate să reprezinte o poveste de succes nu numai pentru România, cât și pentru regiune, și să transforme Hidroelectrica în una dintre cei mai cele mai valoroase companii din sectorul energetic”, a mai spus secretarul de stat.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending