Rețele sociale

ECONOMIE

UE propune reforme majore pentru a simplifica uniunea vamală

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană a prezentat un set de propuneri pentru cea mai ambițioasă și mai cuprinzătoare reformă a uniunii vamale a UE de la înființarea acesteia în 1968, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Adoptând transformarea digitală, reforma va reduce procedurile vamale greoaie, înlocuind declarațiile tradiționale cu o abordare mai ingenioasă și bazată pe date în materie de supraveghere a importurilor. În același timp, autoritățile vamale vor dispune de instrumentele și resursele de care au nevoie pentru a evalua și a opri în mod corespunzător importurile care prezintă riscuri reale pentru UE, pentru cetățenii și economia sa.

„Uniunea vamală a UE s-a aflat în centrul integrării UE în ultimii 55 de ani. Având în vedere noile provocări și amenințări, ne dotăm astăzi cu un nou instrument pentru a accelera fluxurile comerciale și pentru a sprijini redresarea noastră economică. Această reformă cuprinzătoare va reduce birocrația și costurile de asigurare a conformității pentru întreprinderi, va crea mai multă transparență și certitudine pentru cetățenii UE atunci când își fac cumpărăturile online și va introduce procese mai simple și inovatoare pentru autorități”, a declarat comisarul pentru Economie, Paolo Gentiloni.

Potrivit Comisiei Europene, o nouă autoritate vamală a UE va fi responsabilă cu supravegherea unei platforme de date vamale a UE și va servi drept motor al noului sistem. În timp, platforma de date va înlocui infrastructura informatică vamală existentă în statele membre ale UE, ceea ce va permite economisirea a până la două miliarde de euro pe an în costuri de funcționare. Noua autoritate va contribui, de asemenea, la îmbunătățirea abordării UE în ceea ce privește gestionarea riscurilor și controalele vamale.

De asemenea, ca urmare a reformei uniunii vamale a UE, întreprinderile care doresc să introducă mărfuri în UE vor avea posibilitatea să înregistreze toate informațiile privind produsele și lanțurile lor de aprovizionare într-un mediu online unic: noua platformă de date vamale a UE. Această tehnologie de vârf va compila datele furnizate de întreprinderi și, prin învățare automată, inteligență artificială și intervenție umană, va oferi autorităților o vedere de ansamblu la 360 de grade asupra lanțurilor de aprovizionare și asupra circulației mărfurilor.

În același timp, întreprinderile vor trebui să interacționeze cu un portal unic pentru a-și transmite informațiile vamale și vor trebui să introducă datele doar o singură dată pentru mai multe transporturi. În unele cazuri, atunci când procedurile comerciale și lanțurile de aprovizionare sunt complet transparente, comercianții cei mai fiabili, și anume comercianții „Trust and Check” (Încredere și Control), vor putea să își pună mărfurile în circulație în UE fără nicio intervenție vamală activă. Categoria „Trust and Check” (Încredere și Control) consolidează programul privind operatorii economici autorizați (AEO) deja existent pentru comercianții fiabili.

Acest nou parteneriat cu întreprinderile este o premieră la nivel mondial. El reprezintă un nou instrument puternic de sprijinire a întreprinderilor, a comerțului și a autonomiei strategice deschise a UE. Platforma de date vamale a UE va permite importul de mărfuri în UE cu o intervenție vamală minimă, fără a compromite cerințele în materie de siguranță, securitate sau antifraudă.

În temeiul propunerilor, platforma de date se va deschide în 2028 pentru transporturile realizate în cadrul comerțului electronic, apoi, în 2032, se va deschide (pe bază de voluntariat) și celorlalți importatori, ceea ce va conduce la beneficii imediate și la simplificări. De asemenea, comercianții „Trust and Check” (Încredere și Control) vor putea să își vămuiască toate importurile la autoritățile vamale ale statului membru în care își au sediul, indiferent de locul în care mărfurile intră în UE. În 2035, o revizuire va evalua dacă această posibilitate poate fi extinsă la toți comercianții atunci când platforma va deveni obligatorie începând cu 2038.

Noul sistem propus va oferi autorităților vamale o imagine de ansamblu asupra lanțurilor de aprovizionare și asupra proceselor de producție a mărfurilor care intră în UE. Toate statele membre vor avea acces la date în timp real și vor fi în măsură să pună în comun informații pentru a răspunde la riscuri mai rapid, mai coerent și mai eficace.

Inteligența artificială va fi utilizată pentru a analiza și a monitoriza datele și pentru a anticipa problemele înainte chiar ca mărfurile să fi început să se îndrepte către UE. Acest lucru va permite autorităților vamale din UE să își concentreze eforturile și resursele acolo unde este cea mai mare nevoie de ele: pentru a împiedica intrarea în Uniune a mărfurilor nesigure sau ilegale și pentru a asigura respectarea numărului tot mai mare de acte legislative ale UE care interzic anumite mărfuri ce contravin valorilor europene comune- de exemplu în domenii precum schimbările climatice, defrișările, munca forțată, pentru a oferi doar câteva exemple. Acest lucru va contribui, de asemenea, la asigurarea colectării adecvate a taxelor și a impozitelor, în beneficiul bugetelor naționale și al bugetului UE.

Pentru a ajuta statele membre să acorde prioritate riscurilor adecvate și să își coordoneze controalele și inspecțiile, în special în perioade de criză, informațiile și expertiza vor fi puse în comun și evaluate la nivelul UE prin intermediul noii autorități vamale a UE care acționează pe baza datelor furnizate prin intermediul platformei de date vamale a UE. Noul sistem va îmbunătăți în mod substanțial cooperarea dintre autoritățile vamale, autoritățile de supraveghere a pieței și autoritățile de aplicare a legii la nivelul UE și la nivel național, inclusiv prin schimbul de informații realizat cu ajutorul platformei de date vamale.

În plus, reforma adoptată acum va oferi un rol central platformelor online, pentru a garanta că mărfurile vândute online în UE respectă toate obligațiile vamale. Aceasta este o abatere majoră de la sistemul vamal actual, care încredințează responsabilitatea consumatorilor individuali și transportatorilor. Platformele vor avea responsabilitatea de a se asigura că taxele vamale și TVA sunt plătite la cumpărare, astfel încât consumatorii să nu mai fie afectați de taxe ascunse sau de formalități administrative neașteptate la primirea coletului. Dat fiind că platformele online vor deveni importatori oficiali, consumatorii din UE vor avea siguranța că toate taxele au fost plătite și că achizițiile lor sunt sigure și în conformitate cu standardele etice, de siguranță și de mediu ale UE.

În același timp, reforma elimină actualul prag, puternic exploatat de autorii fraudelor, conform căruia mărfurile cu o valoare mai mică de 150 euro sunt scutite de taxe vamale. Până la 65% din aceste colete care intră în UE sunt în prezent subevaluate, pentru a se evita taxele vamale la import.

Reforma simplifică, de asemenea, calcularea taxelor vamale pentru cele mai curente mărfuri cu valoare redusă achiziționate în afara UE, reducând la doar patru miile de categorii de taxe vamale existente. Va fi astfel mult mai ușor să se calculeze taxele vamale pentru coletele mici, ajutând atât platformele, cât și autoritățile vamale să gestioneze mai bine miliardul de achiziții care intră în UE și care sunt realizate anual în cadrul comerțului electronic. De asemenea, se vor elimina posibilitățile de fraudă. Se preconizează că noul sistem de comerț electronic personalizat va aduce anual venituri vamale suplimentare de ordinul a un miliard de euro. Propunerile legislative vor fi transmise Parlamentului European și Consiliului Uniunii Europene pentru un acord, precum și Comitetului Economic și Social European spre consultare.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending