Rețele sociale

ECONOMIE

CE adoptă noi norme pentru a asigura o mai bună respectare a GDPR în cazurile transfrontaliere

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană (CE) a propus un nou act legislativ pentru a raționaliza cooperarea dintre autoritățile pentru protecția datelor atunci când asigură respectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) în cazurile transfrontaliere, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.

Noul regulament va stabili norme procedurale concrete pe care autoritățile să le urmeze atunci când aplică GDPR în cazurile care afectează persoane din mai multe state membre. De exemplu, regulamentul va introduce obligația ca autoritatea pentru protecția datelor principală să trimită omoloagelor sale vizate un „rezumat al aspectelor-cheie”, în care să prezinte principalele elemente ale investigației și opiniile sale cu privire la caz, permițându-le astfel să își prezinte opiniile din timp. Propunerea va contribui la reducerea dezacordurilor și va facilita ajungerea la un consens între autorități în etapele incipiente ale procesului.

Pentru persoanele fizice, noile norme vor clarifica ce informații trebuie să furnizeze atunci când depun o plângere și vor asigura implicarea lor adecvată în proces. Pentru întreprinderi, noile norme le vor clarifica drepturile la respectarea garanțiilor procedurale atunci când o autoritate pentru protecția datelor investighează o posibilă încălcare a GDPR. Prin urmare, normele vor asigura o soluționare mai rapidă a cazurilor, ceea ce se va traduce prin măsuri reparatorii mai rapide pentru persoanele fizice și o mai mare securitate juridică pentru întreprinderi. Pentru autoritățile pentru protecția datelor, noile norme vor facilita cooperarea și vor spori eficiența asigurării respectării normelor.

„Propunerea noastră prevede norme pentru a garanta buna cooperare dintre autoritățile pentru protecția datelor și pentru a asigura o respectare mai eficientă a normelor, atât în beneficiul persoanelor fizice, cât și al întreprinderilor”, a declarat vicepreședinta CE, Vera Jourova.

Noul regulament prevede norme detaliate menite să sprijine buna funcționare a mecanismului de cooperare și de asigurare a coerenței instituit prin GDPR, armonizând normele în domeniile de mai jos.

În domeniul drepturilor reclamanților, propunerea armonizează cerințele privind admisibilitatea plângerilor transfrontaliere, eliminând obstacolele actuale cauzate de faptul că autoritățile pentru protecția datelor urmează norme diferite. Propunerea prevede drepturi comune pentru reclamanți, astfel încât aceștia vor trebui să fie audiați în cazurile în care plângerile lor sunt respinse integral sau parțial. În cazul investigării unei plângeri, propunerea prevede norme pentru implicarea corespunzătoare a reclamanților.

În ceea ce privește drepturile părților care fac obiectul investigației (operatori și persoane împuternicite de operatori), propunerea oferă dreptul acestora de a fi audiate în etapele-cheie ale procedurii, inclusiv în timpul soluționării litigiilor, de către Comitetul european pentru protecția datelor (CEPD) și clarifică ce trebuie să conțină dosarul administrativ, precum și drepturile părților de a avea acces la dosar.

Cu privire la raționalizarea cooperării și a soluționării litigiilor, în temeiul propunerii, autoritățile pentru protecția datelor vor fi în măsură să își prezinte opiniile la începutul investigațiilor și să utilizeze toate instrumentele de cooperare prevăzute de GDPR, cum ar fi investigațiile comune și asistența reciprocă. Aceste dispoziții vor spori influența pe care autoritățile pentru protecția datelor o pot avea asupra cazurilor transfrontaliere, vor facilita obținerea unui consens timpuriu în cadrul investigațiilor și vor reduce dezacordurile ulterioare. Propunerea definește norme detaliate pentru a facilita finalizarea rapidă a procedurilor transmise mecanismului de soluționare a litigiilor prevăzut de GDPR și stabilește termene comune pentru cooperarea transfrontalieră și soluționarea litigiilor.

Regulamentul propus de Comisie nu afectează niciun element substanțial al GDPR, cum ar fi drepturile persoanelor vizate, obligațiile operatorilor de date și ale persoanelor împuternicite de operatori sau temeiurile legale pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel cum sunt prevăzute în GDPR. De la intrarea în vigoare a GDPR, în registrul de cazuri al CEPD au fost înregistrate peste 2.000 de cazuri în regim de „ghișeu unic” și au fost luate 711 decizii finale. În unele cazuri, au fost impuse amenzi de sute de milioane de euro. Următorul raport privind aplicarea GDPR este prevăzut pentru 2024.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending