Rețele sociale

ECONOMIE

Modificări la Procedura de acordare a facilităților fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a adus, prin OMF nr. 2043/2023 (publicat în Monitorul Oficial nr. 611 din 4 iulie 2023) o serie de modificări și completări la OMF nr.1525/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilităților fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară. Reamintim că, potrivit prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), pentru activitatea desfășurată în România, în baza contractului individual de muncă, până la 31 decembrie 2028 inclusiv, în sectorul agricol și în industria alimentară, beneficiază de facilități fiscale dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal.

Promovarea noului Ordin s-a impus – așa cum se menționează în Referatul de aprobare a actului normativ –, ca urmare a modificărilor și completărilor legislative aduse Codului fiscal prin OG nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale aprobată cu modificări și completări prin Legea 370/2022, care au vizat în principal următoarele: ● acordarea facilităților fiscale numai persoanelor fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal, prevedere care se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023; ● modificarea plafonului reprezentând veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor până la care se acordă facilitățile fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu se aplică facilitățile fiscale.

Prevederile OMF nr. 2043/2023 au în vedere următoarele aspecte: ● revizuirea reglementărilor privind procedura de acordare a facilității fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară, în vederea corelării acestora cu prevederile OG nr. 16/2022 aprobată cu modificări și completări prin Legea 370/2022; ● clarificarea și completarea prevederilor existente, ca urmare a situațiilor apărute în procesul de aplicare a prevederilor OMF nr.1525/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilităților fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară, inclusiv a celor semnalate de către contribuabili.

Astfel, se aduc clarificări în ceea ce privește noțiunea de angajator, în sensul în care aceasta include și orice entitate fără personalitate juridică, care desfășoară activități definite de cel puțin unul dintre codurile CAEN prevăzute la art.60 pct.7, lit.a) din Codul fiscal și îndeplinește cumulativ condițiile de acordare a facilităților fiscale și, potrivit legii, poate să încheie contracte individuale de muncă. Totodată, se aduc clarificări referitoare la sintagma „producția realizată și nefacturată”. De asemenea, se clarifică reglementările privind modalitatea de calcul a cifrei de afaceri în vederea aplicării facilităților fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară. Astfel, se precizează faptul că la determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară, se iau în calcul veniturile realizate din vânzarea produselor, inclusiv prin unitățile proprii de desfacere. Totodată, se reglementează faptul că veniturile din comercializarea produselor achiziționate de la membrii proprii, în scopul revânzării, de grupurile și organizațiile de producători din sectorul agricol, organizațiile de producători și alte forme asociative din sectorul fructe-legume, recunoscute de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, potrivit legislației comunitare și a legislației naționale specifice în vigoare, precum și de cooperativele agricole organizate în conformitate cu Legea cooperației agricole nr.566/2004, se iau în calcul la determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv de către aceste entități. Reglementarea a avut în vedere cadrul legal prin care se instituie obligația pentru anumite forme de organizare de tipul organizațiilor de producători să achiziționeze produsele membrilor proprii și să le comercializeze.

În ceea ce privește formele asociative recunoscute de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), inițiatorii actului normativ precizează că MADR recunoaște forme asociative astfel: ● grupuri și organizații de producători, în conformitate cu prevederile OG nr.37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.338/2005, cu modificările și completările ulterioare și cu prevederile Normelor metodologice de aplicare a OG nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobate prin Ordinul nr. 358/2016; ● organizații de producători și alte forme asociative din sectorul fructelor și legumelor, respectiv asociații de organizații de producători, organizații transnaționale de producători, asociația transnațională de organizații de producători, în conformitate cu prevederile cu art. 154 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului și cu prevederile Normelor privind recunoașterea organizațiilor de producători și a altor forme asociative din sectorul fructelor și legumelor și modul de accesare a sprijinului financiar de către acestea, aprobate prin Ordinul nr. 406/2017.

Prin HG nr. 740/2017 privind acordarea de ajutor financiar organizațiilor de producători și altor forme asociative pentru comercializare din sectorul fructelor și legumelor și prin hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat, sunt definite organizațiile de producători precum și alte forme asociative din sectorul fructe și legume și se creează cadrul legal pentru acordarea de ajutor financiar, care se asigură din Fondul European de Garantare Agricolă.

Potrivit MF, cadrul legal pentru finanțarea programelor operaționale derulate de organizațiile de producători din sectorul fructe și legume este reprezentat de următoarele acte normative: ▪ HG nr. 740/2017; ▪ HG nr.1571/2022.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending