Rețele sociale

ECONOMIE

CE a prezentat strategia UE de leadership în domeniul web 4.0 și al lumilor virtuale

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană (CE) a adoptat o nouă strategie privind web 4.0 și lumile virtuale, menită să orienteze următoarea tranziție tehnologică și să asigure un mediu digital deschis, sigur, de încredere, echitabil și favorabil incluziunii pentru cetățenii, întreprinderile și administrațiile publice din UE, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Internetul evoluează într-un ritm extrem de rapid. După cea de a treia generație în curs de dezvoltare, web 3.0, ale cărei caracteristici principale sunt deschiderea, descentralizarea și responsabilizarea deplină a utilizatorilor, următoarea generație, web 4.0, va permite o integrare între obiectele și mediile digitale și cele reale, precum și interacțiuni mai complexe între oameni și mașini”, se menționează în comunicat.

Perspectivele economiei UE după 2030, publicate în martie, evidențiază faptul că digitalizarea constituie unul dintre principalii vectori ai economiei, iar web 4.0 este o tranziție tehnologică majoră către o lume inteligentă și imersivă cu interconexiuni fără sincope. Se estimează că dimensiunea pieței mondiale a lumilor virtuale va crește de la 27 miliarde euro în 2022 la peste 800 miliarde euro până în 2030.

Lumile virtuale vor afecta modul în care oamenii trăiesc împreună, aducând oportunități, dar și riscuri care trebuie abordate. Noua strategie vizează crearea unui web 4.0 și a unor lumi virtuale care să reflecte valorile și principiile UE, în care drepturile cetățenilor să se aplice pe deplin, iar întreprinderile europene să prospere.

Pilonii Strategiei 

Strategia este în conformitate cu obiectivele pentru 2030 ale programului de politică privind deceniul digital și cu trei dintre pilonii săi principali în materie de digitalizare: competențe, întreprinderi și servicii publice. Cel de al patrulea pilon, infrastructurile, este abordat în pachetul privind conectivitatea al Comisiei și în eforturile sale mai ample privind capacitățile de calcul, cloud computing și edge. De asemenea, aceasta abordează deschiderea și guvernanța globală a lumilor virtuale și a web 4.0 ca pe o serie specifică de acțiuni.

▪ Capacitarea cetățenilor și consolidarea competențelor cu scopul de a favoriza sensibilizarea, accesul la informații fiabile și crearea unei rezerve de talente de specialiști în lumi virtuale. Comisia va promova, până la sfârșitul anului 2023, principiile directoare pentru lumile virtuale prezentate de grupul de dezbatere al cetățenilor, iar până în primul trimestru al anului 2024 va elabora orientări pentru publicul larg datorită unui „set de instrumente pentru cetățeni”. Având în vedere importanța esențială a specialiștilor în lumi virtuale, Comisia va colabora cu statele membre pentru a crea o rezervă de talente și va sprijini dezvoltarea competențelor, inclusiv pentru femei și fete, prin proiecte finanțate prin programul „Europa digitală”, precum și pentru creatorii de conținut digital, prin intermediul programului „Europa creativă”. 

▪ Pentru întreprinderi: sprijinirea unui ecosistem industrial european al web 4.0 pentru a spori excelența și a remedia fragmentarea. În prezent, nu există niciun ecosistem al UE care să reunească diferiții actori ai lanțului valoric al lumilor virtuale și al web 4.0. Comisia a propus, în cadrul Programului-cadru Orizont Europa, un parteneriat candidat privind lumile virtuale, care ar putea începe în 2025, cu scopul de a promova excelența în cercetare și de a elabora o foaie de parcurs industrială și tehnologică pentru lumile virtuale. Pentru a stimula inovarea, Comisia va oferi, de asemenea, sprijin pentru ca creatorii și companiile de media din UE să testeze noi instrumente de creare, să reunească dezvoltatori și utilizatori industriali și să colaboreze cu statele membre în scopul dezvoltării de „spații de testare în materie de reglementare pentru web 4.0 și lumile virtuale”.

▪ Administrație publică: sprijinirea progresului societal și a serviciilor publice virtuale cu scopul de a valorifica oportunitățile pe care le pot oferi lumile virtuale. UE investește deja în inițiative majore, precum Destinația Pământ (DestinE)gemenii digitali locali pentru comunitățile inteligente sau platforma europeană Digital Twin of the Ocean, pentru ca cercetătorii să poată să promoveze știința, industriile să dezvolte aplicații de precizie și autoritățile publice să ia decizii în cunoștință de cauză în materie de politici publice. Comisia lansează două inițiative emblematice publice noi: „CitiVerse”, un mediu urban imersiv care poate fi utilizat pentru amenajarea și gestionarea orașelor, și un geamăn uman virtual european, care va reproduce corpul uman cu scopul de a sprijini luarea deciziilor clinice și stabilirea tratamentului individualizat.

▪ Elaborarea de standarde globale pentru lumi virtuale deschise și interoperabile și pentru web 4.0, asigurând faptul că acestea nu vor fi dominate de câțiva actori importanți. Comisia va colabora cu părțile interesate din domeniul guvernanței internetului din întreaga lume și va promova standarde web 4.0 în conformitate cu viziunea și cu valorile UE.

Strategia se bazează pe activitatea Comisiei Europene cu privire la lumile virtuale și pe consultări cu cetățenii, cu mediul academic și cu întreprinderile. În perioada februarie-aprilie 2023, CE a găzduit un grup de dezbatere al cetățenilor europeni privind lumile virtuale și a invitat 150 de cetățeni selectați aleatoriu să formuleze recomandări privind o viziune, principii și acțiuni menite să asigure faptul că lumile virtuale din UE sunt echitabile și centrate pe factorul uman. Cele 23 de recomandări ale acestui grup au inspirat acțiuni specifice incluse în strategia privind web 4.0 și lumile virtuale. La 14 septembrie 2022, Comisia Europeană a lansat coaliția sectorială a realității virtuale și a realității augmentate, care reunește industria și factorii de decizie politică.

În plus, un nou raport publicat de Centrul Comun de Cercetare oferă o imagine de ansamblu a posibilităților pe care următoarele generații de lumi virtuale le pot oferi în diferite sectoare, cum ar fi, printre altele, educația, industria prelucrătoare, sănătatea și serviciile publice.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending