ECONOMIE
Ghidul finanțării campaniei electorale. Rolul și atribuțiile mandatarilor financiari
Experții contabili și contabilii autorizați vor avea un rol sporit în perioada următoare, în contextul atribuțiilor fundamentale care revin mandatarilor financiari în legătură cu evidența și transparentizarea cheltuielilor pentru campania electorală aparținând partidelor politice și candidaților independenți, potrivit reglementărilor privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale.
De aici, interesul deosebit față de Hotărârea nr.8/2024 a Autorității Electorale Permanente (AEP) privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 258 din 26 martie 2024.
Ghidul poate fi consultat și pe site-ul Autorității Electorale Permanente, AICI.
Este vorba despre reglementarea, între altele, a rolului și atribuțiilor mandatarului financiar al organizațiilor și persoanelor vizate de lege în relația cu Autoritatea Electorală Permanentă. Astfel, conform Ghidului, în intervalul dintre momentul aducerii la cunoștință publică a datei alegerilor și până la data începerii campaniei electorale, respectiv data de 10 mai 2024, partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024 au obligația de a desemna mandatari financiari coordonatori, respectiv mandatari financiari pentru fiecare județ, pentru municipiul București și pentru fiecare sector al municipiului București unde participă la alegeri. Entitățile care participă la alegeri doar într-un județ, într-un sector al municipiului București sau numai în municipiul București desemnează un singur mandatar financiar, care va avea calitatea de mandatar financiar coordonator.
Candidatul independent va desemna un singur mandatar financiar; acesta va avea calitatea de mandatar financiar coordonator.
De asemenea, fiecare entitate care face parte dintr-o alianță electorală care participă la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024 desemnează un mandatar financiar coordonator.
Entitățile membre ale unei alianțe electorale desemnează un mandatar financiar coordonator al alianței electorale. Mandatarul financiar coordonator al alianței electorale poate fi unul dintre mandatarii financiari desemnați la nivelul circumscripției în care competitorii electorali participă la alegeri.
Potrivit Ghidului, poate fi desemnată ca mandatar financiar numai persoana fizică care are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoana juridică care oferă servicii specializate de contabilitate. Prin excepție, în cazul în care mandatarul financiar nu are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, competitorul electoral are obligația de a încheia un contract de asistență de specialitate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice, specializate în oferirea de servicii de contabilitate.
La alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, mai multe partide nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar, cu excepția situației în care partidele fac parte din aceeași alianță politică sau electorală.
Atribuțiile mandatarilor financiari pot fi realizate în baza unui contract cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, după caz.
În vederea înregistrării mandatarilor financiari, competitorii electorali sau persoanele desemnate de către aceștia depun la Autoritatea Electorală Permanentă următoarele documente: a) cerere de înregistrare a mandatarului financiar, în trei exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin HG nr. 10/2016; b) copie a actului de identitate, în cazul persoanelor fizice sau extras din registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice; c) copii ale documentelor care atestă calitatea de expert contabil sau contabil autorizat a persoanelor fizice, vizate pentru anul 2024; d) copii ale atestatelor pentru persoanele juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate; e) copii ale contractelor de asistență de specialitate încheiate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate pentru mandatarii financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat; f) copie a contractului încheiat între partidul politic, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent și mandatarul financiar.
Copiile de pe documente vor fi prezentate împreună cu documentele originale și vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către depunător. Orice modificare a datelor de contact furnizate prin cererea de înregistrare a mandatarului financiar va fi comunicată de îndată către AEP.
Mandatarii financiari înregistrați la AEP pot fi înlocuiți oricând de către competitorii electorali care i-au desemnat, cu aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor legale.
La data înregistrării la AEP, mandatarul financiar coordonator primește un cod unic de identificare a partidului politic, a alianței politice, a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau a candidatului independent care va fi imprimat pe toate materialele de propagandă electorală care vor fi produse și utilizate în campania electorală la alegerile pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024 aparținând competitorului electoral pe care îl reprezintă. Codurile unice de identificare primite de către mandatarii financiari coordonatori vor fi aduse la cunoștință publică de către Autoritatea Electorală Permanentă prin publicare pe pagina de internet www.finantarepartide.ro.
Mandatarii financiari răspund solidar cu partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent care i-au desemnat de legalitatea operațiunilor financiare aferente campaniei electorale, precum și de respectarea tuturor celorlalte dispoziții ale Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la finanțarea campaniei electorale.
Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții principale: a) asigură evidența operațiunilor financiare derulate prin conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale; b) supervizează activitatea celorlalți mandatari financiari ai partidului politic, alianței politice, alianței electorale sau organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale și centralizează evidențele acestora, după caz; c) notifică la Autoritatea Electorală Permanentă, înainte de efectuarea oricăror operațiuni, toate conturile bancare utilizate în campania electorală, în condițiile legii; notificarea va cuprinde cel puțin codul IBAN al contului bancar și banca unde acesta a fost deschis; d) avizează angajarea cheltuielilor electorale la nivel central; e) efectuează plăți din conturile bancare deschise pentru campania electorală la nivel central, pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral; f) centralizează și transmite AEP informațiile comunicate de mandatarii financiari desemnați la nivel județean, la nivelul municipiului București și la nivelul sectoarelor municipiului București privind contribuțiile electorale încasate, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat; g) centralizează și transmite AEP informațiile comunicate de mandatarii financiari desemnați la nivel județean, la nivelul municipiului București și la nivelul sectoarelor municipiului București privind cheltuielile electorale angajate, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielilor electorale; h) întocmește și depune la AEP raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale; i) centralizează și transmite AEP toate celelalte documente și rapoarte prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare și de Normele metodologice, în scris și în format electronic deschis; j) reprezintă competitorul electoral în relația cu AEP.
Candidaților declarați aleși nu li se pot valida mandatele dacă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale ale competitorului electoral nu a fost depus de către mandatarul financiar coordonator, în condițiile legii.
Mandatarul financiar desemnat la nivel județean, la nivelul municipiului București sau la nivelul sectoarelor municipiului București are următoarele obligații principale: a) asigură evidența operațiunilor financiare efectuate pentru campania electorală la nivelul la care a fost desemnat; b) la primirea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul în formularul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice; c) avizează angajarea cheltuielilor electorale la nivelul la care a fost desemnat; d) efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competență pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral; e) transmite mandatarului financiar coordonator datele și informațiile necesare întocmirii raportului detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale și a celorlalte raportări obligatorii prevăzute de Legea nr. 334/2006 și de Normele metodologice.
În termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor, respectiv până la data de 25 iunie 2024, mandatarul financiar coordonator este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic, următoarele documente:
▪ raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 17 la Normele metodologice, care se întocmește, se semnează și se datează de către mandatarul financiar coordonator;
▪ declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18 la Normele metodologice; declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, al alianței politice, al organizației cetățenilor aparținând unei minorități naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestuia sau de către candidatul independent;
▪ declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii; declarația se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, al alianței politice, al organizației cetățenilor aparținând unei minorități naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestuia sau de către candidatul independent;
▪ declarația privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale; declarația privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, al alianței politice, al organizației cetățenilor aparținând unei minorități naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestuia sau de către candidatul independent;
▪ lista furnizorilor serviciilor și/sau bunurilor utilizate în campania electorală;
▪ declarațiile candidaților privind proveniența contribuțiilor electorale;
▪ formularele de înregistrare a contribuitorilor; se anexează documentele justificative privind sursa de proveniență a contribuției electorale, excepție făcând cea provenită din venituri proprii;
▪ împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuțiilor electorale ale candidatului;
▪ declarația reprezentantului legal al partidului politic, al alianței politice, al organizației cetățenilor aparținând unei minorități naționale, ori a persoanei împuternicită conform statutului acestuia, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activității curente;
▪ declarațiile cu indicarea sursei contribuțiilor transferate de partidul politic în contul bancar pentru campania electorală deschis la nivel central.
În cazul alianțelor electorale, raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale va fi întocmit, semnat și datat de către mandatarul financiar coordonator al respectivei alianțe, pe baza declarațiilor și rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale întocmite de mandatarii financiari desemnați de fiecare entitate membră.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente