Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Congresul Profesiei Contabile din România, ediția 2016: Profesia contabilă în era digitală

CECCAR FM

Publicat

pe

Reprezentanți la cel mai înalt nivel din 20 de state, inclusiv România, s-au reunit la București, în perioada 23-24 septembrie 2016, la cea de-a XXI-a ediție a Congresului Profesiei Contabile din România, eveniment devenit deja o tradiție, desfășurat sub egida unuia dintre cele mai influente organisme profesionale din sud-estul Europei – Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.

congres16-2

La eveniment au participat reprezentanți ai organismelor profesionale din domeniul financiar-contabil, ai instituțiilor publice, precum și specialiști în domenii conexe și numeroși antreprenori. Evenimentul, de referință la nivel internațional și cu o tradiție ce datează din anul 1923, a fost găzduit de Sala Atlas a Hotelului Radisson Blu din București.

Tema Congresului, „Profesia contabila în era digitală. Provocări și oportunități”, în concordanță cu lumea tehnologizată în care trăim, a adus în atenție necesitatea îmbrățișării de către profesioniștii contabili a metodelor inovatoare de lucru, pentru a deveni tot mai relevanți într-o lume în perpetuă schimbare. Rolurile și competențele profesioniștilor contabili, factori-cheie ai dezvoltării antreprenoriatului, impun accesul la toate avantajele pe care tehnologia informației le oferă.

congres16-3

Contabilii trebuie să dobândească, în viitor, abilități digitale pe lângă cele profesionale, inteligența artificială trebuind să fie un partener strategic al acestora, să devină îndrumători și confidenți ai antreprenorilor și să completeze zona de servicii tradiționale cu servicii cu valoare adăugată mai mare, a declarat vineri președintele Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, prof. univ. dr. Robert Șova, care a adăugat că anumite procese se pot automatiza în prezent. În trecut, era nevoie de mulți oameni pentru a emite facturi. Contabilul viitorului va avea nevoie de abilități digitale, pe lângă cele profesionale.

Rolul contabilului este și acela de a aduce echilibru între interesele mediului de afaceri și ale reglementatorilor, în contextul în care acestea nu sunt întotdeauna convergente. Contabilul trebuie să devină un confident, îndrumător și educator al antreprenorului, să ofere servicii prin care să traducă rezultatele financiare într-un limbaj pe care omul de afaceri să-l înțeleagă, a mai spus președintele CECCAR, moderator al evenimentului.

congres16-4

Între și Fisc există, în prezent, o relație bună, în contextul în care există deschidere pentru dialog din partea ambelor părți, potrivit președintelui CECCAR.
CECCAR are 40.000 membri și este unicul organism profesional care reprezintă profesia contabilă din România.

Printre invitați s-au regăsit europarlamentarul Theodor Stolojan și președintele ANAF Dragoș Doroș. Principalele teme ale sesiunilor din cadrul Congresului au fost: „Experții contabili – parteneri de business versus funcții suport”; „Profesionistul contabil în era digitală: inovare, competitivitate, servicii”; „Contabilitatea în sectorul public – tendințe în era digitală”; „Educația profesioniștilor contabili în economia digitală”; „Raportarea integrată”.

Printre vorbitorii la Congresul Profesiei Contabile din România s-a remarcat și Olivia Kirtley – președinte al Federației Internaționale a Contabililor (IFAC), Petr Kriz – președinte al Federației Experților Contabili Europeni (FEE), Brian McEnery – președinte ACCA, Alexandre Makaronidis – președinte Grupul Operativ EPSAS, Comisia Europeană – Eurostat.

congres16-1

Ediția din acest an a Congresului a marcat împlinirea a 95 de ani de la înființarea organismului profesional CECCAR.

Cu o istorie de nouă decenii şi jumătate, cu peste 40.000 de membri, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unicul organism profesional care reprezintă profesia contabilă din România. CECCAR urmărește dezvoltarea profesională a membrilor săi, astfel încât aceștia să servească interesul public și să pună bazele unei economii solide, orientate spre progres.

Prin activitatea membrilor săi, CECCAR sprijină mediul antreprenorial şi contribuie la asigurarea unui climat de afaceri favorabil pentru întreprinderile mici și mijlocii din România.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR a solicitat asigurarea accesului experților în incinta instituțiilor publice

CECCAR FM

Publicat

pe

Având în vedere restricțiile intrate în vigoare de luni, 25 octombrie a.c., pentru limitarea efectelor pandemiei de COVID-19, CECCAR a solicitat astăzi (25 octombrie) Guvernului României să ia în calcul impunerea unui tratament egal în ceea ce privește accesul tuturor actorilor implicați în sistemul judiciar în incinta autorităților și instituțiilor publice, necesar pentru înfăptuirea actului de justiție în interes public. Experții contabili judiciari împreună cu ceilalți experți tehnici judiciari sunt actori în sistemul judiciar.

Redăm, în continuare, solicitarea Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România:

Având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1090/2021, coroborată cu Hotărârea Guvernului nr. 1130/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19,

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România vă adresează solicitarea de a avea în vedere modificarea și completarea legislației, astfel încât să se asigure garantarea accesului neîngrădit la justiție a cetățenilor, prin asigurarea accesului în incintele instituțiilor publice centrale și locale, regiilor autonome și operatorilor economici cu capital public a tuturor actorilor implicați în sistemul judiciar. Experții contabili judiciari și ceilalți experți tehnici judiciari sunt actori implicați în sistemul judiciar.

În acest scop, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România vă solicită ca în cadrul deciziilor pe care le veți lua pentru completarea prevederilor art. 12 alin. (5) din Anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.090/2021, coroborate cu cele din Hotărârea Guvernului nr. 1130/2021, să acordați categoriei profesionale a experților contabili judiciari cu drept de exercitare a profesiei un tratament egal cu cel acordat judecătorilor, procurorilor, avocaților și tuturor angajaților autorităților și instituțiilor publice.

ORDONANŢA nr. 65/1994 din 19 august 1994 (actualizată și completată cu Legea nr. 162/2017), privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi cu modificările ulterioare, la Art. 6. – Expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice şi juridice, următoarele lucrări:, alineatul d) prevede că expertul contabil efectuează expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componentă fiscală, dispuse de organele judiciaresau solicitate de persoanele fizice ori juridice în condiţiile prevăzute de lege şi de reglementările CECCAR.

Astfel, prin coroborare cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activității de expertiză tehnică judiciară și extrajudiciară, prevederile Codului de procedură civilă, articolele nr. 331, 331, 334, 337 și 338, precum și cu prevederile Codului de procedură penală, articolele nr. 172, 173, 175, 177, 179 și 180, considerăm imperios necesară eliminarea restricționării dreptului de acces al experților contabili judiciari în spațiile în care se desfășoară activitatea acestora, experții contabili judiciari dorind aceleași criterii aplicabile judecătorilor, procurorilor, avocaților și tuturor angajaților autorităților și instituțiilor publice, profesia de expert contabil judiciar fiind, conform reglementărilor legale enumerate anterior, parte integrate în sistemul judiciar și indispensabilă actului de justiție. Totodată, considerăm oportun ca această completare a legislației să privească toți experții tehnici judiciari, reglementați de Ordonanța Guvernului nr. 2/2000, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC: Concentrarea guvernanței pe crearea de valoare

CECCAR FM

Publicat

pe

Raportarea privind aspectele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) sau raportarea privind sustenabilitatea a înregistrat o continuă evoluție în ultimii ani pentru a reflecta nevoia de informații îmbunătățite cu privire la reziliența organizațională și dezvoltarea durabilă. Raportarea integrată s-a dezvoltat începând cu 2010 având ca scop integrarea informațiilor și raportarea în privința creării de valoare.

IFAC pune la dispoziție un articol interesant pe acest subiect intitulat Concentrarea guvernanței pe crearea de valoare și scris de Nick A. Shepherd, Președintele EduVision, Inc., care pe baza celor 40 de ani de experiență în afaceri, ne oferă o perspectivă asupra provocărilor pe care raportarea integrată și investițiile în capitalul nefinanciar le generează pentru conducerea unei organizații și investitorii acesteia, precum și câțiva pași simpli de urmat pentru a face mai ușoară această „călătorie” a creării de valoare pe care orice CEO preocupat de viitor le poate înțelege și implementa.

Articolul poate fi accesat pe site-ul IFAC, fiind disponibil atât în limba engleză, cât și în limba română cu ajutorul integrării instrumentului Google Translate de către IFAC. Varianta în limba română poate fi accesată din bara de sus a site-ului, de la butonul dedicat.

Vă rugăm să aveți în vedere că informațiile de pe site-ul IFAC sunt traduse automat prin intermediul Google Translate. CECCAR nu își asumă responsabilitatea pentru acuratețea traducerii informațiilor de pe site-ul IFAC, neavând nicio contribuție în acest sens. Textul original este cel disponibil în limba engleză.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 19 octombrie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Oficialii UE și consilierii fiscali discută impozitarea justă

Marți, 12 octombrie, oficialii UE și consilierii fiscali de la nivel european au discutat despre cum pot asigura o redresare stabilă prin intermediul impozitării juste în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) în Bruxelles și difuzată online. Având loc la doar câteva zile după acordul OECD privind reforma sistemului internațional de impozitare corporativă, Conferința ETAF a fost un bun prilej pentru vorbitori de a-și împărtăși reacțiile inițiale în ceea ce privește acordul. În timpul dezbaterii, Directorul pentru impozitare directă la Comisia Europeană, Benjamin Angel, a explicat cum intenționează Comisia Europeană să transpună la nivelul UE acordul global privind impozitarea, anunțând că va prezenta, înainte de sfârșitul anului, o propunere pentru o Directivă care să implementeze Pilonul II. Aurore Mons delle Roche, Partener pe probleme fiscale la EY și membră a Consiliului ITAA, a salutat acordul, dar a subliniat că, totodată, acesta vine cu provocări semnificative pentru consilieri fiscali și întreprinderi în termeni de implementare. În timpul dezbaterii, vorbitorii au reacționat și la investigația recentă „Pandora Papers”. Europarlamentarul Paul Tang a declarat că Subcomisia pentru chestiuni fiscale din cadrul Parlamentului European (subcomisia FISC) pe care o prezidează, încă analizează ce acțiuni să întreprindă ca urmare a acestui nou scandal, dar cu siguranță dorește să-i investigheze pe facilitatorii acestuia.

Miniștrii de finanțe G20 susțin acordul global privind impozitarea

Miniștrii de finanțe ai statelor G20 au susținut, miercuri, 13 octombrie, la Washington, acordul politic final la care s-a ajuns săptămâna trecută între 136 de state la nivelul OECD privind o soluție pe doi piloni care să trateze provocările fiscale generate din digitalizarea economiei. Într-o declarație publicată la finalul ședinței, miniștrii fac un apel către Cadrul incluziv OECD/G20 cu privire la BEPS de a elabora regulile modelului și instrumentele multilaterale în conformitate cu calendarul de lucru furnizat în Planul detaliat de implementare, cu scopul de a asigura noile reguli care vor intra în vigoare la nivel global în 2023.

CE încrezătoare cu privire la aprobarea unui impozit minim la nivel UE

În cadrul unui eveniment online organizat de AK Europa, OGB Europa Büro și Observatorul fiscal al UE miercuri, 13 octombrie, Directorul pentru impozitare directă la Comisia Europeană, Benjamin Angel, s-a declarat încrezător că Pilonul II al acordului global privind reformarea regulilor de impozitare corporativă va primi votul unanim de care are nevoie pentru a fi adoptat de statele membre UE și transpus în cadrul Uniunii. Toți membrii Cadrului incluziv al OECD/G20 sunt acum de acord cu acesta, Cipru declarându-și, de asemenea, sprijinul pentru acord. În opinia lui Joachim Englisch, profesor la Universitatea Münster, legislația UE ar trebui să fie îndeajuns de flexibilă și să conțină unele posibilități de refuz, întrucât regula unanimității va face dificilă revizuirea acesteia. Theresa Neef, analist la Observatorul fiscal al UE, a declarat că este important ca legislația UE să rămână flexibilă în ceea ce privește rata minimă de impozitare. Totuși, Benjamin Angel a răspuns că UE își propune să rămână cât mai aproape de acordul OECD. „Acum nu este momentul să fim mult mai ambițioși, să avem o rată diferită sau orice altceva”, a declarat acesta.

CE prezintă recomandările fiscale pentru a diminua impactul creșterii prețurilor la energie

Comisia Europeană a publicat miercuri, 13 octombrie, un set de instrumente pentru a ajuta statele membre UE să atenueze impactul negativ asupra gospodăriilor și întreprinderilor al creșterii prețurilor energiei. Printre alte recomandări, Comisia le sugerează statelor membre să reducă ratele de impozitare pentru populația vulnerabilă, într-o manieră țintită și limitată în timp. Comisia Europeană reamintește că actuala Directivă privind impozitarea energiei le permite statelor membre să acorde scutiri sau să aplice o rată redusă pentru electricitatea, gazul natural, cărbunele și combustibilii fosili utilizați de gospodării. De asemenea, statele membre ar putea să aplice o rată redusă de TVA la produsele energetice atât timp cât respectă valoarea minimă stabilită în Directiva UE privind TVA-ul, a transmis Comisia. De asemenea, aceasta le recomandă statelor membre să analizeze mutarea finanțării schemelor de sprijin privind energia regenerabilă de la taxe către surse care nu țin de factura de electricitate. Acest lucru ar fi avea beneficiul de a ajuta consumatorii vulnerabili cu o parte semnificativă a facturii la energie, conform Comisiei.

Nou studiu al Parlamentului European privind impozitarea fotbalului profesionist în UE

Departamentul tematic pentru politici economice, științifice și privind calitatea vieții din Parlamentul European a publicat recent un nou studiu referitor la impozitarea fotbalului profesionist în UE, comandat de Coordonatorii Subcomisiei FISC. Acest studiu analizează tratamentul fiscal al remunerației jucătorilor profesioniști de fotbal din Belgia, Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Portugalia și Spania. În ciuda diferențelor considerabile dintre regimurile fiscale naționale, studiul observă o conștientizare comună a impactului fiscal asupra competitivității ligilor naționale de fotbal. De asemenea, acesta face și unele recomandări cum ar fi introducerea unor reguli de bună guvernanță uniforme și armonizate la standarde înalte pentru agenții de jucători de fotbal și cluburile profesioniste de fotbal printr-un sistem european autorizat, inclusiv unele dispoziții privind spălarea banilor.

Guvernul belgian va reforma regimul fiscal pentru expatriați

Guvernul belgian își va schimba regimul fiscal pentru expatriați ca parte a bugetului său pentru 2022, aprobat marți 12 octombrie. Vechiul regim permitea anumite anulări referitoare la venitul impozabil de care au beneficiat aproximativ 20.000 de expatriați. Potrivit noii propuneri, acele deduceri ar fi înlocuite cu o deducere fixă de 30%, limitată la pragul de 90.000 de euro, aplicată venitului impozabil pentru cheltuieli legate de muncă. Principala schimbare este că această propunere aproape dublează pragul salariului minim anual de la care se poate beneficia de acest regim, de la 40.000 la 75.000 de euro. Obiectivul este limitarea beneficiilor de anulare pentru cei cu venituri mari astfel încât Belgia să nu se afle într-un dezavantaj competitiv comparat cu statele vecine. Expatriații care lucrează la instituțiile europene vor continua să fie exceptați de la plata impozitului pe venit în Belgia, plătind în schimb „o taxă comunitară” între 8 și 45%. De asemenea, reforma va include un provizion care exclude expatriații care trăiesc la 150 de km de granițele Belgiei sau mai aproape. Se estimează că noul regim va aduce la buget o sumă suplimentară de 24,5 milioane de euro anual.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://5.154.233.5:8000/