Connect with us

ECONOMIE

Guvernul a aprobat a doua rectificare bugetară din acest an

CECCAR FM

Publicat

pe

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri a doua rectificare bugetară din acest an, la care a tăiat din bugetele mai multor ministere, astfel: Transporturile (minus 254 milioane lei), Apărarea (359,8 milioane lei), Justiţia (minus 33,6 milioane lei), Mediul (minus 49,6 milioane lei), Economia (minus 33,7 milioane lei). Pe de altă parte, Executivul a suplimentat bugetul la Agricultură cu 1,09 miliarde lei, Ministerul de Interne (plus 336,7 milioane lei), Energie (plus 222,4 milioane lei), Muncă (142,4 milioane lei), Comunicaţii (plus 75,5 milioane lei), Afaceri Externe (plus 66,8 milioane lei), la care se adaugă 1,7 miliarde lei ]n plus pentru primari.

Proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se majorează cu 1,02 miliarde lei.

Pentru domeniul sănătăţii, se alocă suplimentar credite de angajament în sumă de 2,21 miliarde de lei în bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate în vederea încheierii unor noi contracte cost-volum-rezultat, pentru aria terapeutică hepatită cronică.

Totodată, Ministerul Sănătăţii a identificat economii de aproximativ 0,26 miliarde lei, adică 260 de milioane de lei, rezultate, în principal, din cheltuielile cu salariile personalului din aparatul central al ministerului şi din fondurile alocate pentru achiziţionarea ambulanţelor SMURD.

Prin urmare, fondurile disponibilizate de Ministerul Sănătăţii vor intra în Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziţia Guvernului, pentru a fi folosiţi în situaţii neprevăzute. Astfel, cu această suplimentare, Fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului va ajunge la aproximativ 380 de milioane de lei.

Bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a fost suplimentat la rectificare cu 1,09 miliarde lei, sumă care se adaugă la cea de 1,7 miliarde lei alocată în noiembrie prin redistribuiri de sume de la alţi ordonatori principali de credite, care va fi utilizată pentru plăţile în avans aferente schemelor de plăţi directe finanţate din Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA) pentru campania agricolă din 2016, care se acordă în proporţie de 69% din cuantumul unitar al acestora, în limita sumei de 3,8 miliarde lei (echivalentul a aprox. 850 milioane euro).

Banii alocaţi la rectificare vor permite începerea la 1 decembrie a unor plăţi finale aferente aceloraşi scheme de plăţi directe, în limita sumei de 1,09 miliarde lei (echivalentul a aprox. 250 milioane euro), reprezentând diferenţa de 31% din cuantumul unitar al acestora.

Realizarea acestor plăţi de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) până la sfârşitul acestui an, în valoare totală de 4,89 miliarde lei, va asigura atingerea unui grad de utilizare de 56% din plafonul financiar de 7,9 miliarde lei (echivalentul a 1,773 miliarde euro) alocat de Comisia Europeană plăţilor directe pentru anul de cerere 2016.

Pentru finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală, administrat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, se asigură 1,255 miliarde lei la rectificare, sume care vor acoperi plăţile necesare până la finalul acestui an pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii şcolare şi de drumuri.

Alte 47,9 milioane de lei au fost realocate pentru finanţarea Acordului de împrumut ”Sistem integrat de reabilitare a sistemelor cu apă şi canalizare, a staţiilor de tratare a apei potabile şi staţiilor de epurare a apelor uzate în localităţile cu o populaţie de până la 50.000 de locuitori”. Suma va fi folosită pentru închiderea proiectului finanţat din credite externe rambursabile.

Din cele 1,7 miliarde lei date primăriilor, 170 milioane lei sunt pentru cheltuieli de personal aferente unităţilor de învăţământ preuniversitar, 14,7 milioane lei pentru programul-pilot „Masa caldă”, 101,5 milioane lei pentru susţinerea sistemului de protecţie a copilului, 74,7 milioane lei pentru centrele de asistenţă socială a persoanelor cu handicap, 392,3 milioane lei pentru plata asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap, 4,1 milioane lei pentru programul „fructe în şcoli”, 6,9 milioane lei pentru finanţarea drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şi 938,3 milioane lei sume pentru echilibrarea bugetelor locale.

La nivelul bugetului consolidat, veniturile şi cheltuielile vor fi majorate în sumă similară, cu 306 milioane lei, pentru ca deficitul să fie menţinut ca pondere în PIB la 2,8% în termeni cash şi 2,95% din PIB potrivit metodologiei ESA 2010.

Şi această rectificare bugetară va fi efectuată prin derogare de la Legea responsabilităţii fiscale, care stabileşte că totalul cheltuielilor bugetului general consolidat şi al cheltuielilor de personal nu pot depăşi plafonul din strategia fiscal-bugetară.

Aceasta deoarece, prin această a doua rectificare bugetară, plafonul nominal al cheltuielilor de personal din bugetul general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale va fi ridicat la 26,2 miliarde lei, de la 25,2 miliarde lei.

„Rezultatele economice de până în prezent argumentează posibilitatea realizării unei creşteri economice de 4,8% faţă de 4,1% cât se estima la elaborarea legii bugetului de stat şi un produs intern brut în valoare nominală de 758,5 miliarde lei, faţă de 746,6 miliarde lei cât s-a estimat iniţial”, arată Guvernul, citat de News.ro.

De asemenea, se estimează reducerea numărului de şomeri de la 450.000 cât s-a preconizat la elaborarea proiectului de buget, la 429.000 la sfârşitul anului. Câştigul salarial mediu brut este în creştere, de la 2.681 lei, la elaborarea bugetului de stat, la 2.815 lei, cât se estimează la sfârşitul anului.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Noul model al formularului 230, publicat în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 34 din 12 ianuarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 15/2021 al ANAF pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare. Actul normativ reglementează următoarele aspecte:

 procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii;

▪ modelul și conținutul unor formulare utilizate în procesul de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult sau pentru acordarea de burse private:

– 230 „Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat” și „Anexa nr….la Cererea privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat”. Anexa se va completa de persoanele fizice care solicită direcționarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pentru susținerea mai multor entități nonprofit/unități de cult, precum și pentru acordarea de burse private;

– Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult.

Potrivit ANAF, formularul a fost modificat pentru o mai bună înțelegere de către contribuabili a motivului pentru care au fost notificați, precum și a informațiilor care trebuie comunicate organului fiscal.

– Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult;

– 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”;

– 255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”.

Continuare

ECONOMIE

Economia Germaniei a scăzut cu 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor antiepidemice

Economia Germaniei a înregistrat o scădere de 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor impuse din cauza pandemiei, anunţă Oficiul german pentru Statistică, conform publicaţiilor Die Welt şi Der Spiegel.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit Oficiului pentru Statistică, există temeri privind o „recesiune profundă” în Germania din cauza pandemiei. În 2020, Germania a înregistrat o scădere economică de 5,0%, cea mai puternică de la criza financiară din 2009, când scăderea a fost de 5,7%.

Consumul privat a înregistrat în 2020 o scădere de 6,0% comparativ cu anul precedent. Exporturile germane au scăzut cu 9,9%, iar importurile cu 8,6%, potrivit Oficiului pentru Statistică, citat de Mediafax.

Deficitul bugetar al Germaniei a atins în 2020 nivelul de 4,8%, în contextul în care Guvernul federal, guvernele landurilor, comunitățile şi serviciile sociale au alocat fonduri suplimentare de 158,2 miliarde de euro.

Continuare

ECONOMIE

Modificările la Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020, în consultare publică

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Printre măsurile propuse prin acest proiect se numără următoarele:

 Debitorii au posibilitatea solicitării suspendării plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 9 luni; suspendarea poate fi solicitată atât pentru creditele pentru care a fost deja obținută suspendarea obligațiilor de plată, cât și pentru creditele pentru care nu s-a solicitat anterior accesarea facilității de suspendare;

▪ Perioada maximă de 9 luni include și perioada suspendării efective a obligațiilor de plată în baza prevederilor OUG nr. 37/2020 și/sau perioadele de suspendare acordate în cadrul amânărilor la plată non-legislative, iar debitorul are posibilitatea de a obține o singură dată suspendarea obligațiilor de plată;

▪ Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise creditorului până la data de 15 martie 2021 inclusiv, acesta urmând a efectua analiza și emite decizia până cel târziu la data de 30 martie 2021 inclusiv;

▪ Beneficiază de aceste facilități debitorii care au încheiat un contract pentru obținerea unui credit acordat până la data de 30 martie 2020 inclusiv, care nu a ajuns încă la scadență și pentru care creditorul nu a declarat scadența anticipată, la data de 31 decembrie 2020, inclusiv;

▪ De asemenea, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor sau încasărilor cu minimum 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020, să se afle în imposibilitatea onorării obligațiilor de plată aferente creditului și să nu se afle în insolvență la data solicitării rambursării creditului.

În cazul contractelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii și/sau veniturile familiei de situația gravă generată de pandemia SARS-COV-2 și se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului ca urmare a intrării în șomaj tehnic, a concedierii, a reducerii salariului, a plasării acestuia în carantină instituționalizată etc.

Implementarea acestei facilități va avea ca efect protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă și menținerea în activitate a companiilor, implicit și a locurilor de muncă asigurate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele răspândirii SARS-CoV-2.

„Facilitățile prezentate reprezintă un sprijin real pentru persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale și a altor categorii de entitățiale căror venituri au fost afectate de răspândirea virusului SARS-CoV-2. De asemenea, vor fi menținute lichiditățile necesare desfășurării activității economice de către întreprinderi pe perioada afectată de restricțiile determinate de pandemia SARS-CoV-2”, precizează Ministerul Finanțelor, în comunicat.

Proiectul de act normativ poate fi consultat pe site-ul instituției, la rubrica Transparență decizională.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending