Connect with us

ECONOMIE

Execuţia bugetară a încheiat primele două luni cu un excedent de 397,1 milioane de lei

Publicat

pe

Execuţia bugetului general consolidat pe lunile ianuarie şi februarie s-a încheiat cu un excedent de 397,1 milioane de lei, reprezentând 0,05% din PIB, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut, când execuţia bugetară a consemnat un excedent de 788,1 milioane de lei, cu o pondere de 0,10% din PIB, a anunţat Ministerul Finanţelor, citat de News.ro.

„Conform datelor operative, execuţia bugetului general consolidat pe primele două luni ale anului 2017 s-a încheiat cu un excedent de 397,1 milioane lei, respectiv 0,05% din PIB, faţă de 788,1 milioane lei, respectiv 0,10% din PIB, înregistrat la aceeaşi perioadă a anului 2016”, a anunţat, luni, Ministerul Finanţelor.

Totodată, veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 34,9 miliarde lei, reprezentând 4,3% din PIB, au fost cu 1,4% mai mici, în termeni nominali, faţă de perioada similară a anului precedent.

Potrivit Ministerului Finanţelor, s-au înregistrat creşteri faţă de anul trecut la încasările din impozitul pe salarii şi venit (+13,6%), contribuţiile sociale (+11,9%), impozitul pe comerţ exterior şi tranzacţiile internaţionale (+18,8%) şi la venituri din capital (+76,8%).

Totodată, încasările din alte impozite şi taxe pe bunuri şi servicii au crescut cu 90,9% faţă de ianuarie-februarie 2016 creşterea fiind determinată, în principal, de evoluţia încasărilor aferente contribuţiei datorate pentru medicamente, precum şi pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precizează Ministerul Finanţelor.

În acelaşi timp, încasările din TVA au înregistrat o scădere faţă de primele două luni din 2016, cu 15,8%, pe fondul reducerii, începând cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, măsură care s-a reflectat în încasări începând cu luna februarie 2016, mai arată sursa citată.

Începând cu luna februarie 2017 se reflectă în încasări şi efectele reducerii TVA de la 20% la 19%.

Încasările din accize au fost cu 5,3% mai mici în primele două luni din 2017 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, fiind influenţate negativ de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice începând cu 1 ianuarie 2017.

Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 34,5 miliarde lei, scad în termeni nominali cu 0,3% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent, diminuându-se şi cu 0,3 puncte procentuale ca pondere în PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 13,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent fiind determinate de majorările salariale acordate în a doua parte a lui 2016, respectiv aplicarea, începând cu august 2016, a OUG 20/2016 privind salarizarea, precum şi de creşterile salariale acordate în 2017, respectiv creşterea cu 15% a salariilor din sănătate şi din educaţie.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii s-au redus cu 5,1% faţă de perioada similară a anului trecut, scăderi majore înregistrându-se la instituţiile finanţate din venituri proprii şi din subvenţii (9,4%), precum şi în administraţia locală (6,1%), precizează Ministerul Finanţelor.

Dobânzile sunt cu 4,1% mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, menţinându-se la acelaşi nivel ca procent din Produsul Intern Brut, respectiv 0,2%.

Subvenţiile sunt în creştere cu 51,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, creşterea majoră provenind de la subvenţiile pentru sprijinirea producătorilor agricoli.

Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de anul precedent cu 9,4%, fiind influenţate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, precum şi de alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016, care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: creşterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocaţiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizaţiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unităţile de asistenţă socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi, şi majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea şi modificarea modalităţii de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi a stimulentului de inserţie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcţionari publici parlamentari, auditori ai Curţii de Conturi.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 870,1 milioane lei, respectiv 0,11% din PIB, mai arată Ministerul Finanţelor.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Termenul privind preluarea activității de soluționare a unor contestații, prorogat

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 606 din 17 iunie 2021 a fost publicată OUG nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevăzute la art. II pct. 9 și art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare.

Prin acest act normativ a fost prorogat, până la data de 1 octombrie 2021, termenul prevăzut la art. II – Dispoziții tranzitorii, punctul 9 și la  art. III – Dispoziții finale, din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 referitor la preluarea activității de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal.

Potrivit Ministerului Finanțelor (instituția care a inițiat această OUG), promovarea actului normativ are la bază, între altele, evitarea unor disfuncționalități în ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor, cu legătură directă cu aplicarea legislației fiscale în vederea acordării unui tratatament echitabil contribuabililor.

De asemenea, inițiatorii au ținut cont de faptul că, pănâ în prezent, nu au fost aprobate actele normative de modificare a HG nr. 34/2009, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, precum și HG nr. 520/2013, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Continuare

ECONOMIE

Rata anuală a inflației în UE, 2,3% în luna mai

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna mai până la 2,3%, de la 2% în luna aprilie, țările membre cu cele mai ridicate rate fiind Ungaria (5,3%) Polonia (4,6%), Luxemburg (4%), Lituania (3,5%) și România (3,2%), arată datele publicate de Eurostat, citate de Agerpres.

Publicat

pe

Comparativ cu situația din luna aprilie 2021, rata anuală a inflației a scăzut în patru state membre, a rămas stabilă într-un singur stat și a crescut în 22 de țări. În rândul acestora din urmă se regăsește și România, unde rata anuală a inflației a crescut până la 3,2% în mai, de la 2,7% în aprilie. Comparativ, în luna mai 2020, rata anuală a inflației în România era de 1,8%.

Datele Eurostat mai arată că în zona euro rata anuală a inflației a crescut până la 2% în luna mai, de la 1,6% în aprilie. Pentru statele din zona euro, cel mai semnificativ impact asupra creșterii anuale a prețurilor a venit din partea energiei, unde s-a înregistrat o creștere de 1,19 puncte procentuale, urmată de servicii, cu o majorare de 0,45 puncte procentuale.

După mai multe luni în care zona euro a avut o inflație negativă, acest indicator a atins în sfârșit ținta de 2% urmărită de Banca Centrală Europeană pe termen mediu.

Continuare

ECONOMIE

Reglementări contabile privind subunitățile care aparțin unor persoane juridice străine

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile, referitoare la subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate. Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că din punct de vedere al reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunități fără personalitate juridică ce aparțin acestor persoane juridice și au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care persoana juridică cu sediul în străinătate își desfășoară activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situațiile financiare anuale și raportările contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991 se întocmesc de sediul permanent desemnat să îndeplinească obligațiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente.

Odată cu emiterea OUG nr. 13/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii contabilității nr. 82/1991, în aria de aplicabilitate a legii contabilității sunt menționate distinct persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În acest context, conform proiectului de Ordin, aria de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, este completată cu următoarele categorii de entități:  sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate; ♦ persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În ceea ce privește persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, pentru această categorie de entități, prin proiect se stabilesc cerințe referitoare atât la primul an de aplicare a reglementărilor contabile, cât și ulterior acestuia.

Astfel, pentru primul exercițiu financiar de aplicare se propun următoarele:

 informațiile raportate prin intermediul situațiilor financiare anuale corespund doar perioadei curente, nefiind raportate și informațiile corespunzătoare exercițiului financiar precedent celui de raportare;

▪ situațiile financiare anuale se pot întocmi în oricare format prevăzut de reglementările contabile;

▪ pentru conversia soldurilor elementelor bilanțiere, existente la data încheierii exercițiului financiar, se utilizează cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului financiar al perioadei curente;

▪ pentru conversia rulajelor corespunzătoare operațiunilor derulate în exercițiul financiar de raportare, se folosește cursul de schimb de la data tranzacțiilor/cursul mediu al perioadei de raportare.

Din al doilea exercițiu financiar de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România le sunt incidente prevederile reglementărilor menționate.

„Situațiile financiare anuale reglementate prin proiectul de ordin sunt situații financiare cu scop special, fiind destinate îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Codul fiscal”, precizează inițiatorii.

De asemenea, prin proiectul de Ordin se mai propune ca entitățile care au ales, potrivit legii, un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, să întocmească situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar de raportare la sfârșitul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2021.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/