Connect with us

ECONOMIE

Câştigul salarial mediu net a încetinit în noiembrie 2018, cu un avans de 13,3%, până la 2.792 lei

CECCAR FM

Publicat

pe

Câştigul salarial mediu net a crescut în noiembrie 2018, nominal, cu 13,3% faţă de aceeaşi lună a anului anterior, la 2.792 lei, ritm încetinit faţă de luna precedentă, iar creşterea reală, în raport cu evoluţia preţurilor de consum, a fost de 9,5%, potrivit datelor transmise vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS) și citate de News.ro.

În octombrie 2018, câştigul salarial mediu net a crescut, nominal, cu 13,7% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, la 2.720 lei, ritm accelerat faţă de luna precedentă, iar creşterea reală, în raport cu evoluţia preţurilor de consum, a fost de 9,1%.

În noiembrie 2018, indicele câştigului salarial real (câştigul salarial în raport cu evoluţia preţurilor de consum – n.r.) faţă de aceeaşi lună a anului 2017 a fost de 109,5%.

În noiembrie 2018, câştigul salarial mediu nominal net a crescut faţă de luna precedentă cu 72 lei (+2,6%). Indicele câştigului salarial real a fost de 102,7% pentru luna noiembrie 2018 faţă de luna precedentă.

Faţă de luna octombrie 1990, indicele câştigului salarial real a fost de 198,7%, cu 5,3 puncte procentuale mai mare faţă de cel înregistrat în luna octombrie 2018.

În noiembrie 2018, valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu nominal net s‐au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia informaţiei, inclusiv activităţi de servicii informatice, 6.835 lei, extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale, 5.443 lei, activităţi de editare, 5.402 lei, fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului. 5.427 lei, şi transporturi aeriene, 5.299 lei.

”În luna noiembrie 2018, în majoritatea activităţilor din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a fost mai mare decât în luna octombrie 2018, ca urmare a acordării de premii ocazionale (prime trimestriale, anuale sau pentru performanţe deosebite), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi din alte fonduri (inclusiv tichete de masă şi tichete cadou). De asemenea, creşterile câştigului salarial mediu net s-au datorat realizărilor de producţie ori încasărilor mai mari (funcţie de contracte/proiecte), cât şi disponibilizărilor de personal cu câştiguri salariale mici din unele activităţi economice„, se arată în comunicat.

Cele mai importante creşteri ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat după cum urmează: cu 52,6% în silvicultură şi exploatare forestieră (inclusiv pescuit şi acvacultură), respectiv cu 27,8% în extracţia minereurilor metalifere; între 8,5% şi 11,5% în tipărirea şi reproducerea pe suporturi a înregistrărilor, fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune, înregistrǎri audio şi activităţi de editare muzicalǎ (inclusiv activităţi de difuzare şi transmitere de programe).

de cealaltă parte, cele mai mari scăderi ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat după cum urmează: cu 8,3% în industria metalurgică; între 1% şi 3% în fabricarea calculatoarelor şi a produselor electronice şi optice, telecomunicaţii, depozitare şi activităţi auxiliare pentru transport, transporturi aeriene, activităţi de asigurări, reasigurări şi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale).

În sectorul bugetar s-au înregistrat creşteri ale câştigului salarial mediu net faţă de luna precedentă, astfel: administraţie publică (+1,5%), învăţământ (+1,1%), sănătate şi asistenţă socială (+0,6%).

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a programat împrumuturi de 3,85 miliarde de lei în martie

Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna martie 2021, împrumuturi de la băncile comerciale de 3,4 miliarde lei, din care 400 milioane lei printr-o emisiune de certificate de trezorerie cu discont și 3 miliarde lei prin opt emisiuni de obligațiuni de stat, informează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

La acestea se poate adăuga suma de 450 milioane lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni. Suma este cu 1,35 miliarde lei sub cea programată în februarie 2021 (5,2 miliarde lei) și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.

Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, MF a programat în data de 11 martie o emisiune de certificate cu discount de 400 milioane lei, cu scadența la 21 februarie 2022.

De asemenea, pe parcursul lunii vor avea loc opt emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (450 milioane lei în total).

Emisiunile vor fi de 400 milioane lei (șase emisiuni) și 300 milioane lei (două emisiuni).

Continuare

ECONOMIE

298 de sesizări de la consumatori români privind serviciile prestate pe piața liberă de energie

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a primit, de la începutul lunii ianuarie până în prezent, 298 de sesizări cu privire la nemulțumirile consumatorilor legate de serviciile prestate pe piața liberă de energie, a declarat într-o conferință privind liberalizarea pieței de energie, directorul general al instituției, Paul Anghel, relatează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

„Sunt 298 de sesizări cu privire la nemulțumiri ale consumatorilor români, de la 1 ianuarie până azi, legate de serviciile prestate de această piață liberă, fie că vorbim de întârzieri la semnarea contractelor, fie că vorbim de întârzieri de a li se trimite forma contractului sau actele adiționale, sau nemulțumiri legate de prețul pe kWh sau pe metru cub”, a spus Paul Anghel.

El a subliniat că, din perspectiva informării consumatorilor, atât Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cât și ANPC au făcut publice informații cu privire la posibilitatea consumatorilor de alege unul sau altul dintre furnizori și că, din perspectiva supravegherii pieței, împreună cu ANRE, în perioada următoare, va fi demarat un control amplu legat, inclusiv legat de clauzele abuzive din contractele existente la noii furnizori de energie electrică și gaze naturale. „Acolo unde vom constata că sunt clauze care creează dezechilibre semnificative între drepturi și obligații le vom trimite instanțelor judecătorești să se pronunțe asupra caracterului abuziv sau, pe cale, amiabilă vom discuta cu reprezentanții operatorilor economici pentru a modifica acele clauze”, a subliniat Paul Anghel, precizând că acele 298 de reclamații dau teme pentru controalele pe care instituția le face pentru supravegherea pieței la nivel național.

Acesta a mai menționat că ANPC a postat mesaje de informare pe site-ul instituției, pe Facebook și pe celelalte canale de comunicare și că, în urma discuțiilor cu ministrul energiei, Virgil Popescu, cu conducerea Consiliului Concurenței și a ANRE, s-a constatat că sunt anumite societăți care nu informau corect consumatorii cu privire la posibilitatea de a schimba furnizorul de energie electrică sau de gaze.

Continuare

ECONOMIE

OUG nr. 13/2021 aduce o serie de modificări la Codul fiscal și la Legea contabilității

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 197 din 26 februarie 2021 a fost publicată OUG nr. 13/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii contabilității nr. 82/1991. Printre măsurile adoptate se regăsesc următoarele:

♦ Revizuirea sferei de aplicare a nedeductibilității cheltuielilor înregistrate de contribuabilii plătitori de impozit pe profit ca urmare a unor tranzacții efectuate cu o persoană situată într-un stat care este inclus în Lista jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Regimul fiscal specific se aplica doar statelor listate în anexa I. Măsura este corelată cu modul de implementare a măsurilor defensive de către celelalte state membre ale UE;

♦ Se clarifică tratamentul fiscal aplicabil avantajelor de natură salarială neimpozabile și care nu se cuprind în baza de calcul al contribuțiilor sociale în cazul celor primite în baza unor legi speciale și/sau finanțate din buget. Măsura vizează neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale a contravalorii serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului de odihnă, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora acordate de angajator, în măsura în care valoarea totală, într-un an fiscal, nu depășește nivelul unui câștig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;

♦ S-a reglementat explicit regimul fiscal aplicabil valorii nominale a tichetelor cadou primite de persoanele fizice care obțin venituri de natură salarială. Astfel, tichetele cadou acordate cu alte ocazii decât Paște, Crăciun, 8 martie, 1 iunie, nu vor mai fi scutite de contribuții;

♦ În anul 2021, termenul de depunere a declarației anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică și entitățile supuse regimului transparenței fiscale, prevăzută la art. 107 alin. (5) și art. 125 alin. (4), este până la data de 15 aprilie 2021 inclusiv. În cadrul aceluiași termen, asociatul desemnat are obligația transmiterii către fiecare membru asociat a informațiilor referitoare la venitul impozabil/venitul net/pierderea ce îi revine corespunzător cotei de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii sau corespunzător cotei de participare, conform contractului de asociere, după caz;

♦ S-a reglementat cadrul de aplicare a sistemului TVA la încasare în noile condiții prevăzute de Legea nr. 296/2020, respectiv prin raportare la noul plafon de 4.500.000 lei și cu posibilitatea exercitării opțiunii pentru aplicarea sistemului oricând în cursul anului, prin modificarea corespunzătoare a articolelor din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care fac trimitere la vechiul plafon. Măsura a eliminat neclaritățile prevederilor legale pentru aplicarea sistemului TVA la încasare;

♦ S-au menționat expres în aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilității nr. 82/1991 unele categorii de entități. Această măsură asigură corelarea cu prevederile Codului fiscal, prin cuprinderea în aria de aplicabilitate a prevederilor Legii contabilității a persoanelelor juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;

♦ S-au reglementat, la nivelul Legii contabilității, categoriile de informații care au caracter public, precum și condițiile în care Ministerul Finanțelor poate încheia protocoale având ca obiect transmiterea unor asemenea informații. Această măsură are în vedere operaționalizarea transmiterii de către MF a unor date cuprinse în situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale existente în baza de date a ministerului, în baza unor protocoale de colaborare.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending