Connect with us

ECONOMIE

Numărul firmelor radiate, la un nivel record în ultimii 10 ani

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, 55.942 de firme au fost radiate în primele patru luni ale acestui an la nivel național, în creștere cu 94,3% față de perioada similară din anul precedent, arată o analiză Sierra Quadrant, citată de Mediafax.

În 2018, după primele patru luni, erau 28.787 de firme radiate, cu o creștere de numai 4,94% față de anul precedent.

Dincolo de avansul PIB din statistici, economia este puternic afectată de subfinanțare și de blocajul financiar, notează analiza.

La fel ca anul trecut, Capitala este lider detașat la firme radiate (5.623), cu 1.314 mai multe decât în ianuarie-aprilie 2018.

Bucureștiul este urmat de Iași, cu 3.371 de firme radiate, în creștere cu 187% față de primele patru luni din 2018, Maramureș, cu 2.388 de firme radiate, mai multe cu 244% față de anul trecut, și Bacău (2.235 – 151%). La polul opus s-au aflat județele Ialomița, cu 391 radiate în primele patru luni din 2019, Tulcea (442) și Covasna (431).

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, numai în luna aprilie au fost radiate la nivel național 6.196 de companii, dintre care cele mai multe în București (872), Cluj și Dolj (285) și Bihor (256).

Cel mai mult a crescut numărul firmelor radiate în Teleorman (248%), Maramureș (244%), Bistrița-Năsăud (221%), Gorj (208%) și Vaslui (207%), iar cel mai puțin în Botoșani (17,4%) și Suceava (19,3%).

,,Este cel mai mare număr de firme radiate, în primele patru luni, din 2009 și până în prezent. Dacă trendul continuă, 2019 ar putea aduce, astfel, un număr record de firme radiate, ce ar putea trece de granița de 100.000 de firme’’, estimează experții de la Sierra Quadrant.

Spre comparație, în 2018 au fost radiate în total 80.181 de firme, cu 2,57% mai puține decât în 2017 (82.295 companii)

,,Este un fenomen similar cu situația din 2010 când, în plină criză, numărul firmelor radiate creștea cu 292% față de 2009 și ajungea la 171.146 de societăți’’, arată studiul.

În ceea ce privește domeniile economice cu cele mai multe radieri de firme (V2008), la finalul lunii aprilie conducea detașat sectorul comerțului, cu 17.349 companii, urmat de agricultură, silvicultură și pescuit cu 10.838, construcții (5.462), industria prelucrătoare (4.457), activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice (4.223) și Informaţii şi comunicaţii (2.086).

La polul opus, sectoarele cu cele mai puține firme radiate au fost Administraţie publică şi apărare; asigurări sociale din sistemul public (3), Activități ale gospodăriilor private în calitate de angajator de personal casnic; activităţi ale gospodăriilor private de producere de bunuri şi servicii destinate consumului propriu (6) și Industria extractivă (50).

Cel mai mult au crescut radierile de activitate în agricultură (182%), industria extractivă (137%), comerț (130%) și construcții (125%).

Potrivit experților, creșterea spectaculoasă a numărului firmelor radiate are la bază două motive principale. Pe de o parte sunt antreprenorii care își radiază companiile în mod voluntar, în contextul unui mediu economic plin de provocări. ,,Sunt în general firme mici, fără posibilități financiare, care nu rezistă provocărilor generate de blocajul financiar, de creșterea costurilor, de dinamica contractuală. Așa se ajunge ca multe firme să fie închise rapid, mai ales cele de portofoliu – deschise de antreprenori cu scopuri prea puțin fundamentate’’, afirmă experții.

Pe de altă parte, creșterea numărului firmelor radiate este rezultatul închiderii unui număr semnificativ de proceduri de faliment.

,,Lichidatorii au reușit, în ultima perioadă, să închidă multe din procedurile aflate pe rol, iar radierea societăților este punctul final al acestui demers. Simplificarea legislației și optimizarea cadrului administrativ au fost factorii determinanți în acest proces’’, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator al Sierra Quadrant.

Potrivit acestuia, mediul de afaceri românesc trece printr-o ,,curățenie generală’’, cu efecte pozitive pe termen mediu și lung. ,,România are nevoie de antreprenori și este salutară creșterea numărului de firme din ultimii ani. Însă dincolo de inițiativă, de proiecte, de planuri de business, de optimismul care caracterizează mai ales antreprenorii tineri, economia românească are nevoie de profesioniști, de oameni de afaceri responsabili care să dezvolte business-uri predictibile, fundamentate pe realitățile economice. Avem, în continuare, prea multe firme slab capitalizate, fără orizont, fără planuri de afaceri, în care instinctul antreprenorului primează, în care deciziile economice sunt prea puțin fundamentate economic, cu consecințe directe, ce duc rapid la insolvență, faliment și, în final, la radierea business-urilor’’, a mai spus acesta.

În primele patru luni din 2019, numărul firmelor și PFA-urilor noi a crescut cu 17,68% față de aceeași perioadă din 2018, la 56.176. Semnificativ este avansul PFA-urilor nou înființate, de la 3.572 în primele patru luni din 2018 la 10.388 în ian-aprilie 2019.

Pe de altă parte, numărul firmelor în insolvență a scăzut în primele patru luni cu 30%, la 2.069, cel al firmelor cu activitatea suspendată s-a redus cu 21%, la 5.486, iar cel al dizolvărilor a scăzut cu 11,58%, la 11.188.

Potrivit experților, în partea a doua a anului, numărul suspendărilor de activitate și al dizolvărilor de companii ar putea reveni pe plus, posibil cu 20%, mulți dintre investitori căutând să își protejeze capitalul în fața accentuării provocărilor în economie, generate de creșterea costurilor operaționale (în primul rând – deprecierea cursului leu/euro, inflație etc.) și a accentuării blocajului financiar.

,,Dacă criza economică din 2009 a prins mulți investitori vulnerabili, cu investiții și linii de finanțare asumate, în acest an mare parte dintre ei vor alege să își conserve lichiditățile, în speranța că vor exploata la maximum oportunitățile generate de o potențială nouă criză’’, afirmă analiștii Sierra Quadrant.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Noul model al formularului 230, publicat în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 34 din 12 ianuarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 15/2021 al ANAF pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare. Actul normativ reglementează următoarele aspecte:

 procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii;

▪ modelul și conținutul unor formulare utilizate în procesul de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult sau pentru acordarea de burse private:

– 230 „Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat” și „Anexa nr….la Cererea privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat”. Anexa se va completa de persoanele fizice care solicită direcționarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pentru susținerea mai multor entități nonprofit/unități de cult, precum și pentru acordarea de burse private;

– Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult.

Potrivit ANAF, formularul a fost modificat pentru o mai bună înțelegere de către contribuabili a motivului pentru care au fost notificați, precum și a informațiilor care trebuie comunicate organului fiscal.

– Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult;

– 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”;

– 255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”.

Continuare

ECONOMIE

Economia Germaniei a scăzut cu 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor antiepidemice

Economia Germaniei a înregistrat o scădere de 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor impuse din cauza pandemiei, anunţă Oficiul german pentru Statistică, conform publicaţiilor Die Welt şi Der Spiegel.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit Oficiului pentru Statistică, există temeri privind o „recesiune profundă” în Germania din cauza pandemiei. În 2020, Germania a înregistrat o scădere economică de 5,0%, cea mai puternică de la criza financiară din 2009, când scăderea a fost de 5,7%.

Consumul privat a înregistrat în 2020 o scădere de 6,0% comparativ cu anul precedent. Exporturile germane au scăzut cu 9,9%, iar importurile cu 8,6%, potrivit Oficiului pentru Statistică, citat de Mediafax.

Deficitul bugetar al Germaniei a atins în 2020 nivelul de 4,8%, în contextul în care Guvernul federal, guvernele landurilor, comunitățile şi serviciile sociale au alocat fonduri suplimentare de 158,2 miliarde de euro.

Continuare

ECONOMIE

Modificările la Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020, în consultare publică

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Printre măsurile propuse prin acest proiect se numără următoarele:

 Debitorii au posibilitatea solicitării suspendării plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 9 luni; suspendarea poate fi solicitată atât pentru creditele pentru care a fost deja obținută suspendarea obligațiilor de plată, cât și pentru creditele pentru care nu s-a solicitat anterior accesarea facilității de suspendare;

▪ Perioada maximă de 9 luni include și perioada suspendării efective a obligațiilor de plată în baza prevederilor OUG nr. 37/2020 și/sau perioadele de suspendare acordate în cadrul amânărilor la plată non-legislative, iar debitorul are posibilitatea de a obține o singură dată suspendarea obligațiilor de plată;

▪ Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise creditorului până la data de 15 martie 2021 inclusiv, acesta urmând a efectua analiza și emite decizia până cel târziu la data de 30 martie 2021 inclusiv;

▪ Beneficiază de aceste facilități debitorii care au încheiat un contract pentru obținerea unui credit acordat până la data de 30 martie 2020 inclusiv, care nu a ajuns încă la scadență și pentru care creditorul nu a declarat scadența anticipată, la data de 31 decembrie 2020, inclusiv;

▪ De asemenea, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor sau încasărilor cu minimum 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020, să se afle în imposibilitatea onorării obligațiilor de plată aferente creditului și să nu se afle în insolvență la data solicitării rambursării creditului.

În cazul contractelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii și/sau veniturile familiei de situația gravă generată de pandemia SARS-COV-2 și se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului ca urmare a intrării în șomaj tehnic, a concedierii, a reducerii salariului, a plasării acestuia în carantină instituționalizată etc.

Implementarea acestei facilități va avea ca efect protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă și menținerea în activitate a companiilor, implicit și a locurilor de muncă asigurate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele răspândirii SARS-CoV-2.

„Facilitățile prezentate reprezintă un sprijin real pentru persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale și a altor categorii de entitățiale căror venituri au fost afectate de răspândirea virusului SARS-CoV-2. De asemenea, vor fi menținute lichiditățile necesare desfășurării activității economice de către întreprinderi pe perioada afectată de restricțiile determinate de pandemia SARS-CoV-2”, precizează Ministerul Finanțelor, în comunicat.

Proiectul de act normativ poate fi consultat pe site-ul instituției, la rubrica Transparență decizională.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending