Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mureș: Reuniune profesională cu tema Modul de implicare a experților contabili în procedurile de dizolvare și lichidare a entităților înscrise la Registrul Comerțului

CECCAR FM

Publicat

pe

În data de 15 octombrie a.c., la sediul Filialei CECCAR Mureș a avut loc întâlnirea lunară a profesioniștilor contabili din județ, invitatul special al reuniunii fiind Adina Nicoleta Bercea, director al Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Mureș, care a prezentat membrilor filialei legislația privind înființarea firmelor de contabilitate și expertiză contabil. De asemenea, aceasta a vorbit membrilor filialei și despre pașii necesari pentru acordarea avizelor de principiu în vederea înscrierii obiectului de activitate la Oficiul Registrului Comerțului.

Modul de implicare a experților contabili în procedurile de dizolvare și lichidare a entităților înscrise la Oficiul Registrului Comerțului a fost un alt subiect discutat de membrii filialei Corpului cu invitatul special al acestei întâlniri profesionale.

La începutul lunii precedente, circa 270 de membri ai filialei au participat la cursul de Fiscalitate, susținut de lect. univ. dr. Radu Ciobanu, iar în zilele de 30 și 31 octombrie, un număr similar de profesioniști contabili, membri ai Filialei CECCAR Mureș, au luat parte la cursul de Contabilitate financiară, cu durata de 20 de ore, prezentat de prof. univ. dr. Ramona Neag.

PROFESIA CONTABILĂ

Ședința din 28 iulie a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC: Principalele concluzii

CECCAR FM

Publicat

pe

La 28 iulie a avut loc a treia ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la întrunirea amintită de Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestei structuri. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și Managing Partner al unei societăți de expertiză contabilă.

Cu prilejul acestei întâlniri online, membrii Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul IFAC au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă cabinetele de contabilitate în această perioadă. Indiferent de originea geografică a mesajului, toate cabinetele au transmis același set de probleme cu care se confruntă în acest moment. Dintre acestea le menționăm:

1. Opoziția față de schimbare – Profesia se află într-o etapă de redefinire. Ca urmare a contextului pandemic în care ne aflăm, profesioniștii contabili sunt forțați să lucreze în mare parte remote, departe de clienți și de biroul cu care erau obișnuiți. Acest lucru devine din ce în ce mai complicat, pentru că, lucrând de acasă, aceștia nu mai reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, iar povara sarcinilor de serviciu este din ce în ce mai grea. Multe persoane nu au reușit să se acomodeze cu acest mod de lucru, iar productivitatea este în scădere.

2. Achiziția de sisteme informatice scumpe – Adaptarea la noul mod de lucru presupune achiziția de echipamente informatice și aplicații costisitoare, iar practicile mici și mijlocii nu au întotdeauna resursele necesare pentru a ține pasul cu aceste investiții, fără de care nu poți fi competitiv în piața serviciilor de contabilitate.

3. Recrutarea și reținerea personalului talentat – Practicile mici și mijlocii se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă în contextul în care recrutarea a devenit un proces continuu ca urmare a faptului că talentele sunt greu de identificat și greu de reținut în cadrul companiei.

4. Schimbările legislative la nivel național și internațional – Întreaga piață se confruntă cu o efervescență de schimbări legislative, atât la nivel național, cât și internațional. Pentru practicile mici și mijlocii a devenit o provocare să reușească să țină pasul cu toate aceste schimbări și să asigure respectarea acestora pentru portofoliul de clienți. Dacă firmele mari au departamente dedicate care fac aceste analize legislative și evaluează impactul lor, pentru companiile mici și mijlocii avalanșa de schimbări legislative devine copleșitoare, mai ales în contextul lipsei de personal.

5. Presiunea pieței asupra prețurilor – Există o presiune din ce în ce mai mare din partea clienților pentru diminuarea costurilor, mai ales costuri generale precum serviciile contabile. În contextul în care cheltuielile salariale cresc, este foarte dificil pentru practicile mici și mijlocii să satisfacă reducerile de preț cerute de clientelă.

În cadrul întâlnirii au avut loc discuții legate de modalitățile prin care cabinetele mici și mijlocii pot depăși problemele identificate și le pot transforma chiar în oportunități de business. Printre cele mai importante se numără:

1. Dezvoltarea de noi colaborări – în principal, parteneriate cu firme din zona IT care să sprijine practicile în digitalizarea și automatizarea proceselor.

2. Prestarea de servicii de nișă – specializarea cabinetelor pe domenii de activitate sau tipuri de servicii pentru a deservi la un nivel înalt o anumită categorie de clienți.

3. Alocarea de sarcini către client – reducerea de onorarii poate fi însoțită de alocarea de sarcini cu nivel scăzut de dificultate către personalul clientului și efectuarea de către cabinetele contabile doar a serviciilor cu grad ridicat de dificultate ce implică personal specializat.

4. Creșterea volumului serviciilor de consultanță – cabinetele mici și mijlocii trebuie să crească procentul serviciilor de consultanță, servicii specializate care implică un grad ridicat de expertiză.

5. Ambasadori ai profesiei – companiile, organizațiile profesionale, universitățile, precum și alte părți interesate trebuie să stabilească o colaborare prin care să stimuleze interesul pentru profesia contabilă și să promoveze în rândul tinerilor oportunitățile pe care profesia contabilă le oferă.

Poziția CECCAR ca membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, acesta fiind parte a vocii globale a profesiei contabile și stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele în cadrul profesiei.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul de poziție al Accountancy Europe privind guvernanța în materie de ESG

CECCAR FM

Publicat

pe

Comitetele de audit au un rol esențial în promovarea unei guvernanțe corporative solide, prin implicarea lor în supravegherea riscurilor, controalele interne, raportarea corporativă și audit. Noua legislație UE extinde mandatul consiliilor de administrație și al comitetelor de audit pentru a include aspectele privind mediul, sociale și de guvernanță (ESG).

Propunerea Comisiei Europene referitoare la o Directivă în ceea ce privește raportarea de către întreprinderi a unor informații privind durabilitatea atribuie comitetelor de audit o serie de sarcini pentru raportarea și asigurarea de către companii a informațiilor în materie de sustenabilitate. Propunerea Comisiei Europene referitoare la o directivă în ceea ce privește verificarea prealabilă sustenabilă de către întreprinderiimpune companiilor să implementeze o serie de acțiuni și politici pentru a trata efectele adverse asupra drepturilor omului și a mediului în propriile operațiuni și lanțuri valorice.

Documentul de poziție Guvernanța în materie de ESG: Recomandări pentru comitetele de audit, elaborat de Accountancy Europe, oferă o prezentare generală a rolului și responsabilităților preconizate ale comitetelor de audit, în contextul legislației UE relevante și al solicitărilor părților interesate. Lucrarea include recomandări pentru comitetele de audit în raport cu responsabilitățile lor în materie de ESG, cu accent pe:

– competențele și componența acestora;

– responsabilitățile lor pentru raportarea și asigurarea aspectelor privind ESG.

În prima parte, documentul prezintă factorii din spatele transformării întreprinderilor din perspectiva ESG. Apoi, acesta analizează rolurile diverselor organisme de guvernanță – inclusiv consiliile, comitetele consiliului și conducerea – în facilitarea transformării companiei din perspectiva ESG. În continuare, documentul descrie mandatul, competențele și componența comitetelor de audit în materie de ESG și încheie prin a propune întrebări pe care comitetele de audit trebuie să încerce să le trateze atunci când își îndeplinesc responsabilitățile în domeniul ESG.

Traducerea în limba română a documentului poate fi consultată pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații – Organisme Internaționale – Documente de poziție.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Prioritățile globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public

CECCAR FM

Publicat

pe

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România pune la dispoziția celor interesați traducerea în limba română a raportului Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public, ce rezumă concluziile reuniunii din luna martie a acestui an a Grupului consultativ pentru profesioniștii contabili angajați din cadrul IFAC.

În cadrul ședinței virtuale din luna martie a acestui an, Grupul consultativ pentru profesioniștii contabili angajați din cadrul IFAC a analizat principalele tendințe globale care afectează profesia contabilă. Raportul Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public oferă un rezumat al principalelor concluzii rezultate în urma dezbaterilor susținute de acest grup de lideri din domeniul afacerilor și al finanțelor, bazându-se pe expertiza și experiențele lor diverse.

Elaborând principalele teme ale discuției, raportul discută aspecte precum:

– Contribuția profesioniștilor contabili la economia circulară;

– Promovarea unei gândiri integrate;

–  Colaborarea cu comitetele de audit pentru a sprijini contabilii în tratarea noilor responsabilități;

– Sprijinirea unei forțe de muncă eficiente în domeniul financiar al sectorului public.

Pentru ca organizațiile și administrațiile să facă față provocărilor și presiunilor actuale, de la efectele pandemiei de COVID-19, inflație și conflictul din estul Europei până la schimbările climatice și tulburările din lanțurile de aprovizionare, este nevoie de o gândire integrată din partea profesiei contabile. Aceasta trebuie să depășească barierele a ceea ce profesia poate face pentru a identifica riscurile și a le preschimba în noi oportunități prin transformarea modelelor de afaceri.

„Trebuie să gândim diferit pentru a putea încuraja sustenabilitatea și a crea valoare în aceste vremuri guvernate de condiții economice și comerciale incerte și fără precedent. Prin împărtășirea cunoștințelor acumulate, profesia contabilă poate sprijini practicienii să se implice în acțiuni cu valoare mai mare și să contribuie la adoptarea unor decizii mai bine informate”, a precizat Sanjay Rughani, președintele Grupului consultativ pentru PAIB din cadrul IFAC.

Documentul Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public este disponibil în limba română și poate fi consultat accesând secțiunea Publicații­ – Organisme internaționale – Alte documente de interes a site-ului CECCAR.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM