Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Seminar DG TAXUD: Raportarea TVA bazată pe tranzacții și facturarea electronică: oportunități și provocări

Deși cele mai recente studii cu privire la deficitul de TVA arată o îmbunătățire a colectării, există în continuare pierderi mari de venituri din acest impozit în Uniunea Europeană, o parte semnificativă fiind cauzată de frauda transfrontalieră.

Radio CECCAR FM

Deși cele mai recente studii cu privire la deficitul de TVA arată o îmbunătățire a colectării, există în continuare pierderi mari de venituri din acest impozit în Uniunea Europeană, o parte semnificativă fiind cauzată de frauda transfrontalieră. Deși Comisia Europeană a propus o reformă generală a sistemului de TVA pentru taxarea operațiunilor cu bunuri între statele membre în scopul reducerii fraudei, trebuie avute în vedere, de asemenea, și măsuri de creștere a colectării acestei taxe. Printre măsurile adoptate în ultimii ani de statele membre pentru îmbunătățirea colectării se află și raportarea bazată pe tranzacții, menită să ofere mai rapid autorităților informații mai detaliate despre operațiunile derulate de plătitorii de TVA, contribuind astfel la reacția mai rapidă la apariția fraudelor și reprezentând o măsură preventivă. În contextul evoluției tehnologiei, aceasta poate reprezenta o modalitate de automatizare a raportării în materie de TVA. Nu trebuie să pierdem din vedere însă faptul că această obligație de raportare poate reprezenta o povară suplimentară pentru persoanele impozabile care trebuie să transmită informații către autorități. Mai mult decât atât, fiecare stat membru a implementat un format diferit al sistemului de raportare, creând dificultăți suplimentare pentru companiile ce derulează tranzacții transfrontaliere, care au, dintr-odată, multiple obligații de raportare.

În acest context, în perioada 23-25 septembrie 2020, Direcția Generală de Impozitare și Uniune Vamală (Directorate-General for Taxation and the Customs Union – DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a organizat un seminar cu tema Raportarea TVA bazată pe tranzacții și facturarea electronică: oportunități și provocări (Transaction based VAT reporting and e-invoicing: Opportunities and challenges), la care a participat și reprezentantul CECCAR în grupul de TVA Expert, conf. univ. dr. Adriana Florina Popa.

Scopul acestui eveniment a fost de a facilita schimbul de experiență între statele membre și de a analiza diversele modalități de raportare bazată pe tranzacții (transactions based reporting – TBR), văzută ca o opțiune de îmbunătățire a colectării de TVA, atât în cazul operațiunilor interne, cât și al celor intracomunitare. Dezbaterile au avut în vedere sistemele TBR actuale implementate în mai multe state membre, după cum se reflectă în raportul Raportările în materie de TVA – implementarea în statele membre UE, elaborat de Grupul de proiect Fiscalis 0741, și sistemul definitiv de TVA.

În cele trei zile de dezbateri au avut loc prezentări în plen cu privire la modelele existente de raportare a tranzacțiilor în diferite state membre și discuții referitoare la experiența reprezentanților mediului de afaceri în ceea ce privește această obligativitate de transmitere a informațiilor. Au avut loc, de asemenea, și discuții în grupuri restrânse având la bază întrebări comune referitoare la modalități de elaborare a informațiilor și efectele lor în scopul identificării celor mai fezabile scenarii de utilizare a raportării bazate pe tranzacții în sistemul de TVA, pe baza opiniilor autorităților statelor membre, dar și a mediului de afaceri.

Reprezentanți ai unor state membre au prezentat propriile mecanisme adoptate la nivel național de colectare a informațiilor în materie de TVA și de validare a acestora, precum Italia (E-invoicing system, Sistema di Interscambio), Spania (SII – The immediate supply of information system), Portugalia (E-Fatura System), Ungaria (Online invoicing system) sau Estonia (VAT listings).

Au fost avute în vedere atât avantajele, cât și dezavantajele implementării acestei modalități electronice de raportare. În ciuda dezavantajelor identificate – eforturile de implementare; costurile crescute pentru administrațiile fiscale, dar și pentru afaceri; riscul ca reducerea poverii birocratice să întârzie să apară; lipsa utilizării unei facturări electronice structurate sau securitatea datelor –, discuțiile au arătat că există factori ce determină o raportare mai detaliată și mai frecventă, printre care se numără reducerea fraudei, diminuarea poverii administrative, modernizarea administrării TVA, construirea unui sistem de TVA pregătit pentru viitor și efectele reglementărilor și cerințelor naționale. În condițiile în care modelele de afaceri și tehnologia se dezvoltă, mai putem vorbi oare în continuare de pix și hârtie? Sistemele noastre naționale de raportare pot face față schimbărilor în modelele de afaceri și în sistemul de TVA? Acestea trebuie create și adaptate pentru trecut, prezent și viitor. Acestea au fost câteva dintre subiectele dezbătute în cadrul seminarului.

Opinia generală a participanților la evenimentul amintit a fost că armonizarea este necesară în scopul construirii unui sistem de TVA eficient. Lipsa de coordonare a inițiativelor subminează dezvoltarea actuală a sistemului comun de TVA.

Utilizarea tehnologiei TBR are și avantajul de a oferi plătitorului de TVA dovada transportului în relația cu autoritățile fiscale și, de asemenea, acesta poate beneficia de o rambursare mai rapidă a taxei. De asemenea, acest sistem de raportare ar putea ajuta întreprinderile să corecteze posibilele greșeli comise în declarația de TVA, dacă administrațiile fiscale le pun la dispoziție datele furnizate de alte persoane impozabile.

Referitor la securitatea datelor, participanții au convenit că acestea trebuie oferite la cerere, iar pentru o comunicare integrată și inteligibilă în cadrul statelor membre datele raportate ar trebui să fie comune. În același timp, raportarea în timp real este văzută ca fiind benefică atât pentru autoritățile fiscale, cât și pentru afaceri, deoarece elimină dublarea cerințelor de raportare și informațiile inutile, reduce acțiunile de control fiscal, oferă mai multă certitudine fiscală cu privire la contribuabili și facilitează o analiză rapidă de risc. Raportarea în timp real poate permite autorităților fiscale să își utilizeze eficient resursele în identificarea contribuabililor evazioniști. Prin urmare, aceasta devine un instrument care crește rezistența la fraudă a sistemului actual de TVA, fără să implice o povară excesivă pentru persoanele impozabile. Mai mult, acest mod de raportare este văzut și ca un instrument ce ar putea fi utilizat și în sistemul definitiv de TVA, ceea ce ar demonta unele preocupări referitoare la faptul că acesta ar concentra răspunderea asupra comercianților care nu sunt stabiliți în statul membru de impozitare.

Potrivit lui Kristian Koktvedgaard (Business Europe), „armonizarea cere să ne respectăm și să ne înțelegem unii pe ceilalți și mediile din care provenim, dar și să învățăm unii de la alții, să înțelegem impactul în alte domenii, de exemplu, să fim deschiși la minte și să încercăm să ne punem în locul celorlalți”.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending