Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Procedura pentru acordarea eșalonării la plată simplificate, publicată

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 1.104 din 19 noiembrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 3.896/2020 al  președintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată de către organul fiscal central, precum și pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul președintelui ANAF nr. 90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central. Astfel, contribuabilii pot depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, începând de astăzi, cererile pentru accesarea eșalonarii Ia plată simplificate.

Modelul cererii de eșalonare la plată este prevăzut în Anexa nr. 1 la Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central și poate fi descărcat pe pagina de internet a ANAF, aici.

Potrivit unui comunicat al ANAF, contribuabilii persoane fizice și juridice pot accesa eșalonarea la plată simplificată, pe o perioadă de cel mult 12 luni, pentru obligațiile fiscale principale și accesorii datorate după data declarării stării de urgență.

Pentru a accesa eșalonarea la plată simplificată, nu este necesar să se constituie garanții, ci trebuie doar îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

a) să se depună o cerere până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. La cerere, se poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;

b) să nu se înregistreze obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență, nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală. În cazul în care, la data stării de urgență se înregistrează astfel de obligații fiscale restante, acestea trebuie stinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;

c) să nu fie în procedura falimentului;

d) să nu fie în dizolvare; 

e) să fie depuse toate declarațiile fiscale până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;

f) să nu se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Codul de procedură fiscală. Prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost achitată, condiția se consideră îndeplinită.

Pe perioada eșalonării la plată se pot depune două cereri de modificare a eșalonării la plată – în situația în care se dorește includerea în eșalonare a obligațiilor care constituie condiție de plată, precum și două cereri de menținere a valabilității eșalonării la plată – în cazul în care a fost pierdută valabilitatea eșalonării la plată, ca urmare a neîndeplinirii condițiilor.

Cererea de eșalonare la plată se soluționează în termen de cel mult 5 zile de la data depunerii acesteia. La cerere nu se anexează alte documente, în afara propunerii de grafic de eșalonare și nici nu este necesară constituirea de garanții.

De asemenea, ANAF reamintește contribuabililor facilitățile fiscale pe care le pot accesa pentru conformarea la plata obligațiilor fiscale, detaliate în anexa de mai jos:

 Eșalonarea la plată conform Codului de procedură fiscală (Cap IV – Înlesniri la plată, art.184 – 208, din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările si completările ulterioareO.P.A.N.A.F. nr. 90/2016 pentru aprobarea conținutului cererii de acordare a eșalonării la plată și a documentelor justificative anexate acesteia, precum și a Procedurii de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central, cu modificările și completările ulterioare);

▪ Anularea obligațiilor de plată accesorii (Cap. II din OUG nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscaleO.M.F.P. nr. 2100/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligaților de plată accesorii);

▪ Restructurarea obligațiilor bugetare (Cap I din OUG nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu modificarile si completările ulterioare; O.M.F.P. nr. 2810/2019 prin care a fost aprobată procedura de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare)

Anexa

I. Eșalonarea la plată conform Codului de procedura fiscală

În ce condiții poate fi accesată eșalonarea la plată?

Orice categorie de contribuabil poate accesa eșalonarea la plată, pe o perioadă de cel mult cinci ani, respectiv:

a) pe cel mult 6 luni, în situația în care nu dețineți garanții;

b) pe cel mult 12 luni, în situația în care se încadrează în categoria contribuabililor cu risc fiscal mic (Art. 206 din din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare);

c) pe cel mult 5 ani, în situația în care deține garanții, chiar și insuficiente.

Odată cu această eșalonare se poate acorda și amânarea la plată până la finalizarea eșalonării, a dobânzilor și/sau a penalităților de întârziere, în vederea anulării, cu îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege. Pentru anularea accesoriilor, solicitantul trebuie să se încadreze în una dintre următoarele situații:

a) obligațiile fiscale eșalonate la plată, precum și cele care fac obiectul amânării la plată, să nu fie mai mari de 5.000 lei în cazul persoanelor fizice și, respectiv, 20.000 lei în cazul persoanelor juridice;

b) să constituie garanții, în situația în care obligațiile fiscale eșalonate la plată, precum și cele care fac obiectul amânării la plată, sunt peste plafoanele menționate la lit. a);

c) să se încadreze în categoria contribuabililor cu risc fiscal mic, caz în care trebuie să constituie garanții în valoare de minimum 20% din sumele ce pot face obiectul eșalonării la plată și amânării la plată în vederea anulării.

Pentru a beneficia de eșalonare la plată, contribuabilul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și să aveți capacitate financiară de plată pe perioada de eșalonare la plată. Aceste situații se apreciază de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiară ori a altor informații și/sau documente relevante, prezentate de solicitant sau deținute de organul fiscal;

b) să aibă constituită garanție;

c) să nu se afle în procedura insolvenței;

d) să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;

e) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost achitată, condiția se consideră îndeplinită.

Pe lângă condițiile menționate, trebuie să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal. Această condiție trebuie îndeplinită la data eliberării certificatului de atestare fiscală și se consideră îndeplinită și în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declarații fiscale, obligațiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal.

În cazul în care contribuabilul îndeplinește condițiile necesare și dorește să beneficieze de eșalonare la plată este necesar să depună cerere de acordare a eșalonării la organul fiscal competent.

Cererea de acordare a eșalonării la plată poate fi descărcată de pe pagina de internet a ANAF, aici.

II. Anularea obligațiilor de plată accesorii

În ce condiții se poate accesa anularea obligațiilor de plată accesorii?

Pentru a beneficia de anularea unor obligații bugetare accesorii, aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31.03.2020 inclusiv, contribuabilul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) toate obligațiile bugetare principale restante la 31 martie 2020 inclusiv, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv;

b) sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

c) să aibă depuse toate declarațiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

d) să depună cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condițiilor prevăzute la lit. a) – c), dar nu mai târziu de data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

De asemenea, poate beneficia de anularea obligațiilor accesorii aferente și următoarelor obligațiilor bugetare principale:

a) cele stabilite prin declarații rectificative, în condițiile art. X din OUG nr. 69/2020;

b) cele cu termene de plată până la data de 31 martie 2020 inclusiv și stinse până la această dată, în condițiile art. XI din OUG nr. 69/2020;

c) cele stabilite prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale aflată în derulare la data de 14 mai 2020, în condițiile art. XII din OUG nr. 69/2020;

d) cele eșalonate la plată potrivit Codului de procedură fiscală, în condițiile art. XVI din OUG nr. 69/2020.

Pentru amânarea la plată, în vederea protejării la stingere, a obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării, contribuabilul poate depune notificare la organul fiscal competent prin care își manifestă intenția de a beneficia de anularea accesoriilor, până la depunerea cererii de anulare.

Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii și/sau a cererii de anulare a obligațiilor de plată accesorii le puteți descărca pe pagina de internet a ANAF.

III. Restructurarea obligatiilor bugetare

În ce condiții se poate accesa restructurarea obligațiilor bugetare?

Această măsură fiscală poate fi accesată de către debitori, persoane juridice de drept public sau privat și constă în restructurarea obligațiilor bugetare restante la data de 31 iulie 2020, pe o perioada de maximum 7 ani, cu posibilitatea anularii obligatiilor de plată accesorii. De asemenea, contribuabilul poate beneficia de anularea a maximum 50% din obligatiile bugetare principale dacă achită până la data depunerii cererii, maximum 15% din obligațiile bugetare principale datorate.

Pentru a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare, contribuabilul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală;

b) să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;

c) să nu se afle în procedura insolvenței la data emiterii deciziei de aprobare a restructurării obligațiilor bugetare. În cazul în care se află în procedura insolvenței și dorește restructurarea obligațiilor bugetare, poate notifica organul fiscal cu privire la această intenție, cu condiția ca până la data emiterii deciziei de aprobare a cererii de restructurare să iasă din această procedură;

d) să nu se afle în dizolvare;

e) să aibă îndeplinite obligațiile declarative, potrivit vectorului fiscal, la data eliberării certificatului de atestare fiscală;

f) să îndeplinească testul creditorului privat prudent.

În situația în care contribuabilul intenționează să beneficieze de restructurarea obligațiilor bugetare, poate depune la organul fiscal o notificare în acest sens, până la data de 31 martie 2021, iar cererea de restructurare a obligațiilor bugetare o poate depune până la data de 30 iunie 2021.

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC vă invită să vă alăturați dezbaterilor din cadrul Summitului A4S

CECCAR FM

Publicat

pe

Summitul anual A4S (Accounting for Sustainability) este o reuniune globală unică ce are ca scop coagularea acțiunilor legate de sustenabilitate în comunitatea financiară. Prin seria de evenimente care formează summitul, A4S reunește lideri din domeniul financiar pentru a iniția dezbateri, a împărtăși informații și a întreprinde acțiuni.

Participanții vor analiza tendințele care ne definesc societatea și acțiunile practice care pot fi întreprinse pentru a construi o economie rezilientă și sustenabilă. Cei care vor lua parte la evenimentele din cadrul summitului vor putea:

  • Să afle perspectivele directorilor financiari de la nivel global referitoare la ultimul an și modul în care comunitatea financiară poate cataliza acțiunile de creare a unui viitor sustenabil;
  • Să primească răspunsuri din partea liderilor din domeniu la întrebări-cheie;
  • Să obțină informații de la vorbitorii globali cu privire la tendințele care determină societatea noastră și măsurile practice care pot fi luate ca răspuns la acestea;
  • Să învețe cum pot fi integrate sustenabilitatea și reziliența în organizațiile din care fac parte.

În cadrul summitului A4S, IFAC va găzdui, la 13 decembrie 2022, începând cu ora 19.00, o  sesiune de dezbateri cu tema Crearea unei economii cu zero emisii de carbon: o perspectivă globală a prezentărilor de informații realizate de întreprinderi. Sesiunea va fi susținută de David Madon, director, Sustainability, Policy & Regulatory Affairs, IFAC, și Stathis Gould, director, Member Engagement and PAIB, IFAC.

Summitul A4S se va desfășura online în perioada 13-15 decembrie 2022, iar agenda poate fi consultată pe site-ul dedicat evenimentului. Înregistrarea participanților este gratuită și se realizează accesând butonul de înregistrare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 28 noiembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

ONU primește mandat pentru a iniția discuțiile pe tema fiscalității internaționale

Miercuri, 23 noiembrie, Adunarea generală a ONU a adoptat prin consens unanim o rezoluție care acordă ONU mandatul pentru inițierea discuțiilor privind standardele internaționale în domeniul fiscalității. Acest domeniu s-a aflat multă vreme sub influența Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Rezoluția prezentată de grupul de națiuni africane din cadrul ONU va permite statelor să inițieze discuții interguvernamentale la New York cu privire la posibile reforme ONU ale sistemului fiscal global, inclusiv înființarea unor noi organisme și mecanisme ONU care să monitorizeze, să evalueze și să aprobe norme fiscale globale. Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a primit sarcina de a furniza un raport referitor la problemele sistemului fiscal global și potențialele soluții.

UE vizează o taxă pentru persoanele fizice care fac obiectul sancțiunilor UE

Potrivit raportărilor, Comisia Europeană analizează ideea implementării unei „taxe de ieșire armonizate la nivel UE aplicabile persoanelor fizice/indivizilor care fac obiectul sancțiunilor și care au rezidența fiscală într-o țară terță, aceasta urmând a fi aplicată atunci când activele sau câștigurile de capital ale unor astfel de persoane sunt transferate (plăți efectuate în străinătate) din orice stat membru UE către țara terță de reședință fiscală a persoanei fizice afectate de sancțiuni”. Aceasta este una dintre opțiunile pe care Comisia le-a propus într-un document referitor la utilizarea activelor înghețate pentru sprijinirea reconstrucției Ucrainei. Alte opțiuni ar include transferul banilor din activele rusești înghețate confiscate din statele UE către UE, care ulterior ar aloca aceste venituri Ucrainei; un sistem de contribuții voluntare oferite de statele UE, cu posibile stimulente puse la dispoziție de UE; și un sistem obligatoriu de transfer din statele UE la bugetul Uniunii prin intermediul unei noi taxe europene.

Directiva de implementare a Pilonului II, din nou pe agenda Ecofin

Miniștrii de finanțe ai UE vor încerca din nou să ajungă la un acord unanim în ceea ce privește Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie, potrivit unei agende provizorii. Dosarul a fost blocat de Ungaria în ședința Ecofin din 17 iunie. Potrivit raportărilor, statul leagă blocarea Pilonului II de rambursarea Fondului de Redresare și Reziliență, aflat în stadiul de negociere de mai multe luni. Incertitudinea privind un posibil acord referitor la Pilonul II rămâne întrucât Comisia Europeană a recomandat miercuri, 23 noiembrie, aprobarea planului Ungariei de a-și cheltui fondurile de redresare, dar plățile să fie efectuate doar în momentul în care aceasta va fi implementat cele 27 de reforme recomandate. Decizia oficială a Comisiei ar trebui să fie adoptată formal săptămâna viitoare și va trebui să fie susținută de o majoritate calificată în Consiliul UE.

Statele membre EU sunt preocupate de statutul reședinței fiscale a refugiaților ucraineni

Statele membre UE și-au exprimat îngrijorări cu privire la faptul că refugiații ucraineni care lucrează de la distanță de pe teritoriul UE pentru companii din Ucraina pot genera pierderi de venituri fiscale pentru statul care îi găzduiește. Statele membre UE au discutat statutul reședinței fiscale a ucrainenilor în cadrul ședinței unui grup de lucru din 16 noiembrie. În baza normei actuale, refugiații ucraineni care lucrează în regim de telemuncă ar obține reședința fiscală în statele UE care îi găzduiesc dacă aceștia rămân acolo timp de 183 de zile. Problema ar trebui tratată în raportul președinției cehe privind aspectele fiscale care vor fi aprobate în cadrul Consiliului Ecofin din 6 decembrie, iar acesta ar trebui să specifice faptul că statele membre ar trebui să minimizeze implicațiile fiscale pentru Ucraina din cauza numărului semnificativ de angajați care lucrează de la distanță.

Decizie a Curții Europene de Justiție: Este invalidă dispoziția de prezentare a informațiilor referitoare la beneficiarii reali aferentă Directivei AML

Dispoziția impusă de Luxemburg ca informațiile din registrul beneficiarilor reali să fie prezentate online și să rămână accesibile pentru toți membrii publicului încalcă normele UE privind protecția datelor, a decis Curtea Europeană de Justiție într-o hotărâre emisă marți, 22 noiembrie (cazurile C-37 & 601/20). Curtea a declarat că, în contextul Cartei drepturilor fundamentale ale UE, prevederea Directivei (2015/849) privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor, potrivit căreia statele membre trebuie să se asigure că informațiile privind beneficiarii reali ai entităților corporative și ai altor entități juridice înființate pe teritoriul lor sunt accesibile în toate cazurile oricărui membru al publicului general, este invalidă. Potrivit Curții, accesul publicului general la informațiile privind beneficiarii reali constituie o interferență gravă cu drepturile fundamentale care prevăd respectarea vieții private și protecția datelor personale. Informațiile prezentate permit unui număr potențial nelimitat de persoane să afle detalii despre situația materială și financiară a beneficiarului real, adaugă hotărârea. Ca urmare a hotărârii, Luxemburg, Țările de Jos și Belgia au suspendat operarea registrelor privind beneficiarii reali (UBO). Totodată, Parlamentul European va discuta impactul acestui caz asupra celei de-a șasea directive pentru combaterea spălării banilor, aflată momentan în stadiul de negociere.

Concluziile misiunii subcomisiei FISC în Elveția

Membrii subcomisiei FISC a Parlamentului European au călătorit la Berna în perioada 3-4 decembrie. Delegația, condusă de președintele FISC, eurodeputatul Paul Tang, s-a întâlnit cu reprezentanții Departamentului federal de finanțe, Administrației fiscale federale, membrii comisiilor pentru afaceri economice și fiscalitate ale Consiliului Național, precum și cu părțile interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă. Discuțiile s-au concentrat pe aspecte fiscale internaționale de actualitate, cum ar fi implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, reacțiile la investigația Pandora Papers, lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare, schimbul automat de informații sau aspecte fiscale legate de lucrătorii transfrontalieri și munca de la distanță după pandemia de COVID-19. Delegația FISC a amintit că Elveția are o reputație de paradis fiscal pentru persoanele cu averi mari și companiile multinaționale și a remarcat că aceasta este un centru important de investiții în inima Europei. Membrii delegației și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că, în ciuda unor progrese importante înregistrate în ultimii ani, cadrul general al Elveției pentru tratarea practicilor fiscale agresive și a spălării banilor nu este încă suficient de robust.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF. 

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Buletinul de știri Accountancy Europe – noiembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

Accountancy Europe a publicat buletinul de știri aferent lunii noiembrie 2022, disponibil direct pe site-ul organizației.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM