Connect with us

ECONOMIE

Una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică

Vânzările de mașini electrice vor crește anual cu 30% în următorul deceniu, iar una din trei mașini nou vândute în 2030 va fi electrică.

CECCAR FM

Publicat

pe

Conform unui raport Deloitte, vânzările de mașini electrice vor crește anual cu aproape 30% în următorii zece ani, astfel încât, la finalul deceniului, una din trei mașini nou vândute la nivel global va fi electrică. Astfel, numărul total de mașini electrice vândute anual în întreaga lume va crește de la 2,5 milioane în 2020, la 11,2 milioane în 2025 și la 31,1 milioane în 2030.

Raportul estimează că, pe măsură ce economiile lumii își vor reveni în urma crizei generate de pandemie, vânzările de mașini cu motor pe combustie internă își vor relua creșterea și vor ajunge la 81,7 milioane în 2025 la nivel global, însă vor înregistra un declin în anii care vor urma.

Experții Deloitte au identificat un factor cheie în stimularea creșterii cererii de mașini electrice în următorii zece ani, respectiv schimbarea atitudinii consumatorilor, odată cu disiparea barierelor care au limitat, până acum, accesul la astfel de mașini. Prețurile se apropie tot mai mult de cele ale mașinilor pe motorină sau benzină, iar gama de modele puse în vânzare se diversifică. Totuși, se menține preocuparea cumpărătorilor cu privire la autonomia unei astfel de mașini (distanța care poate fi parcursă cu o singură încărcare) și la lipsa infrastructurii de alimentare.

Conform raportului, guvernele din numeroase țări au oferit, de-a lungul timpului, stimulente financiare pentru cumpărarea de mașini electrice, de la subvenții directe oferite persoanelor fizice, la reducerea taxelor și creșterea sau menținerea taxelor pentru mașinile cu motor pe combustie internă.

Mai mult, măsurile adoptate în contextul COVID-19 pentru sprijinirea pieței auto au favorizat, pe anumite piețe, mașinile electrice. De exemplu, în Germania, guvernul a diminuat temporar TVA de la 19% la 16% pentru vehiculele cu emisii reduse și a dublat subvențiile existente, la aproape 7.000 de dolari, pentru autovehiculele electrice care costă sub 45.000 de dolari. În Franța, consumatorii care cumpără astfel de mașini cu prețuri de maximum 50.000 de dolari primesc un stimulent de aproape 8.000 de dolari, în creștere de la aproximativ 7.000 de dolari, anterior crizei. Totodată, autoritățile franceze au dublat prima de casare pentru mașinile vechi. În același timp, în China, subvențiile pentru mașini electrice și politicile de reducere a impozitelor, care urmau să expire în 2020, au fost extinse până în 2022.

Pe de altă parte, raportul arată că în SUA piața a evoluat dezamăgitor în ultima perioadă, în contextul în care benzina și motorina au prețuri mici, iar gama de modele disponibile de mașini electrice este redusă (modelul Tesla 3 reprezintă aproape jumătate din vânzările din această nișă). Nici în restul lumii vânzările de astfel de autovehicule nu sunt relevante, motivele fiind diverse: lipsa implicării din partea guvernelor în susținerea pieței, infrastructura de încărcare insuficientă sau inadecvată, indisponibilitatea vehiculelor electrice și diferențele culturale în ceea ce privește modelele de mobilitate. Spre exemplu, în Japonia, care este un jucător important pe piața auto globală, vânzările de mașini noi sunt dominate de producătorii locali, care încă nu au dezvoltat modele electrice similare celor clasice, așa cum au făcut competitorii lor din Europa sau China, transmite Mediafax.

ECONOMIE

Efectele coronavirusului: piața țigaretelor de contrabandă scade puternic

Eforturile extinse de securizare a granițelor, dublate și de măsurile de siguranță suplimentare generate de pandemia de Coronavirus, au dus la o scădere istorică a volumului pieței negre a țigaretelor din România în 2020, până la un nivel mediu de sub 10% din piața totală.

CECCAR FM

Publicat

pe

Valoarea de piață a țigaretelor de contrabandă capturate de autoritățile române anul trecut se ridică la peste 64 de milioane de lei, conform datelor centralizate pe platforma www.stopcontrabanda.ro. Pe fondul micșorării pieței negre a țigaretelor, contribuția British American Tobacco la bugetul de stat în anul 2020 a fost de circa 9,4 miliarde de lei, cu aproximativ 500 de milioane de lei mai mult decât în anul precedent. British American Tobacco este cel mai mare jucător din industria tutunului din România, cu o cotă de piață de peste 53%, iar contribuția companiei la bugetul de stat este reprezentată de accize, TVA, taxe salariale și alte taxe.

Pe fondul restricțiilor de circulație și al controalelor intensificate la granițe și în piețe impuse de pandemie, autoritățile române au capturat în 2020 circa 111 milioane de țigarete de contrabandă, astfel că piața neagră a țigaretelor din România a coborât în 2020 sub nivelul de 10%, ceea ce înseamnă că 1 din 10 țigarete consumate în România provine în prezent de pe piața neagră, față de 1 din 7 cu un an înainte.

România are cel mai ridicat nivel al contrabandei cu țigarete din Europa de Est, în condițiile în care are 2.000 de km de graniță cu țări non-UE, în care prețul tutunului poate fi de până la 6 ori mai mic. Traficul ilicit de țigări prejudiciază anual statul român cu aproximativ 3 miliarde de lei, potrivit Mediafax.

Continuare

ECONOMIE

Noi reglementări în domeniul contabilității, publicate în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 66 din 21 ianuarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 58/2021 al ministrului Finanțelor privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, precum și pentru reglementarea unor aspecte contabile.

În ceea ce privește aspectele referitoare la întocmirea și depunerea raportărilor contabile, inițiatorii precizează că prin acest act normativ se aduc clarificări referitoare la întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2020 și a raportărilor contabile anuale întocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2020, precum și la depunerea lor la unitățile teritoriale ale ministerului de resort. Astfel, sunt prezentate categoriile de situații financiare anuale întocmite în funcție de reglementările contabile aplicabile, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, sau Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.

La elaborarea Ordinului s-a avut în vedere tipul raportării contabile pe care trebuie să o întocmească operatorii economici, respectiv situații financiare anuale sau raportări contabile anuale.

Ca și în anii trecuți, urmează să întocmească și să depună raportări contabile anuale:

 persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit legii;

▪ subunitățile deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European;

▪ entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, în condițiile prevăzute de legea contabilității, și care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare;

▪ entitățile care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Referitor la conturile privind plata defalcată a TVA, în Referatul de aprobare se menționează că, prin OUG nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, a fost abrogată OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. În aceste condiții, nu se mai justifică păstrarea în planul de conturi a conturilor introduse în contextul OG nr. 23/2017.

De asemenea, în privința corelării unor prevederi cuprinse în reglementările contabile aplicabile operatorilor economici, Ministerul Finanțelor subliniază că prevederea în cauză privește rezervele constituite potrivit legii. Astfel, în contextul contabilizării acestora, se propune ca prevederile cuprinse în reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, la funcțiunea contului 106 „Rezerve”, să fie similare cu cele corespunzătoare aceluiași element, regăsite în funcțiunea contului 129 „Repartizarea profitului”.

Continuare

ECONOMIE

Ministrul Mediului: Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tanczos, a afirmat, la Craiova, că anul acesta nu se va introduce nicio formă de taxă auto și niciodată nu se va mai introduce o taxă auto sub forma în care a existat, pentru că, în ultimii zece ani, statul a pierdut toate procesele privind taxa auto de poluare, potrivit Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Oficialul a spus că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluție pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport, sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare și trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării. Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare. Am avut o ședință cu cei șase primari de sectoare din București și cu primarul general pe problema poluării aerului, una dintre cele mai mari probleme și în București și poate că și în Craiova, iar soluțiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel național. Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt și zone unde suntem în situația de infringement, sunt comunități care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunități care poate nici nu-și dau interesul pentru rezolvarea problemei. România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluția taxării poluării ca o soluție de reducere a poluării cel puțin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului și unde dacă nu găsim soluții și dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalitățile Comisiei Europene”, spus ministrul Mediului.

Barna Tanczos a subliniat că se vor extinde stațiile de măsurare și stațiile de monitorizare a poluării aerului în toate centrele urbane, iar în multe zone probabil că imaginea va fi una gravă. „O să mai achiziționăm peste 140 de stații noi și de senzori – și cu cât rețeaua o să fie mai mare, cu atât imaginea legată de poluare o să fie clară. Și în anumite zone imaginea va fi una gravă. Deci vom vedea că sunt zone din anumite centre urbane unde poluarea este alarmantă sau la nivelul maxim admis de Uniunea Europeană. Deci, în concluzie, în niciun caz taxă auto, pentru că am văzut că în ultimii zece ani am pierdut toate procesele. Este o întrebare dacă folosim taxarea poluării ca o soluție de reducere a poluării și dacă folosim această soluție la nivel național sau doar local, acolo unde avem probleme” a conchis ministrul.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending