Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 februarie 2021

Radio CECCAR FM

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale: cazul Turciei creează controverse în Parlamentul European

La 15 februarie a.c., experții naționali din cadrul Consiliului UE au ajuns la un acord în privința includerii Turciei în anexa I a listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ankara mai are încă 4 luni la dispoziție pentru a-și rezolva problema din sistemul automat de schimb de informații privind deținătorii de conturi bancare, care reprezintă principala cauză pentru care Turcia ar putea fi inclusă în această listă. În cazul în care Turcia nu respectă acest termen-limită, va fi inclusă în anexa I din lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale la următoarea revizuire din luna octombrie 2021. Cu toate acestea, mulți europarlamentari nu au fost mulțumiți de această decizie. Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) și Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania) și-au exprimat preocupările privind noul termen acordat Turciei, care ar putea contribui la reducerea eficienței acestei liste. Alte modificări constau în adăugarea Dominicăi în anexa I a listei și transferarea Barbadosului în anexa II.

Pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie: scrisori de punere în întârziere pentru Franța și Suedia

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie 2021. În domeniul fiscal, CE a trimis atât Franței, cât și Suediei scrisori de punere în întârziere, ambele scrisori având legătură cu o posibilă încălcare a liberei circulații a capitalului (în temeiul art. 63 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și al art. 40 din Acordul privind Spațiul Economic European). CE solicită Franței să modifice normele naționale privind impozitul reținut la sursă pentru dividendele plătite „societăților de asigurare de tip unit-linked din alte state membre ale Spațiului Economic European (SEE)”. Asigurarea de tip unit-linked este un sistem de asigurări de viață în care primele plătite de titularul poliței sunt utilizate pentru achiziționarea de unități ale fondurilor de investiții selectate de persoana respectivă și în care dividendele plătite de fonduri sunt transferate de către asigurător deținătorului poliței. Societățile de asigurare de tip unit-linked stabilite în statele membre ale SEE sunt obligate să plătească un impozit final reținut la sursă pentru dividendele primite în Franța. Cu toate acestea, societățile de asigurări de tip unit-linked cu sediul în Franța fie nu plătesc niciun impozit reținut la sursă pentru aceste dividende, fie pot deduce impozitul reținut la sursă plătit din impozitul francez pe profit, care este zero. Comisia consideră că aceste norme încalcă principiul liberei circulații a capitalului. Scrisoarea trimisă Suediei solicită acesteia să își modifice normele privind impozitarea dividendelor către instituțiile publice de pensii nerezidente. Fondurile publice suedeze de pensii sunt scutite în totalitate de la plata impozitului, în timp ce dividendele plătite instituțiilor publice de pensii nerezidente echivalente sunt supuse unei rețineri la sursă, de obicei la o cotă redusă de 15%. Tratamentele fiscale diferite pot constitui o încălcare a liberei circulații a capitalului. Suedia și Franța au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor expuse de Comisie. La expirarea acestui termen, Comisia poate decide să trimită un aviz motivat.

Amânarea plății taxelor aplicată companiilor aeriene în Franța, conformă cu legislația UE

La 17 februarie a.c., Tribunalul General al Uniunii Europene a confirmat că amânarea plății taxelor introdusă în Franța pentru a sprijini companiile aeriene care dețin licență franceză în perioada de pandemie este în conformitate cu legislația UE. În martie 2020, Franța a înștiințat Comisia Europeană cu privire la o măsură de ajutor sub forma unei amânări a plății lunare a taxei de aviație civilă și a taxei de solidaritate pe biletele de avion pentru perioada martie-decembrie 2020. Comisia a clasificat amânarea plății taxelor drept o formă de ajutor de stat compatibilă cu piața internă, în conformitate cu art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE. Compania aeriană Ryanair a intentat o acțiune în instanță solicitând anularea deciziei respective. Tribunalul UE a confirmat că pandemia de COVID-19, restricțiile de călătorie și măsurile de izolare adoptate în Franța pentru a preveni răspândirea virusului constituie o situație excepțională în temeiul art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, care a cauzat prejudicii economice companiilor aeriene ce își desfășoară activitatea în Franța. Tribunalul UE a constatat că limitarea amânării plății taxelor la companiile aeriene care dețin o licență franceză corespunde scopului acesteia de a remedia pagubele cauzate de situația excepțională în cauză. În baza acestui fapt, Tribunalul General al UE a confirmat că obiectivul amânării respective respectă dispozițiile derogării prevăzute în art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, iar condițiile de acordare a acestei forme de ajutor de stat nu depășesc strictul necesar pentru a îndeplini acest obiectiv.

Consultare publică a CE privind implementarea normelor TVA pentru comerțul electronic

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o cerere de feedback cu privire la propunerea de implementare a unor norme referitoare la controlul tranzacțiilor efectuate de persoanele impozabile care furnizează servicii persoanelor neimpozabile și care efectuează vânzări de bunuri la distanță și furnizează anumite bunuri la nivel intern. Obiectivele acestei propuneri sunt clarificarea normelor și standardizarea documentelor pentru controlul tranzacțiilor înregistrate în schema specială de TVA pentru comerțul electronic. Aceste aranjamente speciale permit persoanelor impozabile să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată pentru anumite bunuri și servicii furnizate în statul membru în care sunt stabilite în loc să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată în fiecare stat în care furnizează bunuri/servicii. Statul membru de reședință este responsabil de schimbul de declarații și plăți de TVA cu statul membru de consum. Pentru a facilita schimbul de informații, Comisia a propus ca persoanele impozabile să utilizeze un formular standard care să includă anumite informații (numele persoanelor impozabile și al intermediarilor, numărul de identificare TVA, perioadele fiscale acoperite și tipul de înregistrare solicitată). Termenul-limită de transmitere a observațiilor este 18 martie 2021.

Franța va folosi social media pentru a depista evazioniștii fiscali

La 13 februarie a.c., Franța a publicat un decret care stabilește procedura prin care autoritățile franceze pot colecta și utiliza date de pe rețelele sociale pentru a obține probe care să indice existența fraudei fiscale. Această măsură vizează utilizatorii platformelor digitale precum Airbnb, Facebook, YouTube, BlaBlaCar etc. Decretul acoperă doar informațiile divulgate „în mod intenționat” și stabilește condițiile de implementare a unor procese automate care vor permite autorităților fiscale să proceseze astfel de date. Decretul specifică, de asemenea, o serie de condiții pentru a asigura faptul că procesul este adecvat scopului și că datele personale procesate sunt adecvate, relevante și se limitează la strictul necesar.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending