Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 22 februarie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale: cazul Turciei creează controverse în Parlamentul European

La 15 februarie a.c., experții naționali din cadrul Consiliului UE au ajuns la un acord în privința includerii Turciei în anexa I a listei UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ankara mai are încă 4 luni la dispoziție pentru a-și rezolva problema din sistemul automat de schimb de informații privind deținătorii de conturi bancare, care reprezintă principala cauză pentru care Turcia ar putea fi inclusă în această listă. În cazul în care Turcia nu respectă acest termen-limită, va fi inclusă în anexa I din lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale la următoarea revizuire din luna octombrie 2021. Cu toate acestea, mulți europarlamentari nu au fost mulțumiți de această decizie. Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) și Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania) și-au exprimat preocupările privind noul termen acordat Turciei, care ar putea contribui la reducerea eficienței acestei liste. Alte modificări constau în adăugarea Dominicăi în anexa I a listei și transferarea Barbadosului în anexa II.

Pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie: scrisori de punere în întârziere pentru Franța și Suedia

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat pachetul de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna februarie 2021. În domeniul fiscal, CE a trimis atât Franței, cât și Suediei scrisori de punere în întârziere, ambele scrisori având legătură cu o posibilă încălcare a liberei circulații a capitalului (în temeiul art. 63 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și al art. 40 din Acordul privind Spațiul Economic European). CE solicită Franței să modifice normele naționale privind impozitul reținut la sursă pentru dividendele plătite „societăților de asigurare de tip unit-linked din alte state membre ale Spațiului Economic European (SEE)”. Asigurarea de tip unit-linked este un sistem de asigurări de viață în care primele plătite de titularul poliței sunt utilizate pentru achiziționarea de unități ale fondurilor de investiții selectate de persoana respectivă și în care dividendele plătite de fonduri sunt transferate de către asigurător deținătorului poliței. Societățile de asigurare de tip unit-linked stabilite în statele membre ale SEE sunt obligate să plătească un impozit final reținut la sursă pentru dividendele primite în Franța. Cu toate acestea, societățile de asigurări de tip unit-linked cu sediul în Franța fie nu plătesc niciun impozit reținut la sursă pentru aceste dividende, fie pot deduce impozitul reținut la sursă plătit din impozitul francez pe profit, care este zero. Comisia consideră că aceste norme încalcă principiul liberei circulații a capitalului. Scrisoarea trimisă Suediei solicită acesteia să își modifice normele privind impozitarea dividendelor către instituțiile publice de pensii nerezidente. Fondurile publice suedeze de pensii sunt scutite în totalitate de la plata impozitului, în timp ce dividendele plătite instituțiilor publice de pensii nerezidente echivalente sunt supuse unei rețineri la sursă, de obicei la o cotă redusă de 15%. Tratamentele fiscale diferite pot constitui o încălcare a liberei circulații a capitalului. Suedia și Franța au două luni la dispoziție pentru a răspunde argumentelor expuse de Comisie. La expirarea acestui termen, Comisia poate decide să trimită un aviz motivat.

Amânarea plății taxelor aplicată companiilor aeriene în Franța, conformă cu legislația UE

La 17 februarie a.c., Tribunalul General al Uniunii Europene a confirmat că amânarea plății taxelor introdusă în Franța pentru a sprijini companiile aeriene care dețin licență franceză în perioada de pandemie este în conformitate cu legislația UE. În martie 2020, Franța a înștiințat Comisia Europeană cu privire la o măsură de ajutor sub forma unei amânări a plății lunare a taxei de aviație civilă și a taxei de solidaritate pe biletele de avion pentru perioada martie-decembrie 2020. Comisia a clasificat amânarea plății taxelor drept o formă de ajutor de stat compatibilă cu piața internă, în conformitate cu art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE. Compania aeriană Ryanair a intentat o acțiune în instanță solicitând anularea deciziei respective. Tribunalul UE a confirmat că pandemia de COVID-19, restricțiile de călătorie și măsurile de izolare adoptate în Franța pentru a preveni răspândirea virusului constituie o situație excepțională în temeiul art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, care a cauzat prejudicii economice companiilor aeriene ce își desfășoară activitatea în Franța. Tribunalul UE a constatat că limitarea amânării plății taxelor la companiile aeriene care dețin o licență franceză corespunde scopului acesteia de a remedia pagubele cauzate de situația excepțională în cauză. În baza acestui fapt, Tribunalul General al UE a confirmat că obiectivul amânării respective respectă dispozițiile derogării prevăzute în art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, iar condițiile de acordare a acestei forme de ajutor de stat nu depășesc strictul necesar pentru a îndeplini acest obiectiv.

Consultare publică a CE privind implementarea normelor TVA pentru comerțul electronic

La 18 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o cerere de feedback cu privire la propunerea de implementare a unor norme referitoare la controlul tranzacțiilor efectuate de persoanele impozabile care furnizează servicii persoanelor neimpozabile și care efectuează vânzări de bunuri la distanță și furnizează anumite bunuri la nivel intern. Obiectivele acestei propuneri sunt clarificarea normelor și standardizarea documentelor pentru controlul tranzacțiilor înregistrate în schema specială de TVA pentru comerțul electronic. Aceste aranjamente speciale permit persoanelor impozabile să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată pentru anumite bunuri și servicii furnizate în statul membru în care sunt stabilite în loc să declare și să plătească taxa pe valoarea adăugată în fiecare stat în care furnizează bunuri/servicii. Statul membru de reședință este responsabil de schimbul de declarații și plăți de TVA cu statul membru de consum. Pentru a facilita schimbul de informații, Comisia a propus ca persoanele impozabile să utilizeze un formular standard care să includă anumite informații (numele persoanelor impozabile și al intermediarilor, numărul de identificare TVA, perioadele fiscale acoperite și tipul de înregistrare solicitată). Termenul-limită de transmitere a observațiilor este 18 martie 2021.

Franța va folosi social media pentru a depista evazioniștii fiscali

La 13 februarie a.c., Franța a publicat un decret care stabilește procedura prin care autoritățile franceze pot colecta și utiliza date de pe rețelele sociale pentru a obține probe care să indice existența fraudei fiscale. Această măsură vizează utilizatorii platformelor digitale precum Airbnb, Facebook, YouTube, BlaBlaCar etc. Decretul acoperă doar informațiile divulgate „în mod intenționat” și stabilește condițiile de implementare a unor procese automate care vor permite autorităților fiscale să proceseze astfel de date. Decretul specifică, de asemenea, o serie de condiții pentru a asigura faptul că procesul este adecvat scopului și că datele personale procesate sunt adecvate, relevante și se limitează la strictul necesar.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 12 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Noul plan al SUA privind reforma fiscală corporativă internațională

SUA au trimis noi propuneri către țările implicate în negocierile privind cadrul fiscal internațional la nivelul OCDE. Propunerile vizează impozitarea celor mai mari multinaționale din lume care realizează venituri de peste 20 de miliarde de dolari pe an în țările în care își vând bunurile sau serviciile. Potrivit estimărilor SUA, propunerile s-ar aplica pentru aproximativ 100 de multinaționale la nivel global. Documentul trimis către OCDE relevă că SUA „nu pot accepta niciun rezultat care este discriminatoriu la adresa companiilor americane”, această declarație având rolul de a clarifica că intenția SUA este ca abordarea propusă să înlocuiască propunerea actuală a OCDE de a viza serviciile digitale automatizate și companiile orientate spre consumatori. Benjamin Angel (directorul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene) a declarat că următoarele luni vor fi critice pentru negocieri și că propunerea Statelor Unite va fi analizată în detaliu de Comisia Europeană. La începutul săptămânii trecute, Janet Yellen (secretarul trezoreriei SUA) a reafirmat că SUA sunt în favoarea unei posibile rate de impozitare corporativă minimă globală de 21%. Cu toate acestea, Paschal Donohoe, ministrul de finanțe al Irlandei și președintele Eurogroup, și-a exprimat îndoielile cu privire la aceste propuneri, subliniind rolul pe care îl are concurența fiscală legală.

Subcomisia FISC: Dezbateri cu Bundestag și Curtea de Conturi Europeană

Săptămâna aceasta, subcomisia FISC din cadrul Parlamentului European va organiza două dezbateri pe subiecte de actualitate la nivelul UE. Astfel, marți, 13 aprilie, reprezentanții partidelor politice din cadrul Parlamentului European și ai Comitetului financiar, structură a  Bundestag, vor discuta raportul INI al Parlamentului European referitor la Impozitarea economiei digitale: negocierile OCDE, domiciliul fiscal al întreprinderilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, și raportul intitulat Redirecționarea trilioanelor – un sistem financiar sustenabil care să faciliteze o transformare majoră, material redactat de Comisia pentru sustenabilitate financiară a guvernului federal german. Al doilea eveniment este programat miercuri, 14 aprilie, și este organizat de subcomisia FISC în colaborare cu CCE. Cu acest prilej, directorul Camerei a IV-a a CCE, Ioanna Metaxopoulou, va prezenta raportul special întocmit de Curtea de Conturi Europeană  intitulat Schimbul de informații fiscale în UE: o fundație solidă, fisuri în punerea în aplicare.

Avertisment CCE: Armonizarea insuficientă a controalelor vamale afectează interesele financiare ale UE

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat, la 30 martie, un raport special în care evaluează aplicarea uniformă a controalelor vamale de către statele membre. Documentul pune accentul pe faptul că autoritățile vamale ale statelor membre joacă un rol esențial în găsirea unui echilibru între nevoia de a facilita comerțul (prin proceduri de import mai rapide și omogene) și necesitatea de a aplica controale vamale. CCE a remarcat că Decizia de punere în aplicare a criteriilor și standardelor pentru riscuri financiare („Decizia CRF”), adoptată de Comisia Europeană în 2018, nu a fost suficient de bine concepută pentru a asigura armonizarea modului în care statele membre selectează importurile în vederea efectuării de controale. Mai mult decât atât, statele membre implementează diferit cadrul pentru riscuri financiare în domeniul vamal. CCE recomandă Comisiei să îmbunătățească aplicarea uniformă a controalelor vamale și să dezvolte și să implementeze o veritabilă capacitate de analiză și de coordonare la nivelul UE.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Consultare publică a CE privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat

Comisia Europeană a lansat, la finalul lunii martie, o consultare publică în vederea actualizării normelor privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat. Normele de impozitare ale UE pentru produsele din tutun definesc și clasifică diferite produse din tutun și stabilesc ratele minime de impozitare aplicabile tutunului prelucrat. Potrivit Comisiei, ratele minime de impozitare pentru produsele din tutun și-au pierdut eficiența, iar diferențele dintre ratele de impozitare aplicate în statele membre atrag achiziții transfrontaliere excesive și incită unele persoane și organizații criminale să se implice în activități frauduloase. În plus, lipsa armonizării normelor actuale nu permite alinierea normelor la evoluțiile pieței și intrarea pe piață a unor produse noi, cum ar fi țigaretele electronice sau tutunul încălzit. Perioada de formulare a observațiilor se încheie la 22 iunie 2021.

Taxa pe serviciile digitale: Noi măsuri luate de SUA

Reprezentantul SUA pentru comerț a anunțat, recent, unele măsuri în investigația privind taxele pe serviciile digitale, desfășurată în baza Secțiunii 301 din Actul comercial al SUA, adoptate sau luate în considerare de zece parteneri comerciali ai SUA. Investigațiile desfășurate în Uniunea Europeană, Republica Cehă, Indonezia și Brazilia au fost încheiate fără proceduri suplimentare deoarece jurisdicțiile anchetate nu au adoptat sau nu au implementat taxa pe serviciile digitale. Pe de altă parte, SUA ia în considerare luarea unor măsuri în baza Secțiunii 301 împotriva Austriei, Indiei, Italiei, Spaniei, Turciei și Marii Britanii, care au adoptat taxe pe serviciile digitale. Acesta estimează că valoarea taxelor pe serviciile digitale plătite de grupurile de companii din SUA către cele trei state membre ale UE ar fi de 155 de milioane de dolari pe an, în Spania, 140 de milioane de dolari, în Italia, și 45 de milioane de dolari, în Austria. Măsurile tarifare propuse împotriva statelor membre UE în cauză constau în aplicarea unor tarife suplimentare, de până la 25%, pentru anumite bunuri. Reprezentantul pentru comerț al SUA, Katherine Tai, a confirmat că „Statele Unite se angajează în colaborarea cu partenerii săi comerciali în vederea soluționării problemelor legate de taxele pe serviciile digitale” subliniind „angajamentul SUA de a ajunge la un consens internațional la nivelul OCDE privind reforma fiscală internațională. Totuși, până când nu se va ajunge la un consens, vom păstra opțiunile permise în baza Secțiunii 301, inclusiv, dacă va fi necesar, impunerea unor măsuri tarifare”.

Parlamentul European, nemulțumit de prevederile referitoare la serviciile financiare din acordul comercial dintre UE și Regatul Unit

Trezoreria Majestății Sale a confirmat, la finalul lunii martie, că UE și Marea Britanie au finalizat discuțiile tehnice privind textul acordului de cooperare. Potrivit mai multor surse, deși UE a dorit să includă cooperarea în domeniul fiscal printre subiectele tratate în acord, textul final al acestuia cuprinde doar o referință la spălarea banilor. Eurodeputatul Eero Heinäluoma (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Finlanda) și-a exprimat nemulțumirea cu privire la lipsa unei referințe la impozitare. Acesta a subliniat riscul de a avea o țară vecină a UE cu o atitudine mai tolerantă în ceea ce privește modul de abordare a evaziunii fiscale la nivel internațional și a remarcat rolul pe care îl joacă în acest sens teritoriile britanice de peste mări și teritoriile dependente ale Coroanei Britanice, cum ar fi Jersey, Guernsey și Insula Man. Observația europarlamentarului Eero Heinäluoma evocă cele deja exprimate în trecut de Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană cu privire la posibilitatea ca Marea Britanie să devină „Singapore-pe-Tamisa” la pragul Uniunii Europene.

Casa Albă propune măsuri fiscale pentru asigurarea impozitării echitabile în corporații

La 31 martie, guvernul SUA a publicat o serie de propuneri de măsuri fiscale în domeniul corporativ, intitulate colectiv The Made in America Tax Plan, care sunt incluse într-un plan mai cuprinzător privind locurile de muncă. Obiectivele acestui plan sunt împiedicarea „transferului inechitabil de profituri către paradisuri fiscale și asigurarea faptului că marile corporații își plătesc taxele și impozitele”. SUA ar trebui să mărească rata de impozitare corporativă la 28% și să descurajeze delocalizarea prin consolidarea impozitului corporativ minim la nivel mondial aplicat companiilor americane. Potrivit proiectelor președintelui Joe Biden, SUA ar trebui, de asemenea, să încurajeze uniformizarea ratelor de impozitare corporativă și să elimine preferințele fiscale pentru combustibilii fosili – obiective aliniate la planul SUA de reducere la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Legea nr. 58/2021 privind reducerea timpului de lucru al salariaților

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR
Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
Reprezentant al CECCAR în VAT Expert Group

Legea nr. 58/2021 pentru aprobarea OUG nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 345 din 5 aprilie 2021

Actul normativ vizează, după cum se știe, reglementări procedurale și fiscale privind programul redus de lucru al salariaților (kurzarbeit). În acest sens, este de menționat că una dintre modificările aduse de lege Ordonanței de urgență nr. 132/2020 se referă la formula de calcul al indemnizației, care va fi, potrivit noilor prevederi, de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.

Vechea formulă (conform prevederilor anterioare), respectiv 75% din diferența dintre salariul de bază brut lunar prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat, a dus la unele anomalii în practică privind cuantumul indemnizației.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Legii nr. 58/2021.

Se aprobă OUG nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, cu următoarele modificări și completări:

1. Prin derogare de la prevederile art. 112 alin. (1) din Codul muncii, în cazul reducerii temporare a timpului de muncă, determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, în condițiile legii, pe perioada stării de urgență/alertă/asediu, precum și pe o perioadă de până la 3 luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de urgență/alertă/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 80% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending