Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 27 februarie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Activitatea IESBA în domeniul conduitei etice în planificarea financiară

Vineri, 17 februarie, International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a propus introducerea mai multor amendamente la Codul etic pentru profesioniștii contabili, cu scopul de „a îndruma raționamentele și comportamentul profesioniștilor contabili atunci când aceștia furnizează servicii de planificare fiscală și alte servicii conexe”. Această inițiativă a avut la bază preocupările de interes public tot mai mari referitoare la evitarea obligațiilor fiscale și rolul profesioniștilor în domeniile financiar-contabil și fiscal în contextul dezvăluirilor din ultimii ani, cum ar fi Paradise și Pandora Papers, a explicat IESBA. Principalele amendamente la Codul etic au scopul de:  – a explica tipurile de amenințări la adresa conformității cu principiile fundamentale de etică ale Codului care ar putea fi generate atunci când profesioniștii contabili sunt implicați în planificarea fiscală; – a stabili un principiu clar care să prevadă ca profesioniștii contabili să recomande sau să ofere consiliere cu privire la un acord de planificare fiscală doar dacă au stabilit că există o bază credibilă pentru acesta în legi și reglementări; – a impune analiza consecințelor legate de reputație, comerciale și economice extinse care ar putea fi generate de modul în care părțile interesate ar putea privi acordul de planificare fiscală înainte de a stabili furnizarea recomandării sau consilierii; – a furniza îndrumări practice pentru a ajuta profesioniștii contabili să gestioneze incertitudinea din „zona gri” atunci când desfășoară activități de planificare fiscală; – a trata alte chestiuni practice, inclusiv dezacordul cu clientul sau conducerea ori persoanele responsabile cu guvernanța, precum și documentația. Părțile interesate pot transmite comentarii cu privire la proiect până la 18 mai 2023. IESBA a organizat trei webinare pentru a explica în detaliu principalele propuneri. Mai multe informații sunt disponibile aici.

Ministrul de finanțe francez: Sunt „slabe” șansele de încheiere a unui acord privind impozitarea digitală

Negocierile privind realocarea drepturilor de impozitare (Pilonul I al acordului OCDE) sunt blocate de Statele Unite, Arabia Saudită și India. „Șansele de succes sunt slabe”, a transmis luni, 20 februarie, ministrul economiei și finanțelor al Franței, Bruno Le Maire. Potrivit acestuia, „în acest moment, lucrările sunt blocate, în special de Statele Unite, Arabia Saudită și India”. Arabia Saudită ar avea unele preocupări referitoare la aria de acoperire a excepțiilor care privesc activitățile extractive, în timp ce India și-ar dori îmbunătățirea mecanismului de sprijin și, în special, a mecanismului de construire a capacității fiscale pentru a ajuta jurisdicțiile țărilor aflate în dezvoltare să implementeze acordul OCDE. OCDE lucrează la pregătirea textului convenției multilaterale pentru a fi semnat în vară, astfel încât Pilonul I să intre în vigoare în 2024. Totodată, convenția multilaterală va impune semnatarilor să retragă orice impozite aferente serviciilor digitale și alte măsuri unilaterale similare pe care le-au adoptat. Bruno Le Maire a reiterat poziția Franței potrivit căreia, dacă G20 și statele OCDE nu au putut să convină asupra implementării practice a impozitării digitale, statul va susține implementarea acestuia la nivelul UE. Pilonul I a fost discutat în timpul unei ședințe a miniștrilor de finanțe ai G20 și guvernatorilor băncilor centrale ai G20 din India, ce a avut loc în perioada 24-25 februarie. Raportul privind fiscalitatea al secretarului general al OCDE adresat miniștrilor de finanțe G20 poate fi consultat aici.

Parlamentul European: Nou studiu privind costurile de conformitate suportate de companii

Costurile de conformitate fiscală suportate de întreprinderile private de pe piața unică europeană sunt cuprinse între 1 și 2% din cifra de afaceri, potrivit unui nou studiu solicitat de Subcomisia pe probleme fiscale (FISC) a Parlamentului European și publicat miercuri, 22 februarie. Costurile de conformitate însumează, în medie, aproximativ 15.000 de euro pe an pentru întreprinderile localizate în cele 27 de state UE plus Regatul Unit al Marii Britanii, se arată în studiu. Costurile de conformitate fiscală ar crește în termeni absoluți odată cu dimensiunea firmei, dar mai puțin decât nivelul proporțional. În consecință, întreprinderile mai mici suportă costuri de conformitate relativ mai mari, constată studiul. Costurile de conformitate fiscală medii ar fi cuprinse între 13.897 de euro, pentru companiile mici, și 33.917 euro, pentru companiile mari. Autorii studiului concluzionează că armonizarea bazelor fiscale ar implica în principiu o reducere a complexității și, în consecință, a costurilor de conformitate asociate cu diferitele activități și expertiza necesare pentru a îndeplini în mod adecvat obligațiile de conformitate. În special, aceștia recunosc că viitoarea propunere Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT) are un potențial ridicat de a reduce costurile de conformitate. Pe de altă parte, aceștia au subliniat că reformele de la nivelul UE care încă permit guvernelor naționale să păstreze scutirile de impozite sau cele care impun doar regimuri fiscale minime (cum ar fi normele ATAD) ori cele care se aplică unui set foarte limitat de întreprinderi sunt probabil mai puțin eficiente în diminuarea costurilor de conformitate fiscală.

EPPO a dejucat o fraudă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, desfășurată în opt state membre UE

Marți, 21 februarie, Parchetul European (EPPO) a arestat numeroase persoane în cadrul unei operațiuni desfășurate în opt state membre UE împotriva unei organizații criminale cu centrul în Spania, care se presupune că ar fi orchestrat o fraudă masivă în materie de TVA în valoare de 25 de milioane de euro, a transmis instituția, într-un comunicat de presă. În cadrul operațiunii cu numele de cod „Marengo Rosso” s-au desfășurat 39 de percheziții și au fost arestate 17 persoane în mai multe state, prin proceduri simultane derulate în Cehia, Ungaria, Italia, Luxemburg, Portugalia, Polonia, Slovacia și Spania. Speța implică un carusel de fraudă suspectat în materie de TVA, o schemă infracțională care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere dintre statele membre, întrucât acestea sunt scutite de TVA. Potrivit investigației, schema de fraudă a implicat utilizarea companiilor fictive în diferite state, prin intermediul cărora erau comercializate telefoane, tablete, calculatoare și alte echipamente electronice, utilizând facturi fictive, cu scopul de a evita plata TVA. Lanțul companiilor fictive a permis și solicitări pentru rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale la care fraudatorii nu aveau dreptul, toate acestea conducând la profituri ilegale de proporții. În final, bunurile erau vândute la prețuri foarte competitive pe piețe online din diferite state. Profiturile ilegale erau apoi „spălate” și reinvestite în proprietăți imobiliare cu valoare ridicată din diferite state, inclusiv Cehia, Italia și Portugalia, a explicat EPPO.

Acțiunile DG TAXUD pentru ajutorarea Ucrainei

Direcția Generală pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a realizat un bilanț al acțiunilor pe care le-a întreprins pentru a ajuta Ucraina, în cadrul unui buletin de știri publicat miercuri, 22 februarie. Pe partea de impozitare în special, DG TAXUD a lansat un plan de aplicare a reglementărilor fiscale care a inclus acțiuni ale autorităților fiscale europene cum ar fi auditurile fiscale, verificarea restituirilor de impozite și schimbul de informații dintre autorități. A fost înființat un subgrup pentru fiscalitate în cadrul grupului operativ de „înghețare și confiscare” („Freeze and Seize”) pentru a coordona activitatea legată de acest plan și pentru a asigura implementarea adecvată a acestuia. Pe partea umanitară, DG TAXUD a acordat scutiri de la plata TVA și a taxelor vamale pentru bunurile pe care statele membre le-au importat pentru a ajuta cetățenii ucraineni. Totodată, au fost lansate discuții în rândul statelor membre pentru a evita dubla impozitare a refugiaților ucraineni și a fost inițiată o analiză a altor măsuri fiscale și vamale care ar putea facilita integrarea cetățenilor ucraineni pe piața europeană, transmite instituția.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending