Rețele sociale

ECONOMIE

Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor fi obligate să accepte documentele şi în format electronic

Radio CECCAR FM

Guvernul a adoptat, în şedinţa de miercuri, noi măsuri de debirocratizare, astfel că agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor fi obligate să accepte documentele şi în format electronic, iar certificarea documentelor cu originalul se va putea face de către lucrătorul de la ghişeu.

Guvernul a modificat două acte normative din domeniul sistemului asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, continuând astfel procesul de debirocratizare a administraţiei publice în relaţia cu cetăţeanul.

Potrivit Executivului, se reglementează posibilitatea ca agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, judeţene şi a municipiului Bucureşti, să obţină informaţiile cu privire la veniturile persoanelor din cuprinsul adeverinţelor de venit eliberate de organele fiscale teritoriale subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv în formă electronică, în baza unui protocol încheiat între Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi ANAF.

”În cazul în care persoana se prezintă cu adeverinţa de venit eliberată de către organele fiscale teritoriale subordonate ANAF, inclusiv prin intermediul spaţiului privat virtual, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sunt obligate să o accepte”, precizează sursa citată.

De asemenea, se instituie posibilitatea ca persoanele care doresc să se asigure în sistemul asigurărilor pentru şomaj, prin încheierea unui contract de asigurare pentru şomaj, să ateste calitatea de asigurat în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, precum şi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, atât cu contractul de asigurare, cât şi cu orice alt document justificativ al calităţii de asigurat în cadrul acestor sisteme de asigurări sociale, eliberat de instituţiile competente, în format electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat sau în format pe hârtie în original.

Alte modificări ale normelor vizează posibilitatea transmiterii prin fax, e-mail sau poştă a unor documente sau cereri necesare în vederea stabilirii şi acordării drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002.

Totodată, se instituie posibilitatea pentru persoanele fizice beneficiare ale măsurilor prevăzute de legea menţionată de a prezenta originalul documentelor solicitate spre a fi certificate de conformitate cu originalul de funcţionarul public la ghişeu.

În acelaşi timp, pentru acordarea măsurilor destinate tinerilor cu risc de marginalizare socială, reglementate de aceeaşi lege, se prevede posibilitatea preluării unora dintre documentele necesare direct de la autorităţile şi instituţiile competente, la solicitarea expresă a tinerilor cu risc de marginalizare socială, fiind acceptate inclusiv documentele eliberate în format electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat.

Un alt aspect avut în vedere la modificarea acestor norme metodologice se referă la soluţionarea unor probleme apărute în practică în aplicarea reglementărilor în domeniul asigurărilor pentru şomaj în cazul consilierilor locali, judeţeni sau ai municipiului Bucureşti în ceea ce priveşte calculul stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru şomaj.

Astfel, actul normativ prevede că, în situaţia consilierilor locali, judeţeni sau ai municipiului Bucureşti, care realizează venituri reprezentând indemnizaţie de şedinţă, în condiţiile în care pentru aceste persoane şi asupra veniturilor respective există obligaţia de plată a contribuţiilor la bugetul asigurărilor pentru şomaj, perioada reprezentând luna în care se realizează astfel de venituri şi în care se datorează contribuţiile la bugetul asigurărilor de şomaj constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor pentru şomaj.

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, prin modificarea normelor de aprobare a prevederilor Legii nr.319/2006 se elimină durata de cel puţin 8 ore afectată instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi se stabileşte durata minimă de 1 oră, în concordanţă cu durata minimă a unui contract individual de muncă. Durata instruirii se va stabili de către angajator, prin programul de instruire – testare elaborat la nivelul întreprinderii sau unităţii, ţinând seama de specificul activităţii, de riscurile profesionale de la locul de muncă, precum şi de măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie, conform news.ro.

ECONOMIE

România, cea mai ridicată rată anuală a inflației din UE în luna ianuarie

Radio CECCAR FM

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a scăzut în luna ianuarie până la 3,1%, de la 3,4% în decembrie, însă în România rata anuală a inflației a fost de două ori mai mare decât media din blocul comunitar și în creștere față de luna decembrie a anului trecut, arată datele publicate de Eurostat, citate de Agerpres.

În prima lună a acestui an, țările membre ale UE cu cele mai ridicate rate ale inflației au fost România (7,3%), Estonia (5%) și Croația (4,8%). La polul opus, țările membre UE cu cele mai scăzute rate anuale ale inflației au fost Danemarca și Italia (ambele cu 0,9%),urmate de Letonia, Lituania și Finlanda (toate cu o inflație de 1,1%).

Comparativ cu luna decembrie 2023, rata anuală a inflației a scăzut în 15 state membre, a rămas stabilă într-o singură țară și a crescut în 11 state, inclusiv în România de la 7%, până la 7,3%.

În zona euro, rata anuală a inflației a scăzut de la 2,9% în luna decembrie, până la 2,8% în luna ianuarie. De asemenea, Eurostat arată că inflația de bază (core inflation), adică ceea ce rămâne după ce sunt eliminate prețurile pentru bunuri volatile, precum energia și alimentele, a scăzut până la 3,6%, de la 3,9% în decembrie. Un alt indicator care, pe lângă prețurile la energie și alimente, exclude și prețurile la țigări și alcool, a crescut până la 3,3%, de la 3,4% în luna decembrie. Inflația de bază este indicatorul urmărit cu atenție de către BCE la elaborarea deciziilor sale de politică monetară.

Continuare

ECONOMIE

O nouă schemă de ajutor de stat pentru susținerea producției de cartofi

Radio CECCAR FM

Executivul a aprobat schema „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susținere a producției de cartof de consum”. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ vizează acordarea unui ajutor de minimis pentru susținerea producției de cartof de consum, pentru anul 2024, suma totală alocată este în valoare de 11.483.880 lei (echivalentul a maximum 2.309.010 euro), iar cuantumul maxim al ajutorului de minimis de 200  euro/ha se acordă proporțional cu suprafața efectiv cultivată.

Pentru a obține sprijinul financiar, beneficiarii trebuie să utilizeze o suprafață cultivată cu cartof de consum de minimum 0,3 ha inclusiv și să obțină o producție de minimum 15 tone/ha, din care să comercializeze cel puțin 6 tone/ha, până cel târziu la data de 18 noiembrie inclusiv a anului de cerere.

Beneficiarii pot fi din următoarele categorii: producători agricoli persoane fizice, producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, producători agricoli societăți agricole și producători agricoli persoane juridice.

Cererile de înscriere în program trebuie depuse începând cu data intrării în vigoare a actului normativ și până la cel târziu data de 20 mai a anului de cerere inclusiv. Valorificarea producției se face până cel târziu la data de 18 noiembrie inclusiv a anului de cerere.

Pentru înscrierea în Program se vor depune următoarele documente justificative: copia rapoartelor fiscale de închidere zilnică /bonul fiscal/factura/fila/filele din carnetul de comercializare până la data de 20 noiembrie inclusiv a anului de cerere. Verificările în teren se realizează de către DAJ și APIA, cu cel puțin 10 zile înainte de recoltare, în baza notificărilor solicitanților ajutorului de minimis.

Continuare

ECONOMIE

Schemă de ajutor de stat pentru sectorul creșterii animalelor

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat o Hotărâre prin care sectorul creșterii animalelor va beneficia de o schemă de ajutor de stat în anul 2024, în valoare de aproximativ 390 milioane de lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), valoarea totală a schemei de ajutor de stat pentru anul 2024 se încadrează în plafonul total maxim al schemei de ajutor de stat pentru perioada 2023-2027, care este de 561.571.180 lei.

În urma actului aprobat de Executiv, speciile taurine, bubaline, porcine și ecvine vor beneficia de 120,7 milioane lei, iar pentru speciile ovine și caprine va fi prevăzută suma de 269 milioane de lei.

Ajutoarele sunt furnizate sub formă de servicii subvenționate microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, respectiv întreprinderilor individuale și familiale, persoanelor fizice autorizate, persoanelor fizice care dețin atestat de producător după caz, precum și persoanelor juridice care își desfășoară activitatea în domeniul producției de produse agricole.

Fondurile vor fi asigurate de la bugetul MADR, în limita sumelor aprobate prin legile bugetare anuale.

Continuare

Trending