ECONOMIE
Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor fi obligate să accepte documentele şi în format electronic
Guvernul a adoptat, în şedinţa de miercuri, noi măsuri de debirocratizare, astfel că agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă vor fi obligate să accepte documentele şi în format electronic, iar certificarea documentelor cu originalul se va putea face de către lucrătorul de la ghişeu.
Guvernul a modificat două acte normative din domeniul sistemului asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, continuând astfel procesul de debirocratizare a administraţiei publice în relaţia cu cetăţeanul.
Potrivit Executivului, se reglementează posibilitatea ca agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, judeţene şi a municipiului Bucureşti, să obţină informaţiile cu privire la veniturile persoanelor din cuprinsul adeverinţelor de venit eliberate de organele fiscale teritoriale subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv în formă electronică, în baza unui protocol încheiat între Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi ANAF.
”În cazul în care persoana se prezintă cu adeverinţa de venit eliberată de către organele fiscale teritoriale subordonate ANAF, inclusiv prin intermediul spaţiului privat virtual, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sunt obligate să o accepte”, precizează sursa citată.
De asemenea, se instituie posibilitatea ca persoanele care doresc să se asigure în sistemul asigurărilor pentru şomaj, prin încheierea unui contract de asigurare pentru şomaj, să ateste calitatea de asigurat în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, precum şi în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, atât cu contractul de asigurare, cât şi cu orice alt document justificativ al calităţii de asigurat în cadrul acestor sisteme de asigurări sociale, eliberat de instituţiile competente, în format electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat sau în format pe hârtie în original.
Alte modificări ale normelor vizează posibilitatea transmiterii prin fax, e-mail sau poştă a unor documente sau cereri necesare în vederea stabilirii şi acordării drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002.
Totodată, se instituie posibilitatea pentru persoanele fizice beneficiare ale măsurilor prevăzute de legea menţionată de a prezenta originalul documentelor solicitate spre a fi certificate de conformitate cu originalul de funcţionarul public la ghişeu.
În acelaşi timp, pentru acordarea măsurilor destinate tinerilor cu risc de marginalizare socială, reglementate de aceeaşi lege, se prevede posibilitatea preluării unora dintre documentele necesare direct de la autorităţile şi instituţiile competente, la solicitarea expresă a tinerilor cu risc de marginalizare socială, fiind acceptate inclusiv documentele eliberate în format electronic cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat.
Un alt aspect avut în vedere la modificarea acestor norme metodologice se referă la soluţionarea unor probleme apărute în practică în aplicarea reglementărilor în domeniul asigurărilor pentru şomaj în cazul consilierilor locali, judeţeni sau ai municipiului Bucureşti în ceea ce priveşte calculul stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru şomaj.
Astfel, actul normativ prevede că, în situaţia consilierilor locali, judeţeni sau ai municipiului Bucureşti, care realizează venituri reprezentând indemnizaţie de şedinţă, în condiţiile în care pentru aceste persoane şi asupra veniturilor respective există obligaţia de plată a contribuţiilor la bugetul asigurărilor pentru şomaj, perioada reprezentând luna în care se realizează astfel de venituri şi în care se datorează contribuţiile la bugetul asigurărilor de şomaj constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor pentru şomaj.
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, prin modificarea normelor de aprobare a prevederilor Legii nr.319/2006 se elimină durata de cel puţin 8 ore afectată instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi se stabileşte durata minimă de 1 oră, în concordanţă cu durata minimă a unui contract individual de muncă. Durata instruirii se va stabili de către angajator, prin programul de instruire – testare elaborat la nivelul întreprinderii sau unităţii, ţinând seama de specificul activităţii, de riscurile profesionale de la locul de muncă, precum şi de măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie, conform news.ro.
ECONOMIE
MF propune modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Codul fiscal
Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea alineatului (4) al articolului 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, document prin care se propune modificarea dispozițiilor Codului fiscal în sensul flexibilizării condițiilor actuale din Codul fiscal care restricționează posibilitatea introducerii de impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, majorarea celor existente, eliminării sau reducerii facilităților existente, a căror intrare în vigoare să fie prevăzută la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
În acest sens, noul proiect – publicat pe site-ul MF pentru consultare – are în vedere introducerea unei excepții de la regulile actuale prevăzute la art. 4 din Codul fiscal, conform căreia, în situații extraordinare de procedură de deficit bugetar excesiv constatate potrivit Tratatelor Uniunii Europene și a regulamentelor subsidiare agreate la nivel european, să poată fi efectuate modificări și/sau completări ale Legii nr. 227/2015, prin care se introduc impozite, taxe sau contribuții obligatorii noi, se majorează cele existente, se elimină sau se reduc facilități existente, cu intrare în vigoare la termene mai scurte de 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ECONOMIE
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
Astăzi a fost publicată, în Monitorul Oficial nr.847/20.09.2023, HG nr. 849/2023 pentru modificarea HG nr. 973/2006 privind procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă, act normativ care vizează alinierea legislației vamale naționale de profil cu legislația vamală unională în vigoare și creează coerență și predictibilitate legislativă.
Noua Hotărâre de Guvern modifică prevederile HG nr. 973/2006 în concordanță cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, OUG nr. 96/2020 pentru modificarea Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, precum și cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Inițiatorii menționează în Nota de fundamentare a actului normativ, că, în ceea ce privește constituirea unei garanții suficiente care să asigure încasarea taxelor la import și a altor taxe și impozite datorate bugetului de stat, potrivit legii, în cadrul operațiunilor vamale, se va suplini vidul creat prin abrogarea articolelor 215, 216 și 221 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, cu art. 90 alin. (1), art. 92 și 93 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare.
De asemenea, MF precizează că pentru a identifica importurile care prezintă un risc important de subevaluare, România trebuie să țină cont și de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu precădere hotărârile pronunțate în cauza C-187/21- FAWKES Kft.v Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága, respectiv cauza C213/2019 – Comisia Europeană împotriva Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, iar actul normativ publicat astăzi în Monitorul Oficial are în vedere și aceste aspecte.
ECONOMIE
BNR atrage atenția asupra unui atac de tip spoofing (utilizarea frauduloasă a numărului de telefon)
Banca Națională a României (BNR) anunță că a primit o serie de sesizări care semnalau utilizarea numerelor de contact telefonice indicate pe pagina website a BNR (0213130410 sau 0213152750) de către persoane care pretindeau că vorbesc din partea BNR, în legătură cu presupuse împrumuturi online făcute pe numele celor apelați.
Se solicitau date personale, sub diverse pretexte (confirmarea unor cereri de împrumut, ștergerea împrumutului din sistem, date de card etc., în funcție de răspunsurile date de cel contactat).
„Atragem atenția că aceste apeluri nu au fost inițiate din rețeaua telefonică a BNR și reiterăm faptul că Banca Națională a României, în calitatea sa de bancă centrală a țării, îndeplinește atribuții reglementate expres de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, și nu este abilitată să ofere populației produse sau servicii de creditare.
Este important să nu se dea curs solicitărilor de acest tip, venite din partea unor persoane care pretind că sunt salariați sau reprezentanți ai BNR și care invocă pretinse împrumuturi solicitate/aprobate/acordate de BNR, și solicită date sau documente cu caracter personal sau transferuri de bani în diferite scopuri”, se menționează în comunicatul băncii centrale.
Totodată, BNR a sesizat poliția în legătură cu utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon și a numelui BNR.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 14.09.2023
-
ECONOMIEacum 3 zile
MF a lansat în dezbatere publică proiectul de Lege privind noile măsuri fiscal-bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Modificări la Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2023
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la procedura aplicabilă în cazurile în care este necesară o amânare a determinării definitive a valorii în vamă
-
ECONOMIEacum 4 zile
Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT și Pachetul de sprijin pentru IMM-uri
-
ECONOMIEacum 3 zile
APIA primește cereri de acordare a unui sprijin de urgență pentru sectorul cerealelor și cel al semințelor oleaginoase
-
ECONOMIEacum 4 zile
UE a înregistrat în primele șapte luni un deficit al balanței comerciale de 10,2 miliarde euro