Rețele sociale

ECONOMIE

Eliminarea plafoanelor la CAS şi CASS, printre măsurile cu cel mai mare impact asupra economiei în 2017

Radio CECCAR FM

Eliminarea plafonării la cinci salarii medii brute a bazei de calcul a contribuţiilor la bugetul public de pensii (CAS) şi la casa de sănătate (CASS) şi majorarea plafonulului veniturilor anuale pentru aplicarea impozitului de 1% pe veniturile microîntreprinderilor se numără printre măsurile care vor avea cel mai mare impact asupra economiei în acest an, a declarat joi directorul executiv al departamentului de consultanţă fiscală al firmei de consultanţă şi audit EY România, Gabriel Sincu.

Toate salariile mai mari de cinci ori decât salariul mediu brut pe economie vor scădea începând cu 1 aprilie 2017, în urma eliminării plafoanelor la CAS şi CASS de către guvern.

Această măsură va avea un impact negativ asupra economiei, iar unele companii din IT şi-au făcut deja planuri legate de măsuri compensatorii acordate angajaţilor, spun consultanţii fiscali, citați de News.ro.

Totodată, angajaţii care vor să-şi facă o firmă pentru a evita această măsură trebuie să renunţe la beneficiile avute până acum.

”Deja unele companii din IT se gândesc să acopere diferenţa. Teoretic, unii angajaţi pot să-şi facă o firmă pentru a presta servicii, dar trebuie să demonstreze că sunt antreprenori cu adevărat. Nu vor mai putea avea beneficiile pe care le aveau când erau angajaţi”, a declarat Sincu.

O altă măsură cu un impact semnificativ este cea majorării plafonului veniturilor anuale pentru aplicarea impozitului de 1% pe veniturile microîntreprinderilor de la 100.000 la 500.000 de euro.

Această măsură poate fi un avantaj pentru cei care au profituri mari şi preferă să plătească 1% pe venituri în loc de 16% impozit pe profit, dar va avea un impact negativ în alte cazuri, consideră consultanţii.

”Este o lovitură pentru cei care au un profit foarte mic sau pierdere. Din fericire, aceştia din urmă pot opta, prin mărirea capitalului social la 10.000 de euro, să iasă din categoria microîntreprinderilor”, a afirmat Sincu.

În schimb, măsura prin care firmele din sectorul de cercetare şi dezvoltare vor fi scutite de la plata impozitului pe profit în primii 10 ani de activitate este greu de explicat de către specialişti.

”Mă întreb care este motivul pentru care aceste firme sunt scutite 10 ani de la plata impozitului pe profit. Va exista o tendinţă a companiilor de a desprinde departamentele de R&D şi a le face companii de sine stătătoare”, a spus Sincu.

La această facilitate se adaugă, de la 1 ianuarie 2017, şi facilităţile acordate angajaţilor din cercetare, asemănătoare cu cele acordate angajaţilor din IT, care sunt scutiţi de la plata impozitului pe venit.

Alte două măsuri cu impact major, de data aceasta pozitiv, sunt scutirea de impozit pe profitul reinvestit şi eliminarea taxei de stâlp şi a supraccizei pe carburanţi, de la 1 ianuarie. Acestea vor duce la o creştere a investiţiilor private în economie, consideră consultanţii.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending