Rețele sociale

ECONOMIE

Strategia economică a lui Trump începe să prindă contur

Radio CECCAR FM

Strategia economică a preşedintelui american Donald Trump începe să prindă contur, iar între elementele majore semnalate de acesta se află substituirea importurilor, politicile industriale, intervenţiile macro şi microeconomice şi o filozofie a recompenselor şi pedepselor, potrivit unei analize publicate joi de Bloomberg, conform News.ro.

Trump are în vedere o creştere economică mai ridicată şi crearea mai multor locuri de muncă printr-o strategie de substituire a importurilor, cuplată cu elemente de politică industrială.

Astfel, administraţia Trump vrea să atragă în statele Unite facilităţi de producţie care servesc din străinătate piaţa internă. În plus, vrea să aducă în America facilităţi de producţie străine care servesc alte pieţe externe.

Pentru a amplifica impactul dorit asupra locurilor de muncă şi salariilor, administraţia adaugă elemente de politică industrială în relaţiile cu anumite sectoare, cum este de exemplu industria auto.

Nivelul macro este dominat de patru domenii, dereglementarea, reforma fiscală, infrastructura şi schimbarea stimulentelor pentru favorizarea producţiei interne şi a consumului de produse şi servicii americane.

Nivelul micro combină concentrarea sectorială cu aplicarea selectivă a mijloacelor de convingere morală a unor companii.

Economiştii convenţionali vor avea tendinţa de a minimaliza impactul general al unor astfel de măsuri micro, dar alţii vor nota faptul că efectul de semnalare ar putea avea consecinţe prin modificarea aşteptărilor şi comportamentelor la nivel general. Acest efect este amplificat de afirmaţiile repetate ale preşedintelui referitoare la locurile de muncă şi de folosirea activă a unor mijloace de comunicare, inclusiv a unora informale, cum este Twitter.

Mesajul este amplificat de crearea unui contract implicit între administraţie şi sectorul de afaceri, care este susţinut de recompense şi pedepse, între acestea numărându-se reducerea numărului de reglementări oneroase şi taxele mai mici, cuplate cu ameninţarea de a face de ruşine şi a penalizara afacerile care nu răspund suficient la politica ”America first”, de a pune America pe primul plan.

În relaţiile transfrontaliere, Trump nu se fereşte să renunţe la politicile economice americane din ultimele decenii. El a afirmat că dolarul este prea puternic, a retras SUA din Parteneriatul Trans-Pacific şi vrea renegocierea Acordului Nord American de Liber Schimb (NAFTA). Preşedintele a avertizat şi că va impune taxe vamale mari, care ar fi contrare angajamentelor asumate în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC).

În cadrul acestui proces şi al strategiei de negociere cu alte ţări, administraţia Trump semnalează disponibilitatea de a pune sub semnul întrebării şi să renunţe, dacă este cazul, la principii împământenite ale managementului economic internaţional.

Rămâne de văzut cum vor fi reunite toate aceste principii, în special având în vedere că multe intenţii nu au făcut încă tranziţia de la anunţ la concretizarea şi implementarea sustenabilă. De asemenea, Congresul va avea un cuvânt de spus în acest proces.

În pofida acestui lucru, unii analişti compară deja politică economică americană care se conturează cu cele puse în practică de guverne populiste din America Latină.

Veteranii dezvoltării economice, în special, îşi pot aduce aminte în special de modelele de creştere prin substituirea importurilor care au fost aplicate în mai multe ocazii de state precum Argentina şi Brazilia.

O astfel de comparaţie ar putea fi prematură şi chiar înşelătoare, nu doar din cauza condiţiilor economice şi financiare iniţiale foarte diferite din SUA.

Dacă va fi sustenabil, impactul politicii lui Trump va fi resimţit dincolo de schimbările interne şi orientările economiei americane, inclusiv modul în care interacţionează cu economia mondială. Având în vedere că Statele Unite se află în centrul sistemului monetar internaţional, ceea ce se întâmplă acolo nu va rămâne acolo. Cel mai probabil va declanşa reacţii în alte ţări şi va schimba funcţionarea sistemului global bazat pe reguli.

Dacă schimbările vor avea loc într-o manieră colectivă, care să echilibreze responsabilităţile interne şi mondiale ale ţărilor, rezultatul ar putea fi o modificare generalizată a politicilor, esenţială pentru susţinerea unei creşteri ridicate şi incluzive şi pentru asigurarea unei stabilităţi financiare autentice.

Schimbările necoordonate la nivel internaţional vor avea ca rezultat accentuarea fragmentării economice la nivel global, ceea ce ar reduce creşterea şi prosperitatea, mărind în acelaşi timp riscul instabilităţii financiare.

ECONOMIE

ANAF propune revizuirea criteriilor de risc fiscal

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art 375 alin.(11) și la art. 435 alin. (31) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că modificările propuse au drept scop revizuirea criteriilor de risc fiscal prevăzute în Ordinul nr. 417/1204/2025, în vederea realizării unei evaluări mai corecte, echitabile și relevante a operatorilor economici care activează în domeniul produselor accizabile, cu accent pe identificarea reală a comportamentului fiscal inadecvat. „În urma analizelor efectuate ca urmare a punerii în aplicare a prevederilor Ordinului comun ANAF-AVR nr. 417/1204/2025, am constatat faptul că există operatori economici pentru care deși au fost identificate riscuri fiscale ca urmare analizelor și/sau controalelor efectuate, acestea nu se încadrează în criteriile pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin. Pe de alta parte, au fost identificați operatori economici care, deși nu au prezentat riscuri fiscale ca urmare analizelor și/sau controalelor efectuate, sunt încadrați la risc fiscal în baza criteriilor pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin. Această situație evidențiază o necorelare între criteriile de evaluare și realitatea datelor rezultate ca urmare a analizelor și/sau a constatărilor din teren, ceea ce poate influența acuratețea clasificării din punct de vedere al riscului fiscal a operatorilor economici. Pentru a corecta această neconcordanță și a asigura o evaluare cât mai obiectivă și eficientă a riscului fiscal, se impune revizuirea criteriilor de evaluare a riscului fiscal prevăzute în Ordinul comun 417/1204/2025, astfel încât acestea să reflecte în mod real comportamentul fiscal al operatorilor economici, inclusiv având la bază rezultatele controalelor efectuate anterior. Ar fi utilă introducerea unei componente calitative, care să țină cont de istoricul fiscal al operatorului economic, abaterile constatate și gravitatea acestora”, se menționează în Referatul de aprobare.

De asemenea, se intenționează introducerea unui mecanism de actualizare periodică a încadrării în risc, pe baza informațiilor rezultate în urma verificărilor antifraudă/verificărilor organelor vamale/inspecțiilor fiscale și din alte surse de date relevante, introducerea unei proceduri de reevaluare periodică, cel puțin anuală, a încadrării în risc fiscal, în baza datelor actualizate, precum și corelarea evaluării riscului fiscal cu rezultatele controalelor efectuate.

Potrivit proiectului de Ordin, în urma modificărilor propuse, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice, prevăzute la art. 1 al Ordinul comun 417/1204/2025, ar urma să fie următoarele:

1. operatorii economici nou-înființați sau la care au fost preluate părțile sociale în ultimele 12 luni;

2. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în ultimele 12 luni;

3. operatorii economici care au fost declarați inactivi și care au fost reactivați în ultimele 12 luni;

4. operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;

5. operatorii economici care au fost autorizați și/sau înregistrați în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni;

6. operatorii economici care nu au desfășurat activități economice în domeniul produselor accizabile în ultimele 36 de luni;

7. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:

a) care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF, în sensul 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției;

b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 10 zile de la termenul legal;

c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări la plată și care se încadrează în una din următoarele situații:

  1. nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eșalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
  2. nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eșalonării și/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
  3. care înregistrează obligații fiscale/bugetare altele decât cele prevăzute la lit. i) și ii) și care reprezintă condiție de menținere valabilității eșalonării și/sau restructurării la plată;
  4. au pierdut valabilitatea eșalonării și/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii;

d) care au asociați sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile ale căror autorizații/atestate, au fost revocate și care se încadrează într-una dintre următoarele situații:

  1. la data radierii sau cesionarii parților sociale/acțiunilor societățile înregistrează obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF;
  2. s-a deschis procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment;

e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, fără ca acestea să fie cuvenite, faptă constatată prin acțiuni de control ale organelor fiscale;

f) care nu au fonduri financiare necesare achizițiilor de produse accizabile.

De asemenea, proiectul publicat în consultare publică prevede că, în situația în care în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale se constată faptul că un operator economic autorizat/înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, ulterior, într-unul dintre criteriile de risc menționate, în termen de maximum 5 zile se comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Energiei a lansat a doua licitație aferentă Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD)

Radio CECCAR FM

Ministerul Energiei a lansat cea de-a doua licitație în cadrul Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD) pentru susținerea producerii de energie electrică din surse regenerabile – energie eoliană onshore și solară fotovoltaică. Conform unui comunicat al ministerului, citat de Agerpres, în cadrul acestei licitații, va fi pusă la dispoziția investitorilor o capacitate totală de 3.472 MW, distribuită astfel: 2.000 MW pentru proiecte de energie eoliană onshore; 1.472 MW pentru proiecte de energie solară fotovoltaică.

Prețurile de exercitare maxime sunt stabilite la 80 euro/MWh pentru energia eoliană și 73 euro/MWh pentru energia solară, reflectând obiectivul de a atrage oferte competitive, în condiții transparente și eficiente.

Potrivit sursei citate, această a doua rundă vine după succesul primei licitații, organizată anul trecut, pentru care contractele de finanțare au fost deja semnate, pentru aproximativ 1.000 MW parcuri eoliene și 500 MW panouri fotovoltaice.

„România scrie astăzi o nouă pagină în istoria independenței sale energetice. Prin acest nou apel, fără precedent, deschidem larg porțile pentru cele mai mari investiții în energie verde din ultimele decenii. Vorbim despre mii de megawați care vor însemna facturi mai mici pentru români, locuri de muncă mai bine plătite în toată țara și o economie mai sigură, mai competitivă și mai curată. Eliminăm plafonul de 25% pe proiect, oferim libertate de aplicare fără limite de capacitate, iar regulile sunt clarificate astfel încât să reducem riscurile pentru investitori și să creștem competiția. Este un apel care poate schimba fundamental structura mixului energetic național”, a declarat ministrul Energiei, citat în comunicat.

Acesta a subliniat că obiectivul ministerului este mai multă energie regenerabilă, prețuri mai bune pentru consumatori și independență energetică consolidată, în paralel cu tot efortul de creștere a capacității de stocare.

„Nu mai vorbim doar despre planuri. Acționăm. Punem la bătaie reguli clare, transparente și sprijin real pentru cei care vor să investească aici, în România. Nu mai acceptăm să fim dependenți de importuri scumpe sau de crize externe. România are potențialul să devină lider regional în energia regenerabilă, iar acest apel este dovada că vrem, putem și acționăm. Și așa va fi”, a punctat Sebastian Burduja.

Elementele de noutate ale celei de-a doua licitații includ: se elimină plafonul de 25% pentru capacitatea maximă acordată per solicitant, cu scopul de a îmbunătăți eficiența costurilor, pentru a permite ofertanților să-și extindă proiectele și pentru a încuraja prețuri de exercitare mai competitive și nu vor exista restricții privind capacitatea de aplicare în MW (orice solicitant va putea să depună mai multe oferte și să obțină Contracte pentru Diferență pentru capacitatea/capacitățile ofertate); pentru a atenua riscul de a pierde o ofertă marginală cu o capacitate mare regulile actuale prevăd că plafonul ofertei marginale este stabilit la 120%.

„Ministerul Energiei își afirmă angajamentul ferm față de dezvoltarea durabilă a României, prin investiții strategice care accelerează tranziția către energie curată, stimulează economia națională și creează locuri de muncă în industrii de viitor”, se menționează în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

INS: Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, în primul trimestru

Radio CECCAR FM

Deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) a fost, în primul trimestru din acest an, de 8,453 miliarde euro, în creștere cu 26,9% (+1,792 miliarde de euro) față de cel înregistrat în primul trimestru din 2024, potrivit datelor Institutului Național de Statistică, citate de Agerpres. În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2025, exporturile FOB au însumat 23,599 miliarde de euro (+2,7%), în timp ce importurile CIF au fost de 32,053 miliarde de euro (+8,1%).

Ponderi importante în structura exporturilor și importurilor au fost deținute de grupele de produse: mașini și echipamente de transport (46,2% la export și 35,2% la import) și alte produse manufacturate (27,9% la export și 27,7% la import).

Conform datelor INS, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri, în primele trei luni ale acestui an, a fost de 16,711 miliarde de euro la expedieri, respectiv de 23,107 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 70,8% din total exporturi și 72,1% din total importuri.

Totodată, valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri s-a situat, în același interval de referință, la 6,888 miliarde de euro la exporturi și la 8,945 miliarde de euro la importuri, echivalentul a 29,2% din total exporturi și 27,9% din total importuri.

INS menționează că soldul balanței comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB și a importului CIF, ca diferență între acestea. Soldul negativ al balanței comerciale se numește deficit, iar cel pozitiv se numește excedent.

Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

În același timp, prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.

Continuare
ECONOMIEacum 23 de ore

ANAF propune revizuirea criteriilor de risc fiscal

PROFESIA CONTABILĂacum 23 de ore

CECCAR Buzău: Discuții aplicate cu ITM privind tranziția la REGES ONLINE

PROFESIA CONTABILĂacum 23 de ore

Târgul firmelor de exercițiu de la Focșani: CECCAR Vrancea, partener în formarea noii generații de profesioniști

PROFESIA CONTABILĂacum 24 de ore

CECCAR Vrancea: Concursul de cultură și educație financiar-contabilă – când educația financiară devine alegerea unei generații

PROFESIA CONTABILĂacum 24 de ore

CECCAR Neamț: Elevii cu rezultate deosebite în domeniul financiar-contabil, în prim-plan

ECONOMIEacum 2 zile

Ministerul Energiei a lansat a doua licitație aferentă Schemei de ajutor de stat sub formă de Contracte pentru Diferență (CfD)

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Carieră în #smart accounting? Începe cu pregătirea potrivită: Ghidul de acces, ediția a XIV-a, revizuită

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

Elevii cu performanțe deosebite în domeniul financiar-contabil, premiați în cadrul etapei sectoarelor Municipiului București a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Călărași: Elevii care transformă exercițiul în vocație, premiați la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Brăila: Elevii cu vocație pentru domeniul economic, încurajați să transforme cunoașterea în carieră

ECONOMIEacum 3 zile

INS: Deficitul comercial a crescut cu 26,9%, în primul trimestru

ECONOMIEacum 3 zile

Modificări la Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat

Trending