ECONOMIE
Ministerul pentru Mediul de Afaceri reface prevederile programului Start-up nation, la cererea IMM-urilor
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) a adus îmbunătăţiri programului Start-up nation, în urma consultărilor cu părţile implicate şi a criticilor primite din partea Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). Ministerul a anunţat joi că mecanismul de finanţare, cheltuielile eligibile şi data demarării programului vor fi aceleaşi pentru toţi aplicaţii, indiferent de sursa de finanţare.
În plus, cheltuielile eligibile vor fi detaliate, pentru a facilita completarea planului de afaceri chiar de către antreprenorii care doresc finanţare pentru deschiderea unei noi afaceri.
Reprezentanţii Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) au criticat marţi programul ”România Start-up Nation”, despre care au spus că o parte dintre prevederile programului “sunt neclare”.
”Specialiştii din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) împreună cu cei din cadrul Ministerului Fondurilor Europene identifică soluţii de uniformizare a condiţiilor de aplicare şi implementare a programului, indiferent de sursa de finanţare. Situaţia nu a fost luată în calcul la data aprobării în Guvern a Legii bugetului de stat pentru anul 2017, în ianuarie anul acesta, de ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ si Antreprenoriat de la acea dată”, arată Ministerul pentru Mediul de Afaceri, într-un comunicat citat de News.ro.
În ceea ce priveşte beneficiarii eligibili, Consiliul propune eliminarea distincţiei între beneficiarii din fondurile de la bugetul de stat şi beneficiarii din fonduri europene.
Reprezentanţii IMM-urilor au menţionat marţi că partea de cheltuieli vizează o listă de cheltuieli eligibile, care limitează foarte mult întreprinderile ce urmează să fie înfiinţate şi finanţate.
”În privinţa condiţiilor de eligibilitate a cheltuielilor s-a optat pentru detalierea cheltuielilor eligibile, pentru a facilita completarea planului de afaceri chiar de către antreprenorii care doresc finanţare pentru deschiderea unei noi afaceri. În plus, se reduce riscul ca în situaţia în care cheltuielile eligibile nu sunt prevăzute expres, instituţiile de control să solicite recuperarea ajutorului acordat”, precizează Ministerul.
Oficialii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat amintesc că TVA nu este eligibilă pe fonduri europene.
Oficialii CNIPMMR au cerut totodată autorităţilor să definească durata de implementare a proiectelor ce urmează a fi finanţate şi să prezinte calendarul de implementare a tuturor fazelor programului: perioada de aplicare, perioada de contractare şi perioada de implementare a programului.
De asemenea, la nivelul grupului de lucru din cadrul MMACA, demersul introducerii cererii de plată (plata pe baza facturilor/ plata în avans ) este în curs de aprobare, la iniţiativa noii echipe ministeriale. Paralel, vor fi demarate procedurile pentru suplimentarea numărului de posturi în cadrul Oficiilor Teritoriale pentru IMM şi Cooperaţie.
Prima grilă afişată în dezbatere publică a suportat şi va mai suporta modificări până ce va fi validată în Consiliul Consultativ pentru IMM-uri.
”Ca şi până acum, considerăm oportună orice propunere de modificare şi completare a grilei, normelor de implementare sau altei componente a programului de la toţi actorii implicaţi în sprijinirea sectorului IMM precum şi a antreprenorilor, atât timp cât prin inserarea acestora nu se modifică obiectivul acestui program şi nu sunt puse în pericol rezultatele sale”, menţionează Ministerul pentru Mediul de Afaceri.
După aprobarea Hotărârii Guvernului şi publicarea acesteia în Monitorul Oficial, va fi elaborată procedura operaţională de derulare a programului, care va conţine detaliat perioadele aferente fiecărei etape, respectiv înscriere, verificare, contractare, plată, monitorizare.
Lansarea aplicaţiei de înscriere este estimată pentru începutul lunii mai, iar paşii ce trebuie urmaţi în implementare vor fi detaliaţi în procedura de implementare.
Reprezentanţii Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) au criticat marţi o parte dintre prevederile prevăzute de programul “România Start-up Nation”, pe care le consideră neclare, precum faptul că proiectul nu prezintă care este durata de implementare a proiectelor şi a programului integral. Fostul ministru pentru antreprenoriat, Florin Jianu, anterior preşedinte al CNIPMMR, care a iniţiat ordonanţa de urgenţă pentru lansarea programului, a declarat marţi că proiectul punctează inclusiv administratorii care nu au urmat un curs de antreprenoriat, ”ceea ce nu se întâmplă nicăieri în lume”, astfel că sunt necesare îmbunătăţiri.
Ordonanţa de urgenţă pentru lansarea programului a fost aprobată de Guvern la sfârşitul lunii ianuarie. În termen de 30 de zile urmează să fie elaborată o hotărâre de guvern cu normele de aplicare.
Potrivit noului program “România Start-up Nation”, 10.000 de mici antreprenori pot primi în acest an granturi de maxim 200.000 lei (circa 44.000 euro) pentru lansarea unui start-up, finanţarea acoperind integral investiţia în proiect.
Programul ar putea deveni operaţional de la 1 mai.
Reprezentanţii CNIPMMR spun că grila punctează prea mult numărul de locuri de muncă create şi persoanele vizate, respectiv absolvenţi şi someri, ceea ce nu este în regulă, întrucât este vorba de un program care susţine antreprenoriatul şi nu activităţi precum reintegrarea socială sau şomerii.
Conducerea CNIPMMR arată că ar trebui pus accent pe afaceri cu valoarea adaugată mai mare şi pe persoanele calificate pentru un anumit post.
Consiliul propune ca întreg procesul pentru programul România Start up Nation să nu depăşească 12 luni, perioadă în care se vor derula toate etapele proiectului: aplicaţia întreprinzatorilor, perioada de contractare şi perioada de implementare a programului.
În ceea ce priveşte beneficiarii eligibili, Consiliul propune eliminarea distincţiei între beneficiarii din fondurile de la bugetul de stat şi beneficiarii din fonduri europene.
Referitor la capitolul privind cheltuielile eligibile, patronatul propune stabilirea doar a unor cheltuieli neeligibile în cadrul programului, în vederea creşterii atractivităţii acestuia pentru viitorii întreprinzători.
De asemenea, proiectul nu defineşte clar conceptul de „cerere de plată”.
Accesul la finanţare prin acest program este deschis oricărui tip de start-up şi acoperă integral investiţia, cu condiţia să fie înfiinţate minimum două locuri de muncă, cu contract de muncă pe durată nedeterminată. Programul are un buget de 1,7 miliarde lei, din care 1,2 miliarde lei de la buget şi 500 milioane lei fonduri europene.
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit
Ca urmare a interesului ridicat manifestat de reprezentanții mediului de afaceri pentru finanțările deschise prin Programul Regional Vest, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) a decis prelungirea termenului de depunere a proiectelor în cadrul apelului pentru sprijinirea IMM-urilor, până în data de 30 septembrie 2024, ora 12:00.
„Autoritatea de Management pentru Programul Regional Vest 2021-2027 a luat decizia de a prelungi cu o lună acest termen pentru a veni în sprijinul solicitanților, astfel încât toți cei interesați să poată depune proiecte calitative”, se menționează într-un comunicat al ADR Vest.
Firmele din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș pot obține finanțări nerambursabile de până la 4 milioane de euro pentru dezvoltarea activităților de producție și până la 1 milion de euro pentru investiții în domeniul serviciilor. Peste 40 de milioane de euro au la dispoziție IMM-urile din Regiunea Vest în cadrul acestui apel.
Fondurile sunt destinate IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care activează în mediul urban sau în stațiunile turistice din Regiunea Vest.
Aceste finanțări le vor permite firmelor să realizeze investiții durabile și sustenabile pentru modernizarea sau extinderea spațiilor de lucru și achiziționarea de echipamente performante, eficiente energetic și care încorporează tehnologii avansate și procese inovative, prin care să își automatizeze procesele, devenind astfel mai competitive pe piață.
Ghidul de finanțare – Sprijin pentru IMM-uri, cu toate informațiile necesare pentru accesarea finanțărilor, este disponibil pe site-ul Programului Regional Vest, www.vest.ro. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot contacta Biroul de HelpDesk al ADR Vest: telefon 0256-491.923, e-mail helpdesk@adrvest.ro.
Regiunea Vest beneficiază de 1,18 miliarde euro, fonduri europene, prin Programul Regional Vest 2021-2027, pentru investiții care sprijină creșterea economică, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.
ECONOMIE
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie
Programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 începe pe 6 septembrie cu sesiunea de înscriere a instalatorilor, iar din 27 septembrie vor putea aplica și persoanele fizice pentru a primi finanțare, a anunțat, într-o conferință de presă, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Laurențiu-Adrian Neculaescu, citat de Agerpres.
„Ne pregătim de o nouă sesiune pentru Programul Casa Verde Fotovoltaice (…) Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie. În acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la Programul Casa Verde. Fac mențiunea pe această cale că firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM rămân în continuare acreditate dacă doresc să participe și în sesiunea de anul acesta. Doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului, pe data de 6 septembrie, își pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Lista instalatorilor se va publica undeva pe 1 noiembrie. În paralel, vom demara și înscrierea persoanelor fizice. Așa cum avem astăzi un calendar estimativ, vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicația aferentă Programului Casa Verde Fotovoltaice. Până pe data de 9 octombrie, după ce se vor finaliza înscrierile, persoanele fizice pot să-și aleagă instalatorii din lista publicată de Administrația Fondului pentru Mediu”, a menționat Neculaescu.
Acesta a adăugat că, pentru sesiunea din acest an, se estimează apariția a 67.000 de noi beneficiari ai programului „Casa Verde Fotovoltaice”.
„Vreau să mai precizez doar faptul că anul acesta estimăm undeva în jur de 67.000 de noi beneficiari ai programului Casa Verde Fotovoltaice, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un număr total de aproximativ 200.000 de familii care au beneficiat în decursul a câțiva ani de acest program”, a spus șeful AFM.
În ceea ce privește regulile de participare în program, acestea nu s-au schimbat față de sesiunea anterioară,
„Vor fi aceleași documente minimale pentru înscrierea în cadrul programului, și anume: actul de identitate, certificatele fiscale atât de la impozite și taxe locale, cât și de la bugetul consolidat, din care să rezulte că persoana fizică nu are datorii, și extrasul de carte funciară. Aplicația prin intermediul căreia se vor face înscrierile a rămas aceeași de anul trecut. Am avut un feedback foarte bun. Aplicația a fost simplu de folosit și a funcționat foarte bine. Diferența este că anul acesta nu vom mai lăsa trei zile de înscriere pentru fiecare regiune. Înscrierile se vor face într-o singură zi pentru fiecare regiune, pentru că am observat de anul trecut că banii s-au consumat în câteva minute”, a afirmat Laurențiu-Adrian Neculaescu.
La rândul său, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a subliniat că sistemul fotovoltaic pentru care se poate acorda finanțare trebuie să aibă capacitate de minimum 3 kW.
„Vom finanța pe fiecare regiune în parte, la fel cum vom finanța, la fel ca în anul trecut, și unitățile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinație spațiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinație spațiu în care se celebrează slujbele religioase. Cam acestea sunt noutățile programului”, a spus oficialul.
Bugetul alocat în acest an pentru Programul „Casa Verde Fotovoltaice„ se ridică la valoarea de 2 miliarde de lei.
-
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână
Economia la bani mărunți – Ediția din 22.08.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie
-
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână
Economia la bani mărunți – Ediția din 29.08.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Maramureș: Întâlnire de lucru cu specialiști ai AJOFM pe tema stimulării ocupării forței de muncă
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie