Rețele sociale

ECONOMIE

Ponderea agriculturii în PIB-ul României a scăzut de la 22,6% (1993), la 3,9% (2016)

Radio CECCAR FM

Ponderea agriculturii în produsul intern brut (PIB) al României a scăzut de la 22,6% în 1993 până la doar 3,9% în 2016, cea mai scăzută proporţie din istorie, arată o analiză realizată de PwC România, cu date până în 2015, coroborată cu datele publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (PIB) privind evoluţia PIB în 2016.

În 2015, ponderea agriculturii la formarea PIB a fost de 4,2%.

“Această scădere a venit pe fondul transformării structurale a economiei româneşti, de la o economie preponderent industrial-agrară, la una bazată în principal pe servicii”, se arată în analiza PwC România, citată de News.ro.

Deşi contribuţia agriculturii la PIB este în scădere, România are în continuare cea mai mare pondere a sectorului agricol în structura PIB dintre toate ţările din Uniunea Europeană, de 3 ori şi jumătate mai mare decât media europeană.

În plus, la nivelul anului 2014, agricultura angaja 27,3% din populaţia activă a României, de peste 6 ori mai mult decât media europeană, de 4,4% din populaţia active, se mai arată în analiză.

Ponderea forţei de muncă din România ocupată în agricultură avea în 2014 o valoare destul de apropiată de cea înregistrată în 1992, deşi ponderea agriculturii în PIB a scăzut de peste patru ori în aceasta perioadă, semnalând pierderi importante de eficienţă.

Valoarea adăugată brută pe persoană ocupată în agricultură se ridica în anul 2013 la doar 18% din media Uniunii Europene, iar situaţia este şi mai îngrijorătoare dacă se face comparaţia doar cu ţările din Europa de Vest.

Valoarea adăugată brută generată de o persoană ocupată în agricultură în România este de doar 7% din cea generată în Franţa, respectiv 9% din cea generată în Spania.

În ceea ce priveşte valoarea adăugată brută la hectar, România se situează tot pe una dintre ultimele poziţii, cu circa 600 de euro/ha în 2013. Spre comparaţie, în ţările din Europa de Vest, valoarea adăugată brută la hectar depăşeşte 1.000 euro/ha.

Aproximativ 85% din totalul forţei de muncă din agricultură este nesalariată, lucrând pe propriile exploataţii agricole de subzistenţă.

În schimb, ponderea medie a lucrătorilor nesalariaţi din sectorul agricol în UE este de 72%, iar în unele state chiar cu mult mai redusă (Spania- 50%, Franţa – 63,1%, Germania – 55,8% ).

„Ţările cu cei mai mulţi lucrători salariaţi în agricultură sunt cele care înregistrează şi cea mai ridicată valoare adăugată brută generată la nivel de lucrător. Toate acestea conduc către problema fundamentală cu care se confruntă agricultura românească, şi anume randamentul relativ mic al producţiei agricole”, a declarat coordonatorul raportului şi consultantul PwC România, Bogdan Belciu.

Având în vedere suprafaţa agricolă vastă şi rata de utilizare rezonabilă din România, este clar că randamentul producţiei este principalul factor limitator al sectorului agricol, spun specialiştii.

Randamentele României sunt sub media europeană cu 37,1% la producţie de grâu şi 49,3% la producţia de porumb, iar România este depăşită de multe ţări din Europa Centrală şi de Est la acest capitol.

Randamentele slabe în producţia de cereale limitează volumul, valoarea şi contribuţia la PIB a producţiei anuale de cereale.

Unul dintre factorii care explică randamentul slab este fragmentarea exploataţiilor agricole.

Aproape 75% dintre fermele din România au sub 2 hectare, iar ponderea fermelor sub 10 hectare este de 98% din total ca număr şi 39% din total suprafaţă agricolă utilizată.

La polul opus, fermele cu dimensiuni de peste 100 hectare reprezintă doar 0,5% din numărul total, dar exploatează 49% din suprafaţa agricolă.

„Franţa şi Cehia, ţări cu randamente mari la producţia agricolă, au peste 29% din totalul de ferme reprezentat de ferme de peste 50 de hectare – ponderea mare de ferme de peste 50 ha le oferă avantaje precum economii de scară, abilitatea de a atrage fermieri pregătiţi, acces facil la finanţare şi implict tehnologizare mai rapidă”, a afirmat Belciu.

O altă problemă din agricultură este nivelul de pregătire al fermierilor. Astfel, conform datelor Comisiei Europene, 96,4% dintre fermierii români au declarat că şi-au însuşit cunoştinţele în domeniul agricol strict pe baza experienţei practice, faţă de 70,9% dintre fermieri la nivelul Uniunii Europene.

Nivelul de instruire al fermierilor din România se situează sub cel al noilor state membre precum Ungaria şi Polonia, în cazul cărora 17,9%, respectiv 47,8% dintre fermieri raportează că au avut parte de instruire formală de bază şi completă în domeniul agriculturii.

O altă problemă caracteristică sectorului agricol românesc este nivelul redus al capitalizării în agricultură. România se află pe penultimul loc din Uniunea Europeană din perspectiva capitalizării exploataţiilor agricole.

România este mult în urma altor ţări europene şi din punctul de vedere a sistemului de irigaţii, în condiţiile în care secetele afectează frecvent peste 50% din terenul agricol, dar numai 12% din terenul agricol dispune de irigaţii viabile.

Principalele probleme care limitează dezvoltarea sistemului sunt: fragmentarea ridicată a exploataţiilor agricole, care rezultă în multe ferme de dimensiuni mici şi foarte mici, ce nu dispun de resursele necesare pentru repornirea sistemelor de irigaţii, proiectarea sistemelor de irigaţii pentru exploataţii extinse, infrastructura şi echipamentele de irigaţii învechite şi energofage.

Agricultura autohtonă se mai confruntă cu o evaziunea fiscală ridicată. Potrivit Consiliului Fiscal, sectorul agricol are a doua cea mai mare pondere din evaziunea fiscală totală din România, de 9% sau 1,7 miliarde de euro.

Segmentul din agricultură în care acest tip de evaziune fiscală se manifestă cel mai puternic este cel al vânzării produselor agricole primare, mai ales de cereale şi legume-fructe, se mai arată în studiu.

Agricultura este afectată puternic şi de fenomenul muncii „la negru”, însă acesta este mai greu de cuantificat, în condiţiile în care se practică pe scară largă agricultura de subzistenţă şi munca familială, neremunerată.

ECONOMIE

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modelul și conținutul formularelor 261 și 262. ANAF reamintește, în Referatul de aprovare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere. Prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, precum și prin OUG nr.43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost reglementat, în Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.

Astfel, potrivit dispozițiilor Titlului X^1 din Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează, se declară și se plătește, începând cu anul 2024, de următoarele persoane:

 persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, depășește 2.500.000 lei;

▪ persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.

Termenul de declarare și plată a sumei datorate cu titlu de impozit special este până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, respectiv până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, în cazul proprietăților reprezentând autoturisme.

Pentru stabilirea și declararea impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, contribuabilii au obligația completării și depunerii formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, aprobat prin OPANAF nr.3738/2024.

„Ca urmare, în cazul contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, sunt aplicabile dispozițiile art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în Referatul de aprobare.

În acest context, prin noul proiect de Ordin supus consultării publice se propun următoarele:

● aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;

● aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:

  1. „Notificare privind nedeclararea impozitului special pe bunurile imobile și/sau mobile”;
  2. „Invitație la cel de-al doilea termen al audierii, în vederea exercitării dreptului de exprimare a unui punct de vedere”;
  3. „Referat privind privind estimarea bazei de impozitare a bunurilor imobile și mobile de valoare mare”;
  4. „Decizie de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 261) și anexa la acesta;
  5. „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 262);
  6. „Notificare privind depunerea declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare după termenul prevăzut la art.107 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală ”.

Actul normativ urmează să se aplice pentru stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile, datorat de contribuabili începând cu anul 2024.

Continuare

ECONOMIE

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

Radio CECCAR FM

Prin OMF nr. 485/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 249/21.03.2025, a fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 inclusiv. Astfel, potrivit noului act normativ, nivelul acestei accize în următoarele 12 luni este de 560,86 lei/1.000 țigarete.

Continuare

ECONOMIE

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

Radio CECCAR FM

Guvernul a stabilit, printr-o Hotărâre, o perioadă de 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor din Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) de către firme și persoane fizice, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a versiunii actualizate CAEN Rev.3. Noul act normativ adoptat de Executiv modifică HG nr.656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.

Potrivit declarațiilor purtătorului de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, termenul de 18 luni începe să curgă de la publicarea HG în Monitorul Oficial: „În acest timp de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial a acestei hotărâri, atât versiunea revizuită, CAEN Rev.3, cât și versiunea precedentă CAEN vor fi recunoscute și acceptate în relația cu alte persoane fizice sau juridice.”

Astfel, în intervalul amintit, vor fi recunoscute și acceptate atât versiunea actualizată a CAEN, cât și versiunea precedentă, în relația cu persoanele fizice și juridice.

Potrivit unui comunicat al Guvernului, măsura are scopul de a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și juridice cărora li se aplică noua reglementare.

„Actualizarea sistemului CAEN va afecta un număr semnificativ de persoane fizice și juridice, dar și instituțiile publice. Această schimbare presupune ca societățile, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) să-și actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noua clasificare”, precizează reprezentanții Guvernului.

Continuare
ECONOMIEacum 2 zile

ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

ECONOMIEacum 2 zile

A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

ECONOMIEacum 2 zile

Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

ECONOMIEacum 2 zile

AFIR anunță prelungirea, până la 30 aprilie 2025, a termenului depunerii proiectelor prin Schema de energie

ECONOMIEacum 2 zile

MMFTSS: Un nou sistem național de management privind consilierea în carieră

ECONOMIEacum 3 zile

Eurostat: Ungaria și România au avut cele mai ridicate rate anuale ale inflației din UE, în februarie

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost actualizate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție pentru Ghidul „Investiții pentru dezvoltarea IMM care sprijină creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă”

ECONOMIEacum 3 zile

Au fost publicate Metodologia și criteriile de evaluare și selecție aferente Ghidului „Sprijin pentru întreprinderi sociale”

ECONOMIEacum 3 zile

AFIR a publicat Ghidul solicitantului pentru investițiile în tehnologii și echipamente forestiere

ECONOMIEacum 3 zile

A fost semnat cel mai scump contract atribuit de România pe infrastructură rutieră

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 18.03.2025

ECONOMIEacum 4 zile

APIA primește cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2025

Trending