Rețele sociale

ECONOMIE

Chiriile pot fi cu 10-20% mai mari decât ratele lunare la Prima Casă

Radio CECCAR FM

Costurile chiriilor din România sunt cu 10-20% mai mari decât valoarea ratelor lunare în cazul achiziţiei locuinţelor prin programul Prima Casă, cu un credit pe o durată de 30 de ani, arată un studiu realizat de platforma de anunţuri imobiliare Storia.ro și citat de News.ro.

Cercetarea a fost realizată prin metoda analizei cantitative, folosind ca surse de informare baza de date a Storia.ro pentru preţurile medii ale chiriilor şi datele Institutului Naţional de Statistică (INS) pentru centralizarea veniturilor salariale medii pe judeţe în 2016.

Salariul mediu net a fost calculat pe baza datelor de la INS pentru intervalul ianuarie – noiembrie 2016.

Un angajat din România care vrea să-şi închirieze o casă trebuie să plătească o chirie lunară echivalentă cu 33% din salariul net lunar în cazul închirierii unei garsoniere, faţă de o rată de 20% din salariul net în cazul programului Prima Casă.

Pentru un apartament cu două camere, chiria ajunge la 48% din salariul lunar şi 64% dacă îşi închiriază o locuinţă cu trei camere, faţă de o rată cu o pondere lunară de 34%, respectiv 46% prin programul Prima Casă.

La nivel de oraş, angajaţii din judeţul Cluj-Napoca resimt cel mai mult povara financiară a ratelor lunare plătite pentru închirierea unei locuinţe.

Deşi clujenii se află pe locul trei în topul angajaţilor cu cele mai mari salarii din România după salariaţii din Bucureşti şi cei din Ilfov, costul chiriei pentru un apartament cu trei camere în Capitală este cu o treime mai mic decât în Cluj.

Totuşi, autorii studiului publicat marţi nu iau în considerare faptul că statisticile salariale ale INS sunt pentru întregul judeţ Cluj, nu doar pentru oraşul Cluj-Napoca, în timp ce preţurile imobiliare luate în calcul sunt cele din reşedinţele de judeţ şi Bucureşti,. astfel că nu este posibilă o comparaţie între oraşele Cluj-Napoca şi Bucureşti.

Studiul mai arată că, în judeţele în care nu au fost investiţii noi importante în ultimii ani, preţurile pentru închirierea locuinţelor au o pondere mai mică în veniturile medii ale salariaţilor.

În medie, la nivel naţional închirierea unei garsoniere porneşte de la 130 euro pe lună, reprezentând o trieme din salariul mediu net al unui angajat din România.

Cele mai mari preţuri sunt în Cluj, unde chiria medie pentru o garsonieră este de 230 de euro pe lună, Bucureşti (230 de euro/ lună), judeţul Ilfov (200 de euro pe lună), Braşov (180 de euro pe lună) şi Iaşi (178 de euro/ lună).

Cele mai mici costuri cu închirierea unei camere sunt în judeţele Suceava, Covasna, Vrancea, Vaslui, Botoşani, Caraş-Severin, Sălaj, Vâlcea, Mehedinți şi Olt, unde preţul închirierii este de 100 de euro/lună.

Cele mai mici costuri cu închirierea unei camere sunt în judeţele Suceava, Covasna, Vrancea, Vaslui, Botoşani, Caraş-Severin, Sălaj, Vâlcea, Mehedinți şi Olt, unde preţul închirierii este de 100 de euro/lună.

În Harghita, judeţul cu cele mai mici salarii medii (de 326 de euro pe lună), costul închirierii unei garsoniere este de 122 de euro pe lună (cu 6% sub media naţională), dar are o pondere de 38% în venitul salarial mediu (cu 6% peste media naţională).

Costul închirierii unui apartament cu două camere reprezintă la nivel naţional aproape jumătate (48%) din salariul mediu net al unui angajat din România.

Şi în cazul apartamentelor cu două camere, angajaţii din Cluj ar resimți cel mai mult povara financiară a chiriei, în raport cu salariul mediu.

Astfel, închirierea unei locuinţe cu două camere reprezintă 72% din salariul mediu net al unui angajat din Cluj, cu 50% peste media înregistrată la nivel naţional, unde închirierea unei astfel de locuinţe consumă aproape jumătate din venitul net lunar.

În medie, închirierea unui apartament cu două camere costă 190 de euro pe lună la nivel naţional.

Cele mai mari costuri pentru închirierea unui apartament cu două camere sunt în Cluj-Napoca (370 de euro pe lună), Bucureşti (330 de euro pe lună), Ilfov (290 de euro pe lună), Braşov (251 de euro pe lună), Iaşi (250 de euro pe lună) şi Timiş (250 de euro pe lună).

Cele mai mici costuri cu închirierea a două camere sunt în judeţele Harghita (125 de euro pe lună), Sălaj (130 de euro pe lună), Hunedoara (133 de euro pe lună) şi Botoșani (137 de euro pe lună).

Costul închirierii unui apartament cu trei camere reprezintă la nivel naţional aproape două treimi (64%) din salariul mediu net al unui angajat din România.

În clasamentul realizat la nivel naţional pentru închirierea unei garsoniere, Capitala se află pe poziţia a 12-a, cu o medie de 12% din salariul mediu net.

Astfel, în Bucureşti preţul mediu lunar plătit pentru închirierea unei garsoniere este de 230 de euro, la egalitate cu cel din orașul Cluj-Napoca, deşi salariile bucureștenilor sunt cu 18% mai mari decât ale acestora.

Pentru un apartament cu două camere, locuitorii Capitalei plătesc în medie 330 euro, costul chiriei reprezentând 53% din salariul mediu net al unui angajat bucureştean.

În clasamentul general, Bucureştiul se clasează pe poziţia a 11-a, rata lunară pentru închirierea unui apartament cu două camere fiind cu 12% mai mică decât cea din Cluj-Napoca.

Tot pentru Bucureşti, închirierea unui apartament cu trei camere pornește de la 420 de euro pe lună, chiria lunară reprezentând 67% din salariul mediul net lunar. La fel, faţă de ocupanții primului loc, bucureștenii plătesc cu aproape o treime (31%) mai puţin decât clujenii.

ECONOMIE

Măsuri pentru îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA

Radio CECCAR FM

♦ Au mai fost aduse amendamente, printre altele, și în domeniile impozitului pe profit, impozitului pe venit, accizelor, TVA

Executivul a adoptat astăzi, prin OUG, modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, reglementări care au în vedere, printre altele, îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA, „răspunzând astfel solicitărilor mediului de afaceri”, potrivit unui comunicat al Guvernului.

➜ În ceea ce privește RO e – Factura se au în vedere: ● clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opțională și reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod; ● restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național RO e – Factura doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România; ● eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale); ● introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referință în domeniul achizițiilor publice; ● abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora, din OUG nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.

➜ În ceea ce privește sistemul RO e-TVA, se are în vedere amânarea obligației persoanelor impozabile de transmitere a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA” de către ANAF, și implicit a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații, de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025, avându-se în vedere complexitatea sistemului informatic național RO e-TVA și necesitatea asigurării funcționării în bune condiții a acestuia, în conformitate cu obiectivul pentru care a fost implementat.

De asemenea, se clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții trebuie să emită o autofactură.

➜ În domeniul impozitului pe profit se operează următoarele modificări:

  • o clarificare tehnică pentru alocarea costurilor de îndatorare în cazul finanțării de către persoanele afiliate a achiziției/producției unor active prevăzute de lege, necesare desfășurării activității contribuabililor; necesitatea acestei corelări a fost solicitată de organismele profesionale;
  • exceptarea contribuabililor din domeniul bancar (instituții de credit) și din domeniul petrolier care plătesc impozite suplimentare pe cifra de afaceri, în același timp cu impozitul pe profit, de la plata impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), pentru evitarea dublei impuneri, dar și în concordanță  cu regulile fiscale aplicabile în prezent. „Această modificare este necesară întrucât prin Legea nr.290/2024, în cadrul normativ aplicabil doar impozitelor suplimentare pe cifra de afaceri de sectoarele menționate nu a fost păstrată excepția legată de sistemul de impozitare IMCA, neasigurând predictibilitatea cadrului normativ. Reprezentanții patronatelor din sectoarele vizate au solicitat modificarea cadrului normativ”, se menționează în comunicat. Totodată, pentru impozitele suplimentare pe cifra de afaceri, sunt aduse clarificări pentru plata acestora, în cazul în care contribuabilii sunt parte a unui grup fiscal.

➜ În domeniul impozitului pe venit au fost aduse următoarele amendamente:

  • reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract. În aceste situații, obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. „Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit”, precizează reprezentanții Guvernului;
  • instituirea unor dispoziții tranzitorii de clarificare a regimului fiscal aplicabil, precum și a obligațiilor de declarare, calcul și plată a impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, în situația în care chiria, aferentă unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, a fost plătită în avans până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv;
  • reglementarea/clarificarea impozitării veniturilor realizate din transferul dreptului de proprietate sau al dezmembrămintelor dreptului de proprietate. „Se reglementează modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, ulterior autentificării actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizică beneficiară a veniturilor sau plătitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, să calculeze și să declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarării și plății.
    Măsura are în vedere solicitările formulate de organele fiscale și de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România care vizează necesitatea asigurării unor reguli fiscale suficiente și fără echivoc”, menționează inițiatorii actului normativ;
  • clarificarea regimului fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate, în sensul că acestea se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului impozabil lunar stabilit prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 3.000 lei. „Necesitatea acestor clarificări a fost determinată de măsurile privind impozitarea veniturilor din pensii introduse prin Legea nr. 282/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și are ca scop înlesnirea îndeplinirii obligațiilor fiscale de către contribuabilii care realizează astfel de venituri”, precizează Executivul.

➜ În domeniul TVA, modificările aduse vizează:

  • introducerea obligației înscrierii în factura simplificată a codului de identificare fiscală a beneficiarului dacă acesta este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă;
  • efectuarea unei corecții tehnice cu privire la autofactura emisă pentru ajustarea bazei impozabile.

➜ În domeniul accizelor au fost instituite o serie de măsuri în vederea combaterii evaziunii în domeniul produselor accizabile, având în vedere că, în urma acțiunilor de control efectuate de organele fiscale, s-a constatat eludarea plății obligațiilor fiscale la bugetul de stat de către unii operatori economici care desfășoară activități cu produse accizabile, respectiv:  crearea unor obligații de declarare a operațiunilor și garantare a accizelor (120%) pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat conform unor criterii stabilite prin ordin comun al președintelui ANAF și al AVR și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane; ▪ introducerea obligației pentru destinatarii înregistrați și operatorii economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare de produse accizabile care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal deținut de o persoană terță,  de a înștiința autoritatea competentă, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere.  Nedepunerea declarației pe proprie răspundere și negarantarea plății accizelor, urmează a fi incriminate ca infracțiuni; ▪ introducerea unei prevederi care să vizeze situația în care acești operatorii economici nu mai sunt considerați că prezintă risc fiscal ridicat, respectiv atunci când autoritatea competentă constată că pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declarații pe proprie răspundere, operatorul economic nu a înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF; ▪ introducerea unor excepții de la regulile generale privind revocarea autorizației de destinatar înregistrat. Astfel, la propunerea organelor de control, autoritatea competentă revocă autorizația de destinatar înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data primirii propunerii de revocare, în situația în care titularul acesteia: a) nu respectă prevederile privind garanția de 120%, depunerea declarației pe propria răspundere, precum și cele privind înștiințarea autorității competente, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere; b) depășește cantitatea de produse accizabile înscrisă în declarația pe propria răspundere; ▪ introducerea unor prevederi privind revocarea, similare cu cele introduse pentru destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat, și în cazul  operatorilor economici înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetice care prezintă risc fiscal ridicat și care dețin și eliberează pentru consum produse accizabile din cadrul unui antrepozit fiscal aparținând unei terțe persoane; ▪ asigurarea unui tratament similar operatorilor economici care produc gaz natural pentru uz propriu cu cel aplicabil operatorilor din domeniul energiei electrice; ▪ introducerea în sfera infracțiunilor a nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor pentru operatorii nou autorizați (reglementată prin OUG nr. 123/2024); ▪ introducerea unor prevederi referitoare la revocarea autorizației de destinatar înregistrat în cazul nerespectării obligației de plată anticipată a accizelor.

Alte modificări sunt aduse indicatorilor privind plafoanele specifice cadrului fiscal-bugetar 2024 în sensul actualizării plafoanelor pentru indicatorii specifici cadrului fiscal 2024, soldului deficitului bugetar, datoriei publice, cheltuielilor cu asistența socială,  cu sănătatea, cheltuielilor de capital.

UPDATE: OUG nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024.

Continuare

ECONOMIE

100 milioane de lei, alocate pentru programul Start-up Nation, ediția 2022

Radio CECCAR FM

Executivul a aprobat, prin HG, suplimentarea bugetului Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, în vederea acoperirii celei de a treia tranșe de plăți către operatorii economici care au depus dosarele de decont pe Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii  Start-up Nation – ROMANIA”, ediția 2022
Bugetul MEAT va fi suplimentat cu 100 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, bani reprezentând necesarul pentru plata dosarelor de decont care au primit acord de plată până la data de 1 iunie 2024. Potrivit unui comunicat al Executivului, în urma acestei suplimentări, aproximativ 500 din cei 2.630 aplicanți care au deconturi depuse vor putea încasa alocațiile financiare nerambursabile, nemaifiind astfel nevoiți să plătească ratele la credit și dobânzile aferente lună de lună până la data plății deconturilor.

„Alocarea de bani suplimentari este necesară deoarece fondurile solicitate în acest scop nu pot fi asigurate de ordonatorul principal de credite prin virări de credite bugetare sau prin modificarea repartizării pe trimestre a sumelor aprobate în buget, nefiind identificate economii”, se menționează în comunicat.

Monitorizarea primilor patru ani de la lansarea primei ediții a programului de stimulare a inițiativei private „Start-up Nation ROMANIA” arată că la sfârșitul anului 2022 erau active 7.848 de întreprinderi lansate prin acest program (adică 96,99%), mai mult de 31 de mii de locuri de muncă. Aproximativ 1,77 miliarde lei s-au întors din taxe, impozite și contribuții pe parcursul a 3 ani, ceea ce reprezintă o rentabilitate a investiției de 112%, cu un impact bugetar pozitiv de 200 milioane lei.

HG nr. 1.542/2024 pentru suplimentarea bugetului MEAT din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, în vederea acoperirii celei de a treia tranșe de plăți către operatorii economici care au depus dosarele de decont pe Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii „Start-up Nation — ROMANIA”, ediția 2022, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1221 din 4 decembrie 2024.

Continuare

ECONOMIE

Bulgaria, Slovacia și România, scăderi semnificative ale prețurilor producției industriale, în octombrie

Radio CECCAR FM

Prețurile produselor care ies pe porțile fabricilor au crescut cu 0,4% în UE și în zona euro în octombrie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat o scădere de 0,6% în ambele zone, iar cel mai semnificative declinuri au fost în Bulgaria, Slovacia și România, arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În octombrie, comparativ cu luna precedentă, cea mai mare creștere a prețurilor producției industriale în UE s-a înregistrat în Estonia și Italia (ambele cu 1%), urmate de Franța (0,9%) și Suedia (0,8%), iar cel mai semnificativ declin a fost în Bulgaria (-2,9%), urmată de Slovacia (-2%) și România (-1,5%).

Eurostat precizează că prețurile producției industriale în UE au fost influențate în special de o creștere cu 1,1% a prețurilor la energie, cu 0,3% a prețurilor bunurilor de folosință îndelungată, cu 0,2% a prețurilor bunurilor de folosință imediată, de o scădere cu 0,1% a prețurilor bunurilor intermediare, în timp ce au rămas stabile prețurile bunurilor de capital.

Comparativ cu perioada similară din 2023, prețurile produselor care ies pe porțile fabricilor au scăzut cu 3,2% în zona euro și cu 3% în Uniunea Europeană în octombrie 2024.

Astfel, cele mai mari creșteri ale prețurilor producției industriale în UE s-au înregistrat în Cehia (0,8%), Malta (0,7%) și Suedia (0,4%), iar cel mai semnificativ declin a fost în Slovacia (-20,4%), urmată de Luxemburg (-6,4%) și Franța (-5,7%). România a raportat un declin de 5,1% în octombrie, după o scădere de 3% luna precedentă.

Eurostat precizează că prețurile producției industriale în UE au fost influențate în special de o creștere cu 1,7% a prețurilor bunurilor de folosință imediată, cu 1,5% a prețurilor bunurilor de capital, cu 0,4% a prețurilor bunurilor de folosință îndelungată, de o scădere cu 0,6% a prețurilor bunurilor intermediare și de 10,2% a prețurilor la energie.

Modificarea prețurilor la porțile fabricilor este pusă de obicei pe seama consumatorilor finali și de aceea poate fi un indicator al evoluției inflației pe care Banca Centrală Europeană o vizează prin politica sa monetară.

Continuare

Trending