Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

Radio CECCAR FM

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

După cum este cunoscut, profesionistul contabil joacă un rol deosebit de important în economie, iar implicarea sa în buna funcționare a sistemelor fiscale devine din ce în ce mai activă, fiind recunoscută inclusiv prin competențele recunoscute odată cu modificarea OG nr. 65/1994 anul trecut, prin Legea nr. 162/2017.

De asemenea, în calitatea lor de intermediari în domeniul fiscal – așa cum prevede Directiva 2011/16/UE (modificată prin Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 – publicată în Jurnalul Oficial al UE din 5 iunie 2018) în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării, aplicabilă consilierilor fiscali, contabililor, băncilor, avocaților care elaborează și promovează scheme de planificare fiscală pentru clienții lor, ratificată de statele membre UE la 13 martie 2018 –, profesioniștii contabili, care creează sisteme financiare transfrontaliere complexe ce ar putea contribui la evitarea impozitării, vor fi obligați să raporteze aceste structuri autorităților lor fiscale.

În acest context, având în vedere că interdependența dintre contabilitate, fiscalitate și sistemul bancar impune abordări integrate, esențiale pentru buna funcționare a economiei, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat joi, 7 iunie a.c., în parteneriat cu Institutul Bancar Român (IBR), prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate.

Conferința, structurată în patru paneluri ce au inclus prezentări și dezbateri ale unor subiecte care vizează prezentul și viitorul, a avut loc la sediul IBR și a reunit practicieni și reprezentanți ai instituțiilor publice din domeniile financiar-contabil, fiscal și bancar.

Evenimentul a fost deschis de președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, care a menționat că este prima ediție a unei conferințe care, alături de Conferința Națională de Expertiză Contabilă Judiciară și Extrajudiciară, desfășurată la 28 noiembrie 2017, și de Conferința Națională de Controlling și Risk Management, ce a avut loc anul acesta, la 7 martie, compune seria unor inițiative pe care CECCAR are în vedere să le implementeze anual, dorind, prin intermediul acestor întâlniri, ca activitatea profesioniștilor contabili să fie transpusă în dezbateri cu expunerea punctelor de vedere ale tuturor actorilor implicați – fie că vorbim despre practicienii în contabilitate și fiscalitate, fie despre mediul de afaceri sau despre instituțiile de reglementare și control. Totodată, președintele CECCAR a subliniat importanța dezbaterii problemelor în cadrul acestor evenimente și identificarea provocărilor, a oportunităților și a soluțiilor de transformare a provocărilor în oportunități, precum și crearea unui cadru prielnic de colaborare între toate părțile implicate, cu rezultate pozitive în dezvoltarea economiei naționale.

În continuare, Emilia Frunză, Coordonator al Departamentului de Certificări Internaționale și Parteneriate – Institutul Bancar Român (coorganizator al evenimentului), Mihai Busuioc, Președintele Curții de Conturi a României și George Constantin Păunescu, Președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România au transmis mesaje, subliniind buna colaborare cu CECCAR, precum și importanța competențelor și experienței puse la dispoziția mediului economic de profesioniștii contabili.

Primul panel al conferinței a fost moderat de Ioana Bădescu, membru în Consiliul Superior al CECCAR, care, împreună cu Alexandra Lazăr, director al Direcției de legislație și reglementări contabile din Ministerul Finanțelor Publice, și conf. univ. dr. Marcel Vulpoi – Academia de Studii Economice, a dezbătut aspecte privind cadrul de raportare corporativă la nivel național și la nivelul UE, aducând în discuție relevanța acestuia în contextul actual de business. De asemenea, vorbitorii din primul panel au făcut referire la consultarea publică lansată de Comisia Europeană, în care au fost ridicate o serie de probleme cărora să li se identifice soluțiile potrivite astfel încât cadrul de raportare financiară să răspundă mai bine nevoilor utilizatorilor, document intitulat Evaluarea gradului de adecvare a cadrului general al UE pentru raportarea publică de către companii, pe care CECCAR îl pune la dispoziția membrilor, tradus în limba română, pe site-ul www.ceccar.ro.

Moderate de prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, discuțiile celui de-ai doilea panel au supus atenției participanților, în primul rând, modificările aduse Directivei 2011/16/UE, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 5 iunie 2018, tema aleasă pentru această parte a întâlnirii profesionale fiind Provocări și oportunități pentru experții contabili ca intermediari în domeniul fiscal în contextul modificării Directivei 2011/16/UE. Directiva are ca obiectiv principal consolidarea transparenței fiscale și combaterea evaziunii fiscale la nivelul statelor membre UE. Noile dispoziții de raportare vor intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 2020 și prevăd obligația intermediarilor fiscali care furnizează clienților lor scheme financiare transfrontaliere complexe ce pot ajuta la sustragerea de la plata impozitelor de a raporta aceste structuri autorităților fiscale din țara lor. Dezbaterile s-au referit, totodată, la rolul important pe care îl are profesionistul contabil în domeniul fiscal, rol evidențiat chiar de Federația Internațională a Contabililor (IFAC) într-un articol publicat pe site de Russell Guthrie, Director relații profesionale și director financiar IFAC. Articolul făcea referire la rezultatele unui raport din 2007 al Forumului privind Administrarea Fiscală (format din practicieni fiscali din 45 de țări), care recunoștea rolul pe care intermediari precum contabilii îl au în buna funcționare a sistemelor. În fapt, Forumul privind Administrarea Fiscală are o poziție consolidată, fiind format din comisari din 50 de țări membre OECD și țări care nu sunt membre, inclusiv membri ai G20, având rolul de a influența tendințele globale în scopul îmbunătățirii administrării fiscale la nivel mondial. De asemenea, Accountancy Europe a publicat, în 2015, un articol intitulat Profesia contabilă și fiscalitatea: abordarea corectă, în care se explică, pe larg, rolul profesiei contabile în sistemele fiscale. Articolul subliniază poziția ideală a contabilului pentru a trata cu contribuabilii, autoritățile fiscale și organele de reglementare într-un mediu fiscal în continuă schimbare. Accountancy Europe a continuat demersurile de conștientizare a rolului important pe care îl au profesia contabilă și profesionistul contabil în buna funcționare a sistemului fiscal, publicând, în 2017, un document (sub formă de întrebări și răspunsuri) cu titlul Rolul profesionistului contabil în fiscalitatecare a venit pe fondul demersurilor și agendei publice europene în acest domeniu

Tema panelului a fost dezbătută de moderator împreună cu președintele Filialei București a CECCAR, Aurel Andrei – care a abordat subiectul din punctul de vedere al expertului contabil judiciar, Marius Viorel Nițu – Șef serviciu, Direcția generală de informații fiscale din cadrul ANAF – reprezentând instituția care colectează datele financiare de la contribuabili, și conf. univ. dr. Adriana Popa – Academia de Studii Economice –specialist în fiscalitate.

Președintele prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, a anunțat că începând de luna acesta CECCAR a devenit membru al European Tax Adviser Federation (ETAF), organizație europeană ce reunește peste 230.000 de profesioniști fiscali din Franța, Germania, Italia și Belgia, al cărei rol principal este reprezentarea profesiei la nivel european, fiind un partener de încredere în discuțiile decidenților politici europeni pentru promovarea unei bune legislații în domeniu și pentru lupta împotriva abuzurilor, ilegalităților și creșterea transparenței.

Conferința a continuat cu al treilea subiect – Provocări în contabilitatea și fiscalitatea publică, despre care au discutat Laurențiu Dodocioiu, director în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Alexandru Costache, reprezentant al Curții de Conturi a României, și conf. univ. dr. Liviu Matac, cadru didactic al Academiei de Studii Economice, împreună cu prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

„Contabilitatea publică este în plină efervescență la nivel european și internațional, existând încă multe puncte în care nu s-a ajuns la un consens și în care ar trebui implicată mai mult profesia contabilă, atât din perspectiva construirii sistemului contabil, cât și din perspectiva implicării în activitățile de contabilitate în domeniul public”, este de părere președintele CECCAR, menționând, totodată, că „sistemul contabil în domeniul public nu a ținut pasul cu cel din sistemul privat. La nivel internațional s-au făcut demersuri privind standardizarea în acest domeniu. Standardele internaționale în domeniul public tind să se apropie destul de mult de cele de raportare financiară din domeniul privat – existând aici opinii pro și contra. Prin deschiderea Ministerului de Finanțe și a Curții de Conturi avem posibilitatea de a crea un sistem performant”.

Cu privire la relația dintre contabilitatea și fiscalitatea publică s-a adus în discuție sistemul ForExeBug, sistem dezvoltat sub coordonarea actualului secretar de stat în MFP, Tiberiu Valentin Mavrodin. Serviciul informatic performant pentru raportarea situațiilor financiare ale instituțiilor publice s-a implementat de România, cu statut de pionierat, în urma cerințelor impuse de Comisia Europeană, țara noastră devenind astfel exemplu de bune practici, și permite ca MFP să acceseze balanțele tuturor instituțiilor publice, ajutând, totodată, în deciziile manageriale. Despre acesta a vorbit în amănunt reprezentantul MFP, Laurențiu Dodocioiu, implicat direct în procesul de implementare a acestui mecanism integrat prin care se realizează toate plățile instituțiilor bugetare, cu excepția instituțiilor de credit pentru care există un formular de raportare și verificare încrucișată cu contabilitatea. Potrivit reprezentantului MFP, începând cu 1 ianuarie 2019 sistemul național de raportare va fi singurul care va furniza informația financiar-contabilă în sectorul public, iar în privința Trezoreriei online se estimează un termen de 1 an – 1 an și jumătate pentru finalizarea proiectului.

Despre eficiența sistemului integrat ForExeBug a vorbit și Alexandru Costache, din partea Curții de Conturi, din punctul de vedere al misiunilor de audit, în sensul optimizării acestor activități prin colaborarea cu MFP, amintind și protocolul încheiat între cele două instituții.

Despre cât este de dificil pentru un profesionist contabil să se adapteze la modul de lucru în contabilitatea publică, ținând cont de toate aceste instrumente amintite, a vorbit conf. univ. dr. Liviu Matac, menționând că prin implementarea noului sistem informatic, contabilitatea în domeniul public devine mai accesibilă profesioniștilor contabili, existând o piață puțin exploatată de către membrii CECCAR. Totodată, s-a menționat că prin utilizarea sistemului informatic s-a accelerat procesul de depunere a raportărilor, existând și timp necesar analizelor manageriale.

Ultima parte a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate, moderată de conf. univ. dr. Marcel Vulpoi, a adus în discuție provocările contabile în sistemul bancar, Bogdan Tudose, vicepreședinte al Comisiei de Contabilitate din cadrul Asociației Române a Băncilor, care a vorbit despre provocările cu care sistemul bancar s-a confruntat în ultimii ani și despre IFRS 16 – noul standard de leasing (care devine efectiv începând cu 1 ianuarie 2019), incluzând o prezicere a implicațiilor pe care le va avea aplicarea acestuia la nivelul instituțiilor bancare și menționând că cea mai potrivită ar fi implementarea acestuia copy-paste în legislația națională.

Elena Rusu, șef al Departamentului Reglementări și Fiscalitate din cadrul BCR, a prezentat provocările în contabilitatea băncilor prin prisma aplicării IFRS 9, standard internațional intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie a acestui an în toate statele Uniunii Europene și care are un impact semnificativ asupra managementului riscului și a modelului de afaceri bancar.

Un alt subiect important al conferinței a fost abordat de Valerian Ionescu, supervizor Biroul Managementul Produselor de Investiții, BCR – pachetul legislativ MiFID II, directivă ce are ca obiective principale sporirea transparenței pieței, creșterea nivelului de protecție a investitorilor și îmbunătățirea condițiilor de concurență între participanții din piață.

Atât IFRS 9, cât și MiFID II implică modificări semnificative la nivelul instituțiilor bancare, în special în ceea ce privește sistemele și aplicațiile TIC utilizate, impactul în această zonă fiind semnificativ în primul rând din punct de vedere financiar.

La finalul evenimentului, trei participanți au primit din partea CECCAR, prin tragere la sorți, câte o licență gratuită pentru IFRS® 2017, cea mai recentă ediție ce cuprinde textul consolidat al normelor autorizate ale Consiliului pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IASB®).

Galerie foto

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și FiscalitateRelația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat prelungirea acordului DTS cu cinci țări

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat joi, 15 februarie, prelungirea acordului din 2021 încheiat cu Austria, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit privind impozitele pe serviciile digitale (DTS-uri) până la 30 iunie 2024. Conform acordului, cele cinci țări vor acorda credite fiscale companiilor americane care fac obiectul DTS-urilor lor împotriva oricăror obligații viitoare privind impozitul pe profit în conformitate cu normele privind suma A din Pilonul 1, odată ce acestea vor intra în vigoare.

În schimb, Statele Unite, care consideră că DTS-urile sunt discriminatorii față de companiile americane, au fost de acord să retragă tarifele de răzbunare propuse pentru unele importuri americane de bunuri din cele cinci țări. Extinderea acestui acord vine în contextul în care OCDE lucrează la finalizarea textului unei convenții multilaterale (MLC) pentru punerea în aplicare a Pilonului 1, cu scopul de a organiza o ceremonie de semnare până la sfârșitul lunii iunie.

Patru jurisdicții au fost eliminate de pe lista neagră a UE

Reprezentanții permanenți ai statelor membre ale UE ar fi convenit miercuri, 14 februarie, să elimine Bahamas, Belize, Seychelles și Insulele Turks și Caicos de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numita listă neagră a UE). Insulele Bahamas, Turks și Caicos au fost adăugate pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante în octombrie 2022, în timp ce Belize și Seychelles au fost adăugate în octombrie 2023. Acordul urmează să fie aprobat oficial la nivel ministerial la 20 februarie, în cadrul unei reuniuni a Consiliului Afaceri Generale. Lista revizuită este disponibilă aici.

Programul Grupului de lucru privind Codul de conduită sub președinția belgiană

Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului UE privind impozitarea întreprinderilor a convenit și a publicat recent programul său de lucru pe durata Președinției belgiene a Consiliului. Grupul va finaliza revizuirea măsurilor fiscale notificate de statele membre în cadrul procesului de înghețare și de eliminare. Notificarea actuală este prima dată când statele membre vor notifica, dacă este cazul, caracteristicile fiscale cu aplicare generală, astfel cum sunt definite în Codul de conduită revizuit. Grupul va continua, de asemenea, să monitorizeze jurisdicțiile acoperite de domeniul de aplicare geografic și punerea în aplicare a angajamentelor asumate de jurisdicțiile cooperante. În plus, Grupul va începe procesul de examinare a celor trei noi jurisdicții (Brunei Darussalam, Kuweit și Noua Zeelandă) incluse în domeniul de aplicare geografic. Grupul va lucra, de asemenea, la viitorul criteriu 1.4 pentru a include beneficiarii reali ca un al patrulea criteriu al listei UE privind transparența fiscală, pregătirea pentru evaluarea, în al doilea semestru al anului 2024, a criteriului 3.2 privind raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR) a jurisdicțiilor relevante care au aderat la Cadrul general incluziv după 31 decembrie 2021, posibilul exercițiu de examinare a fiduciilor și a altor construcții juridice similare în 2.2 de jurisdicții; precum și interacțiunea dintre normele GLOBE ale Carului general incluziv al OCDE/G20 privind BEPS în temeiul pilonului doi și criteriul 2.2 in lista UE privind impozitarea justă. Trei ședințe ale grupului sunt programate în cadrul Președinției belgiene la 7 februarie, 24 aprilie și 10 iunie 2024.

Eurodeputații consultă experții cu privire la obstacolele fiscale rămase în cadrul pieței unice

Marți, 13 februarie, experții și-au prezentat punctele de vedere și au discutat cu eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European despre modul de abordare a obstacolelor și distorsiunilor fiscale rămase în cadrul pieței unice. în special în contextul mandatului lui Enrico Letta de a pregăti un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE. Enrico Letta a anunțat că raportul nu va fi prezentat la sfârșitul lunii martie, așa cum era de așteptat, ci la 17 aprilie 2024, pentru a-i permite să-și finalizeze consultările în Europa. El a identificat trei domenii cheie de îngrijorare. Prima este o aplicare slabă a Directivelor UE, ceea ce creează fragmentare. Al doilea este faptul că țările utilizează rate de impozitare scăzute și stimulente pentru a concura. Cel de-al treilea domeniu de îngrijorare este faptul că IMM-urile se confruntă cu 27 de sisteme fiscale diferite, a spus el, adăugând că UE ar putea fi nevoită să inventeze, într-un mod creativ, ceva de genul unui al 28-lea regim pentru IMM-uri, dar poate și pentru alte întreprinderi, atât la nivelul legislației corporatiste, cât și al impozitării. Alți experți invitați au fost Christian Kaeser, șeful departamentului de taxe și impozite la Siemens, Dominika Langemayr, profesor de economie la Universitatea Catolică din Eichstätt-Ingolstadt, și Jost Heckemeyer, profesor la Universitatea Kiel și cercetător asociat la Centrul Leibniz pentru Cercetări economice Europene din Mannheim. În aceeași zi, Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții a organizat un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta și discuta studiul privind „Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în semnalarea datelor”.

Enrico Letta își va prezenta primele constatări privind viitorul pieței unice la 22 februarie

Joi, 22 februarie 2024, eurodeputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European vor avea un al doilea schimb de idei cu Enrico Letta, fost șef al guvernului italian și președinte al Institutului Jacques Delors. Concluziile Consiliului European din 29 și 30 iunie 2023 au solicitat elaborarea unui raport independent la nivel înalt privind viitorul pieței unice și l-au însărcinat pe Enrico Letta cu redactarea acestui raport. Un prim schimb de opinii între eurodeputații IMCO și Enrico Letta a avut loc la 19 septembrie 2023, permițând o discuție a punctelor lor de vedere și a priorităților privind viitorul pieței unice. În cadrul acestui al doilea schimb de idei, înainte de prezentarea raportului final către Consiliul European din aprilie, Enrico Letta va prezenta eurodeputaților, în prezența reprezentanților organismelor de standardizare, BEUC și BusinessEurope, primele sale constatări și recomandări în vederea finalizării raportului său. Sesiunea poate fi urmărită live aici.

Ultima întâlnire FISC a eurodeputatului Paul Tang

Eurodeputatul socialist olandez Paul Tang a prezidat ultima sa ședință a subcomisiei FISC la Parlamentul European marți, 13 februarie, deoarece nu va candida la alegerile europene din iunie. Ultima ședință a mandatului FISC va avea loc la 19 martie, dar Paul Tang nu va putea să prezideze mandatul, deoarece va călători în acea zi. Paul Tang a prezidat subcomisia FISC încă de la crearea sa în septembrie 2020. „Cred că este foarte bine că cel puțin un parlament din Europa este informat cu privire la discuțiile privind impozitarea europeană și internațională”, a declarat acesta. Paul Tang speră, de asemenea, că Parlamentul European va continua să fie activ în acest domeniu și în viitor. „Cred că impozitarea va fi pe primul loc în anii următori, având în vedere cererea de echitate în general, dar și stresul asupra sectorului public”, a concluzionat acesta.

Camerun se angajează să înceapă schimbul automat de informații financiare aferente conturilor în 2026

Camerun s-a angajat să implementeze Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI) până în septembrie 2026, a anunțat OCDE miercuri, 14 februarie. Țara este membră a Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din 2012. Forumul Global va însoți progresele înregistrate de Camerun în îndeplinirea angajamentului său de a începe schimbul automat până în septembrie 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări. O sută douăzeci și cinci dintre cei 171 de membri ai Forumului Global se angajează acum să înceapă AEOI până la o anumită dată, 12 între 2024 și 2026, iar marea majoritate au început schimburile, a declarat OCDE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

eTAX, un nou serviciu pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu

Radio CECCAR FM

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil

Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 209/2024 privind modificarea și completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 122 din 13 februarie 2024.

Serviciul eTAX:

Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX – comunicare AFM online» (eTAX), existent pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Completarea și transmiterea declarațiilor privind obligatiile la Fondul de mediu se efectuează în conformitate cu instrucțiunile de utilizare a Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, utilizându-se formularele de declarații existente pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Declarația depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanță se prezumă a fi semnată de către persoana înrolată în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, dacă aceasta a atașat declarației o semnătură electronică calificată.

Actele administrativ-fiscale și alte acte emise în formă electronică de către Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prin intermediul serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Prin intermediul eTAX se pot comunica de către Administrația Fondului pentru Mediu documente sau informații, altele decât cele prevăzute mai sus, în măsura în care acestea sunt deținute și sunt prevăzute în prezentul ordin.

În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează și altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii.

De reținut! Contribuabilul care a utilizat pe parcursul unui an fiscal ambele căi de transmitere a declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu este obligat să depună declarația aferentă lunii decembrie prin intermediul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”. În caz contrar, declarația se consideră necomunicată.

Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administrației Fondului pentru Mediu declarații, cereri sau alte documente.

Cererea de înrolare pentru utilizarea serviciului eTAX:

Depunerea electronică a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” se poate realiza de către următoarele persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deținător al unei semnături electronice calificate;

b) împuternicitul reprezentantului legal, deținător al unei semnături electronice calificate.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. a) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unui document care atestă calitatea de reprezentant legal, atașat la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. b) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unei împuterniciri notariale atașate la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Împuternicirea notarială trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele elemente:

a) datele de identificare ale contribuabilului;

b) datele de identificare ale reprezentantului legal;

c) datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de împuternicit pentru utilizarea serviciului „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu;

d) adresa de e-mail la care se vor efectua notificările referitoare la confirmarea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță, precum și comunicarea altor documente ori informări emise de Administrația Fondului pentru Mediu;

e) acordul privind primirea de informări prin poșta electronică;

f) acceptul privind termenii și condițiile de utilizare a serviciul „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu.

Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată. Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către Serviciul „eTAX – comunicare AFM online” și va fi însoțită de documentul care atestă calitatea de reprezentant legal sau de împuternicirea notarială, după caz.

După aprobarea cererii de înrolare, persoana autorizată va fi considerată persoană înrolată pe platforma Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 12 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare continuă, declară OCDE

Jurisdicțiile continuă să facă progrese în tratarea practicilor fiscale dăunătoare prin implementarea standardului internațional în cadrul acțiunii 5 a BEPS, a declarat OCDE marți, 6 februarie. OCDE a examinat 322 de regimuri fiscale preferențiale și a constatat că peste 40% dintre acestea au fost sau sunt în curs de a fi eliminate. În special, OCDE a constatat că rata de impozitare preferențială pentru birourile familiale din Hong Kong și zonele de liber schimb din Emiratele Arabe Unite nu mai este dăunătoare. OCDE a remarcat, de asemenea, că regimurile fiscale preferențiale din Albania și Armenia au fost eliminate. Aceste patru jurisdicții se află în prezent pe lista gri europeană a țărilor terțe cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Se preconizează că următoarea actualizare a listelor europene negre și gri ar urma să fie adoptată la 20 februarie 2024.

Comisia Europeană acordă Canadei echivalența pentru DAC7

Luni, 5 februarie, Comisia Europeană ar fi confirmat că informațiile care urmează să fie schimbate automat între Canada și cele 17 state membre semnatare ale Acordului multilateral al autorității componente al OCDE privind schimbul automat de informații cu privire la veniturile obținute prin intermediul platformelor digitale sunt echivalente cu informațiile solicitate în temeiul celui de-al șaptelea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC7). Prin această decizie, platformele canadiene care au obligații de raportare în temeiul DAC7 vor raporta informațiile către Canada, care va face apoi schimb de informații cu țările UE relevante, cu condiția ca legislația canadiană să intre în vigoare și ca relațiile de schimb dintre Canada și statele membre ale UE să fie activate. Cele 17 state membre care au semnat acordul multilateral sunt: Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia. Echivalența la DAC7 pentru Canada se va aplica începând cu anul 2024.

Comisia Europeană face apel la Germania să respecte normele europene în materie de TVA în ceea ce privește serviciile de învățământ privat

Miercuri, 7 februarie, Comisia Europeană a emis un aviz motivat Germaniei pentru neaplicarea corectă a normelor UE privind scutirea de TVA pentru serviciile de învățământ privat, astfel cum sunt prevăzute în Directiva TVA și clarificate de Curtea Europeană de Justiție. Această Directivă impune statelor membre să scutească de TVA taxele de școlarizare private care acoperă învățământul școlar sau universitar. Statele membre pot stabili condiții suplimentare numai pentru a asigura aplicarea corectă și directă a acestei derogări și pentru a preveni frauda fiscală, evaziunea fiscală și abuzul. Statele membre trebuie să exercite această discreție astfel încât să se asigure că contribuabilul care are dreptul la scutirea de TVA poate beneficia în mod real de aceasta. În Germania, profesorii privați trebuie să prezinte un certificat pentru a beneficia de scutirea de TVA. Acest certificat trebuie să fie eliberat de autoritatea competentă a unui „Land” german și să ateste că serviciile didactice se pregătesc pentru exercitarea unei profesii sau pentru o examinare în fața unei persoane juridice de drept public. Potrivit Comisiei, această prevedere nu este conformă cu legislația UE, astfel cum a fost interpretată de Curtea Europeană de Justiție. Din acest motiv, se consideră că Germania și-a încălcat obligațiile care îi revin în temeiul Directivei TVA. Germania are la dispoziție două luni pentru a răspunde Comisiei și a lua măsurile necesare. În cazul în care nu reușește să facă acest lucru, Comisia poate sesiza Curtea Europeană de Justiție.

Grecia a cerut să renunțe la scutirea de accize pentru magazinele duty-free de la frontierele terestre cu țările din afara UE

Comisia Europeană a decis miercuri, 7 februarie, să deschidă o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unei scrisori oficiale de notificare Greciei pentru nerespectarea normelor UE privind regimul general al accizelor. Grecia scutește de la plata accizelor bunurile furnizate de magazinele duty-free situate la granițele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia. Până în ianuarie 2017, Directiva a permis statelor membre care dețineau magazine duty-free situate în afara unui aeroport sau a unui port la 1 iulie 2008 să utilizeze o astfel de derogare. În ciuda faptului că acest lucru nu mai este permis în temeiul legislației UE, Grecia continuă să utilizeze această derogare. Prin urmare, Comisia trimite Greciei o scrisoare oficială de notificare, care are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Audiere FISC cu privire la obstacolele fiscale de pe piața unică

Subcomisia FISC a Parlamentului European va organiza marți, 13 februarie, o audiere publică pe tema Combaterea obstacolelor fiscale în cadrul pieței interne și rolul politicilor fiscale în promovarea creșterii economice. Experții își vor prezenta punctele de vedere și vor discuta cu membrii FISC cu privire la modul în care pot fi tratate obstacolele și distorsiunile fiscale rămase în cadrul pieței unice. Enrico Letta, președintele Institutului Jacques Delors, mandatat de Consiliul UE să pregătească un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE și să îl prezinte la summitul european din 20-21 martie 2024, va participa la audiere pentru a comenta aspectele fiscale ale activității sale cu privire la acest raport. Totodată, în aceeași zi, Departamentul de politici economice, științifice și de calitate a vieții va găzdui un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta un studiu cu tema Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în  semnalarea datelor. Pr. Arjan Lejour va prezenta raportul, care analizează rolul investițiilor străine directe (ISD) în paradisurile fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending