Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Congresul al XXII-lea al Profesiei Contabile: Panelul I – Gândirea integrată, globalizarea și tehnologia – viitorul profesiei

Radio CECCAR FM

Lucrările primului panel au fost moderate de prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, președintele Consiliului Superior (CS) al CECCAR, expert contabil. În cuvântul introductiv, președintele CS al CECCAR a propus participanților să-și expună punctele de vedere privind cele trei concepte – gândirea integrată, globalizarea și tehnologia – și impactul lor asupra profesiei contabile: „S-au spus multe aspecte interesante și de către antevorbitori, legate de gândirea integrată și despre modificarea de paradigmă. Probabil va mai dura ceva timp până când acest concept va fi ușor digerabil de toate părțile implicate. Aș întreba care sunt provocările generate de gândirea integrată, bineînțeles și din perspectiva profesiei contabile, cât și a mediului de afaceri. Cum pot fi depășite dificultățile și în ce măsură profesionistul contabil poate contribui la surclasarea acestor provocări și la transformarea lor în oportunități?”.

Luând cuvântul, Philippe Arraou – membru în Consiliul IFAC, președinte de onoare Conseil Supérieur de l’Ordre des Experts-Comptables (CSOEC) Franța, prim-vicepreședinte Comité de Integración Latino Europa-América (CILEA) și președinte European Tax Adviser Federation (ETAF) – a relevat că, în prezent, profesia contabilă se confruntă cu numeroase provocări, apreciind că „totul se schimbă în societatea noastră și rolul contabilului trebuie să se schimbe, de asemenea. Nu ne mai putem concentra doar pe contabilitate. (…) Trebuie să includem în domeniul contabilității mai multe subiecte, mai ales dacă vorbim despre micile întreprinderi și despre cele mijlocii. Acestea depind, într-o mare măsură, de sfaturile date de contabil, pentru că, de regulă, există doar un singur contabil pentru astfel de companii”. În privința serviciilor oferite de profesioniștii contabili IMM-urilor, Philippe Arraou a relevat necesitatea renunțării la tendințele conservatoare în abordarea acestei teme, a diversificării ofertei, ceea ce presupune și un proces de formare, de însușire „a unei multitudini de profile” menite să faciliteze prestarea de servicii complete.  „Gândirea integrată este abordarea corectă și, poate, este mai ușor să ne-o însușim astăzi decât în trecut, deoarece acum avem la dispoziție tehnologia. Tehnologia ne va ajuta să putem aborda și alte subiecte în sfera noastră de interes. Este o viziune pozitivă asupra rolului contabilului și stă în puterea noastră să facem față acestor schimbări. Este hotărârea noastră dacă vrem să refuzăm schimbarea, să refuzăm viitorul, dar cred că ar trebui să ne intereseze să devenim mai deschiși pentru că în fața noastră se deschide o «autostradă» largă, care ne ajută să adăugam valoare serviciilor oferite clienților noștri”.

În continuare, moderatorul, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, a adus în atenția participanților tema educației, în sensul cerinței ca profesionistul contabil să-și lărgească aria de competență: „Am să îl rog pe Robert Stenhouse, viitor președinte al ACCA – un organism global care a demonstrat la nivel internațional rigoare și și-a câștigat prestigiul mai ales din punctul de vedere al acestor componente de educație – să ne spună cum vede aceste chestiuni. Cum poate ACCA să răspundă acestor provocări legate de educație și cum încurajăm gândirea integrată?”.

În răspunsul său, Robert Stenhouse – președinte adjunct Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) – a menționat, înainte de toate, că se bucură de onoarea care-i este acordată, de a participa la Congres, și și-a exprimat convingerea că se va întări colaborarea dintre ACCA și CECCAR pentru a dezvolta, împreună, programe de educare, de formare a viitorilor contabili, obiectiv care constituie el însuși o provocare. Vorbitorul a precizat că „ACCA are aproximativ jumătate de milion de studenți și, deci, datoria noastră este să ne asigurăm ca ei să aibă un loc de muncă atunci când vor fi certificați, iar prin educația continuă să-și găsească tot timpul condiții pentru exercitarea profesiei. Aceasta este provocarea pentru viitor”. În sensul menționat, Robert Stenhouse a adus în discuție, în primul rând, necesitatea abordării sistemice, integrate a datelor colectate ca premisă a analizei lor corecte: „Putem vorbi despre rolul contabililor-manageri în viitor, dar, în ceea ce privește analiza datelor, fie ele financiare, fie ele de altă natură, avem un rol-cheie de jucat. O altă parte a gândirii integrate este în strânsă legătură cu perspectiva pe termen lung. (…) În condițiile abordărilor pe termen scurt, există riscul de a se lua decizii inadecvate. Atunci când îi educăm pe contabilii viitorului, trebuie să gândim pe termen lung, deoarece avem datoria să ținem seama și de interesul public pe care-l servim. Avem nevoie de o temelie serioasă, etică, pentru că va veni vremea în care interesele vor trebui să fie subordonate interesului public major. Așa cum vrem ca – în calitate de părinți – copiii noștri să crească mari și să știe să facă față provocărilor, așa vrem ca și afacerile noastre să se dezvolte cu succes în viitor”.

După această intervenție, președintele CS al CECCAR, Robert-Aurelian Șova, a solicitat și opinia reprezentantei organismului de reglementare, relevând, totodată, colaborarea fructuoasă cu Ministerul Finanțelor Publice, inclusiv în ceea ce privește valorificarea experienței profesioniștilor contabili acumulată inclusiv în interacțiunea lor directă cu clienții, cu antreprenorii.

După ce a remarcat că, prin actualele dezbateri, se dezvoltă și se aprofundează teme care au fost abordate la precedentul Congres al profesiei contabile, Alexandra Lazăr, director al Direcției de legislație și reglementări contabile din cadrul Ministerului Finanțelor Publice – a subliniat cerința ca gândirea integrată, globalizarea și tehnologia „să fie privite ca un tot, ca un întreg”. Referindu-se la rolul contabililor, la faptul că îndeplinesc, într-o măsură tot mai mare, activitățile specifice de consultanță acordată antreprenorilor, Alexandra Lazăr a pus accentul pe necesitatea elaborării de analize care să reflecte fidel realitățile, inclusiv aspectele negative din activitatea companiilor, de calitatea acestora depinzând și prestigiul profesionistului contabil. În continuare, a spus: „Se vorbea aici despre partea de management. Aceasta este, poate, latura care aduce cea mai mare valoare pentru o entitate. Să ne gândim că orice modernizare și tehnologie poate implica și o restructurare a locurilor de muncă, ceea ce impune și desfășurarea unei activități de instruire care să corespundă cerințelor viitorului”. În ceea ce privește relațiile dintre CECCAR și instituțiile de reglementare, a relevat că „nu este vorba despre simple discuții, ci despre activități comune utile. Noi, organismul de reglementare, nu scriem legi pentru noi. Ca să poată fi aplicate trebuie bine înțelese și contăm pe sprijinul dumneavoastră. Ne bucurăm de acest sprijin și sper ca în continuare să aveți aceeași abordare, aceeași deschidere față de Ministerul Finanțelor Publice, astfel încât să vorbim cu toții același limbaj”.

Moderatorul, Robert Șova, a dat asigurări că va fi acordat, în continuare, acest sprijin, și a menționat următorul aspect supus dezbaterii în panel: „Este evident, afacerile devin din ce în ce mai mult globale. Poate – de ce nu? – se va ajunge acolo încât să devină chiar o condiție a succesului unei afaceri și acest fapt aduce după sine provocări pentru profesia noastră. Sigur, ne gândim aici la standardizare și prima propunere legată de realizarea unor standarde internaționale de contabilitate a fost lansată la Congresul din anul 1926, de la Bruxelles, de delegația din România condusă de Nicolae Butculescu. El afirma atunci următoarele: «Contabilii din toată lumea trebuie să înțeleagă, să vorbească o singură limbă contabilă, motiv pentru care trebuie să se producă unificarea metodelor contabile». Iată că, încă din 1926, această nevoie de armonizare exista. Cred că astăzi, odată cu dezvoltarea afacerilor globale, aceasta devine o necesitate. Dintr-o asemenea perspectivă, aș dori să-i întreb pe colegii de panel: în ce măsură credeți că globalizarea va afecta, în viitorul apropiat, dezvoltarea standardelor internaționale de contabilitate, respectiv de raportare financiară? Care ar fi direcțiile imperative pentru profesia contabilă în vederea unui răspuns adecvat evoluției unei economii globalizate?”.

În răspunsul său, Alexandra Lazăr a apreciat că „globalizarea economică are efecte și asupra raportării financiare”. Totodată, Lazăr a menționat că se impune o apropiere a modului de raportare din Europa și Statele Unite ale Americii. „O asemenea apropiere ar ajuta și profesionistul contabil. Este folositor și pentru el să cunoască cât mai mult din ceea ce înseamnă informație financiară și sistem de raportare financiară. (…) Sunt reglementările naționale, sunt cele internaționale, dar poate, la un moment dat, în materiile dumneavoastră de predare, ar putea intra și aceste reguli care se aplică peste ocean. Era vorba despre întrebarea: care va fi viitorul profesiei contabile? Evident, aceasta nu va dispărea niciodată. Depinde de fiecare dintre noi nu doar să rămânem ancorați în realitate, ci să facem tot ceea ce este posibil ca profesia în sine să își dovedească utilitatea pentru toți”.

Tot în legătură cu procesul globalizării, Laura Ștefan, Manager, Specialist sales, Commercial Business Development în cadrul Mastercard – s-a referit la serviciile oferite de operatorul de plăți electronice în vederea efectuării de operațiuni pe zone tot mai extinse ale lumii. În acest context, a relevat cerința standardizării cât mai cuprinzătoare, inclusiv în vederea apropierii modalităților de raportare din România și din SUA, transmiterea de date integrate către decidenți de toate categoriile fiind deosebit de importantă. „Dacă vreodată vom ajunge la această etapă, de a avea un singur standard peste tot în lume, vă pot confirma, din punctul de vedere al tehnologiei, că acesta există, iar datele pot fi furnizate în modul pe care îl doriți, de care aveți nevoie. (…) Noi am derulat un studiu în anul 2017, încercând să identificăm principiile după care companiile din România, mici sau mari, iau decizii. Și nu a fost nicio surpriză pentru mine, însă mă bucur că am avut ocazia să validez această concluzie în cadrul unui studiu: contabilul este principalul suport pe care companiile din România îl au și îl folosesc cu încredere pentru deciziile de zi cu zi. Dacă este vorba despre IMM-uri, nici banca cu care va lucra compania nu este aleasă fără consultarea contabilului. Acesta este un semnal foarte important pentru noi pentru a înțelege că, în primul rând, este un foarte mare privilegiu al profesiei dumneavoastră să aveți această poziție, în centrul oricărei decizii luate de companii, dar, în același timp, este și o foarte mare responsabilitate, pentru că, așa cum se spunea aici, trebuie să vă documentați din cât mai multe domenii, în ciuda faptului că poate creierul este sau nu construit într-un anume fel. Dar, iată, dacă ne gândim la evoluția profesiei contabile, cu adevărat va trebui să vă asumați din ce în ce mai mult acest rol de consultant”.

În intervenția sa, Robert Stenhouse a revenit asupra necesității unei viziuni pe termen lung. „O privire globală înseamnă să nu existe limite în legătură cu posibili clienți, posibili furnizori sau posibile piețe. Și aceasta ar trebui să stimuleze antreprenorii. Nu contează ce vinzi, dar dacă ai o mentalitate globală, atunci ești deschis la tot felul de idei, la tot felul de evoluții; știi care sunt evoluțiile în toată lumea, iar aceasta este cheia pentru o dezvoltare durabilă a companiei, inclusiv printr-o utilizare eficientă a resurselor. Cu standardele internaționale permitem și mobilitatea contabililor. Așa că economiile cele mai bune din lume trimit contabilii în alte locuri și, ulterior, îi cheamă înapoi pentru dezvoltarea economiei”.

În a doua sa intervenție, Philippe Arraou a remarcat consensul referitor la necesitatea promovării standardelor internaționale: „Businessul astăzi este globalizat. Acum, vorbind despre contabilitate, este greu să înțelegem că avem diferite modalități de înregistrare, de operare. Lumea are un trecut, are o cultură, vede lucrurile din diferite perspective. Este foarte greu să ne punem de acord pe standarde comune. Dar, după părerea mea, depinde de voința noastră de a ne pune de acord la nivel internațional și pentru a atinge acest obiectiv este nevoie de eforturi comune”. După ce s-a referit la deosebirile dintre practicile europene și cele americane, Philippe Arraou a reluat ideea potrivit căreia trebuie acționat cu mai multă perseverență pentru identificarea unor puncte de vedere comune, astfel încât standardele internaționale să aibă o arie de aplicare cât mai largă.

La rândul său, Laura Ștefan a prezentat mai multe exemple din care rezultă că, în pofida a numeroase dificultăți, noile tehnologii câștigă teren, ușurând desfășurarea operațiunilor care intră în sfera de preocupări a profesioniștilor contabili: „Părerea mea este că relația umană nu poate fi înlocuită și, atunci, indiferent cât de mult se vor automatiza lucrurile, totdeauna antreprenorul va avea nevoie de un adviser, de un consultant care să îl învețe cum să își gestioneze mai bine afacerile. Noi am dorit să venim în sprijinul experților contabili cu informații din domeniul tehnologiei, motiv pentru care, în 2017, am început un parteneriat cu CECCAR în vederea transmiterii de informații din zona de plăți.  Avem o serie de traininguri sub egida «Master your card», în care aducem informații utile atât pentru contabilii care oferă consultanță IMM-urilor, cât și celor care oferă consultanță corporațiilor. Avem încredere în viitorul profesiei și dorim să fim alături de dumneavoastră în evoluția pe care o veți avea pe viitor. Mult succes!”.

Robert Stenhouse a apreciat că „roboții sunt o parte a viitorului, dar călătoria spre viitor trebuie să fie facilitată de contabil. Cum? Pentru că în minutul în care captăm datele, provocarea care apare este corectitudinea acestora. Aceste date trebuie colectate de sisteme adecvate, și cine știe cel mai bine cum stau lucrurile cu sistemele și structurile decât un contabil? În momentul în care sistemele sunt puse la punct, e nevoie de reguli de funcționare. Cine poate să elaboreze mai bine aceste reguli decât contabilii? Așadar, deși, pe de o parte, roboții sunt o provocare și ar putea fi percepuți ca o amenințare, cred că în același timp ei sunt o mare oportunitate pe măsură ce absorbim tehnologia”.

Intervenind în dezbatere, Philippe Arraou a precizat: „La întrebarea dumneavoastră referitoare la posibila înlocuire a contabililor de către roboți, răspunsul este nu. La întrebarea dacă unele sarcini de lucru ale contabilului vor fi preluate de roboți, răspunsul meu este da. Așadar, depinde cum vezi rolul pe care îl are contabilul, raportat la clientul său. (…) Revin asupra valorii adăugate a serviciilor. Unde se poate adăuga valoare? Se poate adăuga prin respectarea doar a unui dosar de contabilitate excelent sau mai intervine altceva? Din punctul meu de vedere, există viitor pentru contabili, dar împreună cu roboții. Robotica trebuie să o acceptăm și să o introducem în practica noastră, să o folosim din ce în ce mai mult pentru a oferi servicii mai bune clienților noștri. Automatizarea ne ajută pentru că ne dă mai mult timp, poate nu neapărat în același buget, dar cu siguranță ne dă mai mult timp pentru servicii de consultanță și supraveghere. Da, există viitor pentru contabili dar doar alături de roboți”.

Adresându-se reprezentantei autorității de reglementare, moderatorul i-a solicitat opinia pe tema robotizării și automatizării. Astfel, Alexandra Lazăr a precizat: „Partea informatică te ajută, dar sunt aspecte la care nu poți renunța, nu te poți dispensa de ele oricâte rapoarte ți-ar prezenta acel sistem informatic. La un moment dat tot va fi nevoie de cineva care să îți explice, să te îndrume pe calea cea mai bună. Cred că acest lucru, cu siguranță, un robot nu va fi capabil să facă. Trebuie să fim încrezători”.

În încheiere, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a spus: „Ministerul Finanțelor înțelege că rolul expertului contabil este unul foarte important, dar, într-adevăr, trebuie să devenim mai eficienți, să lucrăm cu roboții lângă noi. Eu vă mulțumesc pentru participarea la acest panel. S-au spus foarte multe lucruri despre aceste concepte care, după cum ați văzut, nu sunt specifice doar profesiei noastre, ci tuturor profesiilor liberale, mai mult sau mai puțin. Sper să înțelegem cu toții că trebuie să plecăm de aici cu optimism, că viața ne va fi mai ușoară cu roboții lângă noi și vom fi mai performanți, vom răspunde mai bine partenerilor noștri instituționali, mediului de afaceri și autorităților de reglementare”.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat prelungirea acordului DTS cu cinci țări

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat joi, 15 februarie, prelungirea acordului din 2021 încheiat cu Austria, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit privind impozitele pe serviciile digitale (DTS-uri) până la 30 iunie 2024. Conform acordului, cele cinci țări vor acorda credite fiscale companiilor americane care fac obiectul DTS-urilor lor împotriva oricăror obligații viitoare privind impozitul pe profit în conformitate cu normele privind suma A din Pilonul 1, odată ce acestea vor intra în vigoare.

În schimb, Statele Unite, care consideră că DTS-urile sunt discriminatorii față de companiile americane, au fost de acord să retragă tarifele de răzbunare propuse pentru unele importuri americane de bunuri din cele cinci țări. Extinderea acestui acord vine în contextul în care OCDE lucrează la finalizarea textului unei convenții multilaterale (MLC) pentru punerea în aplicare a Pilonului 1, cu scopul de a organiza o ceremonie de semnare până la sfârșitul lunii iunie.

Patru jurisdicții au fost eliminate de pe lista neagră a UE

Reprezentanții permanenți ai statelor membre ale UE ar fi convenit miercuri, 14 februarie, să elimine Bahamas, Belize, Seychelles și Insulele Turks și Caicos de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numita listă neagră a UE). Insulele Bahamas, Turks și Caicos au fost adăugate pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante în octombrie 2022, în timp ce Belize și Seychelles au fost adăugate în octombrie 2023. Acordul urmează să fie aprobat oficial la nivel ministerial la 20 februarie, în cadrul unei reuniuni a Consiliului Afaceri Generale. Lista revizuită este disponibilă aici.

Programul Grupului de lucru privind Codul de conduită sub președinția belgiană

Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului UE privind impozitarea întreprinderilor a convenit și a publicat recent programul său de lucru pe durata Președinției belgiene a Consiliului. Grupul va finaliza revizuirea măsurilor fiscale notificate de statele membre în cadrul procesului de înghețare și de eliminare. Notificarea actuală este prima dată când statele membre vor notifica, dacă este cazul, caracteristicile fiscale cu aplicare generală, astfel cum sunt definite în Codul de conduită revizuit. Grupul va continua, de asemenea, să monitorizeze jurisdicțiile acoperite de domeniul de aplicare geografic și punerea în aplicare a angajamentelor asumate de jurisdicțiile cooperante. În plus, Grupul va începe procesul de examinare a celor trei noi jurisdicții (Brunei Darussalam, Kuweit și Noua Zeelandă) incluse în domeniul de aplicare geografic. Grupul va lucra, de asemenea, la viitorul criteriu 1.4 pentru a include beneficiarii reali ca un al patrulea criteriu al listei UE privind transparența fiscală, pregătirea pentru evaluarea, în al doilea semestru al anului 2024, a criteriului 3.2 privind raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR) a jurisdicțiilor relevante care au aderat la Cadrul general incluziv după 31 decembrie 2021, posibilul exercițiu de examinare a fiduciilor și a altor construcții juridice similare în 2.2 de jurisdicții; precum și interacțiunea dintre normele GLOBE ale Carului general incluziv al OCDE/G20 privind BEPS în temeiul pilonului doi și criteriul 2.2 in lista UE privind impozitarea justă. Trei ședințe ale grupului sunt programate în cadrul Președinției belgiene la 7 februarie, 24 aprilie și 10 iunie 2024.

Eurodeputații consultă experții cu privire la obstacolele fiscale rămase în cadrul pieței unice

Marți, 13 februarie, experții și-au prezentat punctele de vedere și au discutat cu eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European despre modul de abordare a obstacolelor și distorsiunilor fiscale rămase în cadrul pieței unice. în special în contextul mandatului lui Enrico Letta de a pregăti un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE. Enrico Letta a anunțat că raportul nu va fi prezentat la sfârșitul lunii martie, așa cum era de așteptat, ci la 17 aprilie 2024, pentru a-i permite să-și finalizeze consultările în Europa. El a identificat trei domenii cheie de îngrijorare. Prima este o aplicare slabă a Directivelor UE, ceea ce creează fragmentare. Al doilea este faptul că țările utilizează rate de impozitare scăzute și stimulente pentru a concura. Cel de-al treilea domeniu de îngrijorare este faptul că IMM-urile se confruntă cu 27 de sisteme fiscale diferite, a spus el, adăugând că UE ar putea fi nevoită să inventeze, într-un mod creativ, ceva de genul unui al 28-lea regim pentru IMM-uri, dar poate și pentru alte întreprinderi, atât la nivelul legislației corporatiste, cât și al impozitării. Alți experți invitați au fost Christian Kaeser, șeful departamentului de taxe și impozite la Siemens, Dominika Langemayr, profesor de economie la Universitatea Catolică din Eichstätt-Ingolstadt, și Jost Heckemeyer, profesor la Universitatea Kiel și cercetător asociat la Centrul Leibniz pentru Cercetări economice Europene din Mannheim. În aceeași zi, Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții a organizat un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta și discuta studiul privind „Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în semnalarea datelor”.

Enrico Letta își va prezenta primele constatări privind viitorul pieței unice la 22 februarie

Joi, 22 februarie 2024, eurodeputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European vor avea un al doilea schimb de idei cu Enrico Letta, fost șef al guvernului italian și președinte al Institutului Jacques Delors. Concluziile Consiliului European din 29 și 30 iunie 2023 au solicitat elaborarea unui raport independent la nivel înalt privind viitorul pieței unice și l-au însărcinat pe Enrico Letta cu redactarea acestui raport. Un prim schimb de opinii între eurodeputații IMCO și Enrico Letta a avut loc la 19 septembrie 2023, permițând o discuție a punctelor lor de vedere și a priorităților privind viitorul pieței unice. În cadrul acestui al doilea schimb de idei, înainte de prezentarea raportului final către Consiliul European din aprilie, Enrico Letta va prezenta eurodeputaților, în prezența reprezentanților organismelor de standardizare, BEUC și BusinessEurope, primele sale constatări și recomandări în vederea finalizării raportului său. Sesiunea poate fi urmărită live aici.

Ultima întâlnire FISC a eurodeputatului Paul Tang

Eurodeputatul socialist olandez Paul Tang a prezidat ultima sa ședință a subcomisiei FISC la Parlamentul European marți, 13 februarie, deoarece nu va candida la alegerile europene din iunie. Ultima ședință a mandatului FISC va avea loc la 19 martie, dar Paul Tang nu va putea să prezideze mandatul, deoarece va călători în acea zi. Paul Tang a prezidat subcomisia FISC încă de la crearea sa în septembrie 2020. „Cred că este foarte bine că cel puțin un parlament din Europa este informat cu privire la discuțiile privind impozitarea europeană și internațională”, a declarat acesta. Paul Tang speră, de asemenea, că Parlamentul European va continua să fie activ în acest domeniu și în viitor. „Cred că impozitarea va fi pe primul loc în anii următori, având în vedere cererea de echitate în general, dar și stresul asupra sectorului public”, a concluzionat acesta.

Camerun se angajează să înceapă schimbul automat de informații financiare aferente conturilor în 2026

Camerun s-a angajat să implementeze Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI) până în septembrie 2026, a anunțat OCDE miercuri, 14 februarie. Țara este membră a Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din 2012. Forumul Global va însoți progresele înregistrate de Camerun în îndeplinirea angajamentului său de a începe schimbul automat până în septembrie 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări. O sută douăzeci și cinci dintre cei 171 de membri ai Forumului Global se angajează acum să înceapă AEOI până la o anumită dată, 12 între 2024 și 2026, iar marea majoritate au început schimburile, a declarat OCDE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

eTAX, un nou serviciu pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu

Radio CECCAR FM

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil

Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 209/2024 privind modificarea și completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 122 din 13 februarie 2024.

Serviciul eTAX:

Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanță a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX – comunicare AFM online» (eTAX), existent pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Completarea și transmiterea declarațiilor privind obligatiile la Fondul de mediu se efectuează în conformitate cu instrucțiunile de utilizare a Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, utilizându-se formularele de declarații existente pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu.

Declarația depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanță se prezumă a fi semnată de către persoana înrolată în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”, dacă aceasta a atașat declarației o semnătură electronică calificată.

Actele administrativ-fiscale și alte acte emise în formă electronică de către Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prin intermediul serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Prin intermediul eTAX se pot comunica de către Administrația Fondului pentru Mediu documente sau informații, altele decât cele prevăzute mai sus, în măsura în care acestea sunt deținute și sunt prevăzute în prezentul ordin.

În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează și altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administrația Fondului pentru Mediu în executarea legii.

De reținut! Contribuabilul care a utilizat pe parcursul unui an fiscal ambele căi de transmitere a declarației privind obligațiile la Fondul pentru mediu este obligat să depună declarația aferentă lunii decembrie prin intermediul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”. În caz contrar, declarația se consideră necomunicată.

Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administrației Fondului pentru Mediu declarații, cereri sau alte documente.

Cererea de înrolare pentru utilizarea serviciului eTAX:

Depunerea electronică a declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu în cadrul Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” se poate realiza de către următoarele persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deținător al unei semnături electronice calificate;

b) împuternicitul reprezentantului legal, deținător al unei semnături electronice calificate.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. a) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unui document care atestă calitatea de reprezentant legal, atașat la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Utilizarea Serviciului „eTAX – comunicare AFM online” de către persoanele prevăzute la lit. b) va fi posibilă numai după înrolarea în aplicația informatică, în baza unei împuterniciri notariale atașate la cererea de înrolare prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.

Împuternicirea notarială trebuie să cuprindă obligatoriu următoarele elemente:

a) datele de identificare ale contribuabilului;

b) datele de identificare ale reprezentantului legal;

c) datele de identificare ale persoanei fizice care va avea calitatea de împuternicit pentru utilizarea serviciului „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu;

d) adresa de e-mail la care se vor efectua notificările referitoare la confirmarea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță, precum și comunicarea altor documente ori informări emise de Administrația Fondului pentru Mediu;

e) acordul privind primirea de informări prin poșta electronică;

f) acceptul privind termenii și condițiile de utilizare a serviciul „eTax – comunicare AFM online” pus la dispoziție de Administrația Fondului pentru Mediu.

Cererea de înrolare semnată electronic de către Administrația Fondului pentru Mediu va fi descărcată, verificată și semnată cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată. Cererea de înrolare va fi transmisă, în format electronic, către Serviciul „eTAX – comunicare AFM online” și va fi însoțită de documentul care atestă calitatea de reprezentant legal sau de împuternicirea notarială, după caz.

După aprobarea cererii de înrolare, persoana autorizată va fi considerată persoană înrolată pe platforma Serviciului „eTAX – comunicare AFM online”.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 12 februarie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare continuă, declară OCDE

Jurisdicțiile continuă să facă progrese în tratarea practicilor fiscale dăunătoare prin implementarea standardului internațional în cadrul acțiunii 5 a BEPS, a declarat OCDE marți, 6 februarie. OCDE a examinat 322 de regimuri fiscale preferențiale și a constatat că peste 40% dintre acestea au fost sau sunt în curs de a fi eliminate. În special, OCDE a constatat că rata de impozitare preferențială pentru birourile familiale din Hong Kong și zonele de liber schimb din Emiratele Arabe Unite nu mai este dăunătoare. OCDE a remarcat, de asemenea, că regimurile fiscale preferențiale din Albania și Armenia au fost eliminate. Aceste patru jurisdicții se află în prezent pe lista gri europeană a țărilor terțe cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Se preconizează că următoarea actualizare a listelor europene negre și gri ar urma să fie adoptată la 20 februarie 2024.

Comisia Europeană acordă Canadei echivalența pentru DAC7

Luni, 5 februarie, Comisia Europeană ar fi confirmat că informațiile care urmează să fie schimbate automat între Canada și cele 17 state membre semnatare ale Acordului multilateral al autorității componente al OCDE privind schimbul automat de informații cu privire la veniturile obținute prin intermediul platformelor digitale sunt echivalente cu informațiile solicitate în temeiul celui de-al șaptelea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC7). Prin această decizie, platformele canadiene care au obligații de raportare în temeiul DAC7 vor raporta informațiile către Canada, care va face apoi schimb de informații cu țările UE relevante, cu condiția ca legislația canadiană să intre în vigoare și ca relațiile de schimb dintre Canada și statele membre ale UE să fie activate. Cele 17 state membre care au semnat acordul multilateral sunt: Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania și Suedia. Echivalența la DAC7 pentru Canada se va aplica începând cu anul 2024.

Comisia Europeană face apel la Germania să respecte normele europene în materie de TVA în ceea ce privește serviciile de învățământ privat

Miercuri, 7 februarie, Comisia Europeană a emis un aviz motivat Germaniei pentru neaplicarea corectă a normelor UE privind scutirea de TVA pentru serviciile de învățământ privat, astfel cum sunt prevăzute în Directiva TVA și clarificate de Curtea Europeană de Justiție. Această Directivă impune statelor membre să scutească de TVA taxele de școlarizare private care acoperă învățământul școlar sau universitar. Statele membre pot stabili condiții suplimentare numai pentru a asigura aplicarea corectă și directă a acestei derogări și pentru a preveni frauda fiscală, evaziunea fiscală și abuzul. Statele membre trebuie să exercite această discreție astfel încât să se asigure că contribuabilul care are dreptul la scutirea de TVA poate beneficia în mod real de aceasta. În Germania, profesorii privați trebuie să prezinte un certificat pentru a beneficia de scutirea de TVA. Acest certificat trebuie să fie eliberat de autoritatea competentă a unui „Land” german și să ateste că serviciile didactice se pregătesc pentru exercitarea unei profesii sau pentru o examinare în fața unei persoane juridice de drept public. Potrivit Comisiei, această prevedere nu este conformă cu legislația UE, astfel cum a fost interpretată de Curtea Europeană de Justiție. Din acest motiv, se consideră că Germania și-a încălcat obligațiile care îi revin în temeiul Directivei TVA. Germania are la dispoziție două luni pentru a răspunde Comisiei și a lua măsurile necesare. În cazul în care nu reușește să facă acest lucru, Comisia poate sesiza Curtea Europeană de Justiție.

Grecia a cerut să renunțe la scutirea de accize pentru magazinele duty-free de la frontierele terestre cu țările din afara UE

Comisia Europeană a decis miercuri, 7 februarie, să deschidă o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prin trimiterea unei scrisori oficiale de notificare Greciei pentru nerespectarea normelor UE privind regimul general al accizelor. Grecia scutește de la plata accizelor bunurile furnizate de magazinele duty-free situate la granițele sale terestre cu Albania, Macedonia de Nord și Turcia. Până în ianuarie 2017, Directiva a permis statelor membre care dețineau magazine duty-free situate în afara unui aeroport sau a unui port la 1 iulie 2008 să utilizeze o astfel de derogare. În ciuda faptului că acest lucru nu mai este permis în temeiul legislației UE, Grecia continuă să utilizeze această derogare. Prin urmare, Comisia trimite Greciei o scrisoare oficială de notificare, care are acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de Comisie. În absența unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat.

Audiere FISC cu privire la obstacolele fiscale de pe piața unică

Subcomisia FISC a Parlamentului European va organiza marți, 13 februarie, o audiere publică pe tema Combaterea obstacolelor fiscale în cadrul pieței interne și rolul politicilor fiscale în promovarea creșterii economice. Experții își vor prezenta punctele de vedere și vor discuta cu membrii FISC cu privire la modul în care pot fi tratate obstacolele și distorsiunile fiscale rămase în cadrul pieței unice. Enrico Letta, președintele Institutului Jacques Delors, mandatat de Consiliul UE să pregătească un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE și să îl prezinte la summitul european din 20-21 martie 2024, va participa la audiere pentru a comenta aspectele fiscale ale activității sale cu privire la acest raport. Totodată, în aceeași zi, Departamentul de politici economice, științifice și de calitate a vieții va găzdui un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta un studiu cu tema Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în  semnalarea datelor. Pr. Arjan Lejour va prezenta raportul, care analizează rolul investițiilor străine directe (ISD) în paradisurile fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending