Rețele sociale

ECONOMIE

ANCOM a stabilit condițiile și procedura pentru licitația 5G

Radio CECCAR FM

ANCOM a stabilit vineri, în cadrul Consiliului Consultativ, condițiile și procedura pentru licitația 5G, propunându-și ca până la 31 octombrie să finalizeze procedura de licitație, astfel încât operatorii să poată utiliza spectrul de frecvențe din 1 ianuarie 2020, transmite Mediafax.

„Am stabilit astăzi condițiile și procedura pentru acordarea spectrului radio în benzile vizate să susțină implementarea tehnologiei 5G. Ne-am propus că până la 31 octombrie să finalizam procedura de licitație pentru acordarea resurselor de spectru disponibil în benzile desemnate pentru implementarea tehnologiei de nouă generație, iar licențele de utilizare să fie acordate până la finalul anului. Operatorii câștigători vor putea utiliza o parte a spectrului de frecvențe începând cu 1 ianuarie 2020”, a declarat Bogdan IANA, vicepreședintele ANCOM.

Până la data de 15 august 2019, ANCOM va propune modificarea TNABF (Tabelul național de atribuire a benzilor de frecvențe radio) pentru a atribui banda de 700 Mhz serviciului mobil terestru, în acest moment aceasta fiind atribuită serviciului de radiodifuziune. Această măsură este necesară pentru a putea acorda prin procedura de selecție spectrul disponibil în banda de 700 Mhz, considerat adecvat pentru dezvoltarea viitoare a sistemelor de comunicații mobile de banda largă.

Până la finalul lunii august 2019, Autoritatea va elabora și va finaliza, în urmă consultării publice cu industria, documentația necesară organizării efective a procedurii de selecție pentru acordarea drepturilor de utilizare a spectrului radio disponibil în benzile de frecvențe de 700 Mhz, 800 Mhz, 1500 Mhz, 2600 Mhz și 3400-3800 Mhz, urmând că aceasta să se desfășoare până la data de 31 octombrie 2019.

În luna decembrie a acestui an, licențele de utilizare a frecvențelor radio vor fi acordate câștigătorilor, ceea ce va face că operatorii să poată folosi o parte a spectrului câștigat începând cu data de 1 ianuarie 2020.

Pentru prima jumătate a anului 2020 sunt stabilite a fi finalizate acțiunile privind încheierea acordurilor de coordonare referitoare la televiziunea digitală terestră cu Ucraina și a acordurilor bilaterale cu țările vecine privind coordonarea utilizării frecvențelor pentru rețele MFCN.

ANCOM va pune la dispoziția operatorilor interesați spectrul disponibil în benzile 700 Mhz, 800 Mhz, 1500 Mhz, 2600 Mhz și 3400-3800 Mhz. În banda de 700 Mhz este disponibilă o cantitate de 2 x 30 Mhz (FDD) și 1 x 15 Mhz (SDL), în banda de 800 Mhz-2 x 5 Mhz (FDD), în banda de 1500 Mhz-1 x 40 Mhz (SDL) iar în banda de 2600 Mhz-2 x 40 Mhz (FDD).

În ceea ce privește banda 3400-3800 Mhz, se vor putea aloca 90 Mhz (în regim de funcționare TDD) pe un termen mai scurt, de 6 ani (în perioadă 01.01.2020 – 31.12.2025) și 400 Mhz (în regim TDD) pe un termen mai lung, de 10 ani (în perioadă 01.01.2026 – 31.12.2035). Scopul acordării drepturilor de utilizare pe un termen mai scurt îl reprezintă alinierea datei de expirare a acestor drepturi cu a celor care au fost deja acordate în această banda de frecvențe în cadrul procedurii de selecție din anul 2015.

Drepturile de utilizare a spectrului de frecvențe din benzile de 700 Mhz și 1500 Mhz, în care nu există nicio alocare până în prezent, vor avea o perioadă de valabilitate de 15 ani, începând cu 1 ianuarie 2021 pentru banda de 700 Mhz și 1 ianuarie 2020 pentru banda de 1500 Mhz.

ANCOM intenționează că licențele pentru spectrul ce va fi licitat în benzile de 800 Mhz și 2600 Mhz să fie acordate pentru o perioadă de valabilitate de 10 ani, urmând să fie analizate opțiuni pentru alinierea datei de expirare cu drepturile existențe în aceste benzi valabile până la data de 5 aprilie 2029. În banda de 800 Mhz, Telekom România Mobile Communications, Orange și Vodafone dețin drepturi de utilizare valabile până la data de 5 aprilie 2029. De asemenea, în banda de 2600 Mhz, Telekom România Mobile Communications, Orange, Vodafone și RCS&RDS dețin drepturi de utilizare a frecvențelor valabile până la data de 5 aprilie 2029.

Pentru alocarea spectrului, ANCOM va aplică o procedura de selecție competitivă similară celei organizate în anul 2012, ce presupune că fiecare operator interesat să depună o ofertă inițială prin care va indică numărul de blocuri pe care dorește să le achiziționeze în fiecare dintre benzile disponibile. Ofertele inițiale vor arată dacă există o cerere mai mare decât cantitatea de spectru disponibil în anumite benzi, dacă cererea este egală cu numărul blocurilor de frecvențe disponibile în cadrul fiecărei benzi (categorii de spectru) sau dacă cererea nu depășește cantitatea de spectru disponibil.

Prețurile de pornire în cadrul licitației pentru fiecare bloc de frecvențe, configurat conform procedurii de acordare a drepturilor de utilizare a frecvențelor în benzile vizate, vor fi determinate pornind de la taxele minime stabilite conform normelor în vigoare pentru acordarea licențelor de utilizare a frecvențelor în benzile în cauza.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending