Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

Radio CECCAR FM

Acord cu privire la funcțiile de conducere ale UE și Comisiile Parlamentului European

În data de 2 iulie a.c., cei 28 de șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană au luat o decizie consensuală cu privire la un pachet de numiri în posturile-cheie ale Uniunii Europene. Aceștia au făcut următoarele propuneri: Ursula von der Leyen (Germania),  prima femeie în funcția de președinte al Comisiei Europene; Charles Michel (Belgia), în calitate de președinte al Consiliului European; Josep Borrell i Fontelles (Spania), în funcția de Înalt Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate și Christine Lagarde (Franța), la conducerea Băncii Centrale Europene. Comisarii desemnați și președintele Comisiei trebuie să obțină aprobarea Parlamentului înaintea începerii mandatului Comisiei în luna noiembrie a acestui an. La 3 iulie a.c., David Maria Sassoli (S & D, Italia) a fost ales președinte al Parlamentul European. De asemenea, Parlamentul European și-a stabilit comisiile de lucru, însă, contrar așteptărilor, nicio Comisie permanentă responsabilă de impozitare nu a fost înființată.

Noul mecanism european de soluționare a litigiilor fiscale intră în vigoare

La 1 iulie a.c., au intrat în vigoare noile norme introduse de Directiva Consiliului (UE) 2017/1852 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană. Acestea se aplică plângerilor depuse începând cu această dată, privind chestiunile de litigiu în materie de venituri sau capital obținute într-un an fiscal începând cu 1 ianuarie 2018. Directiva ar trebui să faciliteze soluționarea litigiilor fiscale, obligând statele membre să ia decizii concludente. Aceste reguli oferă mai multă siguranță pentru contribuabilii (întreprinderi și cetățeni) în privința soluționării litigiilor legate de interpretarea tratatelor fiscale, cuprinzând și aspecte legate de dubla impozitare. Statelor membre li se va impune acum să ia decizii executorii în cadrul mecanismului de soluționare în termen de doi ani. Dacă nu se ajunge la nicio soluție în acest interval de timp, statele membre trebuie să înființeze o Comisie consultativă pentru a emite un aviz, în caz contrar, contribuabilul poate sesiza instanțele naționale obligând, astfel, statele membre să acționeze. Comisia consultativă trebuie să emită un aviz cu caracter obligatoriu în termen de 6 luni, iar statele membre trebuie să aplice această decizie în termen de câteva luni. Recent, ETAF a salutat proiectul de „Regulament de punere în aplicare” al Comisiei prin care se urmărește simplificarea procedurilor și armonizarea normelor de funcționare ale Comisiei consultative în cadrul mecanismului de soluționare a litigiilor fiscale.

Studiul CESE privind impactul impozitelor corporative în economia europeană

La 5 iulie a.c., Comitetul Economic și Social European (CESE) a organizat o conferință în vederea prezentării studiului intitulat Rolul impozitării investițiilor în vederea creșterii locurilor de muncă în UE”. Conferința, la care ETAF a fost prezent, a fost deschisă de Jacek Krawczyk și Violeta Jelić (președinte și respectiv, vicepreședinte al Grupului „Angajatori”, CESE), la care au participat și Valère Moutarliere (directorul DG TAXUD), David Bradbury (directorul Oficiului de politică fiscală și statistică al OCDE), Scott Hodge (Președinte, Tax Foundation), Chiara Putaturo (Consilier pentru politica fiscală, Oxfam), James Watson (Director economic, BusinessEurope) Michael Smyth (membru al Grupului Diversitate Europa –  Grupul III, CESE) și Krister Andersson (Vicepreședinte al Grupului „Angajatori”, Președinte al Grupului de lucru pentru politica fiscală al BusinessEurope). Studiul subliniază faptul că preocuparea crescândă a publicului față de nivelul impozitelor corporative a fost adesea caracterizată de o anumită lipsă de informații cu privire la nivelul veniturilor fiscale ca pondere în PIB și a traiectoriei sale din ultimii ani. În plus, studiul evidențiază necesitatea de a lua în considerare impactul economic al impozitelor corporative și nu doar cel juridic, deoarece, în cele din urmă, impactul acestora se va reflecta asupra persoanelor fizice (acționari, angajați sau consumatori), mai degrabă decât asupra corporațiilor. În final, analiza constată că economiile care și-au redus cotele efective de impozitare în ultimii ani, au înregistrat creșteri ale investițiilor în anii următori.

Raportul Comisiei Europene privind tendințele impozitării

La 28 iunie a.c., Comisia Europeană  a publicat raportul intitulat Tendințele impozitării în Uniunea Europeană, ce conține o analiză statistică și economică detaliată a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, plus Islanda și Norvegia. În acest raport, sunt prezentate, pentru fiecare țară, indicatorii-cheie ai impozitării pentru veniturile fiscale ca procent din PIB pentru anii 2005-2017, alături de tabele ce evidențiază cele mai recente reforme fiscale. În special, comunicatul de presă al Comisiei Europene subliniază o ușoară scădere a taxelor de mediu și energie în Uniunea Europeană, în 2017, la mai puțin de 2,5% din PIB.

ESMA  a publicat o analiza preliminară cu privire la ancheta „Cum-Ex”

La 2 iulie a.c., Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) a publicat Raportul său privind constatările preliminare referitoare la sistemele multiple de restituire a impozitului reținut la sursă pentru a răspunde Rezoluției Parlamentului European din 29 noiembrie 2018 prin care se solicită Autorității să efectueze o anchetă privind dosarele Cum-Ex și Cum-Cum. ESMA a analizat sistemele multiple de restituire a impozitului reținut la sursă (WHT) pentru a evalua gradul de răspândite la nivelul  UE și potențialele soluții de prevenire/detectare a acestor fenomene. Analiza inițială a ESMA indică faptul că au fost raportate și sunt investigate mai multe sisteme de restituire a impozitului reținut la sursă în trei state membre: Germania, Danemarca și Austria. Ancheta formală va urmări colectarea de informații suplimentare privind natura entităților implicate și va evalua potențiala implicare a altor mijloace sau fonduri înființate prin entități fantomă în alte jurisdicții.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending